Moikka!
En ole ihan varma onko tämä oikea ketju kysymykselleni, ja haku -toiminto tuntuu vielä hieman hankalalta. Kysynpä siis silti täällä.
Oon aloittanut nyt treenaamaan salilla PT:n tekemällä treeniohjelmalla, ja tavoitteena mulla on käydä salilla 2-3 x viikossa. Jaettiin treenit ala- ja yläkroppa päiviin. Salitreenillä tavoittelen "kiinteytymistä"; rasvan tilalle lihaksia. Teen kolmen sarjoissa, 8-12 toistoa itselleni isoilla painoilla. Salin lisäksi lenkkeilen.
Mietinkin nyt ruokapuolta. En syö hiilareita arkiruoassa muuten kuin ruisleivän tai kasvisten/hedelmien muodossa. Herkkuja syön harvoin, ja ruokavalioni koostuu paljolti kasviksista, vähärasvaisesta lihasta, ja proteiineista (maitorahkaa 1-2 x päivässä ja raejuustoa lähes joka aterialla..). Sen lisäksi syön ruiselipää, pähkinöitä ja salaatissa oliiviöljyä.
Olen kuitenkin kuullut, että ainakin treenipäivinä olis tärkeetä saada hiilareita lihaksille. Nyt mietinkin, voinko syödä vähähiilihydraattisesti ja alle kulutuksen, jotta saisin muutamia ylimääräisiä kiloja vielä pois, vai viekö se tehot salitreenistä? Mihin tulisi kiinnittää huomiota, jos tavoitteena on ns. kiinteyttävä ruokavalio? (Olen pian 16 vuotta täyttävä nuori nainen, 174cm pitkä ja painoa 67kg, jos se on jotenkin merkittävää).
Kiitti jo etukäteen vastauksesta!
Ei sulla nyt ihan tolkuttomasti oo tota rasvaa noilla mitoilla. Mielummin lisäisin huoletta jotain hiilaria ruokaan, esim. pastaa, riisiä, perunaa. Tollasta. Ei ne sua lihota jos on ruokavalio muuten terveellistä. Jos näyttää peilissä, että on makkaraa vielä vatsassa niin ne kiristyy kun saat lihaa kroppaan. Sitä paitsi ihan mahdollista on terveellisellä ruokavaliolla kasvattaa lihasta ja polttaa rasvaa samaan aikaan.