Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Oothan sä nyt varmaan itsekkin ollut koulussa terveystiedon tunneilla? Jos et kouluun päässy, niin varmaan olet jostain muusta paikasta kuullut sanan epäterveellinen ruokavalio. Vaikkapa hampilääkäriltä.

Ps. Se raja menee siellä ravintoarvoissa. :)

Ei oo ulisemista. Kysyin vaan, että missä se raja menee. Valitettavasti näyttää siltä, ettet osannu vastata tuohon kysymykseen. :)

No eihän tuollaista rajaa voi määrittää. Kuitenkin voi tehdä eroja eri ruoka-aineille, esim. 100g salaattia on aika helvetin varmasti terveellisempää kuin 100g sokeria.

Aivan. Näytä 4-vuotiaalle lapselle munkkia ja porkkanaa ja kysy kumpi on terveellistä. Ei ole mitään selkeää rajaa, kaikki muodostavat sen itse. Siksi meillä onkin paljon lihavia.

No mutta onneksi käytännössä jokainen meistä voisi hyvällä omallatunnolla syödä ihan mitä huvittaa. Kohtuus kaikessa ja ei varmasti tule sitä läsääkään. Kuitenkin jopa dietillä 10-15% kaloreista voi tulla perjaatteessa mistä lähteistä tahansa(ilman että se vaikuttaa terveysseikkoihin), kunhan kokonaismakrot silti päivässä täyttyy. Eli vaikka se munkki päivässä voi jollekkulle olla ihan ok, ja vetää sillä linjalla vaikka lavakireyteen asti. Moni ei näin vain tee, koska jos jostain lähdetään karsimaan niin se munkki on siellä helppojen valintojen joukossa :P

suunnittelen dieettiä, mutta ruokavalion tekeminen tuottaa suuria ongelmia... En keksi oikein mitä syödä ja kuinka paljon milläkin aterialla... 2600kcal päivässä tulisi laskujen mukaan syödä.

Lisäksi olen pohtinut, että jos esim. alan tekemään töihin eväät aina edellisenä iltana valmiiksi ja keittäisin suuremman satsin esim. tagliatellejä kattilassa vaikka paketti kerrallaan, niin miten saan sen painon mitattua oikein, kun paketin kyljessä on kuivapainona kalorit? tai esim, jos paistan kanat niin miten saan ne paistetun kanan kalorit laskettua... vaikeaa keksiä erilaisia ruokia ja tietää mikä niiden suht tarkka ravintosisältö on...

Mikään ruoka ei ole epäterveellistä, kunhan sitä syödään kohtuudella. Vaikka joku broilerin fileesuikale on kait ihan terveellistä, niin ei sitä kannata montaa kiloa syödä yhdeltä istumalta. Yhdellä ruokailulla ei maailma kaadu, eikä mikään muutu mihinkään suuntaan. Kokonaisuus pitkällä aikavälillä on se, mikä ratkaisee.

Energia: 218kcal/100g
P: 9,8g
HH: 17,6g
R:12g

Kyllä tuota mun mielestä voi ihan hyvin syödä, mutta en mä tuosta mitään jokapäiväistä ravintoa ottaisi. Eli älä nyt sitten mene oksentamaan tapolaa vessaan.

oksentamaan? Vai niin.

no, kuitenkin, on toinen kysymys. Noissa fastin (varmaan muidenkin merkkien) palautusjuomissa ja esim tossa fastin puddingissa käytetään makeutusaineena sukraloosia(oikeinkirjoitus?), onko ihan ok juttu, turvallinen aine?

suunnittelen dieettiä, mutta ruokavalion tekeminen tuottaa suuria ongelmia... En keksi oikein mitä syödä ja kuinka paljon milläkin aterialla... 2600kcal päivässä tulisi laskujen mukaan syödä.

Lisäksi olen pohtinut, että jos esim. alan tekemään töihin eväät aina edellisenä iltana valmiiksi ja keittäisin suuremman satsin esim. tagliatellejä kattilassa vaikka paketti kerrallaan, niin miten saan sen painon mitattua oikein, kun paketin kyljessä on kuivapainona kalorit? tai esim, jos paistan kanat niin miten saan ne paistetun kanan kalorit laskettua... vaikeaa keksiä erilaisia ruokia ja tietää mikä niiden suht tarkka ravintosisältö on...

Älä tee siitä mitään rakettitiedettä. Se pasta painaa kyllä enemmän, kun se keitetään, mutta laske sitten suhteessa siihen kuivapainoon nähden se paino. Eli jos on 500g kuivana ja keitettynä 1000g, niin 200g keitettynä=100g kuivapaino. Ja kanan paistamisesta sen verran, että lasket paljonko lurautat öljyä joukkoon ja lisäät sen öljyn kalorit siihen kanan kaloreihin, niin se on siinä. Olettaen toki, ettei pannustasi irtoa mitään paskaa kanan joukkoon.

Eli katot ravintosisällöt raaka-aineista, joista aiot ruoan tehdä ja ne lasket yhteen ja ruokasi kalorit ovat siinä. Jos otat sitten pienempiä annoksia valmiista setistä, niin jaat ne siitä koko setin kaloreista. Jotain pieniä heittoja saattaa olla, mutta en usko, että dieettisi siihen kaatuu.

- - - Updated - - -

oksentamaan? Vai niin.

no, kuitenkin, on toinen kysymys. Noissa fastin (varmaan muidenkin merkkien) palautusjuomissa ja esim tossa fastin puddingissa käytetään makeutusaineena sukraloosia(oikeinkirjoitus?), onko ihan ok juttu, turvallinen aine?

Syömishäiriö on valitettavan yleinen sairaus nykypäivänä. Heikkoluonteisimmat saattavat oksentaa ruokansa, jos luulee sen olevan kovinkin epäterveellistä. Kysymykseesi löydät vastauksen googlettamalla ja lukemalla wikipedian artikkelin aiheesta.

"Sukraloosia on tutkittu lukuisilla eläin- ja ihmiskokeilla. Ihmiskokeissa havaittiin, että 11–27 % sukraloosista imeytyy, josta kuitenkin 70–80 % poistuu muuttumattomana virtsaan. Noin 5 % sukraloosista hajoaa elimistössä kahdeksi monosakkaridiksi. Ihmiskokeissa sukraloosilla ei kuitenkaan havaittu kielteisiä terveysvaikutuksia, ja muun muassa Euroopan komission tieteellinen komitea on katsonut aineen turvalliseksi.
Eräissä eläinkokeissa erittäin suurten annosten (2000 mg/kg) havaittiin aiheuttavan DNA-vaurioita hiirissä. Vielä suurempien annosten (3000 mg/kg) sukraloosia on myös havaittu kutistavan rottien kateenkorvaa." -Wiki

miksei ruoka maistu, tänään olin ollut 4h syömättä ja keitin 2dl pastaa ja purkkitonnikalaa sekasin ja 30-40minuutissa en jaksanu syödä edes annosta loppuu, äsken söin/syön vieläkin 4 keitettyä kananmunaa ja 1dl kaurahiutaleita puuroksi tehtynä ja yli 30min täs syöty eikä meinaa jaksaa loppuja...

miksei ruoka maistu, tänään olin ollut 4h syömättä ja keitin 2dl pastaa ja purkkitonnikalaa sekasin ja 30-40minuutissa en jaksanu syödä edes annosta loppuu, äsken söin/syön vieläkin 4 keitettyä kananmunaa ja 1dl kaurahiutaleita puuroksi tehtynä ja yli 30min täs syöty eikä meinaa jaksaa loppuja...

Koska ruokasi on pahaa?!

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
"miksei ruoka maistu, tänään olin ollut 4h syömättä ja keitin 2dl pastaa ja purkkitonnikalaa sekasin ja 30-40minuutissa en jaksanu syödä edes annosta loppuu, äsken söin/syön vieläkin 4 keitettyä kananmunaa ja 1dl kaurahiutaleita puuroksi tehtynä ja yli 30min täs syöty eikä meinaa jaksaa loppuja... "

Koska ruokasi on pahaa?!

Ei tuo tosiaan hyvältä kuulostanut :)

Itse voisin todeta, että MITEN se ruoka tänäänKIN maistuikin, tänään olin ollut 3,5 h syömättä ja laitoin vähän uunissa paistettua kookosöljyttyä bataattia eriväristen salaatinlehtien, kurkun ja tomaatin sekaan, lisäksi grillimaustettua naudan jauhelihaa, valkosipuliöljyssä paistettya wok-vihannesta, siivu Realia ja sen päällä kasa kylmäsavulohta ja 10 minuutissa oli kaikki vedetty kuonoon, äsken söin vielä 1 dl mansikoita ja rahkaa ja seassa oli kaloritonta kinuskikastiketta ja 2 minsaa meni ja taas ois kiva syödä jotain... :hyvä:

Auttaako DLPA ja L-tyrosiini oikeasti mitään erikseen otettuina? Kun nyt vaikka Herapussia katsoo niin fenyylialaniinia ja tyrosiinia löytyy ihan sama annos kuin tabletista otettuina, mutta ei ne näytä mitenkään herasta tuntuvan. Kiinnostaisi lähinnä mielialaan vaikuttavina, monet sanovat että noista on apua, mutta jotkut ei... Ja entä voiko 5htp tuota luonnollista griffonia versiota tilata EU:n ulkopuolelta? Synteettinen näyttää olevan lääkelistalla, mutta entä tuo?

Auttaako DLPA ja L-tyrosiini oikeasti mitään erikseen otettuina? Kun nyt vaikka Herapussia katsoo niin fenyylialaniinia ja tyrosiinia löytyy ihan sama annos kuin tabletista otettuina, mutta ei ne näytä mitenkään herasta tuntuvan. Kiinnostaisi lähinnä mielialaan vaikuttavina, monet sanovat että noista on apua, mutta jotkut ei... Ja entä voiko 5htp tuota luonnollista griffonia versiota tilata EU:n ulkopuolelta? Synteettinen näyttää olevan lääkelistalla, mutta entä tuo?
Mulla ainakin tyrosiini auttaa mielialaan ja metaboliaan. Kokeilin taannoin olla ilman pari vk niin eron huomasi.

Heravarastoja pitäisi täydentää ja näyttää olevan tuo ikuisuustarjous taas fitnesstukussa, bonustuote kaupanpäälle. Nykyisellä kreatiinipussilla on päiväys 1.7.2013, ja seuraava kuuri tulee eteen vuoden päästä. Säilyyköhän toi vai kannattaako ottaa tuosta kaupanpäälle uusi pussi? Dieetti tulossa jonkin ajan kuluttua, joten CLA:ta voisi kokeilla kun kaupanpäälle saa..

Kokemuksia/tietoa, säilyykö toi krea, onko CLA:ssa mitään järkeä vai otanko suosiolla kalaöljyt, ne tuskin ihan humpuukkia on.

Hei, minkälainen ruokavalio sitä pitäisi miehen tehdä, jos mittani tällä hetkellä on 168/81. Tavoitteeni on painon kanssa tuossa 70-73 kilon välillä. Siihen sitten lihasmassat.

Harrastuksiani tällä hetkellä ovat jalkapallo/sulkapallo 2x/vko, sali 3x/vko ja lenkkiä 1-2x/vko. Yhden vapaapäivän pidän ainakin viikossa. Kuntosali ohjelmani on G6. Talvisin vaihdan salin 1-2x/vko, sulkkis 1-2x/vko, lätkä 2-4x/vko. Ihannekroppani olisi siis pitkälti perus futarin tai lätkäpelaajan, kehonrakennuksen linjalle en lähde vaan tällä hetkellä tavoitteeni kasvattaa komea rantakuntoinen kroppa ja lihasmassaa urheilukentille. Ongelma- alueeni on pömppövatsani, joten siitä haluaisin nopeasti eroon.

Millainen siis pitäisi ruokavalioni olla, jos yritän pudottaa painoani sekä kasvattaa lihasmassaa? Kannattaisiko ottaa jonkinlaista ravintolisää mukaan? Kaikki muutkin tietoiset neuvot ovat tarpeen.

Heravarastoja pitäisi täydentää ja näyttää olevan tuo ikuisuustarjous taas fitnesstukussa, bonustuote kaupanpäälle. Nykyisellä kreatiinipussilla on päiväys 1.7.2013, ja seuraava kuuri tulee eteen vuoden päästä. Säilyyköhän toi vai kannattaako ottaa tuosta kaupanpäälle uusi pussi? Dieetti tulossa jonkin ajan kuluttua, joten CLA:ta voisi kokeilla kun kaupanpäälle saa..

Kokemuksia/tietoa, säilyykö toi krea, onko CLA:ssa mitään järkeä vai otanko suosiolla kalaöljyt, ne tuskin ihan humpuukkia on.
Kreatiinin pitäisi säilyä. Nuo kuivatuotteet säilyy yleensä vaikka kuinka kauan, jos pidät ne fiksussa paikassa.

CLA:sta en tiedä, mutta kalaöljy ei ole ikinä huono ostos.

- - - Updated - - -

Hei, minkälainen ruokavalio sitä pitäisi miehen tehdä, jos mittani tällä hetkellä on 168/81. Tavoitteeni on painon kanssa tuossa 70-73 kilon välillä. Siihen sitten lihasmassat.

Harrastuksiani tällä hetkellä ovat jalkapallo/sulkapallo 2x/vko, sali 3x/vko ja lenkkiä 1-2x/vko. Yhden vapaapäivän pidän ainakin viikossa. Kuntosali ohjelmani on G6. Talvisin vaihdan salin 1-2x/vko, sulkkis 1-2x/vko, lätkä 2-4x/vko. Ihannekroppani olisi siis pitkälti perus futarin tai lätkäpelaajan, kehonrakennuksen linjalle en lähde vaan tällä hetkellä tavoitteeni kasvattaa komea rantakuntoinen kroppa ja lihasmassaa urheilukentille. Ongelma- alueeni on pömppövatsani, joten siitä haluaisin nopeasti eroon.

Millainen siis pitäisi ruokavalioni olla, jos yritän pudottaa painoani sekä kasvattaa lihasmassaa? Kannattaisiko ottaa jonkinlaista ravintolisää mukaan? Kaikki muutkin tietoiset neuvot ovat tarpeen.

http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/13927-laihduttaminen-beginners-ekaa-kertaa-dieetill-lue-t-m/

Hei! Jonkin aikaa taas pakkiksella taustailleena päätin kaivaa nimimerkkini naftaliinista ja heittää tänne typerän kysymykseni : onko ruokapäiväkirjan pitäminen/proteiini-hiilari-rasva suhteiden tarkkailu painonhallinnan/tavoitteellisen treenauksen ehdoton edellytys? Mulle tämä combo tuntuu vain jotenkin niin vaikealta. Hyvistä apuvälineistä huolimatta esim. kalorilaskuri, fineli ei vaan löydy motivaatiota laittaa jokaista suupalaa ylös saatika punnita gramman tarkkuudella. Tuntuu, että niitä sais olla koko ajan laskemassa ja elämä pyörii vain grammojen ympärillä. Joskus olen yrittänyt punnata ja pitää kirjaa, jaksan viikon sitä rumbaa ja sormi menee heti suuhun, jos esim. töissä syön niin eihän siellä mitään vaakaa ole ja olen ihan sukka arvioimaan ruoan (esim. proteiinit) oikeaa määrä. Luulisin, että puoli lautasellista salaattia+kasviksia, lihaa 1-2/4 ja sitten vaikka pari palaa leipää olisi ihan hyvä ateriakokonaisuus (perunaa ns. valkoista viljaa en syö - töissä muuta ei ole koskaan tarjolla). Tosin se mitä laittoi suuhunsa päivällä, pitäis sitten muistaa illalla ylöskirjatessa..aah, mä olen sitten varmaan niin laiska, mutta tämä ei nappaa sitten yhtään!

Olisikos teillä hyviä vinkkejä tämän ongelman ratkaisuun? Tosin olen ajatellut kirjata syömiseni ylös vain esim. proteiinien osalta. Onko mitään järkeä tälläisessa? Olen taas pitkän tauon jälkeen innostunut puntilla käynnistä ja haluan polttaa rasvaa sekä kiinteytyä, jota edesauttaa käsittääkseni riittävä proteiininsaanti. Painokin voisi pudota muutaman kilon, mutta kiinteytyminen kiinnostaa minua enemmän kuin vaa'an lukema. Pyrin syömään 4-5 ateriaa päivässä ja joka aterialla jotain proteiinipitoista.

tarkkaile vaa sitä proteiinia enimmäkseen et joka aterialla saat 20-30g ja rasvaa saisit kans saada päivän aikana 1g/painokilo (varsinkin jos olet nainen) ettei tule isompia ongelmia kuin parit läski kilot.. vhh on hyvä systeemi eli karsit niitä hiilareita vain ja otat netkin puhtaista lähteistä esim. runsas kuituinen puuro. ei tuosta stressiä kannate ottaa ja turhat gramma hifistelyt persiiseeen. seuraa kroppaa miltä alkaa näyttämään esim. 2viikon välein. Jos nälkää pukkaa ja tekee turhia leipiä ynm mieli niin kasviksia vaan niin paljon naamaa että ei nälkää ole.. eikä se toinen tonnikala/maitorahka/raejuusto/kana filee ynm. haittaakaan siinä lautasella tee.. stressi lihottaa! :)

Hei! Jonkin aikaa taas pakkiksella taustailleena päätin kaivaa nimimerkkini naftaliinista ja heittää tänne typerän kysymykseni : onko ruokapäiväkirjan pitäminen/proteiini-hiilari-rasva suhteiden tarkkailu painonhallinnan/tavoitteellisen treenauksen ehdoton edellytys? Mulle tämä combo tuntuu vain jotenkin niin vaikealta. Hyvistä apuvälineistä huolimatta esim. kalorilaskuri, fineli ei vaan löydy motivaatiota laittaa jokaista suupalaa ylös saatika punnita gramman tarkkuudella. Tuntuu, että niitä sais olla koko ajan laskemassa ja elämä pyörii vain grammojen ympärillä. Joskus olen yrittänyt punnata ja pitää kirjaa, jaksan viikon sitä rumbaa ja sormi menee heti suuhun, jos esim. töissä syön niin eihän siellä mitään vaakaa ole ja olen ihan sukka arvioimaan ruoan (esim. proteiinit) oikeaa määrä. Luulisin, että puoli lautasellista salaattia+kasviksia, lihaa 1-2/4 ja sitten vaikka pari palaa leipää olisi ihan hyvä ateriakokonaisuus (perunaa ns. valkoista viljaa en syö - töissä muuta ei ole koskaan tarjolla). Tosin se mitä laittoi suuhunsa päivällä, pitäis sitten muistaa illalla ylöskirjatessa..aah, mä olen sitten varmaan niin laiska, mutta tämä ei nappaa sitten yhtään!

Olisikos teillä hyviä vinkkejä tämän ongelman ratkaisuun? Tosin olen ajatellut kirjata syömiseni ylös vain esim. proteiinien osalta. Onko mitään järkeä tälläisessa? Olen taas pitkän tauon jälkeen innostunut puntilla käynnistä ja haluan polttaa rasvaa sekä kiinteytyä, jota edesauttaa käsittääkseni riittävä proteiininsaanti. Painokin voisi pudota muutaman kilon, mutta kiinteytyminen kiinnostaa minua enemmän kuin vaa'an lukema. Pyrin syömään 4-5 ateriaa päivässä ja joka aterialla jotain proteiinipitoista.
No ei vitussa tarvitse laskea joka ikistä ruoan murua jos haluaa hallita painoaan. Ethän sä tiedä kulutustasikaan edes sinne päin joten tarkka laskeminen ei ole mikään ratkaisu. Vaaka ja peilikuva on paras mittari. Syö terveellistä ruokaa, jos et tiedä mitä se on niin takaisin terveystiedon tunneille. Proteiineja ja rasvaa kantsii yrittää vähän arvioida mutta ei se maailmaa kaada jos ei aina mene ihan sinne päin. Ja aina voi varmuuden vuoksi syödä vähän enemmän kuin tarpeeksi niitä niin eipähän jää alle.

Kiitos vastauksista, mä oon aina jotenkin ajatellut, että punttaajat on tuon syömisen sunteen tooosi kurinalaista kansanryhmää..:nolo: Taidankin sitten keskittyä enemmän tuon proteiinin ja rasvan määrän kyttäämiseen. Olen 173cm/n.75 ja urheilen sen 4-5 kertaa viikko (joista 3x punttia kiertoharjoitteluna), olen pyrkinyt syömään prodea 1,5g/painokilo eli n. 112g päivässä. Pitäiskö syödä enemmän tai vähemmän? Välillä turhauttaa niin milloin tästä syömisestä tuli tälläistä saatanan rakettitiedettä :face: - varsinkaan kun se EI sitä kaikessa yksinkertaisuudessaan ole.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom