Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

onko väliä mitä protskua vetää ennenku menee nukkuu?

Periaatteessa jotain hidasta proteiinia (kiinteetä ruokaa, kaseiinia eli jotain juustoa tai maitotuotetta), mutta itse en usko, että sillä on niinkään merkitystä. Ei sitä proteiinia kuitenkaan koko yöks riitä söi mitä söi.

Imeytymisnopeuksia kirjasta Lääkkeet ja lisäravinteet urheilussa:

Kananmuna (raaka) 1,3g/h
Kananmuna (keitetty) 2,8g/h
Maitoproteiini 3,5g/h
Soijaproteiini (isolaatti) 3,9g/h
Kaseiini (isolaatti) 6,1g/h
Hera (isolaatti) 8-10g/h

Karkeita arvoja nämä siis ovat, mutta jotain suuntaa antavia. Siksipä sanon, että jos vetää esim. 500g rahkaa iltapalaksi (vaikka nyt milbonan pänikkä) niin tulee abouttirallaa 60g protskua. Ton määrän pitäisi imeytyä sitten n. 17h kehossa, joten varmaan riittää koko yöksi :D Tohon vielä, ruokalusikallinen öljyä niin volá

Jotenki vaikee uskoa, että jos syö kilon rahkaa niin imeytyisi 34h :rolleyes: Missä kohti tossa tulee raja? 2 kiloa rahkaa 68h?

Just äsken YLE Puheella oli juttua proteiinipatukoista ja haastateltavana oli joku sapuska-asiantuntija. Mun huomion kiinnitti kun se sano että ihmisen keho pystyy käyttämään hyödyksi korkeintaan 20 grammaa proteiinia. Lisäksi se tuumas että proteiinissa ja hiilihydraatissa on yhtä paljon energiaa grammaa kohden. Eikös nää molemmat oo virheellisiä väittämiä?

Just äsken YLE Puheella oli juttua proteiinipatukoista ja haastateltavana oli joku sapuska-asiantuntija. Mun huomion kiinnitti kun se sano että ihmisen keho pystyy käyttämään hyödyksi korkeintaan 20 grammaa proteiinia. Lisäksi se tuumas että proteiinissa ja hiilihydraatissa on yhtä paljon energiaa grammaa kohden. Eikös nää molemmat oo virheellisiä väittämiä?

Hiilareissa ja prodessa on tosiaan 4 kcal per gramma, alkoholissa 7 kcal ja rasvassa 9, eli ihan oikeassa oli tuon suhteen. Toi proteiinin hyödyntäminen kerralla on tosin vanhentunutta tietoa.

Pari kertaa nyt on sattunut käymään sillä tavalla, että rasvaa pitäisi syödä +20g viimeisellä aterialla, kun ei ole tarve (1kg/painokilo) tullut täyteen päivän muilla aterioilla. Onko siis ok, jos vetää iltapalaksi esim eehramin ja siihen päälle vaikka 25g öljyä? Voiko rasvaa syödä ''liikaa'' illalla? Luulisi tuon määrän rasvaa pitävän ainakin proteiinin imeytymisen suht hitaana :D

Pari kertaa nyt on sattunut käymään sillä tavalla, että rasvaa pitäisi syödä +20g viimeisellä aterialla, kun ei ole tarve (1kg/painokilo) tullut täyteen päivän muilla aterioilla. Onko siis ok, jos vetää iltapalaksi esim eehramin ja siihen päälle vaikka 25g öljyä? Voiko rasvaa syödä ''liikaa'' illalla? Luulisi tuon määrän rasvaa pitävän ainakin proteiinin imeytymisen suht hitaana :D

On hyväksyttävää.

Ei kun kyllä se riittää, et syö joka maanantai kymmenen kiloa rahkaa. :)

...

Tämän takia heitinkin kysymyksen ilmoille..

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
Aloittelijalle ruokavalio

Terve!

Elikkäs olen aloitteleva 16-vuotias painonnostaja ja olisi tarpeen saada ruokavalio. Olen jonkin verran ylipainoinen joten terveellinen ruokavalio olisi muutenkin tarpeen. Joten, löytyisikö jostain aloittelijalle hyvä ja selkeä ruokavalio? Itse kun tuolla koitin etsiä niin ei yhtään sattunut silmään. Eli jos jollain olisi aikaa ja h. Myös muita vinkkejä salilla käymiseen ja esim. lisäproteiinien käyttöön olisi tervetulleita!. Ja jos on tarvetta joillekkin lisätiedoille (esim. paino?) pistäkää kommenttia. Kiitos

Terve!

Elikkäs olen aloitteleva 16-vuotias painonnostaja ja olisi tarpeen saada ruokavalio. Olen jonkin verran ylipainoinen joten terveellinen ruokavalio olisi muutenkin tarpeen. Joten, löytyisikö jostain aloittelijalle hyvä ja selkeä ruokavalio? Itse kun tuolla koitin etsiä niin ei yhtään sattunut silmään. Eli jos jollain olisi aikaa ja h. Myös muita vinkkejä salilla käymiseen ja esim. lisäproteiinien käyttöön olisi tervetulleita!. Ja jos on tarvetta joillekkin lisätiedoille (esim. paino?) pistäkää kommenttia. Kiitos

Perus kotiruokaa ja kaupasta haet palkkaria itelles.

ruokavalio kunnos lol?

MEAL1 3-4 kananmunaa + lasi maitoa + ruisleipä kinkulla ja juustolla (ei voita)
MEAL 2 & 3 10.45 ja 12.30 ruokailu lämmin ruoka molemmil kerroil ja 2x maito lasillist (pienii aterioi ei mahaa täytee xD)
MEAL 4 jauhelihaa (200g) ja riisiä
MEAL 5 jauhelihaa (200g) ja riisii
MEAL 6 kanaa (300g)
MEAL 7 maitorahkaa (250g - 500g)

sit ain treenin jälkee hera80 protskuu veden kaa ja enne treenii 2-3 banaanii.

välil tulee syötyy vähemmä ;/ mut useimmiten sama

onko kunnossa ruokavalio? (:

MEAL1 3-4 kananmunaa + lasi maitoa + ruisleipä kinkulla ja juustolla (ei voita)
MEAL 2 & 3 10.45 ja 12.30 ruokailu lämmin ruoka molemmil kerroil ja 2x maito lasillist (pienii aterioi ei mahaa täytee xD)
MEAL 4 jauhelihaa (200g) ja riisiä
MEAL 5 jauhelihaa (200g) ja riisii
MEAL 6 kanaa (300g)
MEAL 7 maitorahkaa (250g - 500g)

sit ain treenin jälkee hera80 protskuu veden kaa ja enne treenii 2-3 banaanii.

välil tulee syötyy vähemmä ;/ mut useimmiten sama

onko kunnossa ruokavalio? (:

Jos ei muuta, niin ainakin prodea sulla tulee ihan nokko. Mutta sitten se legendaarinen kysymys, eli missä kasvikset, marjat ja hedelmät? Pari banaania sulla näyttäisi tuolla olevan, mutta ei se kyllä mun mielestä riitä. Tosin et maininnut kuinka paljon nuo päivän kaksi lämmintä ateriaa sisältävät salaattia? Entä miten sulla tulee päivän aikana juotua vettä? Sulla ei myöskään tule tarpeeksi kuituja, joten saattaa piakkoin vessassa käynti olla melko tuskaista, kun saa ähertää otsasuoni pullottaen :D.

Vai onko tässä nyt joku spesiaaliruokavalio kyseessä jota vanhus ei vaan tajua :jahas: ?

Elikkäs tässä nyt koittanu viikon tunkea ruokaa ihteensä hieman bulkkimaisesti. Puol vuotta meni miinus 500-1000kcal dietillä ja plussakalorit tuntuu todella haasteelliselle vaikka oletin, että nyt elämä voittaa kun saapi syödä. 3500kcal/päivä tuntuu aivan tajuttoman isolta setiltä. Jos vinkkejä mikä tässä setissä kusee tai mitä voisi/kannattaisi muuttaa niin kuuntelen! :urjo: Viikossa turvonnu aamupaino nelisen kiloo, mutta oletan ton olevan nesteitten heittelyä, kattoo vielä ens viikko onko syytä puotella kaloreita 3000kcal jos nousu meinaa läskiintyä ihan täysin, vyötärölle ei oo vielä noi kilot ehtiny (mittanauha samassa lukemassa).

Liitteet

• bulukki.webp
    bulukki.webp
    117,1 KB · Katsottu: 472
Suosittelen pitämään rasvanmäärän ehdottoman maksimin 30% kokonaisenergiasta. Kuitenkin 1g/painokilo olisi ihanteellinen.

Suosittelen pitämään rasvanmäärän ehdottoman maksimin 30% kokonaisenergiasta. Kuitenkin 1g/painokilo olisi ihanteellinen.

Joo tuota ittekki katellu ja lukenu, perusteita tuolle en oo hirveesti jaksanu lukee. Jos joku jaksaa linkittää että mitä tapahtuu ku mennään yli... plussallahan tässä jokatapauksessa ollaan. Rasvat nyt aika helposti saapi alas ku heittää munat veks.

Joo tuota ittekki katellu ja lukenu, perusteita tuolle en oo hirveesti jaksanu lukee. Jos joku jaksaa linkittää että mitä tapahtuu ku mennään yli... plussallahan tässä jokatapauksessa ollaan. Rasvat nyt aika helposti saapi alas ku heittää munat veks.

Asia on helpompi selittää sanomalla että siitä ei ole mitään hyötyä että siitä korkeasta rasvamäärästä ei ole samalla tavalla hyötyä jos verrataan siihen että isompi osa tuosta rasvan energiasta olisi joko hiilihydraatteja tai proteiinia, noissa sun makroissa se kyllä kannattaisi olla hiilareita.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom