Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

osaisko joku selittää pähkinänkuoressa BCAA:n? tyhmä ei oikein kliffaa

BCAA on lyhenne englannin kielen sanoista "haaraketjuiset aminohapot", eli BCAA sisältää haaraketjuisia aminohappoja, en nyt muista mitkä niitä oli.
Ehkäisee käsittääkseni kataboliaa, eli vaikka dieetillä ennen aamulenkkiä tai ennen salille menoo jengi noita vissiin vetää.
Korjatkaa jos oon ihan hakoteillä.

BCAA on lyhenne englannin kielen sanoista "haaraketjuiset aminohapot", eli BCAA sisältää haaraketjuisia aminohappoja, en nyt muista mitkä niitä oli.
Ehkäisee käsittääkseni kataboliaa, eli vaikka dieetillä ennen aamulenkkiä tai ennen salille menoo jengi noita vissiin vetää.
Korjatkaa jos oon ihan hakoteillä.
BCAA = Branched Chain Amino Acids, eli tosiaan "haaraketjuiset aminohapot", joita ovat Leusiini, Isoleusiini ja Valiini.

Täällä mm. keskustelua BCAA:sta: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=76336 ja http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=3697

Lasketaanko makrojakauma siten, että esimerkiksi proteiinin määrä (g) jaettuna makroravinteiden yhteismäärällä (g) ? Sehän on ihan eri asia kuin energiajakauma makroravinteilla?

Lasketaanko makrojakauma siten, että esimerkiksi proteiinin määrä (g) jaettuna makroravinteiden yhteismäärällä (g) ? Sehän on ihan eri asia kuin energiajakauma makroravinteilla?

makroravinteet: proteiini, hiilarit ja rasva. Esim. proteiinin määrä suhteutetaan kokonaisenergiamäärään.
proteiini ja hiilarit 1g=4 kcal ja rasva 1g=9 kcal

Olen nyt jättänyt ruokavaliosta kaikki karkit, limsat pullat, makeiset ym. pois. Mutta mitä mieltä ootte karjalanpiirakoista? Ne on mun herkkua. Niin ja joskus tulee syötyä saarioisten valmis pitsa, niin mitä mieltä ootte niistä, että pitäiskö kaikki tämmösetkin jättää pois?

Olen nyt jättänyt ruokavaliosta kaikki karkit, limsat pullat, makeiset ym. pois. Mutta mitä mieltä ootte karjalanpiirakoista? Ne on mun herkkua. Niin ja joskus tulee syötyä saarioisten valmis pitsa, niin mitä mieltä ootte niistä, että pitäiskö kaikki tämmösetkin jättää pois?

Jälleen kerran, riippuu siitä mitä haet ja tavoittelet (sama pätee lähes kaikkeen ruokkaan)... Riisiä ja vehnäjauhoahan toi piirakka pääasiassa on, että kieltämättä ei niin hyvä valinta monessa mielessä.

Karjalanpiirakat imo sillon tällön täysin ok, itekin tykkään noita syödä joskus. Erityisesti Fazerin rukiisia karjalanpiirakoita, mmm.

Tollaset pitsalätyt taas on aika skeidaa, mut jos noita nyt ei iha joka päivä syö ni kaipa nuo menee.
Kohtuus on tärkein kaikessa.

Voisin sanoa omakohtaisesta kokemuksesta, että mikäli olet vasta aloittelemassa ja mahdollisesti pudottamassa painoa, niin älä ahnehdi kaikkea kerralla vaan pikkuhiljaa.

Kuitenkaan nuo piirakat ja saarioisten roiskeläpät eivät ole mitään älyttömän laadukasta safkaa, joten niitä ei kannata jatkuvasti vetää.

ruuasta mitkä/mitä kannattaa ehdottomasti välttää painonpudotuksessa ja mitä suosia?

Vältä:
- Karkkeja
- Limuja (light-limut on ok)
- Hampurilaiset, pizzat
- Pullat, munkit
- Sokeroidut mehut
- Kovat rasvat
- Jne

Suosi:
- Maitorahka
- Raejuusto
- Kana
- Täysjyvätuotteet
- Vihannekset
- Pehmeet rasvat

Noi tuli heittämällä mieleen, on noita enemmänkin.

sekoitettako protskujauhon veteen vai maitoon? Ite oon sekottanu maitoon ku maistuu paljon paremmalta, mutta kannataako sekoittaa maitoon?

sekoitettako protskujauhon veteen vai maitoon? Ite oon sekottanu maitoon ku maistuu paljon paremmalta, mutta kannataako sekoittaa maitoon?
Riippuu onko se sun palautusjuoma vai muuten vaan lisäproteiinia. Palautusjuoma sekoitetaan veteen, mutta muulloin voit sekottaa myös maitoon jos tarvitset lisäproteiinia. Maito hidastaa sen jauhon imeytymistä ja sen takia ei kannata ainakaan palautusjuomaa sekottaa maitoon. Palautusjuomanhan on tarkoitus imeytyä nopeasti.

Ajattelin tuolta p-storesta tilata vähän lisäravinteita.... Mitä suosittelette? 3 kertaa käyn salilla viikossa ja sen lisäks tulee juostua ja muuta liikuntaa harrastettua. katoin toita UFS:siä ja Evolutioneita, ne vaikuttais hyviltä ja varsinkin UFS:t suht edullisilta. Eli siis tankkaukseen ja palautukseen lähinnä pitäis ostella tuotteita.

Ajattelin tuolta p-storesta tilata vähän lisäravinteita.... Mitä suosittelette? 3 kertaa käyn salilla viikossa ja sen lisäks tulee juostua ja muuta liikuntaa harrastettua. katoin toita UFS:siä ja Evolutioneita, ne vaikuttais hyviltä ja varsinkin UFS:t suht edullisilta. Eli siis tankkaukseen ja palautukseen lähinnä pitäis ostella tuotteita.

Palautusjuoma ehdottomasti, ja jos tarvitset lisäproteiinia niin joku herasäkki siihen vielä kylkiäisiksi. Malto on energiatuote mutta kaikki ei sitä ennen treeniä ota, voi toki ottaa. Itse ottaisin mielummin proteiinia ennen treeniä ja heraa sitten heti treenin jälkeen, mutta jos palautusjuoman ostat, ei tota maltoa varmaan kannata ostaa.. eli palautusjuoma ja herapussi.

E: Beta-Alaniiniahan pidetään jonkun sortin energialisänä ennen treenejä, mutta saanut pitkää miinusta esim. ihon kihelmöitymisen takia.

Ostin tänään kaupasta tommosen 1250g painavan porsaan ulkofile kimpaleen. Omistan myös semmoisen paisti lämpötilamittarin mikä tökätään lihaan pystyyn. Mitenkäs tämä tulisi valmistaa? Eli paljon paistin sisälämpötilan pitaisi olla ja kauan uunissa? Ja mikä ois suunnilleen se lämpötila uunissa, missä se paistin sisälämpötila olisi tarpeeksi:) Niin ja kannataako ensin ruskistaa pannulla kuinka kauan? Mahdollisimman murean siitä haluaisin.

Back
Ylös Bottom