Rekrytointikokemuksia

Siinä vaiheessa, kun on ollut pitempään työttömänä, alkaa jostain syystä kiinnostaa pääsekö haastattelusta läpi. Ehkä jos äiti ja iskä maksaa laskut ja jukurtit, niin hommalla ei niin väliä ole.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo salee kantsii stressaaa jostai työhaastattelusta.. Ite menin joskus jugurttipurkki kädessä sinne ja suu jugurtissa kun en ehtiny himassa syödä aamiasta ja silti ottivat töihi.. Naurattaa kyl ku jengi ottaa nii vitu vakavasti jonku työnteon ja sinne pääsemisen. Ottaa vaa iha lungisti kyllä sitä rahaa muutenki saa ku töistä.

Hyvä sinulle. Tulet varmasti pääsemään vielä pitkälle urallasi.

Joo salee kantsii stressaaa jostai työhaastattelusta.. Ite menin joskus jugurttipurkki kädessä sinne ja suu jugurtissa kun en ehtiny himassa syödä aamiasta ja silti ottivat töihi.. Naurattaa kyl ku jengi ottaa nii vitu vakavasti jonku työnteon ja sinne pääsemisen. Ottaa vaa iha lungisti kyllä sitä rahaa muutenki saa ku töistä.

Voi perkele, tähänkö ne verorahat menee....

Toi Anssii23 tyyli toimii varmaan työpaikoissa missä on ihan yhtä juntit pomot ja haastattelijat kuin hakijakin. Tai jossain vapaamuotoisessa "suhteiden kautta töihin" jutuissa. Voin hyvin kuvitella että esim. jollekin raksalle siivoamaan tai ojankaivajalle apulaiseksi tms kunnon äijämäiseen ja likaiseen duuniin missä on tärkeintä vaan hoitaa hommat on ihan yksi ja sama syökö haastateltava jugurttia vai ei, kunhan saadaan joku mies lapion varteen.

En silti suosittelisi ihan noin "hälläväliä"-tyyliä.

Mä oon kans nii JUNTTI että en ressaa haastatteluissa, mitä tuota turhia duunareitahan tässä ollaan. Ottaa semmosen hyökkäävän asenteen ja tuumaa vielä loppuun että häätynee miettiä tulenko teille töihin, ilmoittelen myöhemmin.

Edit. Kyllä mä sen ymmärrän että enemmälti opiskelleet ressaaa töihin pääsyä kun muutenhan koulut on menny ihan turhuuteen ja jää opintolainat maksamatta.

Työpaikoista asiaa.

Tälle asialle varmaan olisi jokin oma ketjunsa, mutta en ainakaan itse löytänyt sellaista, joten tehdään uusi.

Onko muilla ollut ongelmia työnhaussa tai rekrytointivaiheessa? Tänne voisi laittaa kaikki kamalimmat kokemukset esim työhaastatteluissa ja myös positiiviset onnistumiset.

Itseä jurppii aika pirun paljon tällä hetkellä eräs firma, sanotaan vaikka yritys x. Kyseessä on siivousalan yritys(tarkoituksena löytää kevyttä, osa-aikaista iltatyötä muiden lisäksi). Kävin työhaastattelussa tammikuun alussa ja kaikki tuntui sujuvan todella hyvin. Minulle ilmoitettiin jo tuolloin että pitäisi vielä suorittaa jonkin sortin soveltuvuustesti, ja että töitä kyllä varmasti löytyisi.

Haastattelusta kului noin muutama viikko eikä mitään kuulunut. Itse sain jatkuvasti soitella heidän peräänsä. Sitten lopulta sain kiinni esimiehen jonka tehtävänä olisi siis tuo soveltuvuustesti järjestää minulle. Sain kuulla, että hän ei ole edes vielä tilannut ko. testiä ulkopuolisesta yrityksestä. Haastattelun jälkeen kun olin soittanut firmaan niin olivat tuolloin sanoneet että menee korkeintaan viikko kun tuo esimies tilaa sen testin. Ja nyt siis ihan päinvastaista puhetta.

Sitten tämä esimies ilmoitti lähtevänsä hiihtolomalle viikoksi ja palailee asiaan sen jälkeen. Noh sitten testin suorituspäivä järjestyikin suhteellisen nopeasti. Kävin tekemässä testin, jonka olisin voinut yhtähyvin tehdä kotoa käsin, sillä se olikin vain nettiselaimessa tehtävä testi. Eli siis tällä esimiehellä meni kuukausi tilata yksi koodi sähköpostiinsa jolla pääsee kirjautumaan testausfirman sivuille?

Testin suoritettuani, kysyin kuinka kauan menee ennenkuin minulle olisi töitä. Sanottiin että kyllä viikossa ollaan yhteydessä. Nyt on mennyt 2 viikkoa siitä, ja tänä aikana olen yrittänyt saada useampaan otteeseen sekä tuota esimiestä, että myös toimitusjohtajaa kiinni. Kukaan ei vastaa puhelimeen, vaikka varmasti näkevät että olen ainakin soittanut. Myös sähköpostiin ei kumpikaan ole vaivautunut vastaamaan.

Itseäni vituttaa tuollainen ylimielinen asenne työntekijää kohtaan. Itse olisin todella halukas aloittamaan työt heti ja on kummallista että ko. yritys hakee työntekijöitä jatkuvasti kotisivujensa kautta.

Yrittänen soitella tuonne vielä huomenna kerran ja mikäli en saa vastausta, haistatan paskat koko firmalle, tai jos oikein vituttaa niin käyn tekemässä sen paikan päällä. :D

Ajattelin laittaa pientä päivitystä. Eli soitin ko. firmaan eikä yllättäen vastannut tämä henkilö puhelimeen. Jätin kuitenkin asiakaspalveluun soittopyynnön, eikä siihen vastausta tullut.
Tänään oli sitten tullut sähköpostiin viesti, että viitaten soveltuvuustestien tuloksiin, tuo ala ei ole minua varten. HAHA! No ei kyllä olekkaan, en siivoojaksi halua, mutta on täyttä kakkaa väittää minun siinä epäonnistuneen. Olen ollut töissäkin tekemässä juuri samaisia testejä, joten olen varma tästä. Hieman vaikuttaa tuo päätös siltä, että närkästyvät kun heille soittaa ja kyselee perään. Ihme touhua, noh yllättäen oli kaikki naisia siellä firmassa töissä eikä mikään asia etene. EI herneitä!

Missä firmassa on siivoojaksikin soveltuvuustestit?:eek: Luulisi alalla olevan niin huutava pula tekijöistä, että riittää kun omistaa oman pään ja vähintään yhden käden.

Kumma juttu että siivousfirma rupeis nirsoilee työntekijöiden suhteen. Ei sinne kovin paljoa jengiä ole tyrkyllä.

Mun perusvirhe työhaastatteluissa on ruveta "hauskaks". Onneks osasin olla hiljaa edellisessä haastattelussa, jossa haettiin ihmistä pienen putiikin esimiestehtäviin. Sain pestin, vaikkei koulutusta löytynytkään mutta kokemus alalta ilmeisesti suuri plussa. Ite sain haastattelusta tosi nihkeen kuvan, mutta kuulema rekrynainen oli kehunu mua eteenpäin.

Sitte kerran ku luulin että haastattelu meni tosi hyvin niin en siltikään saanu pestiä.

Kumma juttu että siivousfirma rupeis nirsoilee työntekijöiden suhteen. Ei sinne kovin paljoa jengiä ole tyrkyllä.

Mun perusvirhe työhaastatteluissa on ruveta "hauskaks". Onneks osasin olla hiljaa edellisessä haastattelussa, jossa haettiin ihmistä pienen putiikin esimiestehtäviin. Sain pestin, vaikkei koulutusta löytynytkään mutta kokemus alalta ilmeisesti suuri plussa. Ite sain haastattelusta tosi nihkeen kuvan, mutta kuulema rekrynainen oli kehunu mua eteenpäin.

Sitte kerran ku luulin että haastattelu meni tosi hyvin niin en siltikään saanu pestiä.

Nimenomaan! Ihmetyttää itseäkin miten voidaan vaatia tollasia testejä ja rekrytointi kestää 2kk, ja pääset sitten siivoojaksi?:D kuulemma heillä jotain virolaisiakin töissä. Ihmettelen syvästi miten voi olla mahdollista että minua ei sitten valittaisi. Yhä enemmän näyttää siltä, että jokin muu syy tuossa takana nyt. Ko. firmasta muuten jauhetaan paskaa joka puolella kun sen nimen hakukoneeseen laittaa..ja sama firma myös poistaa nämä keskustelut sivuilta aika äkkiä :D

Jukurttipurkki kädessä työhaastatteluun voi mennä kahdenlaisia ihmisiä:

Ryhmä 1. Todelliset alansa superosaajat, sellaiset joita ei ole kuin muutama hassu koko maassa. Heillä on varmaa kävellä vaikka kyrpä kädessä sinne haastatteluun, kunhan vaan näytöt on riittävän kovat. Siinä työnantaja koittaa houkutella työntekijää töihin eikä työntekijä yritä puhua itseään firmaan.

Ryhmä 2. Vitun tyhmät.

Ryhmä 3. Ihmiset jotka hakevat duuniin johon otetaan lähes kaikki kynnelle kykenevät. (Saattaa myös liittyä kohtaan 2.)

Anssilla on varmaan mennyt sekaisin työhaastattelu ja palkattomaan harjoitteluun ilmottautuminen :D
Vai oliko sittenkin yhteiskuntapalvelu?

Tekisi mieli vastata tollasiin kerrankin rehellisesti. Nukun pitkään, kaivan nenää kun muut eivät näe, joskus vessassa yritän irroitella kusisuihkulla kuivunutta paskaa pöntön reunoista ja panen muijia ja jätän soittamatta.
LOL! Sama. :)
Kauhea keksiminen aina kun ei voi rehellisestikään vastata.

Tosin haastatteluissa ne kysymykset taida niin tärkeitä olla. Pääasia että hetken rupatellaan että saa kaverista jonkinmoisen käsityksen.

Itse olen saanut jokaisen paikan johon olen haastatteluun päässyt. Jotkut rekrytoijat yrittävät sekoittaa asioita, ja katsoa suoraan silmiin samalla kun pari paidan nappia on edestä auki. Itseäni ei haittaa tuo, ja varmaan koska minulla on keskimääräistä paremmat vuorovaikutustaidot, pystyn kyllä riisumaan aseista kenet tahansa (knock on wood)

Sinällään tuo Anssin jutussa oli pieni perä, eli ei kannata sitä niin paljoa jännittää, menee ja reagoi tapahtumiin mitä tapahtuu. Jos on kolme kyrpää tanassa kysymässä tiukkoja kysymyksiä, ottaa vain iisisti ja vastaa samalla etsien sitä kontaktia toiseen. Jos toinen taas lupsakka tai sellaista esittävä, sama kontaktin haku vaan päälle.

Tärkeintä on se että pääsee toisen suojien läpi. Onhan niitä huijareita ja muita jotka puhuvat itsensä tihin tänä päivänä. Se on juuri tuota kontaktin saamista ja hyväksikäyttämistä. Vähän kuin murtautuisi tietokoneelle ja ohjelmoisi troijalaisen valitsemaan itsensä. Olen sitä mieltä että nuo rekrytilanteet on n.90% psykologiaa, ja loput niitä papereita ja taitoja. Aina löytyy taitavampia ihmisiä muualta, joten ei kannata kilpailla vain papereilla...

Mulla oli kerran yksi työhaastattelu, jossa käytettiin ns. salamatekniikkaa: kolme tyyppiä ampuu tauotta joka suunnalta erityyppisiä kysymyksiä tyyliin: mikä on pii? kuka on Yhdysvaltojen ulkoministeri? kerro lapsuudestasi jotain saksaksi. Hauku tuota (haastattelija 2:sta) jollain tavalla. Typerin kompakysymys oli, miksi haet tätä paikkaa, kun en ollut hakenut, vaan head-huntattu haastateltavaksi.
Puuttui vain se, että olisi pitänyt mennä seisomaan päälleen.

Muistelen edelleen tuota kokemusta suurella sydämellä, koska siitä sai niin mukavat kicksit. :)

Noista tulee hyvä olo jos on päässyt mukaan siihen... Mites kävi työn suhteen, saitko?

Noista tulee hyvä olo jos on päässyt mukaan siihen... Mites kävi työn suhteen, saitko?

Nope. En saanut paikkaa. Tosin puolen vuoden kuluttua kys. puulaaki aloitti YT -neuvottelut ja irtisanomiset, joten olisin tod.näköisesti ollut niissäkin karnevaaleissa mukana (last in - first out -periaatteella). :D

Typerin kompakysymys oli, miksi haet tätä paikkaa, kun en ollut hakenut, vaan head-huntattu haastateltavaksi.

Nää on parhaita :hyvä: Mulla oli myös vähän samantapainen tilanne muussa yhteydessä. Yksi tuttu kyseli bändiin soittamaan. Monta viikkoa jaagas että tuu ny meille soittaan kitaraa. No lopulta kypsyin ja menin paikalle. Heti ekana sanottiin että jos mä haluan soittaa bändissä niin pitää sitten soittaa niinkun sanotaan. Hohoo :david: Lähdin meneen.

Tänään oli sitten tullut sähköpostiin viesti, että viitaten soveltuvuustestien tuloksiin, tuo ala ei ole minua varten. HAHA! No ei kyllä olekkaan, en siivoojaksi halua, mutta on täyttä kakkaa väittää minun siinä epäonnistuneen.
Jostain syystä repesin.

Miksi juuri sinun pitäisi saada työ-tyyliset kysymykset vituttaa kyllä aika huolelle. Samoin millainen ole ihmisenä-jutut. Tekisi mieli vastata tollasiin kerrankin rehellisesti. Nukun pitkään, kaivan nenää kun muut eivät näe, joskus vessassa yritän irroitella kusisuihkulla kuivunutta paskaa pöntön reunoista ja panen muijia ja jätän soittamatta.

Kuin myös. Tekisi mieli joskus kun tulee heti alkuun se imbesilli "kerro itsestäsi" heittää vaan jotain niin häiriintynyttä, että haastattelijalta menisi loppu haastis yskiessä jauhoja suusta.

Parhaista työhaastattelukysymyksistä itselle on tullut perinteinen "Ilves vai Tappara" ja yhdelle kaverille "minkä sukupuolitaudin ottaisit jos olis pakko ottaa joku" (oli ainoa haastateltu joka vastasi tähän ja sai paikan, tuskin tosin just tän kyssärin takia).

Yksi kinkkisimmistä on se kun annetaan kaksi vaihtoehtoa. Työskenteletkö mieluummin yksin vai ryhmässä? Sitten pitää säveltää jotain laadidaata että tietysti olen loistava molemmissa ettei jäis paikka saamatta koska on joko yhteistyökyvytön tai ei osaa työskennellä itsenäisesti. Naama krampissa muovihymystä pitää jauhaa innovatiivista proaktiivista dynaamista hevonpaskaa, hyi.

Työnhakuhan on itse asiassa ihan samanlaista scheissea kuin deittailu. Kaikilla työnantajilla on kauhea vaatimuslista ja mielessä kuva virheettömästä ihanneihmisestä ja kun kukaan ei täytä kaikkia vaatimuksia niin ulistaan, ettei kukaan kelpaa. Työvoimapula, pyh. Työnantajien nirsoilua, mikä näkyy just tänkin threadin aloittajan keississä - et pääse edes siivoamaan kun laitat rastin väärään ruutuun, josta on maksettu hunajaa testausfirmalle. Enemmän tai vähemmän naurettavia soveltuvuustestejä tehdään aivan kaikille kun niitä tekevät firmat ovat vaan tarpeeksi hyvin puhuneet työnantajat pyörryksiin ja myyneet tuotteensa.

En ole katkera. Olen töissä. Juuri nytkin :thumbs:

Työnhakuhan on itse asiassa ihan samanlaista scheissea kuin deittailu.
Hyvä huomio. Molemmissa pitää esittää että haluaa juuri sitä tiettyä työpaikkaa/mimmiä, vaikka oikeasti se nyt vaan sattui olemaan helposti saatavilla ja meinaan vaihtaa heti kun on parempaa tiedossa. Ihan samaa itsensä myymistä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom