Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Tohtori Tolonen sanoo:
blablablablaa...

Kommentoikaa asiaan tutustuneet

Kyllä mun palkkarissa malton funktio on se insuliinipiikki. En näe mitään järkeä maltoosin ylenmääräisessä popsimisessa.

Jos syöt ~6 ateriaa (tai vaikka useammankin) tasaisesti pitkin päivää niin ei nälän pitäisi yllättää. Aterioiden koko tietenkin suhteutetaan kulutukseen.

Elikkäs pituutta on 185cm ja painoa 85-90kg ja kalorikulutus on päivässä noin 2400kcal. Tähän asti olen ilmeisesti syönyt liiian vähän ja kehitys ei ole ollut maksimaalista. Millä ihmeellä saan noin paljon kaloreita päivään kun tähän asti on tuntunut että olen aivan täynnä. Laskin tänään kalorilaaskurilla tämänpäivän kulutuksen ja jäin 600kcal miinukselle :curs: Ruokahan loppuu kaapista kun tuntunut jo nyt siltä :rolleyes::hyper:

Elikkäs pituutta on 185cm ja painoa 85-90kg ja kalorikulutus on päivässä noin 2400kcal. Tähän asti olen ilmeisesti syönyt liiian vähän ja kehitys ei ole ollut maksimaalista. Millä ihmeellä saan noin paljon kaloreita päivään kun tähän asti on tuntunut että olen aivan täynnä. Laskin tänään kalorilaaskurilla tämänpäivän kulutuksen ja jäin 600kcal miinukselle :curs: Ruokahan loppuu kaapista kun tuntunut jo nyt siltä :rolleyes::hyper:

Rypsiöljystä saa helposti kaloreita.
Syö useemmin ja vähän pienempiä annoksia.

Onko rypsiöljy sitten hyvä kalorien lähde, ei varmaan väliä mistä ne kalorit hankkii? :wtf:

Noista kaloreista sen verran, että mielestäni kannattaa satsata kuitenkin ruoan laatuun, tai ainakin pyrkiä syömään kuitenkin terveellisesti ja paljon sen sijaan että lähtee tuolle "ihan sama mistä hankin kalorit" -linjalle. Onhan se vaikeampaa, kunnon ruoka ei taida sisältää niin paljon kaloreita kuin roskaruoka ja se saattaa tuntua monelle muutenkin täyttävämmältä. Siinä saattaa kuitenkin luoda huonoja tapoja vanhemmalle iälle, eikä esim. jatkuva mikrohampurilaisten mättäminen varmaan tee hyvää pitkällä tähtäimellä. Tuli vain mieleen tuosta lainauksen lopusta, ei se mielestäni ole ihan sama siis mistä kalorit hankkii.

Kyllä rypsiöljystä saa hyvin myös kaloreita hyvien rasvojen lisäksi, mutta ei sitäkään aivan mahdottomia määriä varmaan kannata vetää, eikä lähteä sillä täyttämään ensisijaisesti kalorivajetta vaan lisäämällä kunnon ruokaa päivälle.

riittääkö pelkkä beta-alaniini ns. pre workout- juomaksi? vai kannattaako sen kanssa ottaa jotain muuta? mitä?

jaksatko vetää treenin kunnolla ilmankin? jos jaksat niin et tarvi beta-alaniinia etkä mitään muutakaan.

Yksi kysymys: miten nopeesti oikeasti syödyt kalorit muuttuvat rasvaksi jos niin on käydäkseen? Esim. jos vetää naamariin x kaloria ylimääräistä, ja venaa persiillään istuen että se muuttuu rasvaksi, kauan kestää?

En siis harrasta tollasta, olen vaan mietiskellyt tätä silloin tällöin...:)

Mistä saa ostettua tyhjiä kapseleita, joihin voi lisätä itse jauhoja? Tuli arganiinia ostettua, eikä meinaa millään saada alas, varsinkaan aamuisin. Sitruunatäysmehuun olen nyt sekoitellut, mutta maku on silti aivan kauhea.
Älkää ehdotelko eri keinoja miten maun voi peittää, vaan nyt ihan tosissani olen ostamassa niitä tyhjiä kapseleita jos niitä jostain saa.

Mistä saa ostettua tyhjiä kapseleita, joihin voi lisätä itse jauhoja? Tuli arganiinia ostettua, eikä meinaa millään saada alas, varsinkaan aamuisin. Sitruunatäysmehuun olen nyt sekoitellut, mutta maku on silti aivan kauhea.
Älkää ehdotelko eri keinoja miten maun voi peittää, vaan nyt ihan tosissani olen ostamassa niitä tyhjiä kapseleita jos niitä jostain saa.

ehdotan nyt kuitenkin. Laita maustetun heran/palautusjuoman sekaan se argiini.

ehdotan nyt kuitenkin. Laita maustetun heran/palautusjuoman sekaan se argiini.
Kokeiltu on, heti ekalla kerralla kun arginiinia otin menin sekoittamaan sen (vaniljan makuiseen) palkkariin. Oli semmoista tuskaa saada se alas. Pilaa kaiken mihinkä tuota yrittää sekoittaa, mehunkin värjää mustaksi.
Täytyy huomenna käydä kysymässä apteekista jos sieltä sattuisi löytymään.

Meitsillä oli sama ongelma ton maun kanssa, laitan vadelma fun-lightia ja menee alas kuin vettä vaan!!!

Hei! Olen 15 poika, treenaillut nyt pari kuukautta, ja olen hieman pihalla kaikista palautusjuomista, ravintolisistä sun muista.:wtf: Voisiko joku selventää, että mihin kutakin tuotetta tarvitaan? Ja jos haluan esim. lisää massaa, mitä tuotetta/tuotteita minun tulisi käyttää? Kiitos jo etukäteen. :)

Hei! Olen 15 poika, treenaillut nyt pari kuukautta, ja olen hieman pihalla kaikista palautusjuomista, ravintolisistä sun muista.:wtf: Voisiko joku selventää, että mihin kutakin tuotetta tarvitaan? Ja jos haluan esim. lisää massaa, mitä tuotetta/tuotteita minun tulisi käyttää? Kiitos jo etukäteen. :)

Palautusjuoma treenin jälkeen. Palkkarin hiilarit aiheuttavat insuliinipiikin verenkiertoon ja ravinteet imeytyvät nopeammin, ja saat ravittuasi kehosi nopeasti. Hyvässä palkkarissa on ainakin n. 1:1 proteiinit ja hiilarit, ja sellainen 5g kreatiinia.

Heraproteiinia voit käyttää sitten täydentämään päivän proteiinitarvettasi. Sen voi tosin täyttää hyvin normaaleilla hyvillä ruokailuillakin.

Muita ei välttämättä tarvitse, eikä oikeastaan noitakaan välttämättä tarvitse. Palautusjuoma nyt mielestäni paras lisäravinne. Esim. jotain tribulusta en lähtisi ostamaan ja tuhlaamaan rahojani. Onhan sitten jotain erikoisuuksia mutta ei mielestäni kannatan niihinkään kummemmin rahoja sijoittaa.

Pakko paasata kuitenkin tähänkin tilanteeseen sen verran, että jos haluat lisää massaa niin ylivoimaisesti tärkeintä treenin ja levon ohella on normaalit ruokailusi. Jos tosissaan haluat panostaa niin panosta perusruokailu niin hyvälle mallille kuin voit, ja siitä paremmaksi vielä. Esim. Kaloreita pitää saada yli kulutuksen ja proteiinia tasaisesti päivän mittaan, eikä rasvoja ja vitamiinejakaan sovi unohtaa. Tuollaiset puutteet eivät korvaannu lisäravinteilla, eli tuo perusruokavalio on miljoona kertaa tärkeämpi kuin lisäravinteet, sitä ei sovi unohtaa. Kaiken lisäksi monesti luullaan että syödään tarpeeksi, mutta todellisuus onkin muuta. En tiedä tilannettasi, mutta pakko oli laittaa tähän väliin tälläinen.

Eli kun ruokailut ovat todellakin kunnossa, niin palautusjuoma on jo hyvä lisä etkä mielestäni tarvitse muuta. Jos proteiinin saanti tuntuu jostain syystä vaikealta, niin siihenkin voi sijoittaa ja pelkästään jo kätevyydenkin vuoksi tietty. Jos rahaa todella löytyy niin voi kokeilla kaikenmoista, mutta en näe itse ainakaan mitenkään erityisen tarpeelliseksi.

E: ja täältä ravintopuolelta lukemalla löytyy varmasti lisäksi sitten kaikenmoista tietoa erilaisista lisäravinteista. Tuossa on ekallakin sivulla kaikenlaista (mm. Gh Stack, beta-alaniini..), eli ei muutakuin lukemaan.

Back
Ylös Bottom