Viisi hakemusta lähetin, yhdellä pääsin haastatteluun, rekrytointiprosessi on nyt läpikäyty ja työsuhde alkaa vakituisena viikon päästä.
Työnhaku yliopistopapereilla ilman oman alan työkokemusta ei ole mitään mieltä ylentävää puuhaa, ja annan omalta osaltani muutaman vinkin siihen:
- Hakemukset kannattaa viilata kuntoon viimeisen päälle niin sisällöllisesti kuin ulkoasultaan niin, että yksikään työpaikka ei mene ohi paskojen hakemusten takia. Itse tein viimeisen opiskeluvuoden aikana 10 versiota parantaen jatkuvasti.
- Työnhaussa kannattaa olla looginen, panosta laatuun älä määrään. Hae sellaisia paikkoja, jotka koet oikeasti mielenkiintoisiksi äläkä pelkästään kokeile kepillä jäätä. Et pysty vakuuttamaan muitakaan, jos et itse ole vakuuttunut. Toisaalta rekrytoinnissa käydään läpi yleensä työnhakuasi muiltakin osin ja on aina positiivinen asia, jos voit osoittaa käyttäytyneesi johdonmukaisesti ja mielellään hakeneesi myös muita vastaavia paikkoja. Toisaalta tiettynä hetkenä tarjolla olevien mielenkiintoisten paikkojen, joissa ei edellytetä työkokemusta, tarjonta voi olla erittäin vähäinen, joten senkin puolesta kannattaa keskittää energiaa.
- Soita aina, kun ilmoituksessa annetaan puhelinnumero. Se annetaan sitä varten, että sitä käytetään. Mieti vähintään 5 järkevää kysymystä keskustelun pohjaksi.
- Yritä pitää mieli positiivisena vaikka "rekrytointimme ei tällä kertaa kohdistunut juuri sinuun". Käy salilla, hae positiivinen mieli ja itseluottamus takaisin, mieti mikä meni vikaan ja ota oppia virheistä. Mieti teitkö tosiaan kaikkesi juuri tämän työpaikan eteen niin, että mitään parannettavaa ei jäänyt.
- Työhakemukset ja CV muokataan aina työpaikkakohtaisesti, joten tallenna kunkin työnhaun hakemukset omaan kansioonsa. Rekrytointiprosessit kestävät 1-2kk ja kun sitten kutsu haastatteluun tulee niin on hyvä muistaa, mitä niihin hakemuksiin tuli raapustettua. Ettei sitten tule yllätyksenä, kun haastattelija sanoo sinun kirjoittaneen olevasi erittäin analyyttinen ja suunnitelmallinen henkilö ja kysyy, miten tämä sitten näkyy käytännössä?
- Valmistaudu kaikkiin haastatteluihin huolella. Itse vietin monta iltaa keskustellen itseni kanssa mallivastauksia kymmeniin erilaisiin mahdollisiin kysymyksiin. Kävin työnhakuun liittyvän kurssin, jossa sain noin sadan esimerkkikysymyksen listan potentiaalisista kysymyksistä. Tutustu yrityksen nettisivuihin, tuotteisiin, toimialan näkymiin, konsernipamppujen puheisiin jne. Näitä asioita ei välttämättä kysytä sinulta, mutta pelkkään kysymyksiin vastaamisen sijaan niihin kannattaa reagoida ja esim. näitä asioita mukaan ymppäämällä voit osoittaa erottuvasi porukasta. Mieti muutenkin tarkkaan koko aiempi työkokemus ja koulutushistoria, mitä opit sieltä, miksi teit niin kuin teit, miksi et tehnyt toisin, mitä annettavaa yritykselle (oman osaamisen markkinoiminen) jne. Jotain käytännön esimerkkejäkin on hyvä miettiä niiden väittämien tueksi, joita hakemuksissa esitit.
- jne jne. lista on loputon.
Omalta osaltani 2 ensimmäistä haastattelukierrosta, joista ensimmäisen hoiti rekryfirma, menivät omastakin mielestä hyvin ja tunsin pystyväni antamaan hyviä vastauksia ja keskustelemaan haastattelijoiden kanssa ns. samalla tasolla. Olin tehnyt pohjatyötä todella paljon ja siitä oli oikeasti hyötyä. Kolmannella kierroksella tj sitten hiosti todella rankasti ja testasi hermojani. Jankutti samasta asiasta ja tuntui, että hän ei ollut tyytyväinen yhteenkään vastaukseen, jonka annoin. Omia vastauksiani seurasi aina loputtomat miksi kysymykset ja asioiden päälaelleen kääntäminen. Itselleni tuli jo vahvasti sellainen tunne, että homma liusuu käsistä. Sitten tuli ihan puhdasta hiostustakin tyyliin: et kerro gradussasi paljonkaan sellaista mitä en etukäteen jo tiennyt, miksi olet tehnyt pelkkiä duunarihommia, eikö 2 tutkintoa riitä sulle jne jne. Noissa ilmeisesti testattiin sitten hermoja ja sitä, miten pystyn argumentoimaan omat vastaukseni, koska kyseessä oli myyntipainotteinen organisaatio. Laitoin tosin itsekin tj:n vähän ahtaalle lopussa kysymällä, että: mitkä sulla on ne päällimmäiset epäilykset minua koskien tämän työpaikan suhteen? Olisin tietenkin sitten jatkanut keskustelua näistä asioista, mikäli vastauksen olisin saanut.
Olin jo varma, että se meni siinä, ja melko sekavassa mielentilassa seikkailin autolla kehäteillä, mutta ennen kotipihaa soittivat jo, että tervetuloa töihin. Palkkakin menee ekonomiliiton suositusten mukaan, joten ei voi kun juhlia. Gradu tosin pitäisi vielä viimeistellä, mutta siitäkin lupasivat bonuksen.