Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Punnaa setti tuoreena uunista - punnaa luut - laske. Eipä sitä siltikään oikein todella tarkkaa arvoa saa, se on ihan arpapeliä noitten wingsien kanssa :) Kiinnostais itseänikin tarkemmat arvot.

Mää voin laskea vaikka huomenna nuo jos joku ei oo laskenu. Kyllä siitä tarpeeks tarkan luvun saa :)

Tällä hetkellä pituus 178cm ja paino 68.5kg. Protskua reenipäivinä 180g ja normipäivä 150g. Hiilareita 300+ ja rasvaa about 90g. Onko nää suhteet nyt miten päin vittua? Proteiinit nyt on iha jees, mut miten nää hiilarit ja rasvat? Onko liikaa taikka liian vähä?

Riippuu aivan tavoitteista, mutta kyllä noi mun silmään hyviltä näyttää. Tietenkin riippuu, mistä nuo rasvat ja hiilarit otat, mutta noi suhteet on ihan jees.

Terve!

Olen aivan uutukainen täällä pakkotoistossa ja on paljon, paljon kysymyksiä :D mutta aloitetaan nyt vaikka ihan nopeilla taustatiedoilla:

Olen 20 vuotias nuoriäijä ja kuntosali ollut harrastuksena vasta 2,5 vuotta. Kun aloitin käymään salilla olin todella pieni (johtuen kasvuhormonin vajaatoiminta sairaudesta)

eli vuonna 2009 168cm/50kg/Habanympärysmitta 30cm
vuonna 2010 169cm/57kg/Haba 34cm
vuonna 2011 169cm/60kg/Haba 36,5cm
ja nyt 2012 169cm/60kg/Haba 37cm
Fastin heraproteinia juonut vuotta ja tuossa joskus myös jonkun mass2:sen, mutta siitä on jo 1,5vuotta aikaa.

Ravinto koostuu Proteeini painotteesta ruoasta kuin myös rasvaisesta, mutta jostain kumman syystä ei ole vuoteen tullut painoa eikä kunnollisia tuloksia lisää?

Jos kulutan treenipäivänä noin 2000kaloria ja syön kuitenkin lähes joka päivä 2500-3200kaloria eli 100% varmasti menee +500kaloria yli, niin miksi ei paino nouse?

Varsinkin kun syön lähes ainoastaan todella korkea proteeinista ruokaa niin kuitenkaan lihaskasvu on minimaallisen hidasta ollut jo vuoden verran.
Onko se vain niin että minunlaiseni ihmisen kenellä on suuria vaikeuksia saada itteensä massaa lisää hyvällä tahdilla täytyy vetästä nassuun noita massanlisääjiä?
Ne auttoi ainakin sen verran että 3-4kk tuli 8-9kiloa lisää, mutta kyllä sitä pari kiloa läskiksi menikin. Ne ei kauheen hyvin sopinu mulle eli masu mene sekasin ja kylmähiki valuilee pitkän treeniä.

Onko jollain jotain ihme konsteja millä saisi massaa lisää hyvällä tahdilla ilman pahoja massanlisääjiä? Paitsi no toki syöminen, mutta kuten sanoin se ei voi olla ongelma
kun syön proteeini/rasvapitosta ruokaa ja joka päivä tulee extrakaloreita suhteessa paljon kulutukseen. :)

ja nyt 2012 169cm/60kg/Haba 37cm

Jos kulutan treenipäivänä noin 2000kaloria ja syön kuitenkin lähes joka päivä 2500-3200kaloria eli 100% varmasti menee +500kaloria yli, niin miksi ei paino nouse?
Mistä tiedät, että kulutat vain 2000 kcal treenipäivänä? Olen samankokoinen nainen, ja kulutan ainakin 2300 kcal treenipäivänä ja mun hauis on vaan 31 cm. Eli olet lihaksikkaampi kuin minä mitä todennäköisemmin. Olisiko siinä yksi syy? Syöt siis liian vähän.

Jos lisäilet runsaasti hiilihydraattia vielä ravintoon niin johan alkaa tapahtua. Painotit kirjoituksessasi vain rasvoja ja proteiineja. Kyllä suurin osa energiasta pitäisi saada hiilihydraateista. Rupeat syömään pastaa tai riisiä joka päivä ainakin yhdellä aterialla. Jos et ole syönyt paljon ollenkaan hiilaria niin jätkähän on VHH:lla jonka tarkoitus on nimenomaan tiputtaa painoa :p

Sit ois vielä omaki kysymys. Olen tässä 7kk ajan bulkkaillut rauhallisesti ja painoa nostanut tasaisesti semmosen 8kg tämän rupeaman aikana. En ole laskenut kaloreitani vielä ollenkaan. Nyt kun pitäisi ruveta dieetille, niin olisiko jotain tiettyä määrää minkä voi vähentää ihan ruokaa, jotta kalorimäärä tippuu tarpeeksi? Jos syön esimerkiksi vaikka 1,5dl riisiä(kuivana) tai kolme perunaa aterialla, niin tippuuko kalorimäärä sopivasti jos vähennän 0,5dl riisiä tai yhden perunan?

Mulle kalorien lasku on vaikeaa, koska lukion safkat ovat mitä ovat eikä niistä todellakaan tiedä mitä kaikkea ne sisältävät.

Mistä tiedät, että kulutat vain 2000 kcal treenipäivänä? Olen samankokoinen nainen, ja kulutan ainakin 2300 kcal treenipäivänä ja mun hauis on vaan 31 cm. Eli olet lihaksikkaampi kuin minä mitä todennäköisemmin. Olisiko siinä yksi syy? Syöt siis liian vähän.

Siis 2000kaloria on suuntaa antava mitä olen tässä pidemmän aikaa yrittänyt seurata että minkä verran kulutan. Joskus se voi mennä 1900kaloriin tai sitten huipussaan noin 2300-2400 mutta todellinen keskiarvo on lähellä 2000kaloria.. mutta siis vaikka se menisikin tohon 2400kaloriin useasti niin syön vastaavasti sitten väkisin sen verran että tulee se +400-500kaloria.

Voi toki olla että oikeasti syön liian vähän, mutta en kyllä yksin kertaisesti jaksa syödä mitään 4000kaloria joka päivä :D! varsinkin kun olen niin huono syömään aamuisin että luulen ettei mitään ole tehtävissä mun osalta jos ei ole muuta keinoa kun syödä heti aamusta 1000kaloria että saan 4000 täyteen :D

Kulutat varmasti enemmän kun 2000 kcal, paino nousee jos syö tarpeeksi.

Lisäravinteet+ armeija

Morjesta pöytään vaan. Sellasta pientä kysymyksenpoikasta olis lisäravinteista ja niiden käytöstä armeijassa, ni kumpi ois kannattavampaa vetää intis palkkarii välipaloina vai sit ostaa pelkkää wheytä yms. välipaloiks ? Ottaen huomioon et kaikki ketkä armeijan on käyny tietää et ruuat erittäin hiilari painotteisia, sikspä mietinki et, reenien jälkee vetäs palkkarin normaalisti ja sit lisäks protskuu välipaloina. Nyt oon juonu sitä palkkarii siel aterioiden välil ja protskupatukoit joskus.

Riippuu aivan tavoitteista, mutta kyllä noi mun silmään hyviltä näyttää. Tietenkin riippuu, mistä nuo rasvat ja hiilarit otat, mutta noi suhteet on ihan jees.

Okei kiitti! Joo elikkä tosiaan massaahan tässä kasvatellaan. Ja rasvat + hiilarit tulee iha normiruuasta, maidosta, rusinoista, öljystä yms. aika terveellisesti olen nyt syönyt.

hyvää iltaa, tulin kysymään vähän mielipiteitä asiasta koskien tulevaa kesää (ei hätää, ei mitään "miten saan sixpäkin" bs.)

Vähän taustaa, viime kesänä (heinäkuussa 2011) intistä päässyt, 184/88-90kg, syys-marraskuu dieettiä (karppausta) ja golden sixiä, jouluna paino tippunut melkein -10kg. Nykysellään aamupaino n. 78-80kg riippuen nesteistä, mitä syönyt edellispäivänä jne. Lihaskuntoa tulee ylläpidettyä perus punnerruksilla, vatsoilla, askelkyykyillä, leuanvedoilla jne. ja ruokavalio on sellaista 1500-2000 kcal/päivä. Salille ei pääse tällä hetkellä, vasta sitten kun lumet sulaa ja työt alkaa (kausityö).

Itse kysymys on siis se, että jatkanko nyt ihan "normaalisti" ja sitten tuossa huhti-toukokuussa vetäisi dieetin, varmaan sinne 74-75kg hujakoille, että saisi palat vähän paremmin esiin ja sitten bulkkia kun kesä on ohi.

VAI kannattaako harkita jotain mini-bulkkia töiden alun ohella ja sitten se dieetti esim. kiristää toukokuulle?

Nopea kysymys. Mitkä kalorittomat tuottaa kylläisyyden tunnetta? Muuta kuin vesi, kofeiini ja tupakka
Guinness world recordsin mukaan joku mies syö kiviä ja ne pitävät häntä kylläisenä.Tätä tuskin hait takaa..

Voit ostaa vaikka kuitua (lisäravinteena) niin pitää kylläisenä.

Perus ruokaa. Itse lisään kaloreita juomalla jokaisen lämpimän aterian yhteydessä litran maitoa. Tästä tulee ruoan lisukkeena minulle 460kcal (hyla-maito) tai 520kcal (punainen laktoositon maitojuoma) energiaa per ateria. Eli kaikkinensa menee aika kevyesti 1000kcal aterialla rikki jos ruokaa on lautasella edes kohtuullinen määrä.

Runsaskalorisina välipaloina menee pähkinät. Myös öljyä juomalla saa lisää kaloreita esim. rahkapurkin kylkiäisiksi. Rypsiöljy ainakin maistuu ihan kohtuulliselta, voi vetää suoraa pullosta hyvin suun täyteen :)

Mitä runsas kalorisia ruokia teette? Ihan vaan perus ruokaa mutta sitä vaan kaksinkäsin sitten syödään?

Voidi tossa jo vastaskin, mutta runsas kalorista saa jo sillä, että tekee esim. makaronilaatikon tai lasagnen tohon sika-nauta jauhelihaan ja heittää reilusti juustoa päälle. Tulee vähän eri tavalla kaloreita kuin jostain naudan paisti 7% jauhelista.

Itellä on sellanen harmittava tilanne ettei ole ongelma eikä mikään vetää perusruuasta sitä 7000kcal ja täytyy olla koko aika tarkkana ettei tule syötyä näin bulkilla liikaa :( Kun en sitä fläsää kamalasti haluis.

Muita kaloripitoisia: kuivatut hedelmät, juustot, rasvaisempi liha, kookosmaito, siemenet ja kyl noissa lisukkeissakin (pasta, riisi, bulgur, couscous, kvinoa jne.) on ihan mukavasti kaloreita ~350kcal/100g

Ja ei taida olla mitenkään hyvä lähde kaloreille, mutta onko ketään ikinä kokeillu kondensoitua maitoa? Myydää säilykeosastolla purkissa ja on 320kcal/100g :D sitä joka aterialle...

Luin tylsyydessäni jotain aamupala ketjua ja heräsi siitä kysymys; Useimmat söi aamupalaksi maitorahkaa+2dl elovenaa. Onko se sama syökö noi elovenat "raakana" rahkan kanssa vai pitääkö heittää mikroon veden/maidon kanssa?

Back
Ylös Bottom