Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tiedän kyllä tämän, mutta aina kun kuulee puhuttavan pienistä annoksista, niin mikä se pieni annos sitten käytännössä on.

Niin pieni että mikään päivän ateria ei ole merkittävästi muita isompi. Kääntäen, niin iso että mikään päivän ateria ei ole merkittävästi muita pienempi.

Hei! Olen 19v nainen. Pituutta löytyy 159 cm ja painoa 46kg. Olen niin sanottu "laihaläski" eli olen laiha mutta kaikki rasva on kerääntynyt juurikin vyötärölle josta haluaisin päästä eroon. Lähteekö se ihan salitreenillä vai pitäisikö jotain muuta vielä tehdä? Lihasta joka tapauksessa olisi tarkotus kasvattaa.

Salilla käyn n. 4 kertaa viikossa ja se puoli on kunnossa mutta ruokavalio on mietityttänyt että syönhän oikein ja tarpeeksi. Olen laskeskellut että normi kulutukseni päivässä olisi n. 1600 kaloria eli se olisi n. 1900 kaloria sitten jos haluan lihaksenkin kasvavan? Ruokavalioni on gluteeniton sekä maidoton.
Miltä tälläinen ruokavalio kuulostaa? Pitäisikö jotain lisätä tai vähentää?

Aamupala:
2 kananmunaa keltuaisineen + mantelimaito 3 dl + kaurahiutale 1/2 dl + marjoja 100g

Lounas:
150g kanaa/jauhelihaa + 1dl riisi + 200g vihanneksia

välipala:
3 kpl riisikakkuja + 6 kalkkunaleikkelettä + avokado

Päivällinen:
150g kanaa/jauhelihaa + 200g vihanneksia + 50g pähkinöitä

Iltapala:
1 kananmunan valkuainen + mantelimaito 3dl + pellavarouhe 10g + 100g marjoja

Jos vetäsen treenin jälkeen näin massakaudella jonku pyttipannu setin päivälliseksi teenkö syntiä jos en jaksa alkaa paistamaan jauhelihoja? (lounaaksi kouluruoka, seitiä/kanaa ja riisiä) Joku max 2x viikkoon joku "valmis safka" ja muuten perus jauhelihariisimakarooni kombo?

Jos vetäsen treenin jälkeen näin massakaudella jonku pyttipannu setin päivälliseksi teenkö syntiä jos en jaksa alkaa paistamaan jauhelihoja? (lounaaksi kouluruoka, seitiä/kanaa ja riisiä) Joku max 2x viikkoon joku "valmis safka" ja muuten perus jauhelihariisimakarooni kombo?
Eiköhän pyttipannut ole ihan normaalia ruokaa vai mitä missaan? Anna mennä vain!

Eiköhän pyttipannut ole ihan normaalia ruokaa vai mitä missaan? Anna mennä vain!

Riippuu pyttipannusta.. Jos itse valmistat niin eipä siinä varmaan sen kummempaa syntiä tule, jos raaka-aineet hyvät. Jos nyt vaikka ABC-asemalta menet pyttipannun vetäsemään lounaaksi, niin kyllä rasvat tirisee syödessä.

Miten mahtaisi päästä eroon sellaisesta ongelmasta, kun tuppaa vatsa menemään sekaisin ennen treeniä?

Tulee ilmeisesti aina vähän huomaamattaankin stressattua treeniä, että mitenkä ne mave tai kyykkysarjat nyt tuleekaan menemään :D eli taidetaan puhua ns. "stressivatsasta".

Yleensä tulee pari tuntia ennen treeniä syötyä pari leipää sekä rahka.. olen ajatellut jos tuo rahka sitten aiheuttaisi ongelmia, mutta välipäivinä vatsan kanssa ei ole kyllä mitään ongelmia, vaikka ruokavalio on lähestulkoon täysin samanlainen.

Eli onkos täällä muita joilla samankaltaisia ongelmia? Pitäisikö ennen treeniä suosia vaan tyyliin jotain nopeasti imeytyvää hiilaria esim. vitargo ja protskuna vaikka perus heraa, jotta vatsa pääsisi "vähän helpommalla"? :D

Käyttävätkö pakkislaiset pellavansiemeniä/rouhetta paljon? Itse muistan lukeneeni jostain, että näihin kertyy raskasmetalleja, joiden puoliintumisaika kropassa on jopa 30vuotta, mitä mieltä ihmiset täällä ovat?

Käyttävätkö pakkislaiset pellavansiemeniä/rouhetta paljon? Itse muistan lukeneeni jostain, että näihin kertyy raskasmetalleja, joiden puoliintumisaika kropassa on jopa 30vuotta, mitä mieltä ihmiset täällä ovat?
Mulla menee päivittäin noin 30-40g puuron seassa. Pitääkin ettiä löytyskö mistään faktaa noista raskasmetalleista.

Hei! Olen 19v nainen. Pituutta löytyy 159 cm ja painoa 46kg. Olen niin sanottu "laihaläski" eli olen laiha mutta kaikki rasva on kerääntynyt juurikin vyötärölle josta haluaisin päästä eroon. Lähteekö se ihan salitreenillä vai pitäisikö jotain muuta vielä tehdä? Lihasta joka tapauksessa olisi tarkotus kasvattaa.

Salilla käyn n. 4 kertaa viikossa ja se puoli on kunnossa mutta ruokavalio on mietityttänyt että syönhän oikein ja tarpeeksi. Olen laskeskellut että normi kulutukseni päivässä olisi n. 1600 kaloria eli se olisi n. 1900 kaloria sitten jos haluan lihaksenkin kasvavan? Ruokavalioni on gluteeniton sekä maidoton.
Sydänliiton laskurin mukaan sun kulutus kevyessä työssä päivittäin liikuntaa harrastaen olis inasen alle 2000kcal. Mä siis pyrkisin säännönmukasesti ylittämään ton kaks tonnia, jotta sun lihaksilla on mistä kasvaa. Rasva kyllä palaa siinä sivussa, siitä ei tarvitse noilla mitoilla murehtia. Laske sun päivän energiansaanti ja makroravinteet jollain laskurilla (esim. kiloklubi.fi on ilmanen ja suht helppokäyttöinen) ja katso, että saat päivittäin proteiina noin 90g, rasvaa vähintään 50g ja lopun energian hiilareista. Tehokas punttitreeni on todennäköisesti just se mikä sulle toimisi parhaiten, lisäksi voit oman maun mukaan tehdä välipäivinä jotain notkeus- ja aerobista harjoittelua kerran-pari viikkoon (joogaa, pilatesta, uintia, lenkkeilyä, zumbaa jne).

Miten mahtaisi päästä eroon sellaisesta ongelmasta, kun tuppaa vatsa menemään sekaisin ennen treeniä?
Psykologinen reaktio. Joku evoluutiohemmo jossain selitti, että ennen muinoin luolamiehet on pystyny paremmin keskittymään metsästämiseen tyhjällä vatsalla, ja tästä seuraa vessassa ramppaaminen sillon kun jännittää jotain.

Hanna Skyttä taisi tuosta mainita Supermassan vlogissa, että ihmettelee, kun valmentajat tuputtavat valmennettavilleen pellavansiemen valmisteita & soijalesetinirakeita, ja seurauksena juuri tuo.

Itse käytin joskus tuota öljyä, mutta lopetin käytön tuon wlogin kuunneltuani :D Nykyään menee kookosöljyä, tuotahan kroppa pystyy hyödyntämään ilmeisesti melko hyvin energiaksi.

Viimeksi muokattu:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Väänsin äsken exceliin taulukkoo, miltä makroarvot näyttää ja rasvoja tulee vain n. 40g ilman öljyjä. Oon ottanu ruokalusikallisen pellavasiemenöljyä tosin kerran päivässä, mutta määrän voisi varmaan tuplata? Ja olisiko rasvat fiksuinta ottaa illasta ja onko sama jos vedän sen 30g öljyjä iltapalan yhteydessä vai olisiko fiksumpi jakaa esim. aamulle ja illalle?

Väänsin äsken exceliin taulukkoo, miltä makroarvot näyttää ja rasvoja tulee vain n. 40g ilman öljyjä. Oon ottanu ruokalusikallisen pellavasiemenöljyä tosin kerran päivässä, mutta määrän voisi varmaan tuplata? Ja olisiko rasvat fiksuinta ottaa illasta ja onko sama jos vedän sen 30g öljyjä iltapalan yhteydessä vai olisiko fiksumpi jakaa esim. aamulle ja illalle?

EI sillä sinänsä ole mitään väljä. Onko sinulla aterioilla paljon hiilihydraatteja ? Itse otan illasta vasta lisättyä rasvaa iltapalalla, koska muuten menee hiilaria mukavasti jokaisella aterialla paitsi ennen nukkumaan menoa. Taitaa tulla tällä hetkellä vaihtelevasti iltapalalla joku 25-30 g rasvaa ja muut tulee lihoista & muista hiilihydraatin lähteistä.

EI sillä sinänsä ole mitään väljä. Onko sinulla aterioilla paljon hiilihydraatteja ? Itse otan illasta vasta lisättyä rasvaa iltapalalla, koska muuten menee hiilaria mukavasti jokaisella aterialla paitsi ennen nukkumaan menoa. Taitaa tulla tällä hetkellä vaihtelevasti iltapalalla joku 25-30 g rasvaa ja muut tulee lihoista & muista hiilihydraatin lähteistä.

Semmonen 320g tulee hiilareita. Niitä vois yrittä saada kyllä ylöspäin ja ottaa protskuista osa pois, koska proteiinia tulee yli 200g ja painoa kuitenkin vain vajaa 80g tällä hetkellä. Iltapalalla itelläki menee hiilareita vähiten (n. 30g), mutta tuostaki sais jo reilut puolet pois ku opettelis sekottamaan rahkaan jotain muuta ku jogurttia :D Tosin painoa tässä ollaan ylöspäin hilaamassa, joten ei nuo hiilarit illastakaan varmaan tapa?

Semmonen 320g tulee hiilareita. Niitä vois yrittä saada kyllä ylöspäin ja ottaa protskuista osa pois, koska proteiinia tulee yli 200g ja painoa kuitenkin vain vajaa 80g tällä hetkellä. Iltapalalla itelläki menee hiilareita vähiten (n. 30g), mutta tuostaki sais jo reilut puolet pois ku opettelis sekottamaan rahkaan jotain muuta ku jogurttia :D Tosin painoa tässä ollaan ylöspäin hilaamassa, joten ei nuo hiilarit illastakaan varmaan tapa?

Ei sillä ole merkitystä, ja kyllä sinne muillekkin aterioille voi sitä öljyä tasaisesti laittaa. Sopiva määrä hiilihydraattia auttaa osaa nukkumaan paremmin. Syö vaan illalla hyvillä mielin sitä hiilaria myös :)

Aamupainohan se vaan merkkaa, mutta kysynpä kuitenkin että paljonko jengillä on aamu- ja iltapainon ero? Ite tässä seuraillu, niin helposti normaalisti 3 kg painan illalla enempi. Jos oikein syömään ja juomaan (vettä) yltyy, niin jopa 4 kg. Aamupaino huitelee 83 kg:ssa +-0,5 kg. Sitten haihdun yöllä + käyn aamukusella, niin 85,9kg onkin 82,9 kg.

Mietin vaan, että tuleeko juotua liikaa päivittäin, koska kyllähän sitä kerran pari päivässä paskallakin käy, joten nesteestähän toi ero täytyy tulla? Aamulla vetasen eka puol litraa vettä naamariin, sen jälkeen tuoremehua kreatiinilla + aamukahveet aamupalan kera. Illalla lopetan puoleen litraan vettä ennen nukkumaanmenoa jne...

Toi painon heittely on välillä niin mystistä. :) Itsellä on niinkin, että jos en nuku kunnolla (ei tule uni yöllä tai herään super aikaisin) ns.iltapaino ei ole laskenut aamuksi, kuten yleensä käy.

Rasvat mieluiten mahd.kauaksi treenistä, itse tykkään sijottaa ne aamuun ja iltapalaan. Ja kuten tuossa jo todettiinkin niin hyvillä mielin voi, ja kannattaakin laittaa, hiilaria myös iltapalalle. Auttaa nukkumisessakin.

Rasvat mieluiten mahd.kauaksi treenistä, itse tykkään sijottaa ne aamuun ja iltapalaan. Ja kuten tuossa jo todettiinkin niin hyvillä mielin voi, ja kannattaakin laittaa, hiilaria myös iltapalalle. Auttaa nukkumisessakin.

Kiitoksia vastauksista terdez ja Konaa. Mikä pointti tuossa on, että rasvat mahdollisimman kauas reenistä?

Rasva hidastaa ravintoaineiden imeytymistä, ja se ei taas ole hyväksi kun halutaan ajaa ravintoa kroppaan treenin jälkeen.
Esim iltapalalla se on taas hyvä asia, kun ravinto imeytyy hitaasti yön aikana.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom