Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Onko isokin ongelma kun minä en syö sitten muuten YHTÄÄN vihanneksia ? Ei mene alas eikä edes suuhu ilma että laatta lentäis heti johon on kyllä syy: Skidinä ku olin eskaris(esikoulu) niin mut siel pakotettii maistaa salaattii, sitten kun maistoin oksensin --> ja kiltti siviilityöntekijäherra pakottaa mut syömää oksennukseni ja siitähä se trauma syntyki, ja sivariki sai potkut sieltä isäpapan valituksen (henk. koht ja jollekki toisil hoitsuil siel). Joten vaikuttaako paljonkin tämä terveyteen/lihastenkasvuun ? Syön hyvin, proteiinit yms muut kunnos. 4vuotta sitte mut passitettii verikokeisii ja 22 erikoetta teki ja kaikki oli kunnossa että en tiedä joten kysympä ny kuiteki :) (Tosiaan oon 16v) Kiitoksia jo etukätee ;)

Mielenkiintoista, että eskarissa jouduit maistamaan salaattia. Hienon pohjan olet kotoa siis saanut terveelliseen ruokavalion rakentamiseen..
Eipä silti, oksennuksen syöminen tuskin edesauttoi kasviksiin tutustumista.. :(
Tsekkaapa vaikka seuraava linkki, ja muista, ettei ravinto ole ainoastaan lihasten kasvatusta varten.. ;)

www.energian.net/terveys/info5.html

kotona sanonu ei joskus ni ei ole tarvinnut maistaa, mutta katonmpa ton.
tosiaan olin kyl jo maistanu himas mut siellä piti silti ottaa kaikkee tjsp. Ei muista noit kaikkii

voix lisäravintees olla jotaki termoogeniist? tässä tapaukses menin ja ostaa paukautin sellast lisäproteehiinii, tänää testailin ni nous melkone hiki ottalle ja kuumotuski kävi kropas ja vähä alko heikottaa! siis iha aikuiste oikkeesti.

Kandeeko naisen lisätä rasvansyöntä ruokavalijoonsa siinä toivossa, että ne olemattomat trstotasot jonnekkin nousis vai onko parempi pitää hiilarit korkeemmalla ja syyä rasvaa vähän vähemmän? Siis tottakai kaikki sukupuolesta riippumatta jonkin verrran rasvaa tarvitsevat, mutta energianlähteenä hiilari on kai parempaa vai? Oisko siis joku 20 rasvaa ruokavaljosta sopiva kun on kyseessä nainen vai kandeeko pitää siinä 30:ssä prossassa ja jos niin miksi?

ps. en ole dietillä jos sillä on vaikutusta asiaan.

Kun perus-EDissä on 52kcal/1dl, ja reilusti erilaisia piristeitä niin riittääkö ED-pullollisen aineenvaihduntaa nopeuttava vaikutus kompensoimaan tuota energiamäärää. Kun nuo piristeet iskee melkoisesti meikäläiseen kun en juo kahvia enkä kolaa... onko ED-pullosta saatavat kalorit (260kcal) vähän niinku hukkaan heitettyjä kun nopeutunut syke ym. nostavat kropan peruskalorinkulutusta kuitenkin melkoisesti?

Light-EDistä en tiedä, en oikein ymmärrä mitä mieltä on energiajuomassa jossa ei ole energiaa. Kaipa se sitten kiihdyttää samalla lailla (tukka nousee pystyyn, kädet tärisee, hengästyttää vaikkei tee mitää, hikoilee herkemmin, kengännauhojen laitto on raivostuttavan hidasta, syke nousee ym). Jos harvoin Ediä juon niin juon sen takia että se on limuhyllykön energiapitoisin juoma. :)

EDIT: eli onko parempi ottaa fanta jossa on 43kcal/1dl (215kcal pullossa) mutta ei noita kofeiinia ynnä muita, kun tavoite on mikä-limsa-antaa-eniten-energiaa(tm).

EDIT2: Näin uudelleen luettuna tää lienee hifistelevin viesti mitä oon pakkikselle ikänä kirjottanu. Ei tällä mitää merkitystä oo, on vaan jonku aikaa mietityttäny että kumpi vai kampi. :D

...onko ED-pullosta saatavat kalorit (260kcal)...

...fanta, jossa on 43kcal/1dl (215kcal pullossa)...

Jos siis puhtaasti energiaa (kcal) oot hakemassa niin mutuilisin että kannattaa valita se Fanta. Jos oot kovin herkkä piristeille niin se puoli litraa Ediä voi nostaa sun kulutusta yli 45 kcal jolloin mennään Fantan alle. Oikeesti mulla ei ole mitään tietoa aiheesta ja veikkailen vaan, oli vaan pakko vastata kun oli niin hieno kysymys.

Mitäs mieltä väki on noist valmisruuasta? Melkei kaikis on ainakin iha pirusti rasvaa, mut onks niis mtn edes suht hyvää vaihtoehtoo kotiruualle? Ei meinaa kerkee aina tekee ite ruokaa duuniin.

Mitäs mieltä väki on noist valmisruuasta? Melkei kaikis on ainakin iha pirusti rasvaa, mut onks niis mtn edes suht hyvää vaihtoehtoo kotiruualle? Ei meinaa kerkee aina tekee ite ruokaa duuniin.

Mun mielestä esim. poronkäristys tai kalapaistos on ihan ok arvoiltaan. Syön niitä silti vain jos on ihan pakko. Mausta voidaan myös olla montaa mieltä.

Missä vaiheessa proteiini juoma kannattaa nauttia? ja onko väliä jos vetelee myös illalla? mutta lähinnä tässä nyt haen sitä, että ennen vai jälkeen reenin?

Treenin jälkeen palkkari ja eihän siitä haittaakaan ole jos ennen reeniäkin nappaa proteiinijuoman. Illalla proteiinin nauttiminen on suotavaa sekä pitkin päivää tietysti.

Mulla olis sellanen pieni kysymys vitamiineista ja kalaöljystä. Kun oon lukenut että aika monet ottaa aamusta vitamiinit ja mineeralit jne. Ite en kuitenkaan pysty ottamaan niitä aamusta kun tulee niin huono olo! En tiedä mistä tämä johtuu, mutta oon suosiosta ottanut ne nyt sitten ennen nukkumaan menoa. Kysymys kuuluukin että sillä mitään väliä milloin ne ottaa? Vai onko se aamu tablettien ottamiselle jotenkin parempi kuin ilta?

Mulla olis sellanen pieni kysymys vitamiineista ja kalaöljystä. Kun oon lukenut että aika monet ottaa aamusta vitamiinit ja mineeralit jne. Ite en kuitenkaan pysty ottamaan niitä aamusta kun tulee niin huono olo! En tiedä mistä tämä johtuu, mutta oon suosiosta ottanut ne nyt sitten ennen nukkumaan menoa. Kysymys kuuluukin että sillä mitään väliä milloin ne ottaa? Vai onko se aamu tablettien ottamiselle jotenkin parempi kuin ilta?
Ei mitään merkitystä käytännössä.

Tää kuuluu varmaan sarjaan tyhmiä kysymyksiä...
Mut oon 15-vuotias ja painan 75 niin paljon mun kuulus saada protskua päivän aikana?:thumbs: :thumbs: :thumbs: :evil:

2-3g/painokilo, eli pienen laskutoimituksen jälkeen 150-225g. Ja nuo siis "hyvistä" lähteistä.

Mistään en ole vieläkään löytänyt vastausta mieltä askarruttaneeseen kysymykseen, mahtaako siihen edes olla mitään suosituksia olemassa että miten rasvat päivän mittaan otetaan? Sen olen kuullut, että ei miel. aamulla eikä ennen treeniä eikä oikein jälkeenkään treenin (olenko aivan hakoteillä?), mutta millos sitten, onko ainoa suositus että illalla kera proteiinien? Treenaan pääosin aerobista, parit treenit/päivä, ja pitäisi joku järkevä systeemi kehittää että missä vaiheessa päivää noita pähkinöitä olisi treenin onnistumisen kannalta paras napostella ettei maha treenatessa täysin sekaisin tai muita haittavaikutuksia esim. aamulla hiilareiden huonosta imeytymisestä sitten tulisi?

Tulinkohan nyt edes ymmärretyksi? :p

Minulla on ollut tapana nauttia proteiinia salilla ollessani, mutta eräs kaverini väitti, että näin ei kannattaisi tehdä. Kyseessä on siis soijaproteiini, jota sekoitan mehuun, ja hörpin sitten treenin aikana. En käytä palautusjuomaa, mutta pyrin aina syömään ruokaa heti pian treenin jälkeen. Onko tässä jotain perää, ettei proteiinia kannattaisi ottaa treenin aikana? Toisen satsin otan sitten illalla vähän ennen nukkumaan menoa.

Onko hiilihydraatilla minkälainen vaikutus lihaksen kasvamiseen / palautumiseen ?
Jos juon vaikka muscle+ ennen treeniä, jossa on

Energiaa 1543 kJ/372 kcal
Proteiinia 42 g
Hiilihydraattia 43 g
per 100g

ja treenin jälkeen vaikka esim.heraa(ei hiilihydraattipitoista juomaa). sit tietenkin syö ihan normaalisti, jolloin tulee kohtalaisesti kumminkin hiilihydraatteja. Itse syönkin aika paljon ruisleipää keskimäärin 4ruispalaa treenin jälkeen ( 44g hiilihydraatteja pelkistä leivistä).
Pelaan jalkapalloa ja en tarvitse massaa juuri lisää, joten riittäisikö pelkkä proteiinipalkkari treenin jälkeen (esim sitä heraa) + normi ruoka.
Tarkoituksenani siis on se ettei turhaan tulis sitä läsöä.

Mielelään päinvastoin, eli hiilareita vasta reenin jälkeen.
Jos nauttii hiilareita ennen reeniä voi pahaolo yllättää aika rankasti. eikä reeni tällöin ole mukavaa.

Back
Ylös Bottom