Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
"Iltasyömistä, varsinkin hiilihydraattien, on jo pitkään pidetty lihottavana tekijänä. Tosin täysin ilman perusteita. Iltasyöminen ei lihota sen enempää kuin syöminen minään muuna aikana.

Monet väittävät, että hiilihydraatit illalla lihottavat, koska ne estävät yöllisen kasvuhormonipiikin erityksen. Mutta unohtava, mainita sen että kasvuhormonin suhteen tulee jälkipiikki (41). Sitten on väitteitä, että koska illalla tulee liikuttua vähemmän, nin silloin ei kannata syödä niin paljoa. Mutta jos kalorien määrä on sama syökö aamu - tai iltapainoitteisesti, on iltapainoitteisella ruokavaliolla oltu kalorivajeessa aamulla ja iltasyöminen pelkästään tasapainottaa tätä vajetta verrattuna aamulla syömiseen. Lopputulos on sama, rasvaa kerätään ja poltetaan enemmän vain eri aikaan. Ja kun suuri osa ihmisistä istuu pulpetiin tai tietokoneen takana pitkin päivää, niin eipä usein aamulla/päivällä sen enempää tule liikuttua.

Jos taas tulee aikaisemmin päivällä liikuttua enemmän, niin kalorien ajoittaminen niihin hetkiin *voi* tuoda apua kehonkoostumuksen suhteen. Mutta silloinkaan vaikutus ei tule iltasyömisen huonoudesta vaan siitä, että syödään paljon kuin treenit eivät ole lähellä. Eli samat tilanne pätisi toisinpäin. Ja useimmat vielä treenaavat illalla, joten senkin takia on hyvä syödä illalla, että maksimoitaisiin palautuminen.

On myös tutkittu, että tuoko identtisellä kalorimäärällä, ilta - tai aamupainoitteinen syöminen apua diettaamisen suhteen (42, 43). Toisessa ei huomattu mitään eroja. Toisessa aamupainoitteisella laihduttiin hieman enemmän, mutta ei merkittävästi. Mutta aamupainoitteisella myös lihasta lähti merkittävästi enemmän, tuoden iltapainoitteiselle syömisen jopa edun.

Miksi sitten monet laihtuvat usein helposti jättäessään iltapalan pois/vähemmälle? No kalorimäärä laskee. Sama vanha virsi.

Käytäntöön - mikäli runsas iltasyöminen sopii päivän kaloritavoitteeseen ja on vielä, vaikka treenattukkin illalla, voi illalla syödä vallan mainiosti runsaastikin. Kalorit sisään - kalorit ulos. Henkilökohtaiset mieltymykset ovat tärkein seikka."

Oisit pari threadia alemmas viittinyt selailla...

Oon kyllä nähnyt tämän ennenkin, mutta onhan niitä uusiakin tutkimuksia tehty.. Ja se joka paikassa sitä toitotetaan tosta ysikymppisen postista huolimatta.

Muutama vuosi sitten keho pystyi käyttämään 30g proteiinia kerralla ja yli 3 tunnin paasto aiheutti kataboliaa... :piis:

Tohon jälkimmäiseen muuten vielä. Onko niin, että dieetillä on parempi syödä vaan sillon ku on nälkä eikä just parin kolmen tunnin välein, jos kalorit on helpompaa saada pidettyä kurissa niin? Saanhan pitää lihakseni, jos teen noin?

Onhan täällä oma ketju tuosta pätkäpaasto-dieetistäkin, jossa syödään pari kertaa päivässä ja hyviä kokemuksia siellä näyttää jengillä olevan.

Tohon jälkimmäiseen muuten vielä. Onko niin, että dieetillä on parempi syödä vaan sillon ku on nälkä eikä just parin kolmen tunnin välein, jos kalorit on helpompaa saada pidettyä kurissa niin? Saanhan pitää lihakseni, jos teen noin?

Dieetillä EI SAA missään vaiheessa tulla nälkä. PITÄÄ syödä useita proteiinipitoisia annoksia päivässä 2,5 - 3h välein / 6 - 8 kertaa. Tämä on erittäin TÄRKEÄÄ. Myös rasvaa pitää syödä se 1g/1kg. Muuten keho menee "säästöliekille" ja rupee ottaan välttämättömiä aminohappoja lihaksista sekä jopa varastoimaan rasvaa. Tämä nyt oli tälläin nopeesti ja kärjistetysti vastattu ja dieettiin liittyy paljon muutakin.

Vetäsin tänään 2 Leaderin GiddyUp- proteiinipatukkaa ja vasta jälkeenpäin huomasin, että ainekset näyttäis ainakin omiin silmiin aika pahalle..Tossa on vissiin pääprotskulähteenä soija (ja vielä lisättyä gluteenia, yms...), uskaltaako tollaisia syödä?Oon yrittänyt syödä mahdollisimman vähän/ei ollenkaan soijaa ja transrasvaa..

Dieetillä EI SAA missään vaiheessa tulla nälkä. PITÄÄ syödä useita proteiinipitoisia annoksia päivässä 2,5 - 3h välein / 6 - 8 kertaa. Tämä on erittäin TÄRKEÄÄ. Myös rasvaa pitää syödä se 1g/1kg. Muuten keho menee "säästöliekille" ja rupee ottaan välttämättömiä aminohappoja lihaksista sekä jopa varastoimaan rasvaa. Tämä nyt oli tälläin nopeesti ja kärjistetysti vastattu ja dieettiin liittyy paljon muutakin.

Tämäkin on nopeasti ja kärjistetysti vastattu, mutta höpö höpö

Tämäkin on nopeasti ja kärjistetysti vastattu, mutta höpö höpö

Minulla on käytännön kokemusta aikas paljon asiasta. Esim viimevuonna itse tiputin kyseisellä tavalla -35kg ja samalla tulokset nousivat. Tämän saman tavan avulla myös viimevuonna 18 tuttuani tiputtivat yht. 520kg. Heistä 12 oli vuosien mittaan kokeillut eri tapoja laihduttaa siinä onnistumatta. Tällä tavalla tulokset olivat JOKAISELLA 100%. Tälläkin hetkellä 5 ihmistä on menossa hyvää vauhtia tavoitepainoonsa. Harmillisen moni ajattelee samalla tavalla kun sinä,mutta näinhän sitä tehdään kun ei tiedetä asiasta tai ollaan jumiuduttu vanhoihin "faktoihin" jotka varmasti toimivat joltain osin. Mutta siinä vaiheessa kun ovat tuolla tavalla kokeilleet niin ajatukset muuttuu nopeesti. Monelle vaan asia ei mene perille vaikka kuinka selittää miten asia käytännössä toimii. Tässäkin asiassa joillekkin ihmisille se käytäntö on ainut asia millä sen saa perille. Noi minun mainitsemani asiat ovat äärimmäisen tärkeitä ja niistä on useita uusia tutkimustuloksia ihan lähiaikoina julkaistu. Mutta jokainen tietysti tyylillään ei siinä mitään. Mutta miksi tehdä asiat väärin kun ne myös voi tehdä oikein.

Minulla on käytännön kokemusta aikas paljon asiasta. Esim viimevuonna itse tiputin kyseisellä tavalla -35kg ja samalla tulokset nousivat. Tämän saman tavan avulla myös viimevuonna 18 tuttuani tiputtivat yht. 520kg. Heistä 12 oli vuosien mittaan kokeillut eri tapoja laihduttaa siinä onnistumatta. Tällä tavalla tulokset olivat JOKAISELLA 100%. Tälläkin hetkellä 5 ihmistä on menossa hyvää vauhtia tavoitepainoonsa. Harmillisen moni ajattelee samalla tavalla kun sinä,mutta näinhän sitä tehdään kun ei tiedetä asiasta tai ollaan jumiuduttu vanhoihin "faktoihin" jotka varmasti toimivat joltain osin. Mutta siinä vaiheessa kun ovat tuolla tavalla kokeilleet niin ajatukset muuttuu nopeesti. Monelle vaan asia ei mene perille vaikka kuinka selittää miten asia käytännössä toimii. Tässäkin asiassa joillekkin ihmisille se käytäntö on ainut asia millä sen saa perille. Noi minun mainitsemani asiat ovat äärimmäisen tärkeitä ja niistä on useita uusia tutkimustuloksia ihan lähiaikoina julkaistu. Mutta jokainen tietysti tyylillään ei siinä mitään. Mutta miksi tehdä asiat väärin kun ne myös voi tehdä oikein.

Etköhän se nyt ole tässä sinä, joka on jumiutunut vanhoihin faktoihin.

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%

En minä sanonut, että tuokaan väärin olisi. Itse en vain suostu ajattelemaan, että kaikkeen dieettaamiseen olisi vain yksi oikea tapa. Itse tiputin rasvaprosenttia 9,5% -> 7,8% 3,5 kuukaudessa ja tuohon aikaan mahtuu vielä yli viikon joulumässäilyt. Jälkimmäisessä mittauksessa oli painoa vielä kilo enemmän. Tämä siis syömällä 1-3 ateriaa päivässä yleensä n.6 tunnin sisällä.

Jos kalorit pysyy paremmin kurissa harvemmilla aterioilla niin se on oikea tapa kyseiselle henkilölle

Tuli tuollainen riisinkeitin ostettua :D niin ajattelin, että mikä olisi ns paras riisi terveellistä jne. tällä hetkellä dietti menossa ja basmati riisiä olen syönyt kun on niin hyvää!! Mutta jos mietitään terveellisesti ym niin mikä on paras riisi :)

Tuli tuollainen riisinkeitin ostettua :D niin ajattelin, että mikä olisi ns paras riisi terveellistä jne. tällä hetkellä dietti menossa ja basmati riisiä olen syönyt kun on niin hyvää!! Mutta jos mietitään terveellisesti ym niin mikä on paras riisi :)

Ei muuta ku täysjyväriisiä napaan vaa, maku vaan ei kaikkia hurmaa

Tuota täysjyvää terveellisempää on muuten villiriisi. Sitä saa kauppahalleista ainakin ja luultavasti myös hyvin varustetuista ruokakaupoista. Enemmän proteiinia kuin täysjyvässä ja vähemmän hiilareita sekä rasvaa (vaikkakin siinä oleva rasva on omega-3 rikkaampaa). Villiriisissä on myös vähemmän kaloreita ja enemmän kuitua kuin täysjyvässä. Punainen riisi on taas suurin piirtein samoissa lukemissa täysjyvän kanssa, mutta maku on erilainen, joten on hyvä vaihtoehto jos alkaa täysjyvä tökkimään. Tietenkin se basmati on perkuleen hyvää ja ehkä esteettisesti kauneinta...

Etköhän se nyt ole tässä sinä, joka on jumiutunut vanhoihin faktoihin.

Tommotteet kommentit on aivan turhia ja niillä ei ole mitään arvoa. Perustele asias. Miksi noin ei olisi ? Esim jos syö 6-8 ateriaa pvä verrattuna 3-4. Noilla kahdella eri tavalla on iso ero kehon toimintaan.

Tässä oma setti lyhyesti.

1. Välttämättömiä aminohappoja täytyy olla koko ajan tarjolla mieluiten tietysti ruuasta,muuten keho hajottaa omaa kudosta ja sitä kautta saa sitten ne tarvittavat aminohapot.

2. Proteiinien hajoitus kiihtyy sillon kun energia saanti on riittämätöntä. Eli juuri silloin kun edellisen ruokailun ravinteet on saatu käytettyä kehon hyväksi. Siihen menee noin 2-3h jonka jälkeen pitäis taas saada sitä ravintoo kroppaan.

3. Proteiiniaineenvaihdunta tapahtuu ruuasta saatavan proteiinin määrään sekä kudosten hajotuksesta yli jääneistä proteiineista ja aminoista. Taas päästään tähän että jos ravinnosta ei saada tasaisesti 2-3h välein proteiinia niin kudosta hajotetaan välttämättömien aminohappojen saamiseksi.

3. Dieetillä sitä kudosta hajotetaan reilusti. Eli on merkitystä että kulutetaanko rasva vai proteiinivarastoja. Tässäkin se eli mielummin useita aterioita pvä.

4. Proteeiinin purkaminen lisääntyy kun energiansaanti on vähäisempää kun kulutus eli juurikin dieetti.

Tossa nyt muutama tälläin nopeesti työn ohessa :)

Eli juuri silloin kun edellisen ruokailun ravinteet on saatu käytettyä kehon hyväksi. Siihen menee noin 2-3h jonka jälkeen pitäis taas saada sitä ravintoo kroppaan.

Ongelmana sulla on se, että ruuan ravinteiden imeytyminen kehoon kestää reilusti pidempään kuin 2-3h. Puhutaan semmosista ajoista kuin 10h ja enemmän.

Oletko ihan tosissasi, että kun vetäsen vaikka kunnon siivun naudan sisäfilettä, niin 2-3h kulutta siitä on joka helvetin aminohappomuru imeytynyt ja jos en saa tuon ajan jälkeen uutta alkaa katabolia jyllätä :hyper:

Ongelmana sulla on se, että ruuan ravinteiden imeytyminen kehoon kestää reilusti pidempään kuin 2-3h. Puhutaan semmosista ajoista kuin 10h ja enemmän.

Ruuan ravinteet imeytyy suurimmaksi osaksi ohutsuolessa. Ruuan läpimenoaika on ihmisen suolenpituudesta ja aktiivisuudesta johtuen noin 2-4h. Itsellä se on noin 2,5h Taysissa "kellotettu" aika :) Tämän jälkeen se massa siirtyy paksusuoleen jossa sitten imeytyy nesteet,suolot ja jotkin vitamiinit. Koko läpi meno aika on se 10h + joillakin huomattavasti pidempi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom