Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Tässä olisi yksi sivu joka kertoo milloin kannattaisi syödä ja mitä, treenin jälkeen. Joten sivun mukaan treenin jälkeen kannattaisi juoda perus palauttavaa juomaa, jo 30 minuuttia siitä palauttavasta juomasta niin kannattaa syödä ensimmäinen annos ruokaa, siihen sisältyy 40g helposti sulautuvaa proteiiniä ja 20-30g korkeakuituista hiilaria ja annoksen kuulu olla vähänrasvaista. Annoksen jälkeen syödään sitten samanlaisia annoksia joka tunnin välein kolmentunnin ajan. Eli 4 annosta 3 tunnissa ja 30 minuutissa.
Mietin että mitä mieltä olette tästä?
Tässä olisi linkki aiheesta http://www.bodybuilding.com/fun/pierce34.htm

Miksipäs ei? Ei ainakaan nälkä pääse yllättämään.

Mistä ruoista saa hyvin massaa? Massajauhoja en pysty syömään allergian takia.. :/

No kaikesta mitä sinne suuhun laitat. Täytyy vaan syödä tarpeeks muttei liikaa. Jos silti jotain haluat niin tälläsen listan tein jo toiseen threadiin:

"Jos nyt haluat listaa niistä aineista joita kannattaa syödä:
Proteiini
-broisku
-jauheliha (mieluiten sitä 10%)
-kala
-kananmuna
-pähkinät
-raejuusto
-maitorahka
-muut maitotuotteet
-proteiinijauheet

Hiilarit
-riisi
-bataatti
-peruna
-pasta
-vihannekset
-hedelmät
-juurekset
-couscous, quinoa, bulgur yms.
-ruisleivät

Rasvat
-pähkinät
-öljyt (oliivi, rypsi, pähkinä, siemen ja avokado)
-voi
-rasvainen kala
-avokado
-omega-3 kapselit

Noita, kun syöt sopivissa suhteissa ja monipuolisesti niin ei kamalasti metsään mennä. Protskua ainakin se 2g/painokilo ja joka aterialla, rasvaa minimissään 1g/painokilo ja loput sitten hiilareista. Noi hiilarit mieluusti täysjyvätuotteita, mutta ei sillä niin väliä ole, jos kuitua saat muualtakin. "

Niin ja pari kertaa kuussa voi vaikka herkutella vähän karkeilla ja muulla hyvällä. Ei se sitä kokonaisuutta mihinkään kaada ja pysyy mielenkiinto tässä hommassa. :)

Kolme kuukautta treenaamatta, muutaman päivän päästä aloitan taas.
Olen kuullut kreatiinin "tankkaamisesta".
Tarkoittaako se sitä että ennen kuin aletaan laittamaan palkkariin se normi annos kreaa, niin sitä ennen otetaan jonkinlainen suurempi annos.

Jos näin on, niin paljonko otetaan tankkausvaiheessa ja monta päivää tankataan?

Kolme kuukautta treenaamatta, muutaman päivän päästä aloitan taas.
Olen kuullut kreatiinin "tankkaamisesta".
Tarkoittaako se sitä että ennen kuin aletaan laittamaan palkkariin se normi annos kreaa, niin sitä ennen otetaan jonkinlainen suurempi annos.

Jos näin on, niin paljonko otetaan tankkausvaiheessa ja monta päivää tankataan?

Purkin kyljessä on yleensä ohjeet, mutta menee yleensä näin: 5 päivän ajan otat 20g kreatiinia, 5g kerrallaan. Esimerkiksi aamulla, treeniä ennen ja sen jälkeen sekä lounaalla. Ei sillä niin väliä, kunhan tuo määrä tulee täyteen. Sitten tuon tankkausjakson jälkeen otat normaalisti 5-10g päivässä.

Tankkaus ei ole myöskään pakollinen, mutta niin saa kai kaikki kreatiinin hyödyt ainakin mukaan. Kyllä se silti toimii ilman tankkaustakin.

Pelkkää hauistako meinaat kasvattaa? No tuo +200-500kcal on hyvä tahto, jos meinaat suht kireänä pysyä. Se käden ympärys kasvaa kyllä vaikket siellä salilla kävi ollenkaan. Katsonyt läskejä ihmisiä, heillähän on valtavat kädet. Aktiivinen treeni ja siihen oikeanlainen ruokavalio takaavat lihasten kasvun. Ei sitä kuitenkaan voi mitään suhdetta alkaa sulle vääntämään. Jos käyt salilla 3krt viikossa ja teet 1-jakoista ohjelmaa sekä syöt tuon mainitsemani määrän yli kulutuksen niin kyllä lihakset kasvavat (muualtakin kuin hauiksesta).

Sitten vielä lainaus: "Typically, you have to gain 15 pounds of overall body weight to add an inch to your upper arm measurements. Now, if you want to go from 21 to 22-inch arms, which is enormous, it’ll be more like a 25 pound gain. Weider writers claimed that Arnold used to have a 22 inch arm cold. Arthur Jones said they were full of shit. Arthur Jones was right: the Weider camp was full of shit. For Arnold to have a legitimate 22 inch arm, he would’ve had to weigh 308.

If you’re going from a 14 inch arm to 16, then 30 pounds will do it. But going from 18 to 20 inches will require more like a 50 pound gain." - Alan Aragon

Eli tiivistettynä sun pitää saada kokonaismassaa lisää 6,8kg, jotta käden ympärys kasvaisi 2,5cm.

No joo mutta kunhan ei tule läskiä :) tahtoisin sopivan kiinteät lihakset (sixpack yms.) muttei niin kiinteät kuten kehonrakentajilla.

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
No joo mutta kunhan ei tule läskiä :) tahtoisin sopivan kiinteät lihakset (sixpack yms.) muttei niin kiinteät kuten kehonrakentajilla.

Lihasta kasvatetaan ylimääräisellä energialla ja sitten se ylimääräinen energia, joka jää siitä vielä yli, varastoituu rasvana. Eli on vaikea yhtälö, jos ei yhtään läskiä saa tulla. Tuolla +200-500kcal joka päivä rasvankertyminen on kuitenkin vähäistä, mutta tuon alemmilla pluskaloreilla on jo vaikea olla. Et myöskään voi saada noita "kiinteitä" lihaksia samalla, kun yrität kasvattaa lihasta, koska tuo "kiinteys" johtuu alhaisesta rasvaprosentista sekä siitä, että henkilöllä tosiaan on lihaksia. Sä et vahingossa ala näyttämään kehonrakentajalta ja tuon sun tavoitteleman kunnon saat, kun treenaata järkevästi ja syöt aluksi enemmän kuin kulutat, jotta lihas kasvaa, ja sen jälkeen dieettaat ne kertyneet rasvat pois (jos niitä on sattunut kertymään liikaa).

Kaipaisin vähän mielipiteitä makrojakauman suhteen.. Olen treenannut jo yli 7 vuotta enemmän- ja vähemmän tosissani, näistä ehkä kaksi-kolme enemmän tosissaan.
Kehitys voisi olla mielestäni nopeampaa, treenaan kovaa ja nukun 7-8 tuntia öisin, olen tullut siihen tulokseen että ravintopuolessa on pakko olla jotain mätää, kun tuo kehitys on kovin hidasta mielestäni. Alkanut kyrsimään niin että kävin ostamassa keittiövaa'an ja aion aloittaa ravintopuolen tarkemman tarkkailun.. Kehontyypiltäni taidan olla ektomorfi, olen kyllä vuosien aikana saanut painoa nostettua kovasti, mutta luulisin että se on enimmäkseen rasvaa. Rasvaa tuntuu tarttuvan nykyään helposti, varmaan tästä suuresta rasvamassasta johtuen.. ja iästä :rolleyes: tammikuussa rasvat olivat vielä päälle 30%.. :nolo: Mitat ovat 188/89. (olen painanut tässä samassa mitassa 62kg)

Haluaisinkin tietää, olisiko 3500kcal minulle hyvä kalorimäärä lihasmassan kasvatukseen? ja jakaumalla p30/hh40/r30 ? vai vähemmän rasvaa? rasvaprosenttini on n.21% peruskulutukseni on 1876kcal. Treenaan salilla neljänä päivänä viikossa 2-jakoisella ohjelmalla ja käyn juoksu/kävely/fillarilenkillä kerran tai kahdesti viikossa.

Mietin tosiaan tuota makrojakaumaa, jos oletuksena on että protskuja 2-2,5g / painokilo ja rasvaa 1-1,5g ja loput hiilareita, niin siitähän tulisi sitten protskuja 178-222,5g ja rasvoja 89-133,5g ja hiilareita se 352g? (jos lasketaan noilla p2,5g ja r1,5g) Vai kuinka minun kannattaisi tämä laskea? Kuten sanoin, aloittelen vasta tätä makrohässäkkää, kaikki muutkin asiaan liittyvät neuvot tulevat tarpeen! :)

Kiitoksia jo etukäteen!

Kun kerta rasvaprosenttisi on yli 20, suosittelisin dieettiä näin alkuun. Ei ole järkeä aloittaa rasvaprosentin nostoa kun rasvaprosenttisi on jo nyt korkea.

Haluaisinkin tietää, olisiko 3500kcal minulle hyvä kalorimäärä lihasmassan kasvatukseen?

peruskulutukseni on 1876kcal

vähempikin riittäisi... kertyy vaan sitä ylimäärästä ihraa tosta 3500 kalorista. Suosittelisin syömään joku 200-500 kaloria yli kulutuksen.

Kun kerta rasvaprosenttisi on yli 20, suosittelisin dieettiä näin alkuun. Ei ole järkeä aloittaa rasvaprosentin nostoa kun rasvaprosenttisi on jo nyt korkea.

Tuokin vaihtoehto on käynyt mielessä, viime keväänä tein jo kovan pudotuksen, ja tarkoituksena on kiristellä taas tulevana keväänä kroppaa kasaan. Toimii mulle.. mene ja tiedä sitten mikä olisi oikea ratkaisu.. olisi vaan niin kiva saada taas vähän tuota piffiä! :puntti:

Niin no peruskulutus = koomakulutus eli kyllä sä saat ainakin syödä ton 3500kcal, jos meinaat lihasta kasvattaa. Toisaalta sun rasvaprosenttis on ihan liian suuri mun mielestä, jos on viel 21%. Suosittelisin diettaamaan ensin rasvat sinne kympin hujakoille ja sitten maltillisesti bulkkaamaan +200-500kcal päivässä yli kulutuksen.

Suosittelisin diettaamaan ensin rasvat sinne kympin hujakoille ja sitten maltillisesti bulkkaamaan +200-500kcal päivässä yli kulutuksen.

Huh.. tuo 10% rasvat KUULOSTAA meikäläisen korvaan täydeltä utopialta minun kohdalla.. onkohan edes mahdollista meikäläiselle :eek: Menisi varmaan viimeisetkin lihaksenrippeet ja vuosi aikaa :urjo:

On mahdollista eikä edes menisi vuotta, ehkä puoli vuotta ja tuolloinkin aika maltillisesti oot miinuksilla. Siihen, kun yhdistää fiksun ruokavalion ja treenin niin ei niitä lihaksia nyt hirveesti lähde (lähtee niitä siis aina jonkun verran). Ei kannata alkaa 21% rasvoissa bulkkaamaan, koska tuolloin rasvaa kertyy vaan suhteellisen nopeasti, koska on korkea rasvaprosentti ja joudut kuitenkin diettaamaan aika nopsaan, kun oot kohta sellanen läskilöllykkä. Ei pahalla, mutta karu tosiasia.

Huh.. tuo 10% rasvat KUULOSTAA meikäläisen korvaan täydeltä utopialta minun kohdalla.. onkohan edes mahdollista meikäläiselle :eek: Menisi varmaan viimeisetkin lihaksenrippeet ja vuosi aikaa :urjo:

Ei se ole yleensä muusta kuin päästä kiinni. Ei välttämättä edes kovin iso projekti, mutta kympistä alaspäin onkin jo sitten tarkempaa ettei ole liian isolla vajeella. Toki tavoitteet on aina omat, mutta jos sahataan väliä läski-läskimpi, niin varaa olisi parantaakin

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom