Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Riippuu kummassa tilanteessa haluat dieetata enemmän - nyt vai myöhemmin. Joka tapauksessa olet mitä luultavammin aloittelija(?) eli saat sitä lihasmassaa samalla kuin dieettailet. Ite ainakin aloitin aikoinani dieettaamisen ja salin samaan aikaan ja kyllä sitä lihasmassaa vaan silti tuli johtuen juuri siitä että olen aloittelija. Eli jos mä oisin sinä, niin dieettailisin nyt niin ei myöhemmin tarvisi dieettailla niin pitkään.

En tiedä, onko tämä nyt "nopea ja helppo" kysymys, mutta kysynpä kuitenkin.. Tarkoitus olisi muutama kilo pudottaa ennen kesää. Tai ei niin kiloistakaan väliä, kunhan turha löysä lähtisi, ja lihakset säästyisivät. (Ehkä niitä jopa tulisi lisää..) Kysynkin nyt, kumpi on lihaksia säästävämpi tapa dieetata: aloittaa nyt, ja mennä kolmisen kuukautta vähän pienemmällä miinuksella ja pitää reenit ennallaan, vai syödä ja reenailla hyvin vielä pari kuukautta ja nykäistä toukokuussa kuukaudeksi kalorit 1500-1700/ päivä ja reenata apinan raivolla (lisätä varsinkin aerobista)?

Siis aiempaan kysymykseen sellaista edittiä, että olen nainen, ja liikuntaa tulee opiskeluista ja harrastustoiminnasta johtuen vähintäänkin "kohtuullisesti"/ viikko. Erilaisten laskurien mukaan päivän kulutus pyörisi siellä 2400 kcal kieppeillä. Tällä hetkellä en tiedä päivässä syömieni kalorien määrää. Syön kunnon ruokaa aina kun on nälkä, nälkäisenä kun tuppaan olemaan vihainen, eikä treenikään oikein kulje. :D Kait se suurin piirtein kuitenkin balanssissa on, kun paino ei nouse eikä laske. Kesäksi voisi kuitenkin muutaman kilon fläsää tosiaan fiilata. :)

Tarkoitus olisi muutama kilo pudottaa ennen kesää. Tai ei niin kiloistakaan väliä, kunhan turha löysä lähtisi, ja lihakset säästyisivät. (Ehkä niitä jopa tulisi lisää..) Kysynkin nyt, kumpi on lihaksia säästävämpi tapa dieetata: aloittaa nyt, ja mennä kolmisen kuukautta vähän pienemmällä miinuksella ja pitää reenit ennallaan, vai syödä ja reenailla hyvin vielä pari kuukautta ja nykäistä toukokuussa kuukaudeksi kalorit 1500-1700/ päivä ja reenata apinan raivolla (lisätä varsinkin aerobista)?

Saisit itse asiassa pari kiloo tiputettua jo alle kuukaudessa. Mutta mää suosittelisin vetämään nyt tuon kolmen kuukauden dieetin niin sun ei tarvii tulevaisuudessa olla pitkääkään aikaa suurella vajeella eli ei tarvi kärsiä nälkääkään niin paljoa, vielä kuten sanoit että nälkäisenä tuppaat olemaan vihaisempi eikä treeni kulje, niin paljon parempi vaihtoehto aloittaa nyt tuo dieetti. Ja lisäks se ei oikeestaan hyödyttäisi treenaisitko sillon apinanraivolla vai nyt, koska ei sitä lihaksen kasvunopeutta pysty nopeuttamaan. Eikä sillä myöskään ole vaikutusta siihen lihaksen säilymiseen. Treenaat vain samalla tavalla kuin olet ne lihaksetkin hommannut.

ereJ: Kiitos vastauksesta, näin vähän ounastelinkin et kantsii tehdä. Tuolla apinanraivolla nyt lähinnä tarkoitin sitä, että lisäämällä treenin määrää/ intensiteettiä, kasvattaisin tuota kulutuspuolta entisestään. Mutta raivodieetti ei tosiaan taida olla järkevää. Tyhmä kysymys, mutta tulipahan tehtyä. :D

Viikko tullu vedettyä näillä makroilla ja kaloreilla:

Valio arkiraaste 250g, Kananmuna 355g (~7kpl), vehnälese 50g, Juustoraaste xtra 15% 50g, Whey 80 60g, perinteinen keittokinkku 240g, öljy 15g, kurkku 500g

2250kcal
P 222
H 10
R 139

Ja olo on oikeastaan läskimpi ja tuloksetki on nousullaa. Mitä helvettiä täällä tapahtuu? Ainekset mitattu kahdella eri keittiövaa-alla.

Millaisilla kaloreilla kannattaa lähteä liikkeelle? 182/82 mitat ja pitäisi saada karistettua muutama kiloa intistä tullutta rasvaa.. Kaikki kerääntynyt miltei pelastusrengasmaiseksi pläsäksi vyötärölle ja ei ole kaunista katseltavaa.. Kalorilaskuri antoi treenipäiville 2900-3100kcal-arvion ja lepopäiville 2300-2450kcal. Noista varmaan 300kcal vajeella eteenpäin?

Onko mitään tietoa tai kokemusta kauanko proteiini jauhe säilyy? Löysin kaapista reilu vuosi sitten tilatun ympärin mass regoveryä ja päiväystä en löydä paketista, uskaltaakohan enää käyttää?

Nuo jauheet nyt ei kyllä mene miksikään, ite löysin kaapin perukoilta valmiin palkkarisekoituksen (desi heraa ja desi maltoa) ja ollut siellä varmaan lähemmäs toista vuotta sheikkerissä ilman kantta. Tuoksu ja näytti täysin mille pitikin ja vedin naamaan.

Voisiko joku neuvoa vähän aloittelijaa?
Olen siis käynyt salilla nyt n.3-4kk, ja treenit onnistuvat ihan hyvin, mutta ruoan kanssa on ollut ongelmaa. Olen 15 (kohta 16) vuotias, n.185cm pitkä ja painan n.75kg. Kalorilaskuri.fi n mukaan kaloritarpeeni treenipäivänä olisi 3400 kcal, joka tuntuu itsestäni todella isolta määrältä. Itse syön päivässä 1500 - 2000 kcal. Voisiko joku kertoa mistä saa helposti kaloreita, ilman kauheaa rasvamäärää? Sillä en ole rupeamassa syömään kuutta kertaa päivässä, mutta syömistä pitäisi näköjään lisätä kumminkin aika reilusti.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Olen siis käynyt salilla nyt n.3-4kk, ja treenit onnistuvat ihan hyvin, mutta ruoan kanssa on ollut ongelmaa. Olen 15 (kohta 16) vuotias, n.185cm pitkä ja painan n.75kg. Kalorilaskuri.fi n mukaan kaloritarpeeni treenipäivänä olisi 3400 kcal, joka tuntuu itsestäni todella isolta määrältä. Itse syön päivässä 1500 - 2000 kcal. Voisiko joku kertoa mistä saa helposti kaloreita, ilman kauheaa rasvamäärää? Sillä en ole rupeamassa syömään kuutta kertaa päivässä, mutta syömistä pitäisi näköjään lisätä kumminkin aika reilusti.

Mikset voi syödä kuutta kertaa päivässä? Ja mikset voi syödä rasvaista ruokaa. Et sä tule ainakaan kasvamaan, jos syöt 1500kcal päivässä ja olet ton mittainen sekä ikäinen. Helpompaa on syödä se monta pientä ateriaa päivässä kuin kolme isoa. Sun kannattais laittaa esimerkiksi noi sun ruokailut näkyviin tänne, jotta joku voisi kertoa, mitä lisätä ja mihin. Tai sitten alat vetämään vaan ainakin tuplasti ruokaa nassuun.

Suosittelen, että lisäät ruuan määrää asteittain, sillä jos yhtäkkiä alat mättämään väkisin 1500 kaloria enemmän voi homma tyssätä alkuunsa, nimim. kokemusta on. Voisit koettaa lisätä aina vaikkapa +200-500 kaloria päivän syömisiin viikon välein, esim. viikko 1: 2300 kcal, viikko 2: 2500 kcal jne.

Moi,

millaisen välipalan voisin ottaa salilla, kun aamulla syöty n. klo 8.30, jotta 10.30 ehtii tekemään ilman oksentamista käsitreenit. Klo 11 puolen tunnin spinning, minkä jälkeen teen koko loppukropan salilla. Päälle viikon pisin venyttelysessio. Ruokailuväli meneekin sitten suihkuineen ja matkoineen n. 5 tunnin pituiseksi, minkä huomaa viimeistään siinä salitreenin aikana. Ei hyvä.

Mitä siis söisin siinä esim. spinningrykäyksen päätyttyä, että jaksaisin treenata kunnolla? Puolet proteiinijuomastani (ei sis. hiilareita, koska tiristän rasvaa), jonka olen kitannut heti treenit lopetettuani?

Upup :) Miten "hyvää/huonoa" ruokaa erilaiset pavut ovat, noin niinkuin ravintoarvojen osalta? Paljon hiilareita, mutta onko niiden laadussa jotain eroa verrattuna esim. perunaan tai pastaan?

Se etten voi syödä kuutta kertaa johtuu osin siitä, että tuntuu etten kerkeäisi syödä niin monesti yhdessä päivässä :D Ennen söin todella vaihtelevasti (silloin kun oli nälkä, eli 1-3 krt päivässä) mutta nykyään syön väh. 3krt päivässä ja mielellään neljästi, mutta 6 kertaa kuullostaa paljolta :D Ja tottakai rasvaa saa olla, mutta tarkoitin lähinnä ettei kaikki kalorit tulisi sellaisesta tosi rasvaisesta paskasta :D

No kuinka niin? Heräät vaikka 07 ja nukkumaan 21 niin tuossa on 14h aikaa, niin on kumma jos ei 6 kertaa "kerkeä" tuona aikana syömään. Ite syön sen kuusi kertaa ja ei ole ikinä edes käynyt mielessä, että oho tänää ei kerkeä syömään. Aamupala, lounas, päivällinen, iltapala pitäisi olla itsestäänselvyydet, tuonne väliin yksi tai kaksi pientä välipalaa vielä niin avot ja ei mene aikaa kuin minuutti.

Mistä johtuu, että kauhea jano koko ajan? -200..-500kaloria päivässä kahden viikon ajan. Kusemisen tarve ei ole kasvanut suhteessa juomisen määrään.. Voiko dieetti kasvattaa nesteen tarvetta rajusti? Ruoka-aineita en ole muuttanu/poistanut/lisännyt dieetin alkaessa.

Hei. Pitkän ajan jälkeen oli itsekki pakko rekistöröityä foorumille. Elikkäs oon elokuusta saakka aloittanu dietin ja tammikuuhun menessä sain tiputettua painoa 107kg -> 80kg ja nyt tarvitsisin vähän vinkkejä ravinto asioista.
Eli oon rakennusmies koulutukseltani. Tällä hetkellä työllistyn vuokrafirman kautta. Eli hommat vaihtelee vähäsen. Suurimmaksi osaksi siivous/kanto hommaa. Viime viikolla olin lumenpudottajana. Onko mitään nyrkkisääntöä, että kuinka paljon fyysinen työ kuluttaa kaloreita? ite oon laittanu 8h työpäivästä "kohtalainen - Seisomista ja liikkumista jonkin verran" 120min kalorilaskurista, mutta epäillen että kulutanko tuon verran (584kaloria).
Tämän hetken treeni ohjelma on Insanity asylumhttp://www.beachbody.com/product/fitness_programs/insanity-next-level-asylum-workout.do. Ohjelman treenit kuluttaa 400-600 kaloria. Edellinen ohjelma oli insanity, jota tuli tahkottua 5,5kk.
Tällä hetkellä syön n.2400 kaloria päivässä. En haluaisi painon laskevan enään kauheesti , mutta pitäs vähän kiinteyttää. Pieni pömppä maha on viellä jäljellä. Omat mitat on 185cm , 80kg ja 21vuotias.

Moikka!

Semmonen kysymys olisi, että kuinkahan paljon ennen punttitreeniä kannattaa syödä lämmin ateria? Kun olen tottunut siihen, että syön lämpimän aterian ennen ja jälkeen punttitreenin, ja tämä ensimmäinen lämmin ateria on yleensä noin tunti ennen kuin aloitan treenaamisen. Onko tämä liian lyhyt aika, tai onko tuosta mitään haittaa, jos noin nopeasti lähtee treenaamaan ruuan jälkeen?

Eipä oo mitää standardeja, jos noin toimii niin toimii - ehkä vähän aikaisemmin voisi syödä niin ruoka on ehtinyt vähän sulaa ennen treenejä ja lihakset saa vähän polttoainetta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom