Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Vaikkakaan kylmä ei yleisistä uskomuksista huolimatta aiheuta flunssaa tai sairauksia, vaan taudin syttyminen vaatii mikrobitartunnan.

Sulla ei varmaankaan ollu mitään vastustuskykyä vähentävää lääkitystä tms ja nukut tarpeeks öisin?
Ja tää flunssailu on alkanu vasta ihan viime aikoina?

C-vitamiini ja valkosipuli muistaakseni vähentivät flunssan oireita, eli kunnolla vaan c-vitamiinia.

Tyhmä kyssäri joka on askarruttanut jonnin aikaa. Eli cheat-päivän treenit.

Onko parempi että treenaa kyseisen päivän aamuna aivan saatanallisen koko kropan treenin esim. tyyliin 5x5 rive,kyykky,mave,penkki ja leuanveto; kaikki kovaa, jonka jälkeen päivän aikana syöty rasvainen tsiittimättö tulee käytettyä(?) samoin tein energiavarastojen palauttamiseen?

VAI

Että ruokatsiittipäivä olisi välipäivä myös treenin osalta?

Tyhmä kyssäri joka on askarruttanut jonnin aikaa. Eli cheat-päivän treenit.

Onko parempi että treenaa kyseisen päivän aamuna aivan saatanallisen koko kropan treenin esim. tyyliin 5x5 rive,kyykky,mave,penkki ja leuanveto; kaikki kovaa, jonka jälkeen päivän aikana syöty rasvainen tsiittimättö tulee käytettyä(?) samoin tein energiavarastojen palauttamiseen?

VAI

Että ruokatsiittipäivä olisi välipäivä myös treenin osalta?
Mä oon ainakin yleensä yrittäny pitää cheat-päivän treenipäivänä kun kulutuskin on korkeammalla, mutta usein käytännössä toi on tullu lepopäivälle, koska oon pitäny sen viikonloppuna jollon en oo välttämättä jaksanu käydä treenaamassa. En tiedä onko tolla nyt niin suurta merkitystä. Vai mikä ton sun cheat-päivän tarkotus on? Ootko dieetillä? Aineenvaihdunta jumissa? Pää jumissa? Muuten vaan herkuttelet?

Mä oon tykänny pitää liikunnan aika minimissä mässäilypäivänä. Ehkä käyny koiraa lenkittämässä reilun tunnin tjsp mut salilla en oo yleensä käyny tai varsinaisella lenkillä.

En tiiä onko sekään nyt huono vaihtoehto jos vetää kovan treenin, mut ite pidän sen sellasena hemmottelupäivänä itelleni.

Varmistan nyt vielä kerran, että kaikki menee oikein, ennen kuin jatkan tällä linjalla.

Eli syön JOKA päivä n.500-700kcal yli kulutukseni eli salipäivänä vähän yli 3000kcal ja välipäivinä vähän vajaa 3000kcal. Mittani 195/87 ikä:19 Salilla käyn 2-3 kertaa viikossa niin, että lihakseni on koko ajan kipeänä, eli jonkinmoisessa kehitys tilassa.

Tulenko tällä pömppömahaiseksi ja kuinka paljon sitä ylimääräistä läskiä tulee? Tällä hetkellä vatsani on sellainen, kun sen toivoisin pysyvänkin. Mutta kun katson muita treenareita, niin kyllä niillä on lihasta ja aikamoinen mahakin.

Vastaus tähän on varmaan dieetti sitten jossain vaiheessa, mutta saanko dieetillä ne rasvat jotka on kertynyt bodauksen aikana pois? Miten pitkän treenikauden jälkeen dieetti on hyvä aloittaa ja miten pitkään sitä jatketaan?

Voiko muuten noihin kalorilaskurin arvoihin luottaa, minkä se antaa minun päivä kulutuksiksini?

Suur kiitokset sille joka viitsii vastata näihin pulmiin! ja mielellään kokeneiden vastauksia :)

ostinpas kokeeks tota pellavansiemenöljyä niin onko toi käyttösuositus 1-3tl 1-2x/pv ihan niin tarkka että siitä ei kannata ylemmäs mennä? Onkos ketään aikasemmin kyseistä tuotetta käyttäny? I rest my case...

ps. onko positiivisa palautteita täst öljystä

ostinpas kokeeks tota pellavansiemenöljyä niin onko toi käyttösuositus 1-3tl 1-2x/pv ihan niin tarkka että siitä ei kannata ylemmäs mennä? Onkos ketään aikasemmin kyseistä tuotetta käyttäny? I rest my case...

ps. onko positiivisa palautteita täst öljystä

Voi käyttää enemmänkin, koska siinä ei ole haitallisia aineita toisin kuin pellavansiemenissä. Voit käyttää huoletta reilumminkin :)

Olen itse tuota käyttänyt ja ihan perushyvää öljyä. Maultaan karsea, mutta arvoiltaan pop, joten suosittelen paitsi hinnan puolesta. Löytyy pullo tuotakin jääkaapista itsellänikin :)

jepulis sekottelin tos rahkaan ekan kerra tänää ja maku oli jotenkin outo, mutta kyllä se alas meni helposti. Kiitän infosta Juzu :)

ITe tuli hommailtua UFS:n prodee ja hiilarii, miten suosittelisitte käytettäväksi? Kaveri pistää molempia aina desin verran ja lykkää sheikkeriin, pitäisikö tuota p-storen annosteluu mielummin käyttää? Ja vielä, kandeeko tuota kiskoo _vain_ treenin jälkee.. tai oiskohan jopa hyvä vetää ennen treeniä jonkinmoiset setit?

ITe tuli hommailtua UFS:n prodee ja hiilarii, miten suosittelisitte käytettäväksi? Kaveri pistää molempia aina desin verran ja lykkää sheikkeriin, pitäisikö tuota p-storen annosteluu mielummin käyttää? Ja vielä, kandeeko tuota kiskoo _vain_ treenin jälkee.. tai oiskohan jopa hyvä vetää ennen treeniä jonkinmoiset setit?
Itse ainakin sekoitan desin molempia sheikkeriin, treenin jälkeen naamaan. Ja itsellä kreatiini mukana. Tällä hetkellä väliaikaisesti juon myös AC-C:ta ennen treeniä, koska sain pussin ilmaiseksi, muuten menty ilman mitään aineita ennen treeniä. Saahan sen toki vetää 2 kertaa (ennen ja jälkeen) jos haluaa, mutta ei mielestäni ole tarpeellinen ennen treeniä, saan hiilarieta ja proteiineja muuten ruoasta aivan riittävästi. Jos proteiinin vajausta on muuten ja kukkaro kestää niin mikäs siinä :D .

Eli kysyisin tässä vinkkejä massan lisäykseen. Täs on mun päivän ruuat.
07.00
2 palaa ruis leipää, lasi maitoa ja kahvi.
12.00
Noin 4 perunaa, lihaa, 3 lasia maitoa ja pari palaa ruis leipää.
16.00
2 lasia maitoa, Jotain liha ruokaa ja makaronia tai perunaa, rahka.
-> 2h punttia.
21.00
Puuro, 2 lasiaa maitoa, purkki tonnarii, rahka johon laitan kaura hiutaleita, öljyä ja fun lightia.

Eli omistan kyllä ufs soyta, evolution mass, ja ufs maltoa. Nämä ovat jämiä elikkä mitä lisää jo mitä pois.
Kiitos jo etukäteen.

proteiinia aamulle, ja jotain muutakin, aika vähän tavaraa aamulle. Hedelmiä, tuoremehua että hiilareita tulisi enemmän, ja rahkaa vaikka että saat prodea. Välipaloja jonkin sopivaan väliin aika pitkiä välit ruokailuilla.

Todella pitkät ajat syömisten välillä, esimerkiksi ton aamupalan jälkeen on ihan liian pitkä tauko varsinkin tuon tasoisella aamupalalla, eivätkä nuo neljän ja viiden tunnin tauot ole kovin hyviä muina ajankohtina myöskään. Lisää välipaloja, ja aamupalalle proteiinia ja hiilareita lisää. Muuten onkin sitten melkoisia annoksia, tai ainakin kuulostaa paljolta tuo määrä esim. iltapalalla.. Puuroa ja erikseen vielä kaurahiutaleita noiden kaiken lisäksi? Siirtäisit tuon satsin aamulle mieluummin, ei illalla tarvi noin paljon hiilareita. Proteiinia olisi hyvä saada pitkin päivää n. 3 tunnin välein. Jos tuntuu vaikealta muokkaaminen niin katso tuolta FAQ:sta mallia (aloittelijoiden osio).

Kyselin joskus aikaisemmin, mutta en saanut vastausta joten kysyn uudestaan :D :
Jos on onnistunut sekoittamaan aineenvaihdunnan useamman vuoden jatkuneella surkealla ruokavaliolla, niin kauankohan kestää että keho alkaa taas toimia normaalisti?

ja milloin on järkevää edes ajatella dietin (tavoitteena rasva% pienemmäks) aloittamista ettei keho mene esim. säästöliekille?

Kyselin joskus aikaisemmin, mutta en saanut vastausta joten kysyn uudestaan :D :
1 Jos on onnistunut sekoittamaan aineenvaihdunnan useamman vuoden jatkuneella surkealla ruokavaliolla, niin kauankohan kestää että keho alkaa taas toimia normaalisti?

2 ja milloin on järkevää edes ajatella dietin (tavoitteena rasva% pienemmäks) aloittamista ettei keho mene esim. säästöliekille?

1) Lienee kovin yksilöllistä, ja riippuu nykyisestä ruokavaliosta... Olettaisin kuitenkin, että kyseessä on 'metabolinen syndrooma'... Insuliiniongelmia siis... Onko nyt hiilarit (ainakin sokerit) vähennetty? Saatko tarpeeksi hyviä rasvoja?

2) Selitäs tuo nyt tarkemmin...? Jos kalorivajeet sopivia, niin alota millon vaan? Säästöliekillehän tuo menee jos on pitemmän aikaa kovat kalorivajeet... O_o

tois desi per desi o jees,,,,,, riippuu ootko massaa hankkimassa vai kiristelemässä ja mite muute syöt ei oikee ton perusteella tarkemmin pysty sanoo

1) Lienee kovin yksilöllistä, ja riippuu nykyisestä ruokavaliosta... Olettaisin kuitenkin, että kyseessä on 'metabolinen syndrooma'... Insuliiniongelmia siis... Onko nyt hiilarit (ainakin sokerit) vähennetty? Saatko tarpeeksi hyviä rasvoja.

2) Selitäs tuo nyt tarkemmin...? Jos kalorivajeet sopivia, niin alota millon vaan? Säästöliekillehän tuo menee jos on pitemmän aikaa kovat kalorivajeet... O_o

Täh? tietääkseni mulla ei ole mitään insuliiniongelmia...siis olen vain syönyt aivan liian vähän ja ravinto köyhää ruokaa. mistä keho on mennyt säästöliekille ja aineen vaihdunta sekaisin.

Nykyään syön n. 1300-2000kcal päivässä (huom! olen 156cm). kunnon ruokaa eikä mitään herkkuja(paitsi joskus mässypäivinä). syön omega3-rasvahappoja ja lisäksi lisäilen rypsäriä rahkaan ja mihin milloinkin.
...eli kyselen kauanko kestää että keho alkaa toimia taas kuten ennenkin ja milloin voin alkaa pitää pientä kalorivajetta ilman että keho menee taas säästöliekille...jolloin kalorivajeesta on enemmän haittaa kuin hyötyä.

huh, olipas vaikea selittää...toivottavasti joku tajusi :D

Täh? tietääkseni mulla ei ole mitään insuliiniongelmia...siis olen vain syönyt aivan liian vähän ja ravinto köyhää ruokaa. mistä keho on mennyt säästöliekille ja aineen vaihdunta sekaisin.

Nykyään syön n. 1300-2000kcal päivässä (huom! olen 156cm). kunnon ruokaa eikä mitään herkkuja(paitsi joskus mässypäivinä). syön omega3-rasvahappoja ja lisäksi lisäilen rypsäriä rahkaan ja mihin milloinkin.
...eli kyselen kauanko kestää että keho alkaa toimia taas kuten ennenkin ja milloin voin alkaa pitää pientä kalorivajetta ilman että keho menee taas säästöliekille...jolloin kalorivajeesta on enemmän haittaa kuin hyötyä.

huh, olipas vaikea selittää...toivottavasti joku tajusi :D

Ai se olikin noin päin! Jotenkin "surkealla ruokavaliolla" sai ajattelemeen just toisinpäin, kuin että oisit syöny liian vähän x) Noh, tää on tätä nykyaikaa...

Mites noitten lisäravinteitten ja masan lisäysten kanssa. Jos niitä änkisi tonne välipalaksi. Millasia settejä voisi vetää että massa nousisi? Ja tonne aamun jos lisäisi prodea niin meniskö sinne joku protsku pirtelö ja hedelmiä?

Back
Ylös Bottom