Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Maistuuko uusi coca cola light terveyspaska pahalta? Onko se ees terveellisempä, paitsi eiksiinä jotain kalanmaksaöljyy oo omega 3 lähteenä.. Mut, ei oo terveellisempi vaihtoehto esim. mountain dewille? tai freeway vadelmalle?

riippuu mite rasvasta muu ruoka on mitä syöt 20-30 prossaa ruuastas rasvaa o oikee bueno

Tiiän, tarkotinkin enemmän sitä rypsiöljyn omega3 ja omega6 suhdetta, että tuleeko liikaa jos ottaa päivässä 3-4 rkl? Ainakin suositus on ilmeisesti 2 rkl/pvä rypsiöljyä..?

Maistuuko uusi coca cola light terveyspaska pahalta? Onko se ees terveellisempä, paitsi eiksiinä jotain kalanmaksaöljyy oo omega 3 lähteenä.. Mut, ei oo terveellisempi vaihtoehto esim. mountain dewille? tai freeway vadelmalle?
Tarkoitatko ehkä Coca-Cola Light Plussaa? Siinä mitään omegaa ole..:hyvä: B-vitamiineja siihen on lisätty. Jos syöt tasapainoisesti et tarvitse mitään tuollaisia. Kaikki nuo käy hampaille. Mountain Dew ei käsittääkseni eroa mitenkään mistään muista limsoista terveellisyyden suhteen. Samanlaista hiilihapotettua sokerilitkua.

Tiiän, tarkotinkin enemmän sitä rypsiöljyn omega3 ja omega6 suhdetta, että tuleeko liikaa jos ottaa päivässä 3-4 rkl? Ainakin suositus on ilmeisesti 2 rkl/pvä rypsiöljyä..?

kuulema voi ottaa iha huoletta,,,näin olen kuullut eikä se mua oo estänyt :)

kuulema voi ottaa iha huoletta,,,näin olen kuullut eikä se mua oo estänyt :)

Ok :) Jos jollain on asiasta varmaa tietoa, niin kertokaa ihmeessä :D

ps. ei mitään henkilökohtasta wemanille, vaan haluaisin kuulla mieluummin faktaa kuin kuulopuheita tässä asiassa :D:piis:

Voisikos joku hiukan kommentoida tämän hetkistä ruokavaliotani. Pituutta 170cm ja paino n.76kg. Käyn salilla 3krt viikossa ja sulkapalloa tulee pelattua tunti viikossa. Tarkoitus olisi nyt saada kroppaa hiukan tiukempaan kuntoon. Ja sitten siihen päivittäiseen syömiseeni (Arkipäivät) -->

Aamupala (n. klo 7:30) :
- 2 palaa ruisleipää (päälle margariinia, 2 palaa kinkkua ja pala juustoa).
- Banaani
- Omena
- Puolikas lautasellinen Kelloggs All Bran muroja
- Lasi maitoa
- Kuppi kahvia
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Lounas (n. klo 12:00) :
Tämä hiukan vaihtelee, riippuu mitä työpaikkaruokalassa on tarjolla. Yleensä tyyliin -->
- 2-3 perunaa/riisiä/pastaa (kana/lihakastiketta, uunikalaa, leike) tai liha/makkara soppaa.
- 2 palaa ruisleipää (margariinilla)
- Pieni lautasellinen salaattia
- 1-2 lasia maitoa
- Kuppi kahvia
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Illallinen (n. klo 18:30-19:00) :
Tämäkin hiukan vaihtelee. Yleensä -->
- Riisiä/makaronia (lihakastiketta tai kanan fileesuikaleita 200g) tai nuudeleita, pakastevihanneksia ja lenkkimakkara.
- 2 näkkileipää (margariinia, pala kinkkua ja juustoa).
- Tomaattia ja paprikaa
- Puoli purkkia raejuustoa
- Lasi maitoa
- Kuppi kahvia
Iltapala (n. klo 22:00) iltapalaa en syö läheskään joka päivä :
- 2 palaa ruisleipää (margariinia, pala kinkkua ja juustoa)
- Lasi maitoa

Viikonloppuisin tulee yleensä syötyä vain yksi lämmin ateria n. klo 16:00-17:00 (samaa ruokaa kun arkipäivän illallinen) ja tietenkin aamiainen ja iltapala.

Treenipäivinä (ma, ke ja la) lisäksi juon palkkarin harjoittelun jälkeen.

Mehuja ja limuja en juo käytännössä ollenkaan, mutta satunnaisesti tulee karkkia ja suklaata syötyä (keskimäärin enintään pieni pussi/levy viikossa).

Aamusin tulee otettua pari kalaöljykapselia ja multivita +.

Eli jos joku voisi nyt kommentoida miten tuota ruokavaliota olisi hyvä muuttaa (lisätä/poistaa). Ainut mikä tuossa ruokavaliossa on ns. pakollinen, on tuo työpaikan tarjoama lounas. Sitä ei oikeen voi lähteä muuttamaan (määriä toki voi vaihtaa), mutta kaikkea muuta voin kyllä rukata tarpeen mukaan.

no sanoisin et aamupalan voit säilyttää ja jos lounas o must ni se mut illallisen ja lounaa välis liia pitkä väli mielellää sin välis vaik rahkaa tai jotai prodee... illalisella et tartte hiilareita jos oot kiristelemäs eli leivät ja riisi pois raejuustoo salaattii tilalle ja iltapalalla kanskaa ei hiilareita vaan rasvaa ja prodee... eli tiivistettynä aamulla/aamupäivällä hiilarit prodee joka välii illalla rasvat :)

Eli tosiaan älä syö enään iltapalalla hiilihydraatteja (leipä pois) vaan syö maitorahkaa, raejuustoa, tai muuta proteiinipitosta ja muista ottaa myös esim. oliiviöljyä illalla maitotuotteiden kylkeen.

Ja toinen on että lounaan ja illallisen välissä liian pitkä tauko. Ota duuniin mukaan vaikka maitorahkaa tai raejuustoa.

Eli jos tuon aamiaisen ja lounaan siis säilyttäisi nykyisellään?

Välipalaksi sitten vaikka tuota rahkaa. Mites esim. pähkinöitä lisäksi (ja kuinka paljon)?

Riittäisikö illalliseksi siis esim. 200g kanan fileesuikaleita, salaattia ja raejuustoa + maito (myös siis treenipäivinä)?

Illalla siis taas rahkaa ja oliiviöljyä (kuinkas paljon tätä? entä saisikos tuon rasvan myös jostain ihan syötävästä)?!?

P t yy: Sulla puuttuu aamupalasta proteiinit aikalailla. Sinne siis myös jotain proteiinipitoista mukaan. Proteiinia pitäis oikeastaan nauttia jokaisella aterialla vaikkapa 20-50g. Eli kiinnitä huomiota siihen proteiinin saantiin ja hiilareita vois vaikka vähentää. Kalorimääriin en puutu kun ne on niin yksilökohtaisia.

Esimerkiksi pähkinöissä on aika hyvin rasvaa, jos haluat syömällä syödä.

P t yy: Sulla puuttuu aamupalasta proteiinit aikalailla. Sinne siis myös jotain proteiinipitoista mukaan. Proteiinia pitäis oikeastaan nauttia jokaisella aterialla vaikkapa 20-50g. Eli kiinnitä huomiota siihen proteiinin saantiin ja hiilareita vois vaikka vähentää. Kalorimääriin en puutu kun ne on niin yksilökohtaisia.

Esimerkiksi pähkinöissä on aika hyvin rasvaa, jos haluat syömällä syödä.

Jos vaikka tuota heraproteiinia vetäisi esim. 0,5dl aamulla? Toimisikos se hyvin?

Itse asiassa tuosta aamupalasta tulee kyllä 30g proteiinia jo nyt... Maito ja ruisleipä + päälliset sisältää kuitenki sitä suht. paljon. Jos kuitenkin haluat korvata jotain niin nuo murot voit mun puolesta heittää seinään ja tilalle vaikka siihen maitoon tehtyä kaurapuuroa pieni lautanen ja raejuustoa sekaan.

tai sitten vain lisäät rahkan, munan ym. tuohon nykyiseen. Hera imeytyy melko nopeaa joten jos mahdollista käyttää jotain perusruokaa niin minun mielestä ainakin parempi vaihtoehto. :)

Itse asiassa tuosta aamupalasta tulee kyllä 30g proteiinia jo nyt... Maito ja ruisleipä + päälliset sisältää kuitenki sitä suht. paljon. Jos kuitenkin haluat korvata jotain niin nuo murot voit mun puolesta heittää seinään ja tilalle vaikka siihen maitoon tehtyä kaurapuuroa pieni lautanen ja raejuustoa sekaan.

tai sitten vain lisäät rahkan, munan ym. tuohon nykyiseen. Hera imeytyy melko nopeaa joten jos mahdollista käyttää jotain perusruokaa niin minun mielestä ainakin parempi vaihtoehto. :)

Nyt on kyllä pakko vängätä vastaan että ei millään tule lähellekään 30g tosta aamupalasta. Maitolasillisessa, jos se on 3dl mikä ei edes normaalilasiin mahdu, on vajaa 10g proteiinia ja noissa leivänpäällisissä varmaan about 5g. (aika hatusta, muttei varmasti ainakaan yli kymmentä). Maksimissaankin tällöin olisi 20g kasassa, joka on siis erittäin optimistinen arvio. Sitten noista leivistä ja muroista sun muusta en laskisi niitä proteiineja ollenkaan, sillä vaikka proteiinia niissä on, niin aika vähän ja huonompilaatuista.

Oon nyt syönyt jonkin aikaa sellasta iltapalaa, missä on raejuustoa, muutama rkl rasvatonta majoneesia (50 kcal/100g) ja yksi kananmuna muussattuna. Mitä mieltä olette tälläisestä yhdistelmästä ravitsemuksellisesti ja iltapalana? Olen aika aloittelija niin mielummin kyselen liikaa kuin menen metsään. :D

Oon nyt syönyt jonkin aikaa sellasta iltapalaa, missä on raejuustoa, muutama rkl rasvatonta majoneesia (50 kcal/100g) ja yksi kananmuna muussattuna. Mitä mieltä olette tälläisestä yhdistelmästä ravitsemuksellisesti ja iltapalana? Olen aika aloittelija niin mielummin kyselen liikaa kuin menen metsään. :D

Ihan hyvä iltapala mun mielestä. Paitsi jos tossa majoneesissa on hiilaria hirveesti, niin sitä ei kannata kauheesti laittaa.

Back
Ylös Bottom