Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
ajattelin alottaa dietin tuossa ensi viikolla mutta paljon on vielä auki. Millaset hiilari/proteini/rasva arvot ois sopivat kun ikää on 17v paino 81kg ja pituutta 186cm. Dietin kesto ois noin 2kk. Ruokavalion pitäisi olla mahdollisimman gluteeniton. Salilla käyn 3 kertaa viikossa ja välillä teen aeroobista lepopäivinä.

Tietämätön kysyy. Salitaustaa nyt pari vuotta takana ja ajattelin ekaa kertaa kokeilla tuota kreatiinikuuria. Purkin kyljessä lukee "3grm per annos/vrk - vuorokausi annosta ei saa ylittää". Miten tämä tulis tulkita tankkauksen osalta? Onko näissä kreatiineissa jotain eroa keskenään että tätä kyseistä ei saa tankata perinteiseen 5grm/krt/4x päivä/5 päivän ajan kunnes ylläpitokausi alkaa, vai onko tämä vain jotain kukkahattuilua?

ajattelin alottaa dietin tuossa ensi viikolla mutta paljon on vielä auki. Millaset hiilari/proteini/rasva arvot ois sopivat kun ikää on 17v paino 81kg ja pituutta 186cm. Dietin kesto ois noin 2kk. Ruokavalion pitäisi olla mahdollisimman gluteeniton. Salilla käyn 3 kertaa viikossa ja välillä teen aeroobista lepopäivinä.
Proteiinia 2g/kg, rasvaa 1g/kg ja hiilaria loppumäärä energiasta niin että kokonaiskalorit jää enintään 500kcal alle kulutuksen on yleensä käytetty laskukaava. Pienempikin vaje voisi toimia kun sulla ei ilmeisesti ole paljoa kiristeltävää. Jos ei huvita syödä vähemmän, aina voi lisätä aerobista.
Mä oon ite gluteenittomalla, ja mun ruokalajit on tyyliin välipaloilla rahkaa + hedelmiä/ marjoja + kaurahiutaleita tai riisikakkuja, pääruuilla kana/kala/jauhelija + riisi/ bataatti/ peruna/ riisinuudeli/ gluteeniton makaroni + valinnaisia rehuja + öljyä tms. rasvaa. Helppohan siitä on lähteä soveltamaan.

Kannattaa myös alkuun koittaa pärjätä ilman aerobista. Jos tiputtaa vaan kaloreita niin varmasti paino tippuu alkuun myös ilman aerobista. On sitten jotain millä kiihdyttää aineenvaihduntaa ja rasvan palamista myöhemmin jos/kun paino alkaa junnaamaan. Itse tuossa 15 viikkoon juuri tiputin 10kg. vasta vikalla kuukaudella otin aerobisen mukaan, joka viikko tippui paino eikä todellakaan oltu millään nälkäkuurilla.

Tietämätön kysyy. Salitaustaa nyt pari vuotta takana ja ajattelin ekaa kertaa kokeilla tuota kreatiinikuuria. Purkin kyljessä lukee "3grm per annos/vrk - vuorokausi annosta ei saa ylittää". Miten tämä tulis tulkita tankkauksen osalta? Onko näissä kreatiineissa jotain eroa keskenään että tätä kyseistä ei saa tankata perinteiseen 5grm/krt/4x päivä/5 päivän ajan kunnes ylläpitokausi alkaa, vai onko tämä vain jotain kukkahattuilua?

Älä tankkaa, se on aika vanhanliiton juttuja. Ota ennen treeniä 3g ja palkkarissa 3g. Se riittää eikä tarvita mitään tankkauksia.

No niin tulin tälläiseen dietti ruokavalioon:eek:

Aamu:riisikakku 7kpl + rahka 250g + 50g vispikerma (parantaa makua)

Lounas: riisi 200g (keitetty) + 200g kanaa

Välipala: rahka 250g + 50g vispikerma

ilallinen: riisi 200g (keitetty) + 200g kanaa

iltapala: banaani + riisikakku 7kpl

proteinit 171g, hh 213g ja rasvat 54g = 2023kcal

kuulostaa hirveältä nälkäkuolemalta :( . Muutos ehdotuksia ruuan ja kukkaron kannalta otetaan enemmän kuin mieluusti vastaan :). Marjoja tulee heitettyä rahkaan mutta vihanneksia en osaa soveltaa tuohon hyvin, joku voisi niitäkin sinne laittaa.

kuulostaa hirveältä nälkäkuolemalta :( . Muutos ehdotuksia ruuan ja kukkaron kannalta otetaan enemmän kuin mieluusti vastaan :). Marjoja tulee heitettyä rahkaan mutta vihanneksia en osaa soveltaa tuohon hyvin, joku voisi niitäkin sinne laittaa.

Lounaalle ja illalliselle vaikka porkkanaa, kurkkua, paprikaa tms, ei ole vaikea lisätä.. Huonoja rasvoja tulee kermasta, vaihtaisin sen kokonaan pois esim. Soijalesitiiniin, pähkinöihin, avokadoon tms. Miksi et söisi aamulla ja illalla puuroa? Paljon edullisempaa ku riisikakut ja sukkelaan seki valmistuu.

heitä rahkan sekaan hitunen mehukeittoo jos makuu haluut

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jekku, kokeile vetää blenderissä sekasin rahkaa + marjoja + kaurahiutaleita + halutessasi vähän jotain makeutusta kuten vaahterasiirappia. Jos tän tekee edellisenä iltana niin että kaurahiutaleet ehtii turvota, tulee kivan "kermainen" koostumus. :)
Jos proteiinit ja kalorit on laskettu oikein sun koon mukaan, rasvaa tulee selkeesti liian vähän. Mä lisäisin ihan vaikka oliiviöljyä pääruuille. Jos avokado maistuu niin sitä on helppo lusikoida suoraan halkastun hedelmän kuoresta annoksen sivuun. Jos paistat sun kanat, sinne taas voi sekaan heittää mitä vaan pilkottuja rehuja mistä tykkäät. Kannattaa kokeilla vaihteeks riisin tilalla myös uunijuureksia (bataattia sen verran että tulee sama määrä hiilaria + porkkanaa, lanttua, punajuurta, sipulia jne mistä vaan tykkäät -> oliiviöljyä ja yrttimausteita päälle ja uuniin kolmisen varttia).

Mä kritisoin yleensä aika kovalla kädellä suolan käyttöä, mutta heräs kysmys liittyen veden juontiin/ liikuntaan. Jos veden juonnin takia ramppaa kusella jatkuvalla syötöllä tai hikoilee liikuntaa harrastaessa, niin voiko lisätä teelusikallisen suolaa vaikka juomaveden sekaan? En muuten käytä suolaa juuri ollenkaan muuta kuin normaalista ravinnosta saatua piilosuolaa.

Dietti alkaa olla jo loppusuoralla, 11 viikkoa takana, painoa lähtenyt n. 7kg ja rasvat arviolta noin 10% (mitattu pihdeillä). Itse kyllä pudottaisin mielelläni vielä kilon tai toisenkin, mutta selän takia en pääse salille varmaan vielä viikkoon tai pariin selän takia. Rupeeko mun kroppa nyt polttamaan lihasta kun en pääse salille? Eli kannattaisko nostaa kaloreita ylläpitotasolle siks aikaa ku en salille pääse, vai pitäskö lähteä suoraan vaan reverse diettaamaan ja bulkkaamaan?

Mistä tuota soijalesitiini raetta saa, lukenu että osa laittaisi puuroon sitä tms. maistuuko se miltään?

Itse joskus käyttänyt, enkä muista, että olisi makuun millään tavalla vaikuttanut. Kyllä tuota jokaisen ruokakaupan hyllyltä pitäisi löytyä, jostain siwoista tms en tiedä, mutta kyllä S- ja K-ketjuista. Varmaksi en muista miltä osastolta, mutta varmaan jotain näitä luontaistuotteita / missä on muutenkin näitä lisäravinteita jne.

Jos veden juonnin takia ramppaa kusella jatkuvalla syötöllä

niin juo vähemmän vettä. Jos jatkuvaan kusetukseen johtava juominen johtuu kovasta janon tunteesta, käy lääkärissä selvittämässä, oletko diabeetikko.

tai hikoilee liikuntaa harrastaessa, niin voiko lisätä teelusikallisen suolaa vaikka juomaveden sekaan

Sellainen normaali 1-2 h treeni käsittääkesni tuskin tarvitsee lisättyä suolaa. Pitkäkestoiset treenit ja treenaus helteellä on sit asia erikseen.

Dietti alkaa olla jo loppusuoralla, 11 viikkoa takana, painoa lähtenyt n. 7kg ja rasvat arviolta noin 10% (mitattu pihdeillä). Itse kyllä pudottaisin mielelläni vielä kilon tai toisenkin, mutta selän takia en pääse salille varmaan vielä viikkoon tai pariin selän takia. Rupeeko mun kroppa nyt polttamaan lihasta kun en pääse salille? Eli kannattaisko nostaa kaloreita ylläpitotasolle siks aikaa ku en salille pääse, vai pitäskö lähteä suoraan vaan reverse diettaamaan ja bulkkaamaan?

Ei noi pari viikkoa kerkeä sun lihaksille mitään tehdä :) sinuna pitöisin ihan ylläpitotasolla kalorit, tai no riippuu miten ajattelit jatkaa nyt dietin jälkeen?

Mistä tuota soijalesitiini raetta saa, lukenu että osa laittaisi puuroon sitä tms. maistuuko se miltään?

Isommista kaupoista, tarjoustalosta yms sieltä missä on vitamiinit sun muut terveystuotteet. Mun mielestä se tekee rahkasta ja ouurosta kermasen makusta, semmosta ihanaa nam nam :)

Suositut

Back
Ylös Bottom