Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Juu, kyllä osaan laskia kalorit mut jotenki hiasta ja veemäistä. Yritin vaan päästä helpolla, mut pakko kai se on alkaa väsäämään. Ja vaikia kattoa ku koulussa ei voi oikeen kattoa paljonko tulee kaloreita. Ja sitten pitäis vielä oikeessa suhteessa proteiinit, hiilarit ja rasvat.

Minusta riittävän halpa ja ERITTÄIN helppo ja monipuolinen systeemi tähän on www.kalorilaskuri.fi. Itse liityin tähän, eikä laskemisesta tuon helpompaa enää voisi tehdä, kun suunnilleen kaikki mitä kaupasta saat on jo syötetty järjestelmään ravintoarvoineen.

Oisko 2500c sopiva dietti määrä syödä?

Tohon kysymykseen ei kukaan voi vastata. Riippuu täysin siitä paljonko painat, paljon sun peruskulutus on ja paljon teet aerobista esim. Lähet vaan kokeilemaan pikkuhiljaa vähentämällä niistä bulkkisafkoista niin, että paino tippuu 0,5kg viikossa. Seuraat painoa joka aamu. Tolla tahdilla oot noin 500kcal miinuksella joka on ihan sopiva määrä dieetille.

Onkos maustetut jugurtit oikeanlaista ruokaa kuntoilijalle? Rahkan ja myslin kanssa tulee yleensä otettua. Noitahan siis lyötyy keino makeutettuja jossa vain hedelmien glukoosia ja sitten sakkaaroosia eli taloussokeria sisältäviä. Oisko mitään parempaa vaihtoehtoa jos jugurtti ihan surkea...mitkäköhän on sokeripitoisuudet maustamattomassa jugurtissa?

sokeripitoisuus on makeutusaineella maustetussa ja maustamattomassa kai aikalailla samama, tai siis kummassakin on hiilaria aikalailla saman verran joku 5.5-7g/100g vähän jogurtista riippuen. Maidostahan se hiilari on kai tullut tai hedelmistä, jos niitä on jogurttiin lisätty, ettei sen kai ihan huonoa pitäsisi olla. Ei kyllä kai ihan parasta mahdollistakaan. En ole varma, joku viisampi varmaan neuvoo.

Olisin itse kysynyt sellaista, että miksei rasvaa kannta ottaa aamulla. Eikö sitä kannata ottaa ollenkaan aamulla? Entä aamupäivästä? Mulla on yleensä treenit iltapäivästä. Mitä kandeis syyä ennen treeniä ja kuinkapaljon ennen. Sen tiedän että prodea ja hiilaria, mutta muuta en sit oikeen tiedäkkään.

Niin ja kandeeko ihan illalla syödä mielummin maito- vai lihatuotteita proteiinin lähteenä vai munaa.

Kandeeko muuten ostaa mitä kaikkia ravinteita? Multitabseja, efalakseja, jotain cla-tuotetta ja palkkaria käytänkin, mutta pitäskö olla jotain muuta, kuten yö proteiinia vai onko parempi syyä "oikeaa" ruokaa.

Viimeksi muokattu:
Onko tää ookoo palkkari, vai oonko aivan metsässä? Tavotteena kasvattaa lihasmassaa.

Mass blast 2dl 100g (Vai onko? Jostain threadista luin, että desi painaisi 60g.)
Prowhey 1dl 50g

Tästä tulee:
Proteiini 75g
Hiilari 52g
Rasva 9g
Suhteet: 55/39/6 ja prot/hiilari 1,4:1
Mites tässä on muuten energiaa? 75x4 + 52x4 + 9x9 = 584kcal. Eikö se aika tarkkaan pitäs näin mennä?

Tähän kreatiinit ja glutamiinit päälle. Onko muuten glutamiini tommonen kuuriluontonen vai voiko vetää jatkuvasti kun sitä on tossa Mass Blastissa jonkin verran?

Päivän normaalisyömisistä tulee noin:
aamupuuro + maito = noin (10+15) eli 25g
2x rahka, toinen ennen reeniä ja toinen iltapalaks = 50g
Muut syömiset suurin piirtein 50g
YHT: 125g
Tästä tulee palkkarin kanssa noin se tavoite 200g.

Näyttääkö tää hyvältä reenipäivän syömiseltä? Miten vois parantaa? Kannattaisiko esim. ennen reeniä vetää rahkan sijaan jotain lisäravinteita?

(Onko se nyt muuten sitten niin, että postitilauksiin pakkiksen kaupasta ei tuu sitä 15%-vip-alennusta?)

Haittaako jos hillareita tulee vähän illalla? Tai siis minkäverran niitä pitää syödä, että insuliini nousee? Rittääkö joku alle 15g? Kuin paljon palutumiseen palkkarin lisäksi pitäisi syyä hiilaria? Palkkarissani on 40g hiilaria. Treenaan yleensä aika illasta. Ni paljon niit hiilareita pitäs sen palkkarin lisäks vetää vielä sinä iltana vai riippuuko henkilöstä?

Et sä iltapalalla tarvii hiilareita yhtään. Kyllä se ruuansulatus hoitaa homman ilman niitä hiilareitakin. Sulla on koko yö aikaa sulatella sitä safkaa.. Kehotan itseasiassa välttämään yötä vasten hiilareita ja lyömään koneeseen protskua sekä hiukan rasvaa jarruttelemaan sitä sulatteluprosessia...

Haittaako jos hillareita tulee vähän illalla? Tai siis minkäverran niitä pitää syödä, että insuliini nousee? Rittääkö joku alle 15g? Kuin paljon palutumiseen palkkarin lisäksi pitäisi syyä hiilaria? Palkkarissani on 40g hiilaria. Treenaan yleensä aika illasta. Ni paljon niit hiilareita pitäs sen palkkarin lisäks vetää vielä sinä iltana vai riippuuko henkilöstä?

totta kai riippuu henkilöstä, mutta jos treenaat illalla, niin vähintään palautusjuoman jälkeisellä aterialla taas hiilaria, ja runsaasti. vielä tämänkin jälkeen voi jonkin verran ottaa... Ei ole mitään järkeä palautumisen kannalta jättää kaikki hiilarit aamuun...

Onko tää ookoo palkkari, vai oonko aivan metsässä? Tavotteena kasvattaa lihasmassaa.

Mass blast 2dl 100g (Vai onko? Jostain threadista luin, että desi painaisi 60g.)
Prowhey 1dl 50g

Tästä tulee:
Proteiini 75g
Hiilari 52g
Rasva 9g
Suhteet: 55/39/6 ja prot/hiilari 1,4:1
Mites tässä on muuten energiaa? 75x4 + 52x4 + 9x9 = 584kcal. Eikö se aika tarkkaan pitäs näin mennä?

(Onko se nyt muuten sitten niin, että postitilauksiin pakkiksen kaupasta ei tuu sitä 15%-vip-alennusta?)

Turhan järeä tuo palkkari IMO. En näe syytä ottaa yli 50 grammaa prodea palkkariin. Ja hiilareita saa olla vähintään saman verran kuin prodea mutta mieluummin palkkarissa 1.5-2*proden määrä. Laita vaikka 40g p ja 80 hh. Sitten syöt 1-2 tuntia treenin jälkeen kunnon aterian niin koneet toimii.

Netistä tilaamalla et saa alennusta kokonaan vaan se huomioidaan postikuluissa. Tämä siitä syystä että katteet kärsivät jo muutenkin postikulujen takia. Viisaammat korjatkoon.

Turhan järeä tuo palkkari IMO. En näe syytä ottaa yli 50 grammaa prodea palkkariin. Ja hiilareita saa olla vähintään saman verran kuin prodea mutta mieluummin palkkarissa 1.5-2*proden määrä. Laita vaikka 40g p ja 80 hh. Sitten syöt 1-2 tuntia treenin jälkeen kunnon aterian niin koneet toimii.
Ookoo, kiitos neuvoista. Itsellä vaan tuppaa tuo reeniajankohta menemään niin, että usein salilta lähdetään kotia kohti puoli kymmenen aikaan illalla. Siinä kohtaa ei ihan hirveitä hiilarimääriä raaskisi ottaa. Saatika sitten syödä kunnolla 1-2h jälkeenpäin.

Muutenkin uskon vähähiilariseen ruokavalioon, jossa otetaan hiilareita vähän ja nekin aamulla/alkuiltapäivästä, ennen ja jälkeen reenin. On toiminut hyvin, proteiinia vaan ei saa helposti riittävää määrää.

Olisko järkevämpi jaottaa toi palkkari siten, että ottaa esim. 50g Mass Blastia ennen reeniä ja loput (50g MB + 50g Prowhey) reenin jälkeen? Tuleeko tästä mitään merkittävää hyötyä?

Mä meinasin kirjoittaa, että voisit jakaa ton sun palkkarin kahteen osaan.. Kun se jotenkin tuntuu kohtuullisen tujakalta palkkariks. Itse voisin just aatella et vetäis n. 1h ennen treenii 50g MB:tä ja sit se MB ja hera treenin jälkeen.

Onkos maustetut jugurtit oikeanlaista ruokaa kuntoilijalle? Rahkan ja myslin kanssa tulee yleensä otettua. Noitahan siis lyötyy keino makeutettuja jossa vain hedelmien glukoosia ja sitten sakkaaroosia eli taloussokeria sisältäviä. Oisko mitään parempaa vaihtoehtoa jos jugurtti ihan surkea...mitkäköhän on sokeripitoisuudet maustamattomassa jugurtissa?

Hommahan on sellanen että maustamattomassa jogurtissa on ne jugurtin hyödyt parhaimmillaan. Se kun on valmistettu ihan hapattamalla. Maustettu jogurtti(sokeroitu) sisältää 13g hiilaria ja maustamaton 5g. Yli puolet hiilareista tossa maustetussa on sokeria(8g). Finelin mukaan siis ainakin kaikki "extrahiilari" olis sokeria. Eli jos jossain "hedelmäjugurtissa" olis hedelmien fruktoosia niin se olisi todella marginaalista. Kun puhutaan jogurtin terveysvaikutuksista niin siinä puhutaan juuri niistä maidon hapatuksessa syntyvistä bakteereista joita on myös piimässä. En olis varma siis että noi maustetut ois edes tehty hapattamalla vaan jotenkin sakeuttamalla ja makeuttamalla+maustamalla.

finelistä kun vertailee maustettua ja maustamatonta niin ainakin maustamattomassa näyttäs olevan enemmän kalsiumia. Ja olen huomannut saman mikä tuolla ainakin käy ilmi tosta yhdestä esimerkkiparista. Maustamattomissa on enemmän protua:hyper:

Kumpi on parempi ratkaisu palautusjuomaksi, kreatiini vai hera?
Kreatiini lisää voimaa ja hera nopeuttaa palautumista..?
Onko kellään kokemuksia kummasta on käytännössä enemmän hyötyä?
Itsellä tuntuu, että kreatiini toimii paremmin monipuolisen ruokavalion ja 2-jakoisen saliohjelman lisänä..

Kumpi on parempi ratkaisu palautusjuomaksi, kreatiini vai hera?
Kreatiini lisää voimaa ja hera nopeuttaa palautumista..?
Onko kellään kokemuksia kummasta on käytännössä enemmän hyötyä?
Itsellä tuntuu, että kreatiini toimii paremmin monipuolisen ruokavalion ja 2-jakoisen saliohjelman lisänä..

Hera ehdottomasti !!! Paras vaihtoehto on heittää molempia palkkariin, mutta pelkkää "kreatiinicocktailia" ei voi edes palkkariksi kutsua.

Onko isokin ongelma kun minä en syö sitten muuten YHTÄÄN vihanneksia ? Ei mene alas eikä edes suuhu ilma että laatta lentäis heti johon on kyllä syy: Skidinä ku olin eskaris(esikoulu) niin mut siel pakotettii maistaa salaattii, sitten kun maistoin oksensin --> ja kiltti siviilityöntekijäherra pakottaa mut syömää oksennukseni ja siitähä se trauma syntyki, ja sivariki sai potkut sieltä isäpapan valituksen (henk. koht ja jollekki toisil hoitsuil siel). Joten vaikuttaako paljonkin tämä terveyteen/lihastenkasvuun ? Syön hyvin, proteiinit yms muut kunnos. 4vuotta sitte mut passitettii verikokeisii ja 22 erikoetta teki ja kaikki oli kunnossa että en tiedä joten kysympä ny kuiteki :) (Tosiaan oon 16v) Kiitoksia jo etukätee ;)

Onko isokin ongelma kun minä en syö sitten muuten YHTÄÄN vihanneksia ?

Eipä sillä juurikaan merkitystä ole. Itsekään en juuri syö kasviksia ainakaan omasta pussista maksettuna, muuten kyllä (koulussa, ym.). Vitamiinit ja kivennäiset muusta ravinnosta ja purkista. Tosin itse olen järkky kynis :D , mutta tuskin tuo asia korjaantuisi kasviksillakaan.

Tuo on silti mielestäni outoa, ettei kasvikset uppoa lainkaan. Kyllä mä ainakin kohtuu mielelläni syön, mutta hinta-ravintolaatu on IMO huono.

Back
Ylös Bottom