Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Miten olisi paras syödä ennen salia? minkälaista safkaa ja kuinka paljon ennen?

Riippuu ilmeisesti vähän ihmisestä. Jotkut eivät syö mitään tuntiin ennen salia, mut mä voin helposti olla päivän suurimman aterian jälkeen jo vartin päästä salilla. Nopeaa hiilihydraattia ei ainakaan kannata syödä ennen salia. Itse syön ainakin yleensä jotain, mikä sisältää proteiinia ja vaihtelevasti rasvaa ja hidasta hilihydraattia. Ihan itse kokeilemalla sen varmasti saa parhaiten selville, mut jotain proteiinia sen ois hyvä sisältää.

Mitenkä kun tulee tuota valion pehmeää maitorahkaa nykäistyä purkki raakana aina reenin jälkeen niin oottako terästänyt sitä jollain pellavasiemenrouheella tai hampunsiemenrouheella tjsp. Kuulemma ovat aeka ravintorikkaita että mitenkä sitten lienee, ei viihtis turhantakia tuommosia ostella, nii sen takia vähä käyttökokemuksia ois kiva kuulla ! :)

Miten olisi paras syödä ennen salia? minkälaista safkaa ja kuinka paljon ennen?

Jonkun verran hitaita hiilareita ja proteiinia. Meikäläisen bravuuri on 2 ruisleipäsiivua ja Ehrmannin maitorahka n. 1,5-2 tuntia ennen salia. Useimmilla treeni kulkee paremmin suht tyhjällä vatsalla.

Paasto ei oo mikään uus keksintö, mutta jos laihduttaa ton yhden päivän ja kilon sinä aikana, ni rasvaa siitä ei oo kovinkaan montaa grammaa. Nesteet saa kyllä hyvin pois. Se paino lähtee just siks, koska käydään paljon kusella. Eipä siinä mitään, kyllä tollasta mun mielestä yhen päivän verran voi kokeilla, jos huvittaa/haluaa testata rajojaan tai sietokykyään.

Kalorilaskurista kysymys. Jos mä työskentelen keittiössä 8-14 (=suht fyysisesti raskasta), mutten päivän aikana tee muuten muuta kuin kävelen yms., niin laitanko mä tuohon päivän aktiivisuuten tuon "kohtalainen"? Entä muuta?

e. korjauksia, korjauksia...

Mikä on paras hiilihydraatin lähde( matalin GI, ravintoarvoiltaan jne. )
-Tumma riisi
-Täysjyvä riisi
-Tumma pasta
-Täysjyvä pasta
-Kaurahiutale
-Bataatti

Kiitos etukäteen!

Joo tiedän :D mutta mitä eroa on esim täysjyvä riisillä ja tummalla riisillä? Tai pastalla? Onko jollakin tietoa selkeästi noiden GI-arvoista tai siitä että mikä olisi ravintoarvoiltaan optimaalisin ja pitkäkestoisin ja lihasten rakennusteen tehokkain ruoka-aine?

Joo tiedän :D mutta mitä eroa on esim täysjyvä riisillä ja tummalla riisillä? Tai pastalla? Onko jollakin tietoa selkeästi noiden GI-arvoista tai siitä että mikä olisi ravintoarvoiltaan optimaalisin ja pitkäkestoisin ja lihasten rakennusteen tehokkain ruoka-aine?

Täysjyvä riisissä on enemmän hiilareita kun taasen tummassa riisissä on enemmän proteiinia. Puhdasta ruokaa naamaan vaan, ei se monimutkaista ole.

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%

Tumma pasta on vaan tehty tummasta durumvehnäjauhosta ja täysjyväpasta on tehty täysjyväjauhosta. Sitten on noita kaikkia ruis/kaura/moniviljapastojakin, jotka antavat hyvää vaihtelua. Tumma riisi puolestaan on tumma lajike ja täysjyväriisistä on riisiin jätetty se pintakerros, joka on ravintorikasta. GI-arvoista en tiedä, enkä tiedä miksi haluat tietää, koska nuo kaikki listaamasi ovat hyviä vaihtoehtoja.

Moro!

Toivottavasti ei aivan väärään osioon mennyt kysymys. Olisi tarkoitus pudottaa painoa/ylimääräistä pois. Vielä en aijo ainakaan näitä todella tiukkoja diettejä vetää, vaan kokeilen ihan vain katsoa tarkemmin mitä syön ja kuinka paljon. Olin juuri kesälomalla, ennen tätä tuli väännettyä todella pitkää päivää, fyysisesti rankkaa duunia. Tällöin söin pienempiä annoksia useammin ja enemmän salaatteja ja sitten viikonloppuisin lihaa ja salaattia. Paino putosi huomaamattaan muutaman kilon. Nyt palattu työelämään(kesälomat kärsitty) ja vähän tutkiskellut kuinka jaksaisi paremmin vielä töissä, samalla kun vähentää ns. roskaruokaa. Syön edelleen paljon salaatteja, mutta aina silloin tällöin tulee työpäivän aikana napattua hamppari/ jotain valmista kaupan palvelutiskiltä.

Tuli sellainen esiin kun tutkiskeli, että ei tule varmaankaan kulutukseen/työn rankkuuteen nähden tarpeeksi proteiinia loppupeleissä. Ostin kaupasta Diet Shake nimistä juomajauhetta, juon tätä aamuin ja illoin yhden annoksen. Ostin tätä koska luki, että proteiinia on paljon, sekä auttaa ilmeisesti rasvanpoltossa. Mitään suuria kilonpudotuksia ei ole suunniteltu, mutta vähän ylimääräistä pois. Lähinnä tätä mietin, että auttaako tämä juoma, vai olisiko jotain parempaa vielä tarjolla. Ateriakorvikkeita en halua alkaa vetämään, koska niissä ei vain energia riitä työpäivän tarpeisiin. Sekä tietysti tuo omaa turvaa kun vatsa tuntuu oikeasti täydeltä. Ruokahalua ainakin olen huomannut, että juoma hillitsee. Ei tule syötyä niin isoja annoksia vaikka olisi ns. kova nälkäkin eikä tule ikävä ähky olo, joten tämä on jo plussaa.

Vinkkejä yms suosituksia otetaan vastaan. Jos täytyisi joku tavoite lyödä niin voisi olla, että jos saisi pikkuhiljaa pudotettua vielä n.6kg ja katsoisi sitten uudestaan.

Mulla olis hei tärkeä kysymys. En osaa käyttää kalorilaskuria.

Aloitin tänään ekan dieetin. Olin salilla ja tein 18 settiä. Mutta en tiedä yhtään miten se merkkaisin kalorilaskuriin koska itse suoritukset ei kestä ku ehkä 30 minuuttia yhteensä? Onko kulutukseni n. 2500 vai enemmän? Ajattelin syödä 2k edestä, mutta katoaako lihat?

Aloitin tänään ekan dieetin. Olin salilla ja tein 18 settiä. Mutta en tiedä yhtään miten se merkkaisin kalorilaskuriin koska itse suoritukset ei kestä ku ehkä 30 minuuttia yhteensä? Onko kulutukseni n. 2500 vai enemmän? Ajattelin syödä 2k edestä, mutta katoaako lihat?

Oon pahoillani mutta et sä kyllä salitreenin aikana kuluta 2500kaloria millään. Ota yks nolla pois niin voi olla aika lähellä. Riippuu tietysti vähän kaikesta mutta kyllä toi 2k kuulostaa aika paljolta dietille että saa siinä olla kasa aerobistakin.

Siis sun yks salikerta kestää aina sen 30min? Sitten merkkaat sinne pituuden, painon, iän, ym. lisäks tuon 30min reenin ja katsot mitä se antaa kulutukseksi. Jos se antaa sen 2500, niin lähtisin tuolla 2000:lla kalorilla liikkeelle.

Vinkkejä yms suosituksia otetaan vastaan. Jos täytyisi joku tavoite lyödä niin voisi olla, että jos saisi pikkuhiljaa pudotettua vielä n.6kg ja katsoisi sitten uudestaan.

Kun sanot syöväs paljon salaatteja, niin tarkotatko noita mäkkärin tms salaattiannoksia? Ne ei todellakaan oo mitään dieettiruokaa, vaan sisältää ihan uskomattoman määrän kaikkea skeidaa. Toki ovat parempia vaihtoehtoja, kun se hamppariateria, mut suosittelen tekemään kotona valmiiksi salaatteja, joissa on reilusti esim. kanaa.

Monasti käytetään tekosyynä tota "hirrrrrrveen kovat duunit, ei ehi syömää ku hamppareita". Tää ei pidä paikkaansa, vaan on itsellensä valehtelua. Tein joskus ite tota 12h yövuoroissa, enkä enää ikinä tuu palaamaan siihen. Nykyisin teen päivävuoroja, jotka myöskin on 12 tuntia ja työn luonne on semmonen, et syömässä käydään sillon ku on aikaa. Eli kesken työtehtävien ei voi lähteä mihinkään. Miulla päivän syömiset koostuu seuraavasti:

Aamupala klo 06.00: 2 omenaa, ~200g jotain lihaa (kanaa, pekonia tms.), 4 kananmunaa ja purkki ananasta + vitamiinit ja omegat
Päivällinen klo 13.00: ruokalasta ihan normaalia ruokaa. Salaattia pohjille kokonainen lautasellinen ja ruokajuomana maitoa.
Välipala klo 17.00: Pähkinöitä, ananasta, maustamatonta rahkaa, raejuustoa, tonnikalaa
Illallinen klo 20.00: Kana-, vihannes- ja riisi/pastamättöä.

Jos työpäivänä tulee treenattua, ni välipalan syömistä tulee venytettyä jonnekkin kuuden nurkille ja illallinen sitten heti treenien jälkeen klo ~21.30. Mitä myöhempään illallinen menee, sitä vähemmän voi syödä, koska tukeva illallinen juuri ennen nukkumaanmenoa vaikuttaa uneen ja palautumiseen negatiivisesti. Yhteensä noista syömisistä tulee about 2800kcal (160g pr, 210g hh, 150g r) + päivällinen n. 1000kcal ja sillä kyllä jaksaa vähän rankemmassakin työssä. Jos taas rasva pelottaa, niin aamupalalla käyttää jotain vähärasvasta lihaa pekonin tilalla. Tommonen aamupala vaan tuppaa pitämään nälän kurissa pitkään.

Ja jos ei oo mahollisuutta käydä ruokalassa syömässä, ni sitten otat kotonta jotain valmista ruokaa siihen tupperwaren purkkiin.

Wilmo kiitoksia hyvästä vastauksesta. Salaateilla en tarkoita tosiaan mäkkärin salaatteja vaan kotona valmistettua salaattia, kreikkalaista, kana yms. Laitoin lähinnä tuon hampparikommentin koska kyllä joskus nappaa hampparinkin vaikka matkalla työstä toiseen. Fyysisesti rankasta duunista en myöskään sen takia sanonut, että ei muka kerkeäisi syödä kunnolla yms, vaan lähinnä että tarvitsee proteiinia tämän takia, tämän takia tuo jauhe auttamaan.

Itse yritän ruokiksilla käydä kaupoissa hakemassa juurikin salaatteja, ehkä kanankoiven yms. Jos tietää etukäteen että tekee pitkää päivää/ yöhön niin valmistaudun tonnikalalla ja raejuustolla myös. Eli yritän tosiaan vähän tarkastella mitä syön. Vastailen nyt puhelimella kaffelta, joten jotain varmasti unohtuu.

Itse kun en noista jauheista yms niin tiedä, niin osaako joku sanoa onko tämä diet Shake oivallinen valinta minun tilanteessani vai olisiko parempia ehdotuksia? Päivittelen lisää kunhan kotiin selviän.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom