Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Millaisina annostuksina ja ajanhetkinä (ennen voimaharjoittelua tjsp.) Beta-alaniinia kannattaa napsia? Tottuuko elimistö kyseessä olevaan aineeseen, eli joutuuko kreatiinin tavoin jaksoittamaan käyttöä?

En ole kyllä koskaan moisesta kuullut. Maalaisjärjellä luulisin, että veri menee sinne, missä sitä tarvitaan. Treenatessa lihaksiin ja mahalaukun täyttyessä ruuansulatuselimistöön. Tuskin kahden tunnin sisällä syömisellä on merkitystä yhtään mihinkään.

Mä oon kuullut, että palautusjuomaa suositellaan sen nopean imeytymisen lisäksi myös juurikin siitä syystä, että aivan heti treenien jälkeen ravinnon pitäis olla helposti sulavaa, koska kaikki veri on lihaksissa eikä ruuansulatus ole parhaimmillaan. Tiedä sitten onko tuolla tieteellistä faktaa, mutta kyllä se jotenkin järkevältä kuulostaa. Yleensä syön noin tunnin päästä palautusjuomasta ja hyvin toimii.

edit. Ootko beginner vielä IF ruokailuihin siirtymisen jälkeen ottanut palkkarin treenin jälkeen vai syötkö pääaterian "palauttavana" ?

Olen vain miettinyt, että syönköhän aivan liian paljon proteiinia. Eilisistä sapuskoista tuli yhteensä ~290 g ja painoa minulla on 64,8 kg. Tuo tekee ~4,47 g/kg. Mitä olette mieltä? Lähinnä mietityttää, tekeekö se pitemmän päälle hallaa esimerkiksi munuaisille?

Olen vain miettinyt, että syönköhän aivan liian paljon proteiinia. Eilisistä sapuskoista tuli yhteensä ~290 g ja painoa minulla on 64,8 kg. Tuo tekee ~4,47 g/kg. Mitä olette mieltä? Lähinnä mietityttää, tekeekö se pitemmän päälle hallaa esimerkiksi munuaisille?
Ei varmasti ole hyötyä tollasista prode määristä natulle, en usko että kenenkään proteiinisynteesi voi käyttää tuollasia määriä. 2,5g/painokilo on varmasti aika hyvä suhde.

Ei varmasti ole hyötyä tollasista prode määristä natulle, en usko että kenenkään proteiinisynteesi voi käyttää tuollasia määriä. 2,5g/painokilo on varmasti aika hyvä suhde.

Jep, näin arvelinkin. Täytyy yrittää pienentää määrää ja jakaa vaikka se 150 g tasaisesti pitkin päivää.

Onko tosi? Missä sun mielestä menee raja? Entä kumpi on bulkin kannalta parempi sun mielestä: 250g proteiinia, 350g hiilaria VAI 350g proteiinia ja 250g hiilaria? Omapaino jotain 78kg.

Keskimäärin 2-3g/painokg on sopivasti. Suuremmat määrät ei tarjoa mitään lisähyötyä, vaan yleensä on vaan jostain muualta pois missä sitä (energiaa) pitäisi olla.
Natulle 2-2½g riittää tarjoamaan kaikki hyödyt, ei-natullekin 2½-3g on ihan riittävästi.
Isommista määristä osa menee jo haaskuuseen (eli keho muuttaa aminohapot glukoosiksi ja käyttää johonkin muuhun kuin rakennusaineeksi).

Jos noista kahdesta pitäisi valita, niin pro: 250g ja hh: 350g ehdottomasti.

Itse painan 90-92kg (rasvat n. 7%) ja syön treenipäivinä prodea 250-260g ja lepopäivinä 210-220g.
Ja määrät on näin korkeat, koska olen dieetillä (keskimäärin 230g/pv = 2,5g/kg)... ja korkeampi proteiinimäärä oletetusti auttaa säästämään lihasta.
Näihin määriin on laskettu ihan kaikki eli niin kokonaiset (liharuuat) kuin vajaankin aminohappoprofiilin proteiinit (kasviruuat).

Keskimäärin 2-3g/painokg on sopivasti. Suuremmat määrät ei tarjoa mitään lisähyötyä, vaan yleensä on vaan jostain muualta pois missä sitä (energiaa) pitäisi olla.
Natulle 2-2½g riittää tarjoamaan kaikki hyödyt, ei-natullekin 2½-3g on ihan riittävästi.
Isommista määristä osa menee jo haaskuuseen (eli keho muuttaa aminohapot glukoosiksi ja käyttää johonkin muuhun kuin rakennusaineeksi).

Jos noista kahdesta pitäisi valita, niin pro: 250g ja hh: 350g ehdottomasti.

Itse painan 90-92kg (rasvat n. 7%) ja syön treenipäivinä prodea 250-260g ja lepopäivinä 210-220g.
Ja määrät on näin korkeat, koska olen dieetillä (keskimäärin 230g/pv = 2,5g/kg)... ja korkeampi proteiinimäärä oletetusti auttaa säästämään lihasta.
Näihin määriin on laskettu ihan kaikki eli niin kokonaiset (liharuuat) kuin vajaankin aminohappoprofiilin proteiinit (kasviruuat).
Okei, kiitos vastauksesta. Yks kysymys vielä heräs, mitä mieltä olet tästä pro+carb ja pro+fat jaottelusta, eli samalla aterialla ei koskaan hiilaria ja rasvaa. Teorian tasolla tuolla pitäis olla jotain hyötyjä, mitenkäs käytäntö?

kyl mää oon vaan vetäny puuroo ja voita kaksin käsin samaan aikaan. ei oo hidastanut rasvanpolttoa. naminami. :D
Tästä oon kuullut niin monenlaista mielipidettä suuntaan ja toiseen että täytyy varmaan ite kokeilla tuota. Ja nimenomaan bulkilla tän hyödyt pitäis tulla ilmi vähempänä läskin määränä, mutta perustuuko tuo siihen että tulee vain syötyä tarkemmin vai onko tässä jotain taikaa? T-101, jos tiedät niin vastaa toki :)

ei mul tietenkään oo faktaa, etkä multa pyytänytkään.
ja itekkin oon joskus sitä noudattanut, että rasvat ja hiilarit erikseen.
- luulen että mulla on se tasapaino löytynyt vaan. syön ton puuro-voi annoksen, joka on siis ISO, illalla viimiseksi -> aamulla salille. :)
- mä tosin oon dieetillä, että kalorit on hiukan alakanttiin... mut rasvaa tulee silti se 80-110g/pv. eli yleensä yli 50% päivän energiasta tulee rasvoista; monesti jopa 60%.

Tästä oon kuullut niin monenlaista mielipidettä suuntaan ja toiseen että täytyy varmaan ite kokeilla tuota. Ja nimenomaan bulkilla tän hyödyt pitäis tulla ilmi vähempänä läskin määränä, mutta perustuuko tuo siihen että tulee vain syötyä tarkemmin vai onko tässä jotain taikaa? T-101, jos tiedät niin vastaa toki :)

Eipä tuossa ole oikein muuta järkevää aspektia, kuin rasvan hidastaminen muiden ravintoaineiden kulkua. Tämäkin on toki jossain jo bustattu myytiksi.

Eipä tuossa ole oikein muuta järkevää aspektia, kuin rasvan hidastaminen muiden ravintoaineiden kulkua. Tämäkin on toki jossain jo bustattu myytiksi.
Jep.. Kyllä mä silti tota aion henkilökohtasesti testata, ei siinä mitään voi hävitäkään. Ja onhan se nyt HCCBB kun syönti menee noin tarkaks.

Joku 150g on ihan varmasti riittävä. EI sitä proteiinia kumminkaan kovin isoja määriä tarvita typpitasapainon saavuttamiseksi :) Tuolla on ihan hyvää tietoa: http://perfecthealthdiet.com/?p=2712

Totta. Itse kiinnitin eilen huomita siihen, kun vatsassa oli ilmaa todella paljon. Johtui varmaan juurikin siitä proteiinin määrästä. Tiedä sitten.
Sellainen kysymys tuli vielä mieleen, että kun täällä porukka punnitsee puuronsa niin punnitsetteko sen hiutaleiden kuivapainon vai itse puuron painoin? Eikö siinä paketin kyljessä olevat tiedot ole kuitenkin kuivapainon mukaan laitettu? Ei tuolla varmastikkaan ole väliä kummin päin laittaa, samat kalorithan siitä pitäisi tulla, eikö? :)

Tästä oon kuullut niin monenlaista mielipidettä suuntaan ja toiseen että täytyy varmaan ite kokeilla tuota. Ja nimenomaan bulkilla tän hyödyt pitäis tulla ilmi vähempänä läskin määränä, mutta perustuuko tuo siihen että tulee vain syötyä tarkemmin vai onko tässä jotain taikaa? T-101, jos tiedät niin vastaa toki

Ajatus mihin tuo perustuu on, että kropassa ei olisi suuria määriä insuliinia (varastoiva hormoni) hiilihydraateista sekä rasvahappoja (rasvasta) yhtä aikaa. Suurin taika kuitenkin on siinä, että silloin ei tule mätettyä suuria määriä kumpaakin energiaravintoainetta (hh + rasva) samalla aterialla ja energian kokonaismäärän kontrollointi on omalla tavallaan "helmpompaa", koska päivän kokonaisenergiansaanti on kuitenkin tärkein läskistymistä määrittävä tekijä ja ajoitus vasta toissijainen.

Ainoat ajat, jolloin itse pidän tuolla merkitystä on treenin jälkeen (paljon hiilaria, vähän rasvaa) sekä illan viimeisellä ruualla (vähän hiilareita, painotuksena protsku + rasva).

Back
Ylös Bottom