Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Oon käyny tässä nyt muun urheilun ohella suurin piirtein vuoden salilla. Nyt aattelin kesällä alkaa käymään tosissaan ja vähän satsata lisäravinteisiin. Eli mitä lisäravinteita kannattaisi ostaa alkuun n. 100 eurolla kuukaudeksi pariksi. Mitat on 185/75 ja ikää 18.

no eikös toi raejuusto oo ns. hitaasti imeytyvää jos laittaa sekaan oliiviöljyä?

Jeps

- - - Updated - - -

Oon käyny tässä nyt muun urheilun ohella suurin piirtein vuoden salilla. Nyt aattelin kesällä alkaa käymään tosissaan ja vähän satsata lisäravinteisiin. Eli mitä lisäravinteita kannattaisi ostaa alkuun n. 100 eurolla kuukaudeksi pariksi. Mitat on 185/75 ja ikää 18.

Kato että ravinnosta tulee kaikki tarpeelliset vitamiinit. Jos ei niin muuta ravintoa tai osta niitä vitskuja purkissa. Sitten palkkariksi ihan heraproteiini ja maltodekstriini on passelia. Kreatiini on myös hyvinkin halpaa joten jos jää rahaa niin sitä. Halvimmalla pääset kun vippaat porukoiltas pari sataa lisää ja ostat kerralla hemmetin ison satsin netistä.

Hera, malto, krea. Loput satsaisin laadukkaampaan normiruokaan. Niin kuin yllä jo mainittiin, kannattaa ehdottomasti netistä tilata iso satsi kerralla.

Viikko sitten aloitin puntilla käymisen 2v tauon jälkeen ja maltillinen ~2600kcal bulkki päällä (omapaino 68kg). Paino on nyt noussut ensimäisen viikon aikana 0,6kg ja kehitystä on jo näinkin pienessä ajassa tapahtunut. Onko painonnousu hyvä pitää tällaisena vai onko liian äkäistä ?

Edit: Toki kaikenlaista urheilua olen aktiivisesti harrastanut koko "salitauon" ajan.

Edullinen heraprotsku olisi haussa, minkä merkkistä ja mistä kannattaa tilailla?

Aika samoissa hinnoissa ne pyörii. Normaalista ruokakaupasta saat fastin heraa. Ite kyllä tilaisin joko Massilta ja laittaisin ulkomaille tilaukseen jos halvalla haluais.

Viikko sitten aloitin puntilla käymisen 2v tauon jälkeen ja maltillinen ~2600kcal bulkki päällä (omapaino 68kg). Paino on nyt noussut ensimäisen viikon aikana 0,6kg ja kehitystä on jo näinkin pienessä ajassa tapahtunut. Onko painonnousu hyvä pitää tällaisena vai onko liian äkäistä ?

Edit: Toki kaikenlaista urheilua olen aktiivisesti harrastanut koko "salitauon" ajan.

Kyllähän ne entiset lihat käsittääkseni suht ripeästi tulee takaisin, mutta kaippa tuossa aina silti sitä kuuluisaa rasvaakin tulee sivutuotteena.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Paljonkohan mun pitääs syödä, oon 16v 176/72, käyny salilla noin vuoden ja hinkkaan melki samoja painoja ku ennenki. Kaveri jonka kans aikoinaan ruvettiin käymään salilla on kaks kertaa suurempi ku minä. Tämän kevään oon yrittäny syödä hiilareita ja protskua aika tasasesti ja lihasta on ruvennu tulemaan, mutta oon hieman epävarma kuinka paljo pitäis syödä...

Paljonkohan mun pitääs syödä, oon 16v 176/72, käyny salilla noin vuoden ja hinkkaan melki samoja painoja ku ennenki. Kaveri jonka kans aikoinaan ruvettiin käymään salilla on kaks kertaa suurempi ku minä. Tämän kevään oon yrittäny syödä hiilareita ja protskua aika tasasesti ja lihasta on ruvennu tulemaan, mutta oon hieman epävarma kuinka paljo pitäis syödä...

Ota vaikka 3000 kcal päivässä ja kato mihin suuntaan se lähtee kehittyy se paino. Muista myös levon ja unen merkitys.

Älä vertaile itseäsi muihin tai muiden saavutuksiin, salilla käynti ei ole mitään kilpajuoksua ja ajan mittaan syö vaan motivaatiota. Keskity sen sijaan voittamaan itsesi. Eri ihmiset kehittyy erilailla, geenit, ruokavalio, ohjelma+ oot viellä aikalailla murrosiässä. Siinä on niin paljon muuttujia että turha ees miettiä

Eikös riisin ja pastan yms. paketeissa ilmoitetut ravintoarvot ole ns. kuivana? Ei kai ne nyt ole ilmoitettu keittämisen jälkeen?

Tuli tuossa ostettua pytylliset heraprotskua, maltoo, beta-alaniinia ja kreaa. Kertokaapa nyt että miten niitä kannattais alkaa ottamaan (paljonko ja minä päivinä)? Näistä kaikista on joo useita juttuja täällä ja niin on myös mielipiteitä.. Jos joku nyt vois kertoo yhdet hyvät hyväksitodetut könttäohjeet? :david:

Kuivapainoja aina

Sitä minäkin.

Ihmettelin vaan kun riisiä äsken keitin 100gr ja se oli määränä 1,5dl. Ja riisilaatikon kyljessä luki että 1,5dl on 2 annosta. Ja yhden annoksen paino 62,5gr. Nämä arvot kun eivät mene millään tasan mun punnituksiin, ei kuivana eikä keitettynä.

No joo, ehkäpä vaan punnitsen itse enkä välitä noista muista arvoista...

Tuli tuossa ostettua pytylliset heraprotskua, maltoo, beta-alaniinia ja kreaa. Kertokaapa nyt että miten niitä kannattais alkaa ottamaan (paljonko ja minä päivinä)? Näistä kaikista on joo useita juttuja täällä ja niin on myös mielipiteitä.. Jos joku nyt vois kertoo yhdet hyvät hyväksitodetut könttäohjeet? :david:

Heraa ja maltoo kumpaakin n. desi palkkariin. Kreatiinia ensin nelisen päivää 4x5g päivässä (5g=teelusikallinen) ja sen jälkeen ylläpitona 5g päivässä vaikka palkkarin kanssa. Beta-alaniinista joku muu voi kertoa. Eikös niissä pytyissäkin jotkut ohjeet lue? :rolleyes:

Moikka!
En ole ihan varma onko tämä oikea ketju kysymykselleni, ja haku -toiminto tuntuu vielä hieman hankalalta. Kysynpä siis silti täällä. :)

Oon aloittanut nyt treenaamaan salilla PT:n tekemällä treeniohjelmalla, ja tavoitteena mulla on käydä salilla 2-3 x viikossa. Jaettiin treenit ala- ja yläkroppa päiviin. Salitreenillä tavoittelen "kiinteytymistä"; rasvan tilalle lihaksia. Teen kolmen sarjoissa, 8-12 toistoa itselleni isoilla painoilla. Salin lisäksi lenkkeilen.

Mietinkin nyt ruokapuolta. En syö hiilareita arkiruoassa muuten kuin ruisleivän tai kasvisten/hedelmien muodossa. Herkkuja syön harvoin, ja ruokavalioni koostuu paljolti kasviksista, vähärasvaisesta lihasta, ja proteiineista (maitorahkaa 1-2 x päivässä ja raejuustoa lähes joka aterialla..). Sen lisäksi syön ruiselipää, pähkinöitä ja salaatissa oliiviöljyä.

Olen kuitenkin kuullut, että ainakin treenipäivinä olis tärkeetä saada hiilareita lihaksille. Nyt mietinkin, voinko syödä vähähiilihydraattisesti ja alle kulutuksen, jotta saisin muutamia ylimääräisiä kiloja vielä pois, vai viekö se tehot salitreenistä? Mihin tulisi kiinnittää huomiota, jos tavoitteena on ns. kiinteyttävä ruokavalio? (Olen pian 16 vuotta täyttävä nuori nainen, 174cm pitkä ja painoa 67kg, jos se on jotenkin merkittävää).

Kiitti jo etukäteen vastauksesta! :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom