Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Tuo 2-3kg on aika optimaalinen painonousu kuukaudessa. Bulkilla ollessani en huomio tollasia viikonlopun mässytyksiä seuraavan päivän kaloreissa.

"Aika optimaalinen painonnousu"? Hyvällä tuurilla puoli kiloa tuosta on lihasta. Pitkällä juoksulla tuollainen kaloriylimäärä ei nopeuta tuloksia yhtään sen enempää ja kaupan päälle lihotat itsestäsi kunnon rantapallon.

No tuo 3kg on kyllä hieman liikaa, mutta 2kg on se aika perus +500kcal/pv. On hankalaa ruveta arvioimaan mitään 200 kalorin plussia, koska on mahdotonta tietää tarkkaa kulutusta päivän aktiivisuudesta ja muista tekijöistä johtuen.

No tuo 3kg on kyllä hieman liikaa, mutta 2kg on se aika perus +500kcal/pv. On hankalaa ruveta arvioimaan mitään 200 kalorin plussia, koska on mahdotonta tietää tarkkaa kulutusta päivän aktiivisuudesta ja muista tekijöistä johtuen.

Nimenomaan. Heittoja tulee kulutuksen ja aktiivisuuden mukaan. Mulla heittelee ainakin sen +/- 500 kcal miltei päivittäin ja näinollen paino saattaa heitellä viikossa jo tuon n.2 kiloa suuntaan tai toiseen. Tarttis olla ehkä tarkempi laskujen suhteen, mut eipä oo haitannu mun elämää, kun en oo tottunu hifistelemään liikaa noitten kalorien kanssa.

Hei!

Olen huolissani ruokavalijostani, osaisiko joku auttaa?
Olen 16 vuotias pesäpalloa harrastava poika ja tykkään tehdä kuntopiiriä himassa 4 kertaa viikossa, pesäpallon päälle. Talvisin kun pesäpallossa on rauhallisempaa käyn myös salilla.
Olen katsellut/lueskellut noita Mika Nyyssölän blogeja ja project videoita. Videossa hän kertoo kalorinsa, proteiininsa ja hiilarinsa päivältä. Kyseisestä tiedosta sain älynväläyksen kokeilla laskea omat kalorini, protskut ja hiilarit.
Luvut olivat:

Proteiinia: 363 grammaa
Hiilaria: 260 grammaa
Kaloreita: 3747

Kysymys kuuluukin, onko vaarallista/epänormaalia, että syö noin ''paljon'' ? Onko minulla jokin syömis häiriö? Itse en ainakaan ole huomannut mitää sellaista, syön aamupalan lisäksi 2 lämmintä ruokaa, joista kertyykin nuo kaikki.Lisäravinteita en enään juo. Heraa olen yhden 800 grammaa juonut, mutta sekin oli vain kerran viikossa suoritettu juomistapa treenien jälkeen :D .
Pituutta minulla on 188 ja painoa 81kg. Elikkä läskiä minusta ei saa, ei sitten millään. Mielestäni olen syönyt lähes samalla tavalla VÄHINTÄÄN viimeiset puolivuotta ja paino on noussut todella tasaisesti(talvella salia tehdessä vähän nopeemmin, kesällä paljon hitaammin). Viime talvi olikin minun ensimmäinen ''aito'' treeni talvi salin parissa, joten en uskoisi painon nousun olevan mitenkään epänormaalia.

Olisi kiva, jos joku tietäväinen vastaisi minulle edes jotain?

Kiitos jo etukäteen!

Ei 3700kcal oli mitenkään ihmeellinen määrä, jos aktiivisuus on korkea. Mulla ei tuolla edes paino nouse silloin kun treenaan usein.

Miten laskit kalorit?

Edit: on muuten aivan kohtuuton määrä proteiinia. Tosta voisi karsia ainakin 100grammaa ja silti olisi tarpeeksi. Miten paljon tulee rasvaa?

Hei!

Olen huolissani ruokavalijostani, osaisiko joku auttaa?
Olen 16 vuotias pesäpalloa harrastava poika ja tykkään tehdä kuntopiiriä himassa 4 kertaa viikossa, pesäpallon päälle. Talvisin kun pesäpallossa on rauhallisempaa käyn myös salilla.
Olen katsellut/lueskellut noita Mika Nyyssölän blogeja ja project videoita. Videossa hän kertoo kalorinsa, proteiininsa ja hiilarinsa päivältä. Kyseisestä tiedosta sain älynväläyksen kokeilla laskea omat kalorini, protskut ja hiilarit.
Luvut olivat:

Proteiinia: 363 grammaa
Hiilaria: 260 grammaa
Kaloreita: 3747

Kysymys kuuluukin, onko vaarallista/epänormaalia, että syö noin ''paljon'' ? Onko minulla jokin syömis häiriö? Itse en ainakaan ole huomannut mitää sellaista, syön aamupalan lisäksi 2 lämmintä ruokaa, joista kertyykin nuo kaikki.Lisäravinteita en enään juo. Heraa olen yhden 800 grammaa juonut, mutta sekin oli vain kerran viikossa suoritettu juomistapa treenien jälkeen :D .
Pituutta minulla on 188 ja painoa 81kg. Elikkä läskiä minusta ei saa, ei sitten millään. Mielestäni olen syönyt lähes samalla tavalla VÄHINTÄÄN viimeiset puolivuotta ja paino on noussut todella tasaisesti(talvella salia tehdessä vähän nopeemmin, kesällä paljon hitaammin). Viime talvi olikin minun ensimmäinen ''aito'' treeni talvi salin parissa, joten en uskoisi painon nousun olevan mitenkään epänormaalia.

Olisi kiva, jos joku tietäväinen vastaisi minulle edes jotain?

Kiitos jo etukäteen!

Ollos huoleti, et syö liikaa. Olet vielä kasvuiässä ja näinollen kulutat enemmän, mitä vanhemmat jannut. Varsinkin, kun harrastat aktiivisesti liikuntaa, niin no worries. Syö paljon ja treenaa tosissaan!

Aijjaa, no hyvä kuulla. Aktiivisuushan on varmasti korkee ku tuol tulee kentällä pallonperässä juostua sen 2h 3-4 kertaa viikos.
Kalorit laskin iha ruokien kannesta ja punnitsemalla.

Aijjaa, no hyvä kuulla. Aktiivisuushan on varmasti korkee ku tuol tulee kentällä pallonperässä juostua sen 2h 3-4 kertaa viikos.
Kalorit laskin iha ruokien kannesta ja punnitsemalla.

Kokeile sellaista sivustoa, kun kalorilaskuri.fi. Sieltä noi on helppo ja kätevä kattoa. Saat syötettyä omat mittasi, aktiivisuutesi yms. tuonne ja laskettua näin kulutuksesi.

Edit: on muuten aivan kohtuuton määrä proteiinia. Tosta voisi karsia ainakin 100grammaa ja silti olisi tarpeeksi. Miten paljon tulee rasvaa?

Joo proteiinia on reilusti liikaa. Yli sata grammaa voi ihan huoleti karsia ja kannattaakin. Rasvaa tulee 139,4g ainakin minun laskujeni mukaan. (3747kcal-[363p+260hh]*4kcal):9kcal=139,444...r Tulipas hieno lauseke, toivottavasti on vielä oikeen kirjotettukin. :D Mut tosiaan ei oo toi 3,7 tonnia mitenkään mahottomasti sun kokoselle henkilölle. Ite oon 13cm lyhkäsempi ja 10kg kevyempi ja mä pyrin syömään melkeen yhtä paljon kaloreita kun sä syöt.

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
Maksullinen sivusto :/
Ei mua niin haittaa noi kulutukset sun muut, kuhan ei vaa läskiä kerry. Säikähdin vaa pahanpäiväsesti noista lukemista, luulin niide olevan vähän pienempiä. Sitten päädyin kysyy täältä apua, ja sitä sainkin. Suuri kiitos siitä, nyt saan yöllä unta kun ei noi asiat paina poijan päätä! :D

- - - Updated - - -

Yksi kysymys vielä, kun kaikki tuota proteiinien vähentämistä suosittelee. Niin mitä haittoja on jos syö liikaa proteiineja?

Ei mua niin haittaa noi kulutukset sun muut, kuhan ei vaa läskiä kerry. Säikähdin vaa pahanpäiväsesti noista lukemista, luulin niide olevan vähän pienempiä. Sitten päädyin kysyy täältä apua, ja sitä sainkin. Suuri kiitos siitä, nyt saan yöllä unta kun ei noi asiat paina poijan päätä! :D

Ei oo kaikki "ominaisuudet" maksullisia. Pystyt kattoo kulutuksesi aktiivisuuden mukaan ja laskea päivittäisen kalorimääräsi syömisten mukaan.

- - - Updated - - -

Yksi kysymys vielä, kun kaikki tuota proteiinien vähentämistä suosittelee. Niin mitä haittoja on jos syö liikaa proteiineja?

Ei välttämättä olekaan haittoja, mutta ei myöskään hyötyjä. Hiilrista ja rasvasta tuota energiaa olisi helpompi ja halvempi ottaa.

Olenko väärässä, jos sanoisin, että dieetillä ja bulkilla kannattaisi pitää rasvat 60-80g paikkeilla, eikä mielellään yhtään enempää?Eli ottaisi proteiinia 2.x g/painokilo, 60-80g rasvaa ja loput hiilaria, koska elimistö pystyy käsitellä hiilihydraattia nopeammin kuin rasvaa (jos vetää dieetillä suurimman osan kaloreista rasvalla, niin eikö sen pitäisi hidastaa aineenvaihduntaa?Ja sama juttu bulkilla?)

Sitten perään toinen kysymys:
Transrasvoissahan on vain negatiivisia vaikutuksia (esim. laskee 'hyviä' hormooneja ja nostaa 'huonoja' hormooneja, aiheuttaa verisuonitauteja, yms), mutta vain prosessoiduissa transrasvoissa?Esim. onko maidon ja muiden luonnollisten tuotteiden transrasvat huonoja?(Maidossahan on vissiin aika paljon transrasvoja?

Meikäläiselle on ainakin opetettu että luonnollisista ''trans''rasvoista ei olisi mitään haittaa keholle mutta keinotekoisia transrasvoja keho taas ei osaa käsitellä koska niiden rakenne on erilainen kun luonnollisen. korjatkaa jos väärässä

Meikäläiselle on ainakin opetettu että luonnollisista ''trans''rasvoista ei olisi mitään haittaa keholle mutta keinotekoisia transrasvoja keho taas ei osaa käsitellä koska niiden rakenne on erilainen kun luonnollisen. korjatkaa jos väärässä

No ihan sellanen pikku korjaus, että luonnollisia transrasvoja ei ole olemassakaan. http://fi.wikipedia.org/wiki/Transrasva

Sitten perään toinen kysymys:
Transrasvoissahan on vain negatiivisia vaikutuksia (esim. laskee 'hyviä' hormooneja ja nostaa 'huonoja' hormooneja, aiheuttaa verisuonitauteja, yms), mutta vain prosessoiduissa transrasvoissa?Esim. onko maidon ja muiden luonnollisten tuotteiden transrasvat huonoja?(Maidossahan on vissiin aika paljon transrasvoja?

Maidossa ei ole yhtään transrasvoja ainakaan finelin mukaan.

Noista maitotuotteiden CLA:n vaaroista ja hyödyistä on ollut paljonkin keskustelua netissä. Jos nyt muistan oikein, niin aiheesta on pari isoa tutkimusta, joista aikaisempi osoitti selvän hyödyn ja korrelaation CLA:n ja hyvän terveyden välillä, kun taas tämä uusi - jossa taidettiin vertailla jotain Costa Ricalaisia - oli vähän kinkkisempi, eikä hyötyä sinäänsä oikein löytynyt. Suurin osa kuitenkin kai pitää maidon transrasvoja ihan hyvinä tai ainakin neutraaleina.

Olenko väärässä, jos sanoisin, että dieetillä ja bulkilla kannattaisi pitää rasvat 60-80g paikkeilla, eikä mielellään yhtään enempää?Eli ottaisi proteiinia 2.x g/painokilo, 60-80g rasvaa ja loput hiilaria, koska elimistö pystyy käsitellä hiilihydraattia nopeammin kuin rasvaa (jos vetää dieetillä suurimman osan kaloreista rasvalla, niin eikö sen pitäisi hidastaa aineenvaihduntaa?Ja sama juttu bulkilla?)

Aineenvaihdunnan hidastuminen kuulostaa aikamoiselta mutuilulta, eikä semmosta kyllä yleensä huomata esimerkiksi vähähiilihydraattisilla dieeteillä, joissa rasvaa tupataan vetämään 100-200 grammaa päivässä (riippuen totta kai aktiivisuudesta ja myös omasta tyylistä makrojen suhteen).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom