Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Sama asia, "raakana" vaan parempaa IMO :D

Syönkö bulkilla lepopäivänä samanverran kaloreita mitä treenipäivänä? Esim jos oletetaan että treenipäivänä kulutukseni olisi 3000kcal, niin syön 3500kcal. Kun taas lepopäivänä kulutukseni onkin vain 2100kcal, niin syönkö sillon 2600kcal vai 3500kcal?
Kun jotenkin ihmetyttää kun eri energialaskurit ilmottaaa että minun tulis jokapäivä syödä sellaset 3000kcal, niin mietin et koskeeko se vain treenipäiviä vai jokaista päivää, treenasin tai en.

Jokapäivä +500 kcal.

Noniin, eli tuo 2600kcal. Ihmetyttää kyl kun noi energialaskurit näyttää et pitäis syödä se sama määrä kaloreita päivässä oli sitten treenipäivä tai ei.

Kalorilaskuri ainakin laskee päivän aktiivisuuden mukaan.

Pitäis tiputtaa suunnilleen 7-10 kg kesäksi (kesäkuun puoliväliin suunnilleen), niin onko tämmösessäkin tavotteessa järkevää yrittää jotain 0,5kg-1kg/viikko tahtia? Ja päivässä kuinka paljon kannattaa suunnilleen olla miinuksilla, jotta tämmöseen tavoitteeseen pääsis? Kulutuksesta tiedän, että 3000 kcal menee, yritin jo alottaa diettiä aikasemmin, mutta kipeys iski heti viikon jälkeen, niin ei ehtiny pahemmin testailla, että millasilla kalorimäärillä tippuis paino sopivasti.

Laskeskeleppa, että kun kilo rasvaa on n. 7700kcal ja jos meinaat, vaikka kilonkin tiputtaa viikkoon niin tuon verran pitää viikossa tulla vajetta. Itsellä on vajeet ollu päivistä riippuen 600-1000kcal ja 9vko menossa, paino tippunu melkeen 7kg. Ei oo tarvinnu mun ainakaan kituuttaa ruoan kanssa, vaikka vajetta on tuo 1000kcal joskus tullu. On myös ollu päiviä jolloin oon syöny sitten kulutuksen verran ettei ala liikaa panta kiristään. Kuntosalilla käyn vetämässä reenit 3 krt viikossa. Nesteethän siinä eka lähtee kälppimään. Et hyvinkin on mahdollista saavuttaa tohon mennessä tommoset pudotukset fiksusti. Lisää vaan liikuntaa ja syö monipuolisesti vajeilla :) Niin ja sekin tietysti on sun puolella et miehillä nyt tuntuu jotenkin kummasti tuo paino tippuvan nopeempaa kuin meillä naisilla...tai ainakaan mulla ;) Kerroimpahan nyt vaan oman menetelmän millä tiputtelen näitä kiloja.

Kysymys Tikalle: Mikä tekee haaraketjuisista aminohapoista (valmisteet/jauheet jne.) ylivertaisia tavalliseen heraan/isolaattiin verrattuna, jos ne sijoitetaan treenin ympärille ennen/aikana/jälkeen? Vai tekeekö mikään? Miten niistä saadaan paras hyöty? Entä onko haaraketjuisilla aminohapoilla merkitystä jos vuorokaudessa kuitenkin tulee reilusti laadukkaita proteiininlähteitä nautittua pitkin päivää?

Kysymys Tikalle: Mikä tekee haaraketjuisista aminohapoista (valmisteet/jauheet jne.) ylivertaisia tavalliseen heraan/isolaattiin verrattuna, jos ne sijoitetaan treenin ympärille ennen/aikana/jälkeen? Vai tekeekö mikään? Miten niistä saadaan paras hyöty? Entä onko haaraketjuisilla aminohapoilla merkitystä jos vuorokaudessa kuitenkin tulee reilusti laadukkaita proteiininlähteitä nautittua pitkin päivää?

Haaraketjuiset aminohapot eli BCAA ovat leusiini, isoleusiini ja valiini. Kyseiset kolme aminohappoa (eivätkä mitkään muut) ovat ne mitä lihas pystyy käyttämään energiaksi suoraan. Oli hera/isolaatti kuinka pilkottua tahansa sisältää aina kaikki aminohapot ja ne ketjut tarvii aina purkaa ennen kuin lihas pystyy sieltä nämä kyseiset ottamaan ja käyttämään. Tällä suoralla mahdollisimman nopealla energiaksi käyttämällä pyritään treenissä välttämään sitä, että niitä ei tarvitsisi purkaa lihasmassasta itsestään... toki lihaspurkua aina tapahtuu, mutta kuitenkin se on hyvä pyrkiä minimoimaan. Lisäksi leusiini jota BCAA:ssa on yleensä 2 : 1 : 1 on proteiinisynteesin kannalta tärkein yksittäinen aminohappoa, joka toimii osaltaan katalysaattorina proteiinisynteesille.

Minun näkemykseni on, että paras hyöty BCAA:sta saadaan kun sitä otetaan treeniä ennen / aikana, koska juuri treenin aikana lihas niitä käyttää. Treenin jälkeen palkkarin joukkoon suosittelen lisäämään ennemmin 5g puhdasta leusiinia kuin 5g BCAA:ta. Koska juuri leusiini edesauttaa proteiinisynteesiä.

Treeni on se aika päivästä kun lihaksistossa eniten tapahtuu ja verenkierto siellä on parhaimmillaan... joten kyllä minä väitän, että BCAA valmisteesta treeniä ennen/aikana on hyötyä, vaikka päivän kokonaisproteiinimäärä ja laatu olisikin kohdallaan.

Teoriassa ja käytännössä homma menee näin. Onko BCAA:t sitten suorastaan välttämättömiä? Toki miehet ovat ennenkin kasvaneet isoiksi ja vahvoiksi ilman BCAA:ta ja jopa ilman heraproteiinia, joten eihän sitä tai mitään ole välttämätöntä käyttää, jos kokonaisuus on muuten kunnossa. Tai sama toiseen suuntaan... jos kokonaisuus kusee, niin BCAA ei pelasta. Mutta sitten kun muun tekee oikein ja on mahdolisuus tällainen pieni extra lisätä mukaan niin miksipä ei. Kaikki on aina kotiinpäin. Pikkujuttuhan tämä kokonaisuuden kannalta on mutta sitten on se toinen pikkujuttu ja kolmas pikkujuttu ja kun pikkujuttuja on tarpeeksi, niin alkavat jo meinaamaan jotain siihen tilanteeseen verrattuna, että ei tekisi niistä mitään. Tarpeeksi monta pikkujuttua = isojuttu :)

Mitä jauhetta suosittelette lihaskasvuun. Salilla tulee pari kertaa viikossa käytyä sekä sitten on 2 x 1,5h Hjj harkat.

perunajauhoo.

Nyt ihan oikeesti jätkät. mistä näitä sikiää

eikö kukaan jaksa enään lukee mitään täältä tai jostain muualta? lukemalla 2topicin ensimmäiset postit olisi jo huomattavasti viisaampi

Mitä jauhetta suosittelette lihaskasvuun. Salilla tulee pari kertaa viikossa käytyä sekä sitten on 2 x 1,5h Hjj harkat.

Mä suosittelisin esim. sellasta jauhetta kun ruoka. Sitä saa myös eri muodoissa kuin jauhe. Käytännössä ihan missä vaan muodossa oman makunsa mukaan.

Oikeesti mikään "jauhe" ei kasvata lihasta. Lepo, treeni ja ruoka ne lihakset kasvattaa. Viimestä painottaen, koska todennäkösesti et syö tarpeeks, kuten useat aloittelijat. Kalorit plussalla n. 500kcal ja proteiinia 2g/painokilo. Pakkotoiston lukeminen on kans yks hyvä tapa oppia uutta.

Olen kyllä lukenut jo täältä foorumilta paljon. On mass2, gainer pro, muscle+ ym. Ei varmaan merkittävää eroa noilla. Muuten söisin mutta kun ei aina paljoa jaksa syödä... Auttaisikohan saamaan kalorit "plussalle" jos ostais jonkun isomman purkin ja vetäis kaksi kertaa päivässä yhen annoksen ääntä kohti?

Ja KYLLÄ, olen aloittelija :dance:

Olen kyllä lukenut jo täältä foorumilta paljon. On mass2, gainer pro, muscle+ ym. Ei varmaan merkittävää eroa noilla. Muuten söisin mutta kun ei aina paljoa jaksa syödä... Auttaisikohan saamaan kalorit "plussalle" jos ostais jonkun isomman purkin ja vetäis kaksi kertaa päivässä yhen annoksen ääntä kohti?

Ja KYLLÄ, olen aloittelija :dance:

Mass gainerit (massajauhot) on periaatteessa tarkotettu siihen, että saa helposti yhestä juomasta runsaasti kaloreita. Käytännössä ne on kallista sokeria, missä on vähän proteiinia seassa. Oikeanlainen ruokavalio on kuitenkin kaiken alfa ja omega. Täytyy syödä vaan, vaikka kuinka ei jaksaiskaan. Mut jos todellakin koitat syödä tarpeeks ja oot laskenut kalorit ja niistä ei tuu tarvittavaa määrää, niin kai sitten voi jonkun massajuomankin ottaa käyttöön, aluksi. Siitä en voi sanoa, että kuinka monta sellasta sun pitäis päivässä juoda, koska se riippuu ihan vaan siitä, että kuinka paljon sulla jää kaloreita vajaaks. Eli lasket nyt päivän kulutuksen ja ruokien kalorit ja sitten alat kattomaan kuinka paljon täytyy jauhoilla suplementoida (vihaan muuten "suomen kielen" sanoja, jotka ei tosiaankaan suomea oo).

Noissa sun mainitsemissa jauhoissa on muuten jonkinlaisia eroja. Gainer prossa on hiilihydraattien ja proteiinien suhde huomattavasti hiilihydraattien eduksi. Muscle plussassa on muistaakseni jonkun verran kreatiinia. Mass2 vaikuttaa noista mainitsemistasi parhaalta (jos et halua kreatiinia), vaikka siinäkin on kaikkien massajauhojen tapaan tosi paljon nopeaa hiilihydraattia.

Yksinkertasesti: syö vaan niin saatanasti, äläkä keksi tekosyitä mikset muka voi syödä.

Moro oon uus täällä ja tämä on eka postaus! :dance: Mutta asiaan, oon vähän kahden vaiheilla kumpaa tilaisin, tämä setti http://www.go4fit.com/xtreme-recovery-2000g-xtreme-whey-1800g-p-159.html vaiko http://www.***************/5/fi/artiklar/whey-100 ja http://www.***************/5/fi/artiklar/2-x-ripped-fuel-5x kylkeen. Tiedän että toisessa on protskut ja palkkari ja toisessa protsku ja rasvanpolttaja, ja löytyy vielä koton Kre Alkalyn Hardcore kreatiini/boosteri mikä sitten onkaan. Mut toi halpa hinta tossa hämää ja fitnesstukusta tilasin edellisetkin. Kiitos vastauksista!

Back
Ylös Bottom