Ravintohysterioiden historiaan liittyen minusta olisi myös mielenkiintoista pohtia sitä, miksi sellaisia ylipäätään on olemassa.
Syöminen ja terveys lienevät niitä asioita joihin liittyy varsin merkittävä tunnereaktio. Nämä jutut ovat niitä, jotka nojaavat suurimmaksi osaksi arkiajatteluun tieteellis-/kriittisen ajattelun sijaan. Uusimmassa Tiede-lehdessä (1/2011) on aiheeseen liittyen todella mielenkiintoinen artikkeli.
Itse näkisin, että näitä erinäköisiä hurahduksia ja hysterioita aiheuttaa ainakin:
- Se, että oletusarvoisesti ihmiselle toisen kertoma tarina on paaaaljon uskottavampaa todistusaineistoa kuin joku etäinen tilasto tai tutkimus. Koska naapurin Irma-Anneli laihtui X:n avulla => X on tosi hieno juttu.
- Ihmisten luontainen tarve ajatella asioita akselilla
hyvä <-> paha, sen sijaan että ajateltaisiin akselilla
tosi <-> epätosi. A tulee luonnosta => hyvä, B tehtaasta => paha.
- Vankkumaton usko siihen, että itse tietää aina paremmin kuin muut. Minä olen ottanut tästä asiasta selvää => olen siis oikeassa.
- Luottamus siihen, että kykenee löytämään internetistä luotettavaa tietoa ja osaa vetää siitä täysin oikeita johtopäätöksiä. Tässä yhdessä tutkimusasetelmassa huomattiin, ettei margariinilla ole sydänhyötyjä => margariinit ovat huonoja/haitallisia/turhia.
- Ihmisten pakonomainen tarve löytää asioille syy-seuraussuhteita. Tarvittaessa vaikka keksimällä. Tätä asiaa ei ole tutkittu => salaliitto hiljentää tutkijat.
- Usko lähes yliluonnollisiin ja kaikkivoipiin hämäriin organisaatioihin, jotka ovat oletusarvoisesti pahoja. THL, Lääketeollisuus (toki kaikki kilpailevat firmat yhteen niputettuna), elintarviketeollisuus (kaikissa muodoissaan), maatalousjärjestöt yms yrittävät maksimoida voittonsa pelkästään ihmisten terveyden kustannuksella.
Nämä ovat aika perusjuttuja, jotka löytyvät myös monen muun ilmiön taustalta. Ilmastokaan ei voi lämmetä koska ulkona on hirmuinen pakkanen. Ja onhan siellä taustalla se viherpiipertäjien ja IPCC:n salaliittokin
Ja ennen kuin joku suuttuu, todettakoon että tämä lista koskee tiettyyn pisteeseen asti meitä ihan kaikkia. Terveys- ja ravintoasioita kannattaa ilman muuta miettiä, kokeilla ja tutkiskella mutta kaikenlaiset hysteriat ovat yleensä melko turhia. Kriittisyys on aina hyväksi mutta sitä pitää jakaa tasaisesti joka suuntaan.
Lisäaineiden yhteisvaikutuksia ja pitkäaikaisia vaikutuksia ei ilmeisesti ole juurikaan tutkittu.
Juuri näin. Haluisin mielelläni nähdä tutkimuksia lisäaineiden yhteisvaikutuksista pidemmältä ajalta.
Mikäs tuon teidän tieteellisen uteliaisuuden tyydyttäisi, arvon ystäväiseni?
Kertoisitteko minkälainen olisi se unelmatutkimus, josta kaikki selviäisi yhdellä kertaa? Vai monellako eri tavalla asia pitäisi todeta?
- Millä aineistolla tutkimus tehtäisiin? Miehiä, naisia vai lapsia? Suomalaisia vai aboriginaaleja?
- Mitä markkereita tarkkailtaisiin? SV-taudit? Syöpä? Mielenterveysongelmat? Millä menetelmillä?
- Kuinka kauan on "pitkäaikaisvaikutus"? Miten vaikkapa 10v seurannassa osoitetaan suora yhteys tiettyyn lisäaineeseen?
- Mitkä lisäaineet otetaan syyniin? Paljonko on päivittäisannos? Miten sitä kontrolloidaan?
- Kuka rahoittaa tutkimuksen? (kuka on siis teidän makuunne riittävän puolueeton?)
Lievän offtopicin uhallakin kyselen kun tuo sama teema toistuu aina vähän väliä ja mulle on aina jäänyt vähän epäselväksi, että mihin olisitte tyytyväisiä ;)