Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Niin kannattaa huomioida tämä niin hieno keksintö kuin pastörointi:

Lehmänmaidon proteiineista 80 % on kaseiinia ja 20 % heraproteiineja (esim. α-laktalbumiini ja β-laktoglobuliini). Maidon lämpökäsittely (kuten pastörointi) muuttaa heraproteiineja. Jotkut heraproteiinille allergiset voivat nauttia pastöroituja maitotuotteita.

Kaikki maidon proteiinit eivät siis enää ole elimistölle käyttökelposia. Maidonjalostajat eivät ole antaneet tuota lukemaa paljonko proteiineja on enää elimistön hyödynnettävissä pastöroinnin jälkeen, mitä ilmeisemmin juurikin sen takia, että maitotuotteiden yksi myyntivaltti on proteiinipitoisuus..

Mut eikö tuotteissa yleensä ilmoteta se, mitä se tuote sisältää, eikä sitä mitä se on joskus sisältänyt? Millä tavoin se muuttaa niitä? Jos ne vaan pilkkoutuu (denaturoituu, kuten proteiineille lämmössä käy), niistä tulee vaan helpommin saatavilla olevia, ymmärtääkseni.

Amounts per 1 cup, chopped (144g)

Protein 40.4g 81%

Tryptophan333mg
Threonine878mg
Isoleucine1408mg
Leucine2609mg
Lysine1361mg
Methionine419mg
Cystine540mg
Phenylalanine2055mg
Tyrosine1448mg
Valine1650mg
Arginine4676mg
Histidine943mg
Alanine1573mg
Aspartic acid4712mg
Glutamic acid7807mg
Glycine2334mg
Proline1689mg
Serine1850mg
Hydroxyproline~

Vertaa tota listaa siihen välttämättömät ja ei-välttämättömät aminohappolistaan, en jaksa ite vertailla :)

Kiitos! Oli jääny tää vastaus jotenkin välistä. Tostahan näyttäis löytyvän kaikki tarvittavat aminohapot. Itseasiassa tossa listassahan on 19 aminohappoa, eli kaikki muut luonnon 20 yleisintä aminohappoa (mitä ne sitten ovatkaan) paitsi glutamiini? Vai mitä? Minkä takia sitten soijan sanotaan olevan ainut täydellinen kasvista tullut proteiini vaikka pähkinöissäkin on kaikki tarpeellinen? Nyt menin ihan sekasin. :confused:

Monet aminohapot ainakin kestää 200°C, mutta en tiedä, miten paljon proteiini kestää lämpöä. Eli siinä maito litrassa ei olekaan 32g protskua? Pastörointiko pilaa proteiinit siitä?

Monet aminohapot ainakin kestää 200°C, mutta en tiedä, miten paljon proteiini kestää lämpöä. Eli siinä maito litrassa ei olekaan 32g protskua? Pastörointiko pilaa proteiinit siitä?

Riippuu vähän proteiinista. Jotkut hajoaa jo neljässäkymmenessä asteessa (siksi korkea kuume voi olla vaarallinen), mutta jotkut kestävät korkeampiakin lämpötiloja. Maitolitrassa on muuten 33g proteiinia. ;) Sitä edelleenki kyllä sanon, että kai siinä tuoteselosteessa ilmotetaan se, mitä siellä purkissa on, eikä sitä mitä se on joskus ollut. Sittenhän maidon rasvamääräksikin voitaisiin ilmoittaa aika paljon (en muista kuinka paljon), koska alunperinhän siinä oli rasvaa, mutta se on poistettu tai sitä on vähennetty.

Niin kannattaa huomioida tämä niin hieno keksintö kuin pastörointi:

Lehmänmaidon proteiineista 80 % on kaseiinia ja 20 % heraproteiineja (esim. α-laktalbumiini ja β-laktoglobuliini). Maidon lämpökäsittely (kuten pastörointi) muuttaa heraproteiineja. Jotkut heraproteiinille allergiset voivat nauttia pastöroituja maitotuotteita.

Kaikki maidon proteiinit eivät siis enää ole elimistölle käyttökelposia. Maidonjalostajat eivät ole antaneet tuota lukemaa paljonko proteiineja on enää elimistön hyödynnettävissä pastöroinnin jälkeen, mitä ilmeisemmin juurikin sen takia, että maitotuotteiden yksi myyntivaltti on proteiinipitoisuus..
Luomumaitoa ei pastöroida, juokaa ihmiset sitä.

Riippuu vähän proteiinista. Jotkut hajoaa jo neljässäkymmenessä asteessa (siksi korkea kuume voi olla vaarallinen), mutta jotkut kestävät korkeampiakin lämpötiloja. Maitolitrassa on muuten 33g proteiinia. ;) Sitä edelleenki kyllä sanon, että kai siinä tuoteselosteessa ilmotetaan se, mitä siellä purkissa on, eikä sitä mitä se on joskus ollut. Sittenhän maidon rasvamääräksikin voitaisiin ilmoittaa aika paljon (en muista kuinka paljon), koska alunperinhän siinä oli rasvaa, mutta se on poistettu tai sitä on vähennetty.

Kyllä ainakin täällä on 32g :D

Mä haluisin tietää, että kuin paljon mun tulis syödä kaloreita päivässä. Oon 13-vuotias ja 183cm pitkä ja 75kg painava. Oon treenannu jonkun aikaa ja on jo ihan kivasti lihaksii tullu esiin, mut kuitenkin on sitä rasvaa vielä häiritsevästi. Harrastan myös jalkapalloo mut silti ei oikeen rasvat lähe kunnol, ku en oikeen tiiä miten pitäs syödä päivässä. Eli kuin paljon mun pitäis syödä päivässä kalorei, että ei kerry enempää ylimääräst rasvaa kauheesti. :)

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
Onko sillä väliä milloi vitamiinit ottaa? Aamulla vai illalla? Nyt oon ite aamupalan jälkee ottanu ja samalla omega-3 kapselit.

Toho kaht ylempää olevaa juttuu. Rasvattomas on joo 33g ja esim kevyt maidos 32. Täys maidos tais olla vähemmän.

Edit:

Mä haluisin tietää, että kuin paljon mun tulis syödä kaloreita päivässä. Oon 13-vuotias ja 183cm pitkä ja 75kg painava. Oon treenannu jonkun aikaa ja on jo ihan kivasti lihaksii tullu esiin, mut kuitenkin on sitä rasvaa vielä häiritsevästi. Harrastan myös jalkapalloo mut silti ei oikeen rasvat lähe kunnol, ku en oikeen tiiä miten pitäs syödä päivässä. Eli kuin paljon mun pitäis syödä päivässä kalorei, että ei kerry enempää ylimääräst rasvaa kauheesti. :)

Täältä vaa kalorimäärät laskurin mukaa ja siitä vähennät 200-300kcal nii alkaa rasva tiristä sopivasti pois. Tottakai lihas auttaa peittämää lihasta ja sen hankkiminen on kasvuiässä paljon järkevämpää kuin laihduttaa. Oon kuullu +/- kaloreilla treenaamista suositeltavan. Muokkaa kuulemma kehoa sopivasti noin nuotena. Ofc ikä huomioon ottaen tee oman kehon painoa hyödyntäviä liikkeitä (black out siitä mitä toi ny lyhyemmin olikaa :D). Esimerkkinä punnerrus ja leuat.

Täällä 30v laihaläskillä kysymys.. Aloitetaan hieman taustoilla. Käyn salilla 2-3 kertaa viikossa, 1-jakoinen ohjelma. Vedin pluskaloreilla noin 6-7kk, jolloin paino nousi 62->70 kg. Eli ihan OK nousutahti, ei siinä mitään. Pituutta muuten 179 cm.

No, sitten rupesi hieman vieroksuttamaan se vatsanseudulle kehittynyt pieni röllykkä, ja Omronin puntarikin sanoi rasvaprosentin olevan peräti 19%. Siirryin miinuskaloreille. Otin tavoitteeksi pitää päiväsaanti noin 1500-1700 kcal hujakoilla, koska kalorilaskuri sanoo lepopäivän kulutukseksi 1966 kcal. Treenipäivänä ehkä 2200 kcal.

Olen nyt ollut miinuskaloreilla 11 päivää, ja paino on pudonnut 70->68 kg. Tämä taitaa olla liian kova pudotusvauhti? Lähtee ne pienetkin lihan rippeet. Pitää siis lisätä ruokaa.. Vai onks tämä vain joku ensireaktio pitkän bulkin jälkeen? Kiitos avuista.

Olen nyt ollut miinuskaloreilla 11 päivää, ja paino on pudonnut 70->68 kg. Tämä taitaa olla liian kova pudotusvauhti? Lähtee ne pienetkin lihan rippeet. Pitää siis lisätä ruokaa.. Vai onks tämä vain joku ensireaktio pitkän bulkin jälkeen? Kiitos avuista.

Alussa lähtee nesteitä, ei kannata huolestua. Et ole polttanut lihojasi tai kadottanut rasvojasi vaan suurin osa tuosta pudotuksesta on ihan vain nesteitä, jotka tulevat sitten dieetin loputtua myös takaisin. Jatka vain tuolla ja pyri pitämään ne miinukset maltillisina, syöden riittävästi proteiinia kaikkina päivinä.

Onko lihasten katoaminen dietillä ihan oikea ilmiö? Paljon siitä puhutaan, mutta harvalle silleen oikeesti koskaan käy. Aivan varmasti lihakset näyttää pienemmiltä, kun rasvaa lähtee pois siitä päältä, mutta hajoaako lihaskudosta oikeesti niin helposti niin paljon, että sen huomais?

Eikö ne lihakset näytä isommilta kun rasvaa lähtee pois ja lihakset erottuu paremmin?

Riippuu varmaan vähän tilanteesta. Jos lihakset erottuu jo valmiiks jonkun verran, voi rasvan poistaminen vaan tehä niistä pienemmän näköset. Jos taas lihakset ei pahemmin erotu, laihduttaminen varmasti luo lihaksikkaamman olemuksen, vaikkakin pienemmän. Mut jos vaikka käden ympärysmittaa seurataan laihduttamisen aikana, se mitä todennäkösimmin pienenee, koska rasvaa lähtee pois lihasten päältä -> tuntuu, että lihakset pienenisivät, vaikka todellisuudessa se on rasvaa. Olettaen, että lihakset jo valmiiksi erottuisivat tässä vähän.

Joskus muistan löytäneeni tämänkin tiedon, mutta en sitä enää muista... Mitä eroa on maltolla ja heralla? Miten se ero vaikuttaa käytännössä?

Itseasissa olen tosissani, no selkisi tuokin nyt sitten, ei se entinen tietoni sitten ollutkaan totta....

Olen oppinut syömään vihdoin tarpeeksi. Jonkun reilun kuukauden ajan oon tässä vedellyt suurinpiirtein 300-500 kcal plussalla päivittäin. Nyt keskivartalollani on, yllätys, läskiä. Ei mitään hirveää määrää, mutta selvästi enemmän rasvaa kuin aiemmin. Miten tätä syömistä pitäisi jatkaa? Plussilla vielä, kuinka kauan? Vai pitäisikö jo toppuutella? Koitin etsiä jotain aihetta täällä, jossa näistä sykleistä olisi tietoa, mutta en löytänyt.

Olen 29 v, 182 cm ja nyt 80 kg. Lihasta varmaan säälittävän vähän, kyykyssä 1 rp max laskurilla 103 kg. Treenaan Wendlerin 531-ohjelmalla, Triumvirate-lisäliikkeillä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom