Rekrytointikokemuksia

Sain tänään puhelun toisesta firmasta, jonne olen laittanut hakemuksen ja pyysivät keskustelemaan paikasta. Heillä on kuulemma kiire tämän rekryn kanssa, joten mitä mieltä olette, kannattaako keskustelussa nyt sitten pyytää mm. palkallisia lomia kuluvalle vuodelle tms?
Ihan kiva tilanne, että kiinnostuneita on, pelkään vaan että jos liikaa alan mulkkaamaan noita, niin jään loppujen lopuksi lehdelle soittelemaan :rolleyes:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toki kannattaa. Ei se nyt firmalle mikään iso asia ole. Sano että haluat tulla ns. vanhana työntekijänä. Eli täydet lomat jne. Koeaika toki tulee, mikä onkin IMHO ihan reilua kumpaankin suuntaan. Ja kaikki lupaukset paperille, varsinkin jos kyseessä on pikkufirma.

Heipä hei taas! Käymäni työhaastattelu meni nappiin, taustatiedot on ehkä klaarattu ja nyt suuntaankin soveltuvuustesteihin. En ole aiemmin ollut, sellainen koko päivän kestävä juttu. En tiedä vielä millä selitän nykyiselle työpaikalleni päivän poissaolon, ehkä ihan rehellisesti vaan sanon.
Onko siellä soveltuvuustesteissä sellaisia mukavia tehtäviä, joissa pitää päätellä numerosarjassa seuraava? Ne on kivoja leikkejä. Vai piirrelläänkö siellä kuvia paperille, vai puhutaan? Mikä homman nimi on, mä haluan tietää saanko mä vetää rahkaa välipalana, vai ostanko patukkaa. Hehheh. Satisfied I am.

Hehheh. Satisfied I am.

No no! Only when you me have met, you satisfied will be!

Väsyneen läpän jälkeen asiaan: Noi vaihtelee aika reippaasti. Olen ollut sellaisissa joissa puurretaan yksin alusta loppuun kaiken maailman monivalintojen parissa, ja olen ollut sellaisissa joissa on ryhmätyöskentelyä ja videoväittelyjä (!) edellämainittujen lisäksi.

Kaikki kuitenkin ovat aina olleet ihan miellyttäviä tilaisuuksia.

No no! Only when you me have met, you satisfied will be!

Väsyneen läpän jälkeen asiaan: Noi vaihtelee aika reippaasti. Olen ollut sellaisissa joissa puurretaan yksin alusta loppuun kaiken maailman monivalintojen parissa, ja olen ollut sellaisissa joissa on ryhmätyöskentelyä ja videoväittelyjä (!) edellämainittujen lisäksi.

Kaikki kuitenkin ovat aina olleet ihan miellyttäviä tilaisuuksia.

Joo, mä ajattelin että tulee varmaan ihan mukava päivä, palikkatehtäviä ja turisemista. Videoväittely nyt kuulostaisi vähän teennäiseltä, kenet ne laittaa sinne ruudun toiselle puolelle tenttaamaan, vai onko se joku valmis nauhoite? :D Toivottavasti ei sentään. Ei kai tohon voi mitenkään etukäteen valmistautua, joten mennään vaan sinne skarppina ja iloisella mielellä ja hyvä tulee.

Menet sinne vain omana itsenäsi :) Joo, on muuten paskin vinkki ikinä. En ois ainakaan ite ollu päivääkään töissä tota vinkkiä noudattamalla.

Joo, mä ajattelin että tulee varmaan ihan mukava päivä, palikkatehtäviä ja turisemista. Videoväittely nyt kuulostaisi vähän teennäiseltä, kenet ne laittaa sinne ruudun toiselle puolelle tenttaamaan, vai onko se joku valmis nauhoite? :D Toivottavasti ei sentään. Ei kai tohon voi mitenkään etukäteen valmistautua, joten mennään vaan sinne skarppina ja iloisella mielellä ja hyvä tulee.

Oli nauhoite. Sieltä tuli mulle esitetty konfliktitilanne (itse asiassa useita), johon sitten psykologi odotti mun vastaavan (itselleen, ei nauhoitteelle).

Ei noihin voi oikein valmistautua tuon kummemmin mitä itsekin esitit. Pilkettä silmäkulmaan ja tervettä itseluottamusta mukaan.

Itse asiassa joskus nuo on ihan osa psykologista testiä. Tuttu on hommissa työkkärissä, ja tietää miten firmat hoitavat haastatteluita. Joskus kysellään itsestäänselviä ihan vain että nähdää miten kaverin pälli kestää. Yksi klassinen kikka on kysyä about samaa asiaa kahteen kertaan. Jos sälli vastaa "no niinkun mä jo aikaisemmin sanoin..." niin se on punainen valo siltä istumalta. Kuulemma kertoo jotain paineensietokyvystä.
Minä väittäisin, että tuo on sen tason kotipsykologiaa, että kannattaa jättää käyttämättä. Itse saattaisin työhaastattelutilanteessa vastata kiltisti uudestaan, mutta tunnen kyllä ihmisiä, jotka varmasti huomauttaisivat siitä, että tätä on jo kysytty. Joitakin ihmisiä ärsyttäisi, että työhaastattelija suhtautuu haastatteluun niin välinpitämättömästi, että unohtaa mitä on kysynyt. Tällöin haastateltavan lokerointi huonosti painetta kestäväksi menee pahasti pieleen.

Miten se lokerointi sitten pieleen menisi? Kaveri ärsyyntyi tärkeässä tilanteessa ja alkoi kuittalemaan takaisin -> helposti ärsyyntyvä. Mutta toisaalta minä en tiedä noista testeistä sen enempää. Ihan mielenkiintoista voisi olla lukea mitä psykolgikikkoja noissa oikeasti käytetään.

Niin tai sitten oli tarkkaavainen, ei se tarkoita että ärsyyntyy jos vain huomaa että kysytään samaa uudestaan. Siinä haastateltava saa kuvan ettei haastattelija ole mukana hommassa kun ei muista mitä on kysynyt. Ennemmin siitä tulisi haastattelijalle olo että toi toinen on uuno kun vastaa samaan uudestaan ihankuin sitä ei olisi kysytty.

Minulla on monta äärimmäisen vittumaista kokemusta rekrytoitavana olemisesta ja toisaalta monta kokemusta joista jäi hyvä maku vaikka paikkaa en saanutkaan. Yksi kokemus mikä vielä vuosien jälkeenkin vituttaa on Tampereen kaupungilta. Hain erään kaupungin terveydenhuollon palveluyksikön johtoon kehittämään uutta organisaatiota. Haussa nimenomaan korostettiin että etsivät uutta henkilöä ulkopuolelta, taiustalla osittain tulehtuneet välit eri tahoilla organisaatiossa. No ei siinä mitään, pistin paperit sisään ja lopulta meitä kutsuttiin neljä viimeistä päivän kestävään tenttaamiseen johonkin rekrytointifirmaan jonnekkin vitun Pasilaan asti. Yksi työpäivä hukkaan ja matkakulut päälle.

Päivä alkoi ihan ok, löysin paikalle ajoissa ja testitkin alkoivat ihan hyvin. Jossain vaiheessa ennen puoltapäivää kuitenkin alkoi vituttamaan paikalla ollut mieshenkilö joka jatkuvasti toi itseään esille ja antoi ymmärtää rivien välistä että paikka oli hänelle pedattu. Ensi annoin koko paskanjauhamisen mennä ohi mutta epäilykset heräsivät. Ruokatauolla otin bat puhelimella yhteyttä tuttavalleni joka työskenteli organisaatiossa johon hain.

Kyseinen mulkero oli lääkärinä samassa työpaikassa. Tässä vaiheessa varoituskello alkoi jo kilistä. Lisää taustaselvitystä ja seuraavaksi selvisi että äijä on erittäin hyvää pataa lopullisen valinnan tekevän virkamiehen kanssa (golfkaveri, vitun golffaus :curs:). Olin jo näitten jälkeen varma että paikka on pedattu tasan yhdelle henkilölle mutta päätin sinnitellä päivän loppuun. Ei olisi kannattanut. Vessaan mennessäni kuulin kuinka haastattelija kyseli tyypiltä perheen kuulumisia. Omalla vuorollani kysyin ohimennen tunteeko haastattelija tämän hakijan entisestään, olivat kulemma perhetuttuja. Minä siinä sitten ihmettelin ääneen että eikö tämä ole nyt hieman ristiriitaista että hän antaa lausuntoa oman tuttavansa soveltuvuudesta. Äkkinäinen voisi ajatella että hieman jäävi, mutta ei kuulemma vaikuta asiaan.

Lopputuloksena kuseinen kaveri valiittiin paikkaan, lausunnon mukaan oli kuulemma soveltuvin ja golf kaverikin oli samaa mieltä. Työpäivä hukkkaan meikäläiseltä, matkakuluja ei korvattu ja Tampereen kaupungin tavasta hoitaa rekrytointeja jäi helvetin paska maku suuhun. Helpompaa kaikille olisi ollut jos olisivat tehneet suoraan sisäisesti valinnan ja säästäneet aikuiset ihmiset pelleilyltä.

Hajottaa varmasti hakea "avoinna" olevaa paikkaa, joka on oikeasti täytetty.
Jostain olen ymmärtänyt, että tuon tyyppiset työtehtävät on vain pakko pistää yleiseen hakuun ja avoimeksi, riippumatta siitä, että paikka on jo omalla väellä täytetty ?

Joskus kysellään itsestäänselviä ihan vain että nähdää miten kaverin pälli kestää. Yksi klassinen kikka on kysyä about samaa asiaa kahteen kertaan. Jos sälli vastaa "no niinkun mä jo aikaisemmin sanoin..." niin se on punainen valo siltä istumalta. Kuulemma kertoo jotain paineensietokyvystä.

Mä oon joskus ollut tekemässä haastatteluja ja tommoista ei kyllä ole tehty. Melkoisen monta kertaa myös haastateltavana olleena pitää sanoa että haastattelutilanteessa en ole hattu kourassa kerjäämässä työpaikkaa vaan arvioimassa paikan soveltuvuutta itselleni. Sellaisen mokan tekeminen että kyselee samaa asiaa moneen kertaan, antaa aika huonon kuvan haastattelijasta.

Hajottaa varmasti hakea "avoinna" olevaa paikkaa, joka on oikeasti täytetty.
Jostain olen ymmärtänyt, että tuon tyyppiset työtehtävät on vain pakko pistää yleiseen hakuun ja avoimeksi, riippumatta siitä, että paikka on jo omalla väellä täytetty ?

Joo, julkisella puolella on niin, että tietyn pituiset pestit (olivatko yli 6 kk pituiset?) on laitettava julkiseen hakuun, vaikka talon sisältä otetaan mitä todennäköisimmin ihminen avoinna olevaan virkaan. Koin kutsun työhaastatteluun eri ministeriöön kuin missä itse olen nyt pieneksi ihmeeksi - jos joku olisi saman talon sisältä halunnut samaa työtä, minua ei oltaisi edes kutsuttu. Olisin saanut vain kirjeen kotiin, että tehtävään valittiin se ja se, valinnasta ei saa valittaa.

Mutta itselläni menee nyt hyvin, tämänhetkinen työ loppuu vähän yli kuukauden päästä, ja seuraava työpaikka vaikuttaa jo lähes varmalta.

Viisi hakemusta lähetin, yhdellä pääsin haastatteluun, rekrytointiprosessi on nyt läpikäyty ja työsuhde alkaa vakituisena viikon päästä.

Työnhaku yliopistopapereilla ilman oman alan työkokemusta ei ole mitään mieltä ylentävää puuhaa, ja annan omalta osaltani muutaman vinkin siihen:

- Hakemukset kannattaa viilata kuntoon viimeisen päälle niin sisällöllisesti kuin ulkoasultaan niin, että yksikään työpaikka ei mene ohi paskojen hakemusten takia. Itse tein viimeisen opiskeluvuoden aikana 10 versiota parantaen jatkuvasti.

- Työnhaussa kannattaa olla looginen, panosta laatuun älä määrään. Hae sellaisia paikkoja, jotka koet oikeasti mielenkiintoisiksi äläkä pelkästään kokeile kepillä jäätä. Et pysty vakuuttamaan muitakaan, jos et itse ole vakuuttunut. Toisaalta rekrytoinnissa käydään läpi yleensä työnhakuasi muiltakin osin ja on aina positiivinen asia, jos voit osoittaa käyttäytyneesi johdonmukaisesti ja mielellään hakeneesi myös muita vastaavia paikkoja. Toisaalta tiettynä hetkenä tarjolla olevien mielenkiintoisten paikkojen, joissa ei edellytetä työkokemusta, tarjonta voi olla erittäin vähäinen, joten senkin puolesta kannattaa keskittää energiaa.

- Soita aina, kun ilmoituksessa annetaan puhelinnumero. Se annetaan sitä varten, että sitä käytetään. Mieti vähintään 5 järkevää kysymystä keskustelun pohjaksi.

- Yritä pitää mieli positiivisena vaikka "rekrytointimme ei tällä kertaa kohdistunut juuri sinuun". Käy salilla, hae positiivinen mieli ja itseluottamus takaisin, mieti mikä meni vikaan ja ota oppia virheistä. Mieti teitkö tosiaan kaikkesi juuri tämän työpaikan eteen niin, että mitään parannettavaa ei jäänyt.

- Työhakemukset ja CV muokataan aina työpaikkakohtaisesti, joten tallenna kunkin työnhaun hakemukset omaan kansioonsa. Rekrytointiprosessit kestävät 1-2kk ja kun sitten kutsu haastatteluun tulee niin on hyvä muistaa, mitä niihin hakemuksiin tuli raapustettua. Ettei sitten tule yllätyksenä, kun haastattelija sanoo sinun kirjoittaneen olevasi erittäin analyyttinen ja suunnitelmallinen henkilö ja kysyy, miten tämä sitten näkyy käytännössä?

- Valmistaudu kaikkiin haastatteluihin huolella. Itse vietin monta iltaa keskustellen itseni kanssa mallivastauksia kymmeniin erilaisiin mahdollisiin kysymyksiin. Kävin työnhakuun liittyvän kurssin, jossa sain noin sadan esimerkkikysymyksen listan potentiaalisista kysymyksistä. Tutustu yrityksen nettisivuihin, tuotteisiin, toimialan näkymiin, konsernipamppujen puheisiin jne. Näitä asioita ei välttämättä kysytä sinulta, mutta pelkkään kysymyksiin vastaamisen sijaan niihin kannattaa reagoida ja esim. näitä asioita mukaan ymppäämällä voit osoittaa erottuvasi porukasta. Mieti muutenkin tarkkaan koko aiempi työkokemus ja koulutushistoria, mitä opit sieltä, miksi teit niin kuin teit, miksi et tehnyt toisin, mitä annettavaa yritykselle (oman osaamisen markkinoiminen) jne. Jotain käytännön esimerkkejäkin on hyvä miettiä niiden väittämien tueksi, joita hakemuksissa esitit.

- jne jne. lista on loputon.

Omalta osaltani 2 ensimmäistä haastattelukierrosta, joista ensimmäisen hoiti rekryfirma, menivät omastakin mielestä hyvin ja tunsin pystyväni antamaan hyviä vastauksia ja keskustelemaan haastattelijoiden kanssa ns. samalla tasolla. Olin tehnyt pohjatyötä todella paljon ja siitä oli oikeasti hyötyä. Kolmannella kierroksella tj sitten hiosti todella rankasti ja testasi hermojani. Jankutti samasta asiasta ja tuntui, että hän ei ollut tyytyväinen yhteenkään vastaukseen, jonka annoin. Omia vastauksiani seurasi aina loputtomat miksi kysymykset ja asioiden päälaelleen kääntäminen. Itselleni tuli jo vahvasti sellainen tunne, että homma liusuu käsistä. Sitten tuli ihan puhdasta hiostustakin tyyliin: et kerro gradussasi paljonkaan sellaista mitä en etukäteen jo tiennyt, miksi olet tehnyt pelkkiä duunarihommia, eikö 2 tutkintoa riitä sulle jne jne. Noissa ilmeisesti testattiin sitten hermoja ja sitä, miten pystyn argumentoimaan omat vastaukseni, koska kyseessä oli myyntipainotteinen organisaatio. Laitoin tosin itsekin tj:n vähän ahtaalle lopussa kysymällä, että: mitkä sulla on ne päällimmäiset epäilykset minua koskien tämän työpaikan suhteen? Olisin tietenkin sitten jatkanut keskustelua näistä asioista, mikäli vastauksen olisin saanut.

Olin jo varma, että se meni siinä, ja melko sekavassa mielentilassa seikkailin autolla kehäteillä, mutta ennen kotipihaa soittivat jo, että tervetuloa töihin. Palkkakin menee ekonomiliiton suositusten mukaan, joten ei voi kun juhlia. Gradu tosin pitäisi vielä viimeistellä, mutta siitäkin lupasivat bonuksen.

:)

On varmaan paska paikka ollu. Tommoset säädöt. Kai ne nyt maksaa min sen 5000/kk?

Edit: Rekrytointiprosessi on itse asiassa varsin simppeli. Siitä on vaan yritetty tehdä taidetta ja bisnestä. Itse näen jotain minuutissa kaverista sen, osaako vai jauhaako paskaa peitelläkseen osaamattomuuttaan.

On varmaan paska paikka ollu. Tommoset säädöt. ... Itse näen jotain minuutissa kaverista sen, osaako vai jauhaako paskaa peitelläkseen osaamattomuuttaan.

Ja sun vinkki rekrytoinnin ammattilaisena vastavalmistuneille työnhakijoille on?

Kai ne nyt maksaa min sen 5000/kk?

Teet rekrytointipäätökset minuutissa ja maksat valmistumassa oleville ekonomeille ilman työkokemusta 5000/kk?

Ja sun vinkki rekrytoinnin ammattilaisena vastavalmistuneille työnhakijoille on?

Ethän sä ole edes valmistunut.

Teet rekrytointipäätökset minuutissa ja maksat valmistumassa oleville ekonomeille ilman työkokemusta 5000/kk?

edit: mikä muuten olet koulutukseltasi?

Sanotaanko vaikka niin, että se gradu on tehty.

Ethän sä ole edes valmistunut.

Jos sulla on parempia vinkkejä työnhakuun niille, jotka ovat valmistumassa kuin niille, jotka ovat vastavalmistuneita, niin jaa toki rautainen ammattitaitosi muillekin. Tosin mitä nyt muistan edellisiä viestejäsi niin pointtisi on yleensä tyhjänpäiväinen vittuilu, mikä tässäkin nyt taas käy ilmi. Mitään asiaa miehellä ei ole, mutta vahvat mielipiteet joka asiasta. Joo gradua pitää vielä muokata proffan ohjeiden mukaan. Haluatko keskustella asiasta vielä tarkemminkin?

Sanotaanko vaikka niin, että se gradu on tehty.

Onneksi olkoon.

Jos sulla on parempia vinkkejä työnhakuun niille, jotka ovat valmistumassa kuin niille, jotka ovat vastavalmistuneita, niin jaa toki rautainen ammattitaitosi muillekin. Tosin mitä nyt muistan edellisiä viestejäsi niin pointtisi on yleensä tyhjänpäiväinen vittuilu, mikä tässäkin nyt taas käy ilmi. Mitään asiaa miehellä ei ole, mutta vahvat mielipiteet joka asiasta. Joo gradua pitää vielä muokata proffan ohjeiden mukaan. Haluatko keskustella asiasta vielä tarkemminkin?

Mielelläni. Haluatko kysyä jotain? Vastaan toki.

Edit: Itse potentiaalisia työntekijöitä valitessa testaan lähinnä substanssiosaamista. En sitä, onko Jari Sarasvuo -tatuointi hanskassa tai miten kädet pyörii haastattelussa.

Niin, ja IT-alalla olen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom