Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Terve, olen 16vuotias pojankloppi. Painoni on pysynyt siinä 53-55kg kieppeillä ja pituutenihan on noin 172cm.

Elikkä kysymys kuuluukin että, onko lenkkeilyni hyvästä, vedän sellaisia 1h lenkkejä 10km/h ja kaloreita palaa sellaiset 700, koitan myös nostattaa painoani (yläkropasta). (tykkään todella paljon lenkkeilystä, miltei joka pv) Olen melko siima, mutta huomaa kyllä että ylävartaloanikin on reenattu kun jännitän lihaksia. Mutta tosiaan haluaisin reenata ylävartaloani vielä enemmän ja isoiksi lihaksiksi, ei välttämättä tarvi olla kiinteät lihakset, mutta lihasta, ei läskiä. :)

Punnertelen joka pv kotona, ilman painoja, eli vatsaa ja punnertamista. Onko tästä mitään hyötyä vai jätänkö kokonaan pois ja siirryn suoraan kiltisti salille reenaamaan?
Syön 1kerran päivässä lämpimän ruoan, mutta todellapaljon kaikkea pientä esim: (makkaraa, 250 kaloria 2x pvs) protsut vedän aina lenkkien jälkeen ja myös päivälläkin(prot top tuote, massanlisääjä)
Ja toinen on että pitääkö minun tehdä paljon toistoja kevyillä vai tehdä niin paljon toistoja kuin pystin isoilla painoilla, salilla jos sinne nyt olen menossa? mitkä ovat ne parhaat liikkeet tähän yläkropan lihastenkavuun? ja vielä yksi kysymys että, näkyykö minunkokoisella ihmisellä kuinkanopasti tuloksia, jos nyt vain saisin ne oikeat tiedot teiltä tähän hommaan!

1. Jätä rankat lenkit pois, tai jos pakko käydä, niin enintään pari kertaa viikossa RAUHALLISESTI palauttavaa hölkkää. Massan kasvatus + rankka aerobien ei oikein onnistu yhdessä.
2. Kotitreeni pois, kun siirryt salille
3. Ruokapuoli kuntoon. Syö kolme isoa, "lämmintä" ateriaa päivässä. Aamiainen, lounas, päivällinen. Näiden lisäksi 2-3 välipalaa. Syö perusterveellistä kotiruokaa, lihaa, kanaa, kalaa, soijaa, joiden lisäksi monipuolisesti kasviksia ja tummaa riisiä, pastaa, kvinoaa tms. Välipaloina esim. raejuustoa, rahkaa tms. marjojen kanssa. Ruokavalioesimerkkejä täältä löytyy enemmän kuin jaksat lukeakaan, kunhan jaksat selailla. Ota energiaa oikeasta ruoasta, älä massanlisääjästä. Jos jotain lisäravinnetta haluat käyttää, niin hera+malto-yhdistelmä treenin jälkeen.
4. 3-4 n. 8-15 toiston sarjaa niin isoilla painoilla kuin jaksat tehdä on aika perus. Aloita kuitenkin suhteellisen kevyillä painoilla. Ensin tekniikka kuntoon! Ota vaikka valmis treeniohjelma tuolta treenipuolelta.
5. Malttia malttia, tuloksia tulee, kunhan jaksat odottaa! Kunhan jaksat :whip:, mutta myös :zzzz:!

Joo kiitos! tuota massanlisääjää on vielä tuollaset 2kg jäljellä, joten ajattelin kuitenkin ne pistää nassuun. Tosiaan minulle ei maito jauhot oikeen käy kun laktoosi hommista kärsin. :/

Ei lähellekkään. "Munkkirasva" on teollisesti käsiteltyä ja valkaistua

Hyvä että sanoit tän että sit aloin kaivaan ite tietoa.

"Itse perkele" kirjoittaa näin:

Antti Heikkilä sanoi:
Lähes kaikki kaupan oleva rasva on teollisesti valmistettu käyttämällä heksaania liuottimena. Liuotettu rasva maistuu pahalta. Ainoa kunnollinen kookosrasva on perinteisin menetelmin valmistettu. Kookoksen, kuten oliiviöljyn yhteydessä, käytetään Extra Virgin -nimitystä kuvaamaan valmistusprosessia. Sitä saa joistakin luontaistuotekaupoista ja ainetta voi tilata myös internetistä.

Artikkeli.

Jep, eli en osta Cocosta, ostan sitä mitä aiemminkin. Se vaan on mietityttänyt koska toi cocovin saatanan tyyris kylmäpuristettu kookosöljy on juurikin mitä on: Saatanan tyyristä kulutustavaraa. No, ei se auta, sitähän varten töitä tehdään että saatais syödä hyvin. ^_^

Samaan syssyyn voisin siis kysyä:

Onko kukaan tietoisesti kilpailuttanut noi kookosrasvat, ja mikä niistä on nyt hintalaadultaan parasta?

Hienoo kun aletaan vihjailee ORTOREKSIASTA jollain lehdellä 7pv lehden artikkelilla. Eli kun ei syö kaikkee paskaa karkkia ja pitsaa päivittäin niin sillon on ortoreksia, vaan syö "terveellisesti". Ei kumminkaan liian vaan kyllä menee muutakin kun kanaa ja riisiä. HElvetii..

Hienoo kun aletaan vihjailee ORTOREKSIASTA jollain lehdellä 7pv lehden artikkelilla. Eli kun ei syö kaikkee paskaa karkkia ja pitsaa päivittäin niin sillon on ortoreksia, vaan syö "terveellisesti". Ei kumminkaan liian vaan kyllä menee muutakin kun kanaa ja riisiä. HElvetii..

Ortoreksia on tavallaan asenne tai elämäntapa, joka menee liian pitkälle. Tavallisen terveellisellä syömisellä, johon myös poikkeamat kuuluu (tai sitten ei), ei voida puhua ortoreksiasta.

Tiedän, mutt kai se on outoo, kun ennen söin samanlailla, mutta nykyään muutaman vuoden aikana järkiperäistäny.

Kumma kyllä, jos syö terveellisesti joutuu kyllä kestää pientä kritiikkiä. Näinhän sen ei kuuluis olla, mut jos eroaa jotenkin valtavirrasta nii joutuu aina vähä kärsii. Ei noita juttui kannata alkaa miettii tai antaa niitten pilata päivää.

Moips aloin nyt ihan testimielessä ekaa kertaa kirjaamaan macroja ylös ja tein pienen taulukon. Katselin nyt tätä ekaa päivää, ja ajattelin tarkistuttaa noi oletusarvot

Eli noin 80kg jantteri niin pistin oletukseksi 2862kcal (joku laskurin kaava) Protskun tarve 160, eli 2g/kilo (ei rasvaton kilo) ja jostain netistä löysin että rasvoja vähintään 50g
Noh, nyt kun tämän päivän ruuat on syöty, saldoksi sain 1546kcal 176prot 90HH 53Rasvoja. Eli tarkotus olis syödä plussakaloreilla, eli luultavasti tuo 50g rasvoja saa ylittyä aika rajusti jos lisää kcal haluaa? Hiilareita on myös aika vähän, koska VHH:lta tähän lähdin ja ajattelin koittaa jatkaa hiukan kevyemmillä hiilareilla kuin aikaisemmin.

Edit

Niin että lisää kaloreita hiilareista vai rasvoista =)

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
Eli sama -500kcal/vrk toimii yhtähyvin on normaali laskettu kalorimäärä sit 1500 tai 3000? Jännä homma jos se näin menee

Pudotettu paino on suhteessa kalorimäärään. Massa sisältää tietyn määrän energiaa, joka ei ole suhteessa siihen mitä päivän aikana teet (eli kulutat). Siksi varsinkin korkealla kulutuksella (fyysinen työ + treeni) täytyy laskea vaje kaloreissa. Liian suuri vaje johtaa lihaksen purkamiseen.

Mistäs voisin vaada (kohtuulliseen hintaan) ruokaohjelmat maltilliseen bulkkiin ja dieettiin? Siis sellaiset missä lukee paljonko mitäkin syödään millä aterialla useamman viikon ajan, ettei minun tarvitse miettiä, että mitäs tänään kokkaisi, jottai saisi tässä ja tässä suhteessa näin ja näin paljon kaloreita. Vissiin PT:t tekee tällaisia, mutta mulla ei kokemusta niistä ole, joten suosituksia tässä olisin hakemassa. Toki jos jostain netistä löytyy pätevät ilmaiseksi niin sellaisetkin kelpaa.. Kyllä olen niin helvetin laiska ja mielikuvitukseton ruokien suhteen, etten jaksa sellaista itse alkaa väsäämään. Enkä semi nopealla haullakaan täältä mitään paria päivää pidempää settiä löytänyt. Mutta tokkopa se kenenkään persettä kaivelee vaikka mä sellasesta maksaisin. Lisäksi ilman mitään tarkempaa ohjelmaa olen huono pitämään kiinni omista syömisistäni ja kalorit saattavat vaihdella 1000-3000 välilllä päivistä riippuen puhumattakaan mistään optimaalisista makrosuhteista, joten ruokavalioremppa voisi olla muutenkin enemmän kuin kohdallaan.

Voiko tulla jotain ongelmia jos Forssan valmismaksalaatikkoa menee 2,8 kg/vko (400g/pv)? :D Tuleeko jotain tiettyä ravintoainetta liikaa tai muuta vastaavaa?

A-vitamiinin yliannostus, koska on rasvaliukoinen vitsku eli ei lähde pelkällä veden juonnilla kehosta pois. Sitten eviran sivuilta tälläinen:

"A-vitamiinin liikasaannin oireita ovat yleisoireet, kuten päänsärky ja väsymys sekä ruoansulatuskanavan, ihon, hermoston ja tuki- ja liikuntaelimistön oireet. Ruoka-aineista johtuvat myrkytystapaukset ovat kuitenkin hyvin harvinaisia. Maksan, A-vitamiinilla täydennettyjen elintarvikkeiden tai A-vitamiinia sisältävien ravintolisien jatkuva liiallinen käyttö voi aiheuttaa A-vitamiinimyrkytyksen."

Myös rautaa taitaa noissa maksaruuissa olla.

Liiallinen A-vitamiinin syönti voi lisäsä osteoporoosin riskiä. Tossa vitamiiniketjussa olleessa dokumentissa kerrottiin näin. Eikä sitä vissiin tarvii ihan kauheesti syödä liikaakaan ja maksa sisältää tosi paljon sitä. Vaikutukset ei tosin tuu ihan viikon käytöllä vielä.

Toki jos jostain netistä löytyy pätevät ilmaiseksi niin sellaisetkin kelpaa.. Kyllä olen niin helvetin laiska ja mielikuvitukseton ruokien suhteen, etten jaksa sellaista itse alkaa väsäämään. Enkä semi nopealla haullakaan täältä mitään paria päivää pidempää settiä löytänyt.

Sun laiskuuteen saattaa auttaa tämä fakta: ruokaohjelmaa massakaudelle tai dieetille ei noudateta vain muutamaa päivää jonka jälkeen se vaihdetaan. Päivän aterioiden ollessa riittävän monipuoliset, voidaan sitä noudattaa orjallisesti jopa useita viikkoja. Eli älä siihen epäilyyn tavoitteita kaada. Koita kehittää itsellesi jonkinnäkönen rutiini ruokailujen suhteen. Karkeana esimerkkinä vaikkapa sama setti joka aamu: Maitorahka, ruisleipä täytteillä, hedelmä ja vettä sellaiset 6dl jotta elimistö puhdistuu ja kyllähän sen 8h yöunen jälkeen nestettä kroppa ottaakin vastaan :) Ruokavalioon tehdään muutoksia ainoastaan silloin, kun paino ei nouse tai laske.

Ruoan sulattamiseenhan tarvitaan energiaa. Ymmärtääkseni proteiinin sulattamiseen tarvitaan kaikkista eniten energiaa. Proteiinissahan on 400kcal/100g, mut paljonko on oikeasti "nettokalorit", kun lasketaan mukaan pilkkomiseen tarvittava energia? Mitään suurta eroa en todellakaan oleta, mut mietin vaan, et onkohan siinä mitään edes mainittavaa eroa. Samat tiedot tietty hiilihydraatista ja rasvastakin ois kivat.

E: Joo tietty itekkin googlettelemalla tätä tietoa saa haettua... Ton yhen sivun mukaan n. 10% energiasta menis muka jo ruoansulatukseen itseensä. Mahdetaankohan tämä muuten laskea esim. kalorilaskurin peruskulutukseen mukaan jo valmiiks? Tosin kalorilaskurilla nyt ei mitään tarkkaa peruskulutusta saakkaan laskettua.

"If you eat 300 protein calories, you'll burn off 90 calories digesting the protein." Noihan on melkeen jo sellasia määriä, et se pitäis jo ihan huomioida. Tosin rasvalla on tuon sivun mukaan kyseinen prosentti (mikä proteiinilla on siis 30%) ainoastaan kolme ja kuitupitosilla vihanneksilla luku on 20%.
http://www.livestrong.com/article/320370-how-many-calories-does-digestion-use-up/

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom