Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Noniin, kiitos kaikille. Kohta lähtee kalakeittoa naamaan niin perkeleesti ja kaverina raejuustoa, maitoa ja ehkä vielä ruisleipää mehevillä täytteillä (vedin jo pari).

Minulla tulee usein sellainen olo, että nämä hiilaria aamulla, rasvaa illalla jätkät eivät edes itse tiedä MIKSI he niin tekevät?!?

Jopa monet niistä asiantuntijoista, jotka lanseerasivat tuon tavan syödä muutamia vuosia sitten ovat sittemmin siirtyneet pois tuosta ajattelusta ja palanneet good old "kaikkea pitkin päivää tasaisesti" -malliin... jota myös itse suosin ja suosittelen.

Terveellistä laadukasta perussafkaa... sopivasti ja monipuolisesti.

Hmmm... kuinkohan paljon vanhan ajan huiput kuten Arnold, Frank Zane, Steve Reeves yms. miettivät makroja sekä mikroja tai PR/PH aterioita... hyvin kasvoi lihas silloinkin!!

Minulla tulee usein sellainen olo, että nämä hiilaria aamulla, rasvaa illalla jätkät eivät edes itse tiedä MIKSI he niin tekevät?!?

Jopa monet niistä asiantuntijoista, jotka lanseerasivat tuon tavan syödä muutamia vuosia sitten ovat sittemmin siirtyneet pois tuosta ajattelusta ja palanneet good old "kaikkea pitkin päivää tasaisesti" -malliin... jota myös itse suosin ja suosittelen.

Terveellistä laadukasta perussafkaa... sopivasti ja monipuolisesti.

Hmmm... kuinkohan paljon vanhan ajan huiput kuten Arnold, Frank Zane, Steve Reeves yms. miettivät makroja sekä mikroja tai PR/PH aterioita... hyvin kasvoi lihas silloinkin!!

Näin alotteliana on niin perkeleen paljon helpompi uskoa johonki hienoon ja jonkisortin ammattilaisen sanomaan ja mennä sen mukaan :D
Ja sillä aion itekkin jatkaa, että illan viimeinen pala ei sisällä muutakun prot ja rasvaa. Kaikki muut päivän ateriat sitten sisältääkin kaikkea ainakin jossain määrin. Paitsi jos joku varmasti asiasta tietävä toisin käskee tekeä

Jees, nuori kaveri kaipais vähän mielipiteitä safkasta, onko tarpeeks monipuolista/terveellistä? Oisko ehdotuksia/parannuksia syömiseen?

aamupala: rahka feat. ananas, 2 palaa ruisleipä, 2kuppii kahvia
koulusafka: mitä nyt löytyy + 2lasia piimää + 2 ruisleipää
välipala: omena/banaani, 2ruisleipää
Päivällinen: usein kanaa/jauhelihaa feat riisi/pasta, usein kevyt kermakastike, kasviksia, piimää
iltapala: (hedelmä,) ruisleipää, puuro

Annoskoot ihan normaaleja, nälkä ei jää noista lämpimistä ruuista.
Normiviikon liikunnat: 3xBJJ/SW (1h30min/reeni), 2-3x perusvoimahakuinen puntti, 2xaerobista (n.1h/x)
Painoa 77kg 185cm rungossa. Palkkari puntin ja painin jälkeen.

Tukeeko tuo syöminen tuota harjoittelumäärää? Oon nyt koittanu jättää turhat energiat pois ruokavaliosta, hyvin tuo tuntuu onnistuneen kunhan saa kuitua sisäänsä. Liikuntaa oon myös lisänny vasta näin lähiaikoina. Pari kiloa on painoa herissy pois, mikä ei oo paha asia, mutta en viittis laskea painoa alle 75kg turhaan kun kisoja ei oo vielä BJJ/SW tiedossa.

Onks porukka samaa mieltä että antaa painon nyt tippua sinne 75 jos menee ittestään ja nostan sit vähän syömismäärää ettei mee siitä alemmas? Tavoitteena treenata paljon vääntöä ja kehittyä. Onnistuuko tällä syömisellä? Vai oisko parempi syödä nyt paljon ja antaa kehon palautua ravinnollakin ja dieettailla sitten joskus kun kisat kiinnostaa?

Tänks vastauksesta!

Jees, nuori kaveri kaipais vähän mielipiteitä safkasta, onko tarpeeks monipuolista/terveellistä? Oisko ehdotuksia/parannuksia syömiseen?

aamupala: rahka feat. ananas, 2 palaa ruisleipä, 2kuppii kahvia
koulusafka: mitä nyt löytyy + 2lasia piimää + 2 ruisleipää
välipala: omena/banaani, 2ruisleipää
Päivällinen: usein kanaa/jauhelihaa feat riisi/pasta, usein kevyt kermakastike, kasviksia, piimää
iltapala: (hedelmä,) ruisleipää, puuro

Annoskoot ihan normaaleja, nälkä ei jää noista lämpimistä ruuista.
Normiviikon liikunnat: 3xBJJ/SW (1h30min/reeni), 2-3x perusvoimahakuinen puntti, 2xaerobista (n.1h/x)
Painoa 77kg 185cm rungossa. Palkkari puntin ja painin jälkeen.

Tukeeko tuo syöminen tuota harjoittelumäärää? Oon nyt koittanu jättää turhat energiat pois ruokavaliosta, hyvin tuo tuntuu onnistuneen kunhan saa kuitua sisäänsä. Liikuntaa oon myös lisänny vasta näin lähiaikoina. Pari kiloa on painoa herissy pois, mikä ei oo paha asia, mutta en viittis laskea painoa alle 75kg turhaan kun kisoja ei oo vielä BJJ/SW tiedossa.

Onks porukka samaa mieltä että antaa painon nyt tippua sinne 75 jos menee ittestään ja nostan sit vähän syömismäärää ettei mee siitä alemmas? Tavoitteena treenata paljon vääntöä ja kehittyä. Onnistuuko tällä syömisellä? Vai oisko parempi syödä nyt paljon ja antaa kehon palautua ravinnollakin ja dieettailla sitten joskus kun kisat kiinnostaa?

Tänks vastauksesta!

Aivot senverran jääs, että jäi vähän sun pointtis vajaaks, haluatko siis massaa ja voimaa? jos näin on syö enemmän, lisää proteiinin määrää, tonnikalaa, raejuustoa ym. en suosittele mitään diettaamista vielä tässävaiheessa elämää? Vasta kun kisoja lähellä

Siis harjoituksen pääpaino kamppailulajeissa, puntilta haen voimaa, ei massakaan haitaksi ole. Painon pudotuksen ajattelin hoitaa hyvissä ajoin, ne 5kg pudotukset parissa päivässä ei houkuta ja kudokset herkempiä vaurioitumaan nestehukan takia. Tosin bjj ja sw ei tuu lyöntejä, joten kudosvauriot tuskin on suuria?? Oisko toi "lisäproteiini" hyvä syödä välipalojen yhteydessä? Tasasesti pitkin päivää right?

Siis harjoituksen pääpaino kamppailulajeissa, puntilta haen voimaa, ei massakaan haitaksi ole. Painon pudotuksen ajattelin hoitaa hyvissä ajoin, ne 5kg pudotukset parissa päivässä ei houkuta ja kudokset herkempiä vaurioitumaan nestehukan takia. Tosin bjj ja sw ei tuu lyöntejä, joten kudosvauriot tuskin on suuria?? Oisko toi "lisäproteiini" hyvä syödä välipalojen yhteydessä? Tasasesti pitkin päivää right?

Tarpeeks proteiinia hyvistä lähteistä (kana, kala, raejuusto, rahka jne)
Hiilarit hyvistä lähteistä (täysjyvätuotteet ja kasvikset)
Rasvat pehmeinä (oliivi- ja rypsiöljyt jne)

Noilla pääsee jo pitkälle.

Ja mitä johon lajiin tulee, niin todellakin tarvitsee enemmän proteiinia kuin esim potkunyrkkeilyssä. BJJ/SW:ssä meinaan tulee lihaksilla väännettyä kunnolla, kun taas kickboxingissa suurin rasitus kohdistuu hengityselimille ja hapenottokyvylle. Palautumiseen tuosta väännöstä tarvitsee proteiinia.

Käytän nyt pelkkää heraa palautusjuomana, 1dl veteen sekoitettuna, pitäisikö tuota heran määrää lisätä teidän mielestä, kun ei maltoa tule mukaan yhtään. Vai onko tämä sellainen kysymys, mihin vastaus on? Nosta heran määrää vaikka puolella desillä, jos tuntuu että et palaudu? Vai? :)

Käytän nyt pelkkää heraa palautusjuomana, 1dl veteen sekoitettuna, pitäisikö tuota heran määrää lisätä teidän mielestä, kun ei maltoa tule mukaan yhtään. Vai onko tämä sellainen kysymys, mihin vastaus on? Nosta heran määrää vaikka puolella desillä, jos tuntuu että et palaudu? Vai? :)

Palautusjuoman tehtävähän on antaa lihaksille hiilihydraattia, joka pysäyttää katabolian (lihasta purkava tila) ja täyttää lihasten glykogeenivarastot.
Proteiini on palautusjuomassa, että lihassolut saisivat heti ravintoa kun solujen uudelleenrakennus ja vaurioiden korjaaminen alkaa.

Johtopäätös = osta palautusjuomaasi ennemmin maltoa, maksaa ehkä 5€/kg.

^ Unohtui sanoa, että ketolla olen nyt ja kun sen lopetan jatkan ihan normaalisti VHH-ruokailun parissa, jotkut sanovat että kyllä pelkkä herakin riittää palkkarissa, ja jotkut taas ovat vastaan, mielipiteitä monia, eiköhän sitä sitten VHH:llä oteta ne vähäisetkin hiilarit sitten sieltä palkkarista.

^ Unohtui sanoa, että ketolla olen nyt ja kun sen lopetan jatkan ihan normaalisti VHH-ruokailun parissa, jotkut sanovat että kyllä pelkkä herakin riittää palkkarissa, ja jotkut taas ovat vastaan, mielipiteitä monia, eiköhän sitä sitten VHH:llä oteta ne vähäisetkin hiilarit sitten sieltä palkkarista.

Kyl mun mielestä VHH:llakin otetaan palkkarissa hiilaria ihan normaalisti.

Sanokaapa viisaammat:
Jos ottaa malto6-pussista ravintoa pitkin päivää joka päivä, niin aiheuttaako itselleen jotain hallaa? Luin, että malto nostaa insuliinitasoja tehokkaasti, rasittaako moinen 'laboratorioruoka' elimistöä pitemmän päälle? Maltolla oon saanu energiatasot koko päiväks hyviksi eikä nälkä vaivaa missään vaiheessa.

Ehkä tyhmä kyssäri, mutta parempi kysyä kuin kokeilla.

Pidän kyllä huolta varsinaisesta syömisestä ja proteiinin saannista.

Sanokaapa viisaammat:
Jos ottaa malto6-pussista ravintoa pitkin päivää joka päivä, niin aiheuttaako itselleen jotain hallaa? Luin, että malto nostaa insuliinitasoja tehokkaasti, rasittaako moinen 'laboratorioruoka' elimistöä pitemmän päälle? Maltolla oon saanu energiatasot koko päiväks hyviksi eikä nälkä vaivaa missään vaiheessa.

Ehkä tyhmä kyssäri, mutta parempi kysyä kuin kokeilla.

Pidän kyllä huolta varsinaisesta syömisestä ja proteiinin saannista.

Mitkä on tavoitteet? Jos kauheasti maltoa vedät niin paisut syöttöporsaaksi, ja korkeat insupiikit vielä lisää vaikutusta kun ravinto imeytyy kovin tehokkaasti. Mutta toisaalta jos se on laskettu ettei mee yli kulutuksen niin ei pitäisi olla haitaksi.
En kyllä itse rupeaisi moiseen kun olen muutenkin vähän sitä mieltä että sokerit on murha.

Mitkä on tavoitteet? Jos kauheasti maltoa vedät niin paisut syöttöporsaaksi, ja korkeat insupiikit vielä lisää vaikutusta kun ravinto imeytyy kovin tehokkaasti. Mutta toisaalta jos se on laskettu ettei mee yli kulutuksen niin ei pitäisi olla haitaksi.
En kyllä itse rupeaisi moiseen kun olen muutenkin vähän sitä mieltä että sokerit on murha.

Tavotteena on tällä hetkellä saliharjoittelun perusteet, eli puol vuotta on käyty ja muutosta on tapahtunu. Aloittelija käytännössä siis.

Jos Malto on pitkäketjuista hiilaria, niin eikö sen pitäisi nostaa energiatasoja hitaasti ja olla sotkematta elimistöä? Normi sokeristahan tulee hetken rush ja sitten heikkous. Sellaista heittelyä en oo huomannu, vaan tasaisen fiiliksen.

Sokeria lisään teelusikallisen palkkariin malton, proden (ja kreatiinin) sekaan juur sitä insupiikkiä varten. Muuten en makeaa syö.

Jännä ilmiö muuten, että aamulla jaksaa salilla mainiosti tehdä vaikka ilman aamupalaa, jos ennen nukkumaanmenoa on ottanut malto-paukun.

Insuliiniresistenssi ?

Tohtori Tolonen sanoo:
http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/insuliiniresistenssi.html
"Insuliiniresistenssi tarkoittaa tilaa, jossa haima tuottaa insuliinia, mutta sen teho on heikentynyt, lihaksisto ja muut elimet otavat glukoosia vastaan huonosti, maksa tuottaa ja vapauttaa liikaa glukkosia ja siksi verensokeri nousee.

Insuliiniresistenssissa vallitsee tulehdus, inflammaatio. Sen astetta kuvastaa parhaiten seerumin komplimentti 3 (Diabetes Care 2007). Tila lihottaa ja vanhentaa ihmistä ennenaikaisesti ja lisää mm. sydän- ja verisuonitautien sekä syövän vaaraa. Verensokerin kohoaminen lisää masennuksen vaaraa ja vakavuutta, todettiin äsken Oulun yliopiston seurantatutkimuksessa."

Voiko tolla malton päivittäisellä lipittämisellä saada tollasta aikaseksi?
Kokista lipittämällä varmasti saisi, sen uskon kyllä.
Tolonen ilmottaa "Riskiraja: Vyötärönympärys 100 cm (miehet), 84 cm (naiset)."
Itsellä ei tossa keskiruumiissa juuri 'vararenkaita' esiinny..

Kommentoikaa asiaan tutustuneet

Eli olen aloittanut puntin lähiaikoina. Olen pienikokoinen ja massaa(mielellään lihas- sellaista) saa tulla reilusti (10-15, jopa 20 kiloakin lisää). Jotain tarkempaa ohjetta, miten syön päivän mittaan. Esim. mitä syön ennen ja jälkeen salin, illalla, aamulla? Ja sitten näille eri aterioille vaikka jokin konkreettinen esimerkki sopivasta ruoasta. Aikomuksena on myös hommata lisäravinteita, mitkä olisivat hyödyllisimmät? Olen ymmärtänyt että hiilari+proteiinipitoinen palautusjuoma on tärkein. Olenko väärässä? Onko kreatiinin käyttö suositeltavaa? Milloin muulloin kun palautuksena näitä tulisi nauttia.. Tavoitteena massan lisääminen ja lihasten kasvu, isomman koon hankkiminen. Tulipas pitkä setti, kiitos auttajille.

Eli olen aloittanut puntin lähiaikoina. Olen pienikokoinen ja massaa(mielellään lihas- sellaista) saa tulla reilusti (10-15, jopa 20 kiloakin lisää). Jotain tarkempaa ohjetta, miten syön päivän mittaan. Esim. mitä syön ennen ja jälkeen salin, illalla, aamulla? Ja sitten näille eri aterioille vaikka jokin konkreettinen esimerkki sopivasta ruoasta. Aikomuksena on myös hommata lisäravinteita, mitkä olisivat hyödyllisimmät? Olen ymmärtänyt että hiilari+proteiinipitoinen palautusjuoma on tärkein. Olenko väärässä? Onko kreatiinin käyttö suositeltavaa? Milloin muulloin kun palautuksena näitä tulisi nauttia.. Tavoitteena massan lisääminen ja lihasten kasvu, isomman koon hankkiminen. Tulipas pitkä setti, kiitos auttajille.

Ei siihen alkuun tarvi muuta ku kunnon aterioita ja tarpeeksi ruokaa. Hifistellä vai sitten myöhemmin. Huolehdi että saat jokaisella aterialla kunnolla proteiinia, ja siten että päivän aikana sitä kertyy 2-3g/painokilo. Syödä kannattaa tasaisesti koko päivän ajan, alkaen kunnon aamupalasta (vaikka puuroa, rahkaa, yms.) aina kunnolliseen iltapalaan. Joku 5-6 ateriaa päivässä kannattaa syödä, eli esimerkiksi aamupala, lounas, välipala, päivällinen (treenipäivinä palkkari), välipala 2, iltapala. Hyviä proteiininlähteitä ovat liha, kala, kana, kananmunat, rahka, raejuusto, maito yms. Rahkan ja raejuuston ympärille on hyvä rakentaa välipala vaikka ruisleivän ja maidon kanssa. Lämpimillä aterioilla hiilarin lähteenä mieluiten kokojyvätuotteita, tummaa riisiä, pastaa tai pottuja.

Tärkeintä oikeastaan on se, että saat sitä ruokaa tarpeeksi, eli enemmän kuin kulutat jotta lihaksille riittää rakennusainetta. Joku 300-500kcal vuorokaudessa yli kulutuksen siis. Vaakalla tämän pitäisi tarkoittaa painonnousua vaikkapa 500g viikossa tai alle. Ei kannata ylenmäärin nostaa painoa liian nopeaan, ettei läskiä kerry liikaa.

Palkkariksi on hyvä tuommonen heraproteiini+malto -kombo. Kreatiiniakin voi ostaa jos haluaa, mutta ilmankin pärjää mainiosti. Lisäravinteet ei ihmeitä tee, niinkuin ei mikään muukaan yksittäinen ruoka-aine. Kokonaisuus ratkaisee. Lisäravinteita ei tarvi syödä muulloin kuin treenien jälkeen palkkarissa, jos saa proteiinia tarpeeksi normaalista ruuasta.

Vähän ympäripyöreitä juttuja tässä tuli kirjoitettua, mutta eipä siitä tarvi sen vaikeampaa tehdä kunhan syö vain tarpeeksi ja terveellisesti mahdollisimman puhdasta ruokaa.

Back
Ylös Bottom