Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Lasketteko esim. dieettiruokavaliossa maidosta tulevat kalorit, proteiinit yms.. mukaan kokonaiskaloreihin? Kun kouluruoasta on aika vaikea saada kaloreita ja protskua, niin itselläni tapana vetää se 3 lasillista rasvatonta maitoa. Eli voiko tämän laskea mukaan kokonaiskaloreihin?

Saanko tästä riittävästi rasvaa päivän plussakalorikauden ruokavalioon kun kaikki muu on kunnossa mutta rasvan määrästä en ole aivan varma. Kaloreita tulee yhteensä noin. 3000 kcal ja ilmeisesti rasvaa tulisi saada joku 80g tms. Saanko siis näistä riittävästi rasvoja testoarvojen ylläpitämiseksi, kun ruokavalioni sisältää muuten kaikkia tarvittavia ravintoiaineita ja PALJON lihaa kalaa yms. Eli

-Aamupalalla 4kpl kalaöljy kapseleita

-Välipalalla 10g öljy

-Iltapalalla 20g saksanpähkinöitä

Näiden lisäksi leivän päälle tulee laitettua jonkin verran levitteitä. Tuleeko näistä siis riittävästi rasvaa vai kannattaisiko vielä lisätä päivän aikana nauttimaani protskudrinksuun 10g öljyä?

Kiitos vastauksista! :D

Olen pitänyt kaurapuuroa ihan kohtuullisena proteiiniin lähteenä, mutta tänään silmääni sattui jotain järkyttävää http://www.fineli.fi/food.php?foodid=1513&lang=fi
Mistä johtuu tämä yleinen harhaluulo? Painaako lautasellinen puuroa yli kilon, jolloin proteiinia tulisi kuitenkin parikymmentä grammaa?
Pliis, kertokaa että tälle on jokin hyvä selitys, olen oppinut tykkäämään puurosta aamupalalla vähän liiankin kanssa, nyt massankasvatusintoilun alettua :(

Olen pitänyt kaurapuuroa ihan kohtuullisena proteiiniin lähteenä, mutta tänään silmääni sattui jotain järkyttävää http://www.fineli.fi/food.php?foodid=1513&lang=fi
Mistä johtuu tämä yleinen harhaluulo? Painaako lautasellinen puuroa yli kilon, jolloin proteiinia tulisi kuitenkin parikymmentä grammaa?
Pliis, kertokaa että tälle on jokin hyvä selitys, olen oppinut tykkäämään puurosta aamupalalla vähän liiankin kanssa, nyt massankasvatusintoilun alettua :(
Kaurapuuro on todella hyvä hiilihydraattilähde, mutta proteiinilähteeksi siitä ei kummemmin ole. Proteiinia siinä ei ole kauheasti ja kannattaa mielummin laskea/syödä sitä proteiinia jostain liha/maitotuotteista eli eläinperäsistä proteiineista, koska ne on parempia lihasten kasvua ajatellen. Mutta tosiaan kaurassa on paljon kuitua ja se on hitaasti imeytyvää hiilihydraattia, joka on hyväksi. Itse syön aamusin kaurapuuroa ja sitten siihen päälle joku proteiinidrinkki, rahka tai raejuustoa, jotta tulee myös kunnolla proteiinia.

Spelttiä sekaan puuroon jos rahapussi antaa myöten. Massalla puuro on ihan hyvää safkaa. Muutaman munan kun heittää kaveriksi tai rahkaa yms. niin aamupalasta saa hyvän startin.

Jos marjoja löytyy vaikka pakastimesta niin niitä vielä puuron päälle :)

kaikki muu on kunnossa mutta rasvan määrästä en ole aivan varma. Kaloreita tulee yhteensä noin. 3000 kcal ja ilmeisesti rasvaa tulisi saada joku 80g tms. Saanko siis näistä riittävästi rasvoja testoarvojen ylläpitämiseksi, kun ruokavalioni sisältää muuten kaikkia tarvittavia ravintoiaineita ja PALJON lihaa kalaa yms. Eli

-Aamupalalla 4kpl kalaöljy kapseleita

-Välipalalla 10g öljy

-Iltapalalla 20g saksanpähkinöitä

Näiden lisäksi leivän päälle tulee laitettua jonkin verran levitteitä. Tuleeko näistä siis riittävästi rasvaa vai kannattaisiko vielä lisätä päivän aikana nauttimaani protskudrinksuun 10g öljyä?

Kiitos vastauksista! :D

ei noista kyllä paljoa tule. etkö syö päivän aikana mitään muuta, tuleehan sitä niistä kait rasvaa?

Go4fitin Xtreme Sports Nutritionin XTREME WHEY on vielä edullisempaa.

ei mainostella.

Voiko ruskeata soijarouhetta syödä siten, että heittää kourallisen kuppiin ja maitoa päälle. Sitten syö ne murojen tyyliin? Vai turpooko nuo niin paljon, että menee suolet tukkoon?

Huomenta päivää kaikille osapuolille tasaisesti!

Tässä kun pikkasen salilla käy ja yrittää syödä paljon mut opiskelijan messingit tuntuu loppuvan kesken. Niin miettisin vaan että mikä olisi kaikista uber halvin proteiinin lähde, mitä ei kuitenkaan tarvitsisi syödä 2 kiloa et saa jokusen kymmenen gramma sitä itse pyhintä ravinnetta.

kiitoksia etukäteen jos joku vastailee!! :)

ehrmanin maitorahka ja soijarouhe esimerkiksi. Rahka maksaa jotain 0,65€ ja soijaa saa pussillisen jollain reilulla eurolla. Niin ja eihän ne tonnikalat, kananmunat ja raejuustokaan nyt niin kalliita ole.

ehrmanin maitorahka ja soijarouhe esimerkiksi. Rahka maksaa jotain 0,65€ ja soijaa saa pussillisen jollain reilulla eurolla. Niin ja eihän ne tonnikalat, kananmunat ja raejuustokaan nyt niin kalliita ole.

Joo oon tota tunaa ja munia koittanukki syödä mut oon kuullu et jos vetelee himona sitä tunaa ni ei olis hyväks ku siit purkist liukenee jotain,voi olla harha luulo/kuulo:). Ja sit munan keltuainen ei kans kovin terveellist oo jos niitä rupee mielin määrin hamstraamaan vai? pitääkin poistaa kaupasta tommonen soija rouhe(kö?) pussi sitten:) miten sitä kannattais nauttia?

e: niin ja kiitos kovasti toveri!!

Vaaleaa soijarouhetta voi ainakin käyttää ihan mihin vaan ilman liottamista tai muuta. 500g pussi taisi maksaa ~2,5€. (jos jossain muussa muodossa kuin rouheena, niin sitten voi olla että pitää jo jotain tehdä sille) Ite oon toistaiseksi laittanu vaan maitorahkan sekaan, mutta sitä voi käyttää oikeastaan mihin vaan.

Kannattaa muistaa, että ainakin tuo ruskea rouhe tuntuu turpoavan aika paljon. Eli ei kannata vetää pussitolkulla sellaisenaan. Saattaa räjähtää maha parin tunnin päästä :)

Ite laitellu aamupuuroon sitä, niin tulee kätevästi hiilarit ja protskut samasta annoksesta.

Tuo tonnikala juttusi on käsittääkseni aika lailla perätöntä. Munia voit syödä ainakin sen 3/päivä ja jos poistat keltuaisen, niin syö vaikka kymmenen.

Edit: Enkä tiiä tuosta keltuaisjutustakaan? Tuntuu porukka niitä vetävän ihan simona, eikä kuulema mitään tule.

Niistä säilykepurkeista alkaa liukeneen ruokaan metalleja vasta sitten, jos purkki on kolhiintunut tai avatussa purkissa säilyttää nyt vaikka sitä tunaa. Mitäs luulette, saisko säilykepurkkeja käyttää jos ne tekis oikein käytettyinä ruuasta myrkyllistä?

Oisko jollain heittää jotain faktaa tollasen perus pikaruokalan kebablihan ravintoarvoista(paljonko rasvaa yms.), kai sitä voi silloin tälloin plussakaloreilla ottaa, tyyliin pari kertaa viikossa? Iskender kebab runsaalla salaatilla on heikkouteni...

Back
Ylös Bottom