Reidenlähentäjäkone.. kyllä, juuri SE

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nerd
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
No niin... yritin kyllä söörtsätä mutta ehkä en vaan osaa... Voi olla että kuuluisi tuonne aloittelijoidenkin puolelle mutta so not... Mikäli koko kysymys/ketju on turha, saattaa muodostua nopeasti hyvinkin hilpeäksi threadiksi, otetaan kuitenkin riski. :piis:

Eli kyse on tuosta jokaisen tosimiehen painajaisesta; reiden lähentäjälihaksien treenaamiseen tarkoitetusta hilavitkuttimesta. Aloittaessani salilla käymisen taas piiiiitkän tauon jälkeen, ohjaaja kehotti treenaamaan reidenlähentäjiä erikseen. Syynä tälle on se, että se auttaa korjaamaan reiden sisä- ja ulkoreunan lihasten epätasapainoa, joka taas auttaa lisäämään nopeasti käytettyjä painomääriä esim. prässissä ja kyykyssä. Ja siihen tietysti pyritään...

Vapailla painoilla kyykkääminen käsittääkseni vahvistaa myös reiden sisäosaa ainakin jonkin verran koska silloin joutuu pitämään huolen tasapainosta myös sivuttaissuunnassa. Itse en ole kyykännyt vapaalla tangolla koska esim. selän ja polvien loukkaantumisriski on suuri verrattuna koneilla/smithillä tehtyyn jalkatreeniin. Olenkin siis aina tehnyt kyykyn smithissä, prässiä, hack-kyykkyä, jalan ojentajaa ja reiden koukistajaa.

Erityisesti prässissä ilmenee seuraavaa; viimeisillä toistoilla alan taivuttaa polvia sisäänpäin koska silloin paino nousee paremmin, tai ainakin itsestäni tuntuu siltä. (Kyseinen toimenpide on varmasti melko tuhoisa polville, ainakin pitkällä tähtäimellä?) Tuntuisi ihan loogiselta että tässä olisi kyse nimenomaan sisä- ja ulkoreiden lihasepätasapainosta ja polvien sisäänpäin kääntäminen siirtää rasitusta enemmän ulkoreidelle.

Ymmärrän kyllä että vähänkin kauemmin treenanneella painot saattavat loppua nopeasti kesken tuollaisessa... Omasta puolestani sen voin sanoa että ikinä ei ole sisäreisi ollut niin kipeä kuin viimeksi jalkatreenin jälkeen. Muissa reiden osissa ja tarakassa oli vain sitä normaalia arkuutta seuraavana päivänä.

Koska en aio alkaa kyykkäämistä vapaalla tangolla ennen kuin koko tukiranka on todellakin riittävän kovassa kunnossa ja koko kroppa taas tottunut kovaan treenamiseen, kysyisinkin että A) pitääkö koko juttu paikkansa, B) onko kukaan muu kokeillut, C) onko kukaan saanut havaittavia tuloksia, D) onko muita tapoja korjata asiaa kuin vapaalla tangolla kyykkääminen, E) olenko :david: vai :arvi: jos treenaan lähentäjiä erikseen?

Asiallista ja epäasiallista kommenttia, kiitooos.. :hyper:

a)En usko että kyseessä olisi yleensä sisä- ja ulkoreiden välinen keskinäinen epätasapaino, vaan epätasapaino esimerkiksi etureiden ojentavien lihasten kanssa.
b)Teen kyseistä liikettä, mutta apuliikkeinä.
c)Uskon havainneeni tuloksia, kovin merkittäviä ne eivät ole kuitenkaan olleet. Merkittävänä tuloksena voi toisaalta pitää sitäkin etten ole loukkaantunut eikä minulla ole ongelmia esim. polvien kanssa.
d)Tekniikkaan keskittyminen.
e)Ihan :arvi: olet harjoitellessasi reidenlähentäjä- ja loitontajalaitteissa. Teen siis itse jalkapäivänä yhden sarjan kummassakin laitteessa treenin viimeisinä liikkeinä. Naurettavaksi touhu menee siinä vaiheessa kun salilla käytettävä aika kuluu kokonaan näissä laitteissa ja yhden sarjan toistomäärät voi laskea useissa kymmenissä.

Lähentäjälaite sopii hienosti alkulämmittelyyn sumomavea tai leveällä jalkojen asennolla kyykkäämistä varten, ei siinä mitään typerää ole. Muuten olen samaa mieltä, kuin Willie ed. postauksessaan.

Kiitos Willielle ja iivilille kommenteista.

Unohdin tosiaan mainita että liikettä teen viimeisenä reisiliikkenä, kaksi 8-10 toiston sarjaa niin suurella painolla kuin mahdollista. Eli kyse on nimenomaan tuollaisesta lisä/tuki-tyyppisestä veivaamisesta, ns. normaalien liikkeiden lisäksi.

Mutta ilmeisesti siis ei ihan turhaa hommaa :)

Teen usein viimeisenä liikkeenä takareisien jälkeen siten, että käännän jalkateriä ulospäin niin paljon kuin mahdollista ja saan tuntumaa sisä/takareiteen. Pysäytän loppuvaiheessa ja puristan jalkoja yhteen. Kaksi sarjaa niin paljon kuin tulee koko pakalla.

Tee toki lähentäjäkonetta, mutta selkävammojen välttäminen tekemällä vapaapainokyykyn sijasta prässiä ja smith-kyykkyä on kuin sammuttaisi tulipaloa bensaletkun kanssa. Etukyykkyä selkäturvallisempaa reisien massaliikettä ei taida olla edes olemassa, itse uskoin vasta kolmannen kerran selän hajottua että ei mun selkä oikeasti kestä jalkaprässiä vaikka miten puhtaasti tekisi.

Se painojen loppuminen on kyllä totta. Itse en kävin viimeksi salilla -97 kun innostuin taas käymään talvella/keväällä eikä kauaa mennyt kun sai heilutella täysillä painoilla lähentäjää. Loitontajassa vielä riittääkin petrattavaa.

En olisi ehkä reväyttänyt nivustani prässissä jos olisin tehnyt joskus noita lähentäjiä sen lisäksi...

Mulla oli vähän yli vuosi sitten talvella ja keväällä muutaman kuukauden semmoinen tilanne, ettei jalat leveällä kärsinyt tehdä mitään reeniliikettä, ei sumomavea eikä kyykkyä, ei edes kevyesti. Oli nivuset sen verran kipeät, tod.näk. ylirasituksen takia. Siinä sitten tein askelkyykkyä, prässiä ja rinnallevetoa korvaavina liikkeinä ja venyttelin ja verryttelin huolellisesti sisäreisiä/nivusia. Nyttemmin ei ole ongelmia ollut.

Eli ainakin jos meinaa maastanostaa tai kyykätä jalat leveällä, niin sisäreidet ja nivuset on syytä lämmitellä huolellisesti, koska joutuvat niin kovaan staattiseen/stabiloivaan rasitukseen noissa jalat leveällä tehtävissä liikkeissä. Toisaalta sisäreidet kyllä kehittyvätkin em. liikkeissä. :)

Nehän on naisille tarkoitettu? Joten pohdin niitten syvimmän merkityksen:

reidenlähentäjä-laite on tarkoitettu jakorasioille ja ulontaja pihtareille ? eiX se näin mee?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
monkelimaha sanoi:
Nehän on naisille tarkoitettu? Joten pohdin niitten syvimmän merkityksen:

reidenlähentäjä-laite on tarkoitettu jakorasioille ja ulontaja pihtareille ? eiX se näin mee?

:jahas: Jos ei oo mitää sanottavaa nii jätä se sanomatta.

Minkälaisilla painoilla porukka tekee noita liikkeitä normaalisti? Laitteet ovat tietysti laitteita, mutta paljonko teillä on painoja pakassa ja vastaavasti sitten kyykyssä? Kuulostaa vaan aika hurjalta tuo painojen loppuminen pakasta, Töölö Gymilläkin painoa on mahdollisuus laittaa aina 200 kiloon asti. Itse teen sarjat hieman alle 100 kilolla normaalisti.

Davidin loitontaja/lähentäjä laitteessa pakan koko on 70 kg, joten se loppui kolmen kuukauden treenin jälkeen. En pystynyt tekemään kyykkyä, prässiä tai maastovetoa sinä aikana polvien takia. Silti tuli 3 senttiä reiteen ympärysmittaa lisää tuona kolmen kuukauden aikana. Eli aivan turhaan ei tarvinnut istua tuossakaan laitteessa.
Liikeratana on/oli laitteen maksimi, joten lähentäjä treenissä pitää ottaa pari lämmittelysarjaa muuten nivuset repeää.
Tänään tuli käytyä kuukauden tauon jälkeen salilla, ja tulihan noitakin sitten taas testattua. No eipä pysty sitten viikkoon kunnolla istumaan, onneksi se on miellyttävää kipua.

Voisikohan olla että liikkeissä käytetään liiaksi muita lihaksia apuna? Tarkoituksena noilla laitetteilla on kuitenkin eristää harjoitettava lihas eikä rekrytoida mahdollisimman paljon voimaa liikkeen suuntaan. Sillä hurjalta tuntuu, että pakat loppuu kesken alta aikayksikön.
:confused:
Itse olen tehnyt liikkeitä epäsäännöllisen säännöllisesti sekä treenin alussa että lopussa, sekä reidentakaosa- että -etuosapäivänä. Eikä ole koskaan tarvinnut ottaa Davidin-laitteissa kerroin pakkoja käyttöön.

Suosittelen lähentäjille ja loitontajille sivuttaiskyykkyä. Pirullisen vaikea liike tosin ja todennäköisesti vaarallisempi kuin lähentäjä/loitontaja-laitteet, ainakin jos käytetään isoja painoja. Itse käytän tuota vain lämmittelyliikkeenä. Sivuttaiskyykky antaa kyllä hyvää kyytiä koko jalalle, ei vain reiden sisäosille. Sopii myös niille pelleille, joiden mielestä lähentäjä/loitontajat ovat vain naisten liikkeitä.

:offtopic: "Loitontaja" on pirun tyhmä sana... tuli vaan mieleen btw.

Ehkä se nimitys ja mielleyhtymä (akkojen laite) tulee lähinnä niistä naisista, jotka tekee sitä 100 toiston läpsyttelyä jollain 10 kilon painoilla. Mä voin kyllä uskoa, että Davidin laitteesta saattaisi pakka loppua mieheltä kesken, koska tein itsekin sitä -silloin kun vielä tein- 50 kilon painoilla ja olen sentään aika hentoinen.

Joskus tulee tehtyä, ei tosin säännnöllisesti. Mutta ehkä 5-jakoseen takasin palatessa vois taas ottaa sarjan molempia treenin loppuun. Tuskin mitään haittaakaan on. Mutta jos tekee äkkiseltään vaikka kolme kovaa sarjaa molempia, saa siitä ihan uskomattoman vittumaiset lihaskivut... :evil:

Hieman ehkä :offtopic:

Reidenlähentäjä- ja loitontajalaitteet ovat loistavia, jos sattuu harrastamaan jotain kamppailulajia joka sisältää potkimista. Kummasti saa lisää poweria potkuihin kun antaa myös ns. "tukilihaksille" kohdistettua runtua oikein kunnolla. :curs:

Itsekin olen noihin davidin laitteisiin törmännyt, ja varsin ärsyttävä ongelmahan se painojen loppuminen on. Yksi hätäratkaisu on tietysti ripustaa painopinkan tappiin ylimääräinen levypaino, joskaan se ei kovin terveellistä laitteen moitteettomalle toiminnalle varmaankaan pidemmän päälle ole, jos siinä jotain 50kg kiekkoa roikottelee :D . Ehkäpä salin laitteista vastaava henkilö kuitenkin ymmärtää vihjeen ja laitteen lopullisesti hajotessa hommaa tilalle hieman järeämpää kalustoa :rolleyes:

Laiffah sanoi:
Hieman ehkä :offtopic:

Itsekin olen noihin davidin laitteisiin törmännyt, ja varsin ärsyttävä ongelmahan se painojen loppuminen on. Yksi hätäratkaisu on tietysti ripustaa painopinkan tappiin ylimääräinen levypaino, joskaan se ei kovin terveellistä laitteen moitteettomalle toiminnalle varmaankaan pidemmän päälle ole, jos siinä jotain 50kg kiekkoa roikottelee :D . Ehkäpä salin laitteista vastaava henkilö kuitenkin ymmärtää vihjeen ja laitteen lopullisesti hajotessa hommaa tilalle hieman järeämpää kalustoa :rolleyes:

:offtopic: tämäkin.

Mutta jos oot salilla useasti maininnut, että lisää romua tarvitaa ja et ole ainoa, niin mitä vaihtoehtoja siinä on sitten tän virittämisen lisäksi? Vaihtaa salia? Vituttaa vaan kun ei niitä painoja hankita kun pakon edessä... :curs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom