Hyvin samoilla linjoilla. Kannattaa rakentaa itselleen perustoimiva systeemi, josta sitten pienillä muutoksilla saa aikaan joko plussa-, ylläpito, tai miinuskalorit. Painoluokkaurheilijana kikkailen itse ympäri vuoden energiasaantia vähän suuntaan jos toiseen hyvin yksinkertaisilla muutoksilla. Käytännössä syön ympäri vuoden hyvin samantyyppisesti, noin 5 ateriaa päivässä. Sitten kun painoa pitää pudottaa, jätän leivät pois lounaan ja päivällisen yhteydestä, ehkä karsin vähän riisin/pastan/perunan määrää ja vastaavasti lisään kasvisten ja hedelmien määrää. Tällä tavalla paino pysyy hyvässä kontrollissa vuoden ympäri, usean vuoden ajan ilman, että asiaa tarvitsee sen kummemmin stressata tai tehdä siitä hirveää numeroa.
Perushelppoa, eli proteiinia 2g/painokilo, rasvaa 1g/painokilo ja hiilareista sitten loput riippuen energiantarpeesta. Ensin täytän hiilarit siten, että hedelmiä, marjoja ja kasviksia tulee noin kilo päivässä, ja loput laadukkaista hiilarilähteistä. Painoa pudottaessa korostuu vihannesten syönti, koska niillä voi hyvin täyttää vatsan. Itse asiassa miinuskaloreilla minulla on jopa täydempi olo kuin plussalla, koska keskitän suuremman osan ruuasta matalan energiatiheyden omaavaan safkaan.
Perus kotiruualla pääsee kyllä hyvin pitkälle, kunhan muistaa kasvisten roolin, ei lappaa kilotolkulla leipää ja rasvaisia lisukkeita (juusto, voi, meetvursti) ja keskimäärin suosii kastikkeina jotain muuta kuin niitä kaikkein kerma- tai rasvapitoisimpia vaihtoehtoja.