Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Kysyisin ns. lautausjuomasta/boosterista, yleinsä olen syönyt purkin maitorahkaa ennen salia, mutta toimisiko tässä myös star nutritionin hera 80 boosterina ennen salia ja jota käytän myös salin jälkeen palautusjuomana ?

Toimii, mutta ei se mikään boosteri ole...

Kysyisin ns. lautausjuomasta/boosterista, yleinsä olen syönyt purkin maitorahkaa ennen salia, mutta toimisiko tässä myös star nutritionin hera 80 boosterina ennen salia ja jota käytän myös salin jälkeen palautusjuomana ?

Boosteriksi joku oikea tehonlisääjä tai yksinkertaisimmillaan kofeiinia purkista.

Konaa:
Paras ja luonnollinen buusteri on ihan perus kahvi. Sen ku vedät n. 30 min ennen treeniä niin kyllä jaksaa. Nyrkkisääntönä ennen treeniä voi tarpeen vaatiessa myös vetää n. 20 g proteiinia ja saman verran hiilaria, mielellään nestemäisenä nopean imeytymisen takia.

Hei! Olen tässä aloitteleva saliharrastaja. Haluaisin kysyä, että millaisia (jos minkäänlaisia) lisäravinteita kannattaisi käyttää, kun tavoitteena on lihasvoiman lisäys? Tarkoituksena hiljalleen kehittää lihasvoimaa ylöspäin.

Hei! Olen tässä aloitteleva saliharrastaja. Haluaisin kysyä, että millaisia (jos minkäänlaisia) lisäravinteita kannattaisi käyttää, kun tavoitteena on lihasvoiman lisäys? Tarkoituksena hiljalleen kehittää lihasvoimaa ylöspäin.
Jos sulla on perusruokavalio kunnossa niin voit halutessasi ottaa käyttöön palautusjuoman. Ite oon tykänny SportLifen Recovery+:sta kun oon liian laiska sekottamaan usempaa jauhoa eli että ostaisin herar ja maltot yms. erikseen. Alkuun saman vaikutuksen saanee syömällä piakkoin treenin jälkeen jonkun välipalan jossa ok proteiinia ja hiilaria. Palkkarin idea on saada lihaksille treenin jälkeen nopeasti ravintoa (joku osannee selittää tämän fiksummin) eli se nautitaan aina heti puntti- tms. treenin jälkeen.

Tärkeimmät varmasti heraproteiini ja kreatiini. Sitten yleiseen terveyteen ja sitä kautta myös kehitykseen vaikuttavia on erilaiset vitamiinit, ainakin d-vitamiinia ja omega3 kannattaa kiskoa.

Morjes! Olen tälläinen 180cm 86kg pari vuotta reenaillu 24v pojan pallero joka ei oo oikeastaan reeniuransa aikana ole päässyt mihinkään, syyksi olen aina epäillyt liian pieniä kaloreita ja paskoja geenejä. Ainakun olen niitä alkanut lisäämään ovat sarjapainot lähteneet nousemaan, mutta ongelmana on aina ollut tuo flädä mitä kertyy enemmän kun laki sallii. Tässä pari vuoden aikana olen vähän dieettaillut ja sit taas bulkkaillut, paino liikkunut 78kg - 95kg välillä. Nyt ajattelin että jos kerralla vetäis painon 70kg paikkeille niin sitten uskaltaisi taas bulkata 80kg ilman itsevihaa peiliin katsoessa. 2 vuoden tuloksia saamaton reenaus on saanut suuren motivaation laskennan aikaiseksi ja olen melkein tullut siihen tuloskeen ettei omaan ulkonäköön ole mahdollista vaikuttaa. Ohjelma on elaston 2-jakoinen mutta valitettavasti välilevyn pullistuman takia tietyt liikkeet on pitänyt vaihtaa selkää rasittamattomiin versioihin mm kulmasoutu tuetuksi kulmasouduksi, kyykky prässiksi ja mave takareisi koukistukseksi, lisäksi yritän vahvistaa keskivartaloa mm lankuilla. Toivottavasti nesteet selässä kuivuisi pian ja pääsisi kyykkäämään josta olen aina pitänyt.

Tässä olisi ruokavalio mitä ajattelin lähteä toteuttamaan, valitettasti kolmivuorotyön takia on hyvin vaikea lähteä testaamaan keskikulusta mutta ajattelin tätä vedellä 2 viikkoa ja katsoa mitä painolle tapahtuu. Treenin lisäks ei tuu juuri liikuttua, laskurina safkoille toimi kalorilaskuri.fi

- Kananmuna 4kpl (paistettu) 220g 444kcal
- Naudan jauheliha 10% 400g 664kcal
- Tumma Makaroni 3dl 180g 191kcal
- Oliiviöljy 10g 88kcal
- Maitorahka ehrmann 750g 420kcal
- Omena 2kpl 400g 136kcal
- Banaani 2kpl 240g 202kcal
- Ananaspalat 137g 82kcal
- Sipuli 55g 15kcal
- Vettä 4L

Makrot: 2242 kcal, p180 h169g r93

Ruuat saattavat vaihdella mutta makrot pysyvät samoina, ateriat tulee syötyä noin 3h välein, lisäksi treenipäivänä vedän palkkariks heraa + maltoa tai heraa + banaanin.

Miltäs vaikuttas, pitäskö vaa luovuttaa vai lähteä jälleen kerran yrittämään pudottamista, viimekerralla laihuttelin 1500kcalilla tms ja siinä meni varmaa ne vähätki gainssit. Tipsit ja haukut ois tersetulleita, taidan tilata tässä jokuinen päivä vipit ja alkaa mättää reenejä sinnekki.

Ainakin makaronien kalorit on sekaisin, Makaroni, tumma (Fineli) 180g=647kcal eikä 191kcal, erona jo se 450kcal päivä jo pelkästään tosta eli jos vielä joku muukin vähän pielessä niin päiväkaloreihin tulee lisää äkkiä.

Miten kolmivuorotyö vaikuttaa keskikulutuksen testaukseen? Itse teen jatkuvaa kolmivuoroa ja joka päivä tulee syötyä nykyään käytännössä samalla tavalla. Tarkistelee painoaan vaikka aina vuorokierron jälkeen parina päivänä putkeen eikä joka viikko.

Joo siten lähinnä että saatan joutua vaihtamaan rytmiä kesken viikon jolloin ruokailun ajankohdat yms vaihtuvat. En tiedä näkyykö tämä sitten painossa mutta threadissa missä neuvottiin ylläpitokalorien laskennasta, kehoitettiin tekemään jokainen asia samaan kellonaikaan.

Pitänee vaihtaa tuo makarooni rehuihin, on se vaan perkele kun itellä on jatkuvasti nälkä vaikka kalorit ois plussalla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-15%
Joo siten lähinnä että saatan joutua vaihtamaan rytmiä kesken viikon jolloin ruokailun ajankohdat yms vaihtuvat. En tiedä näkyykö tämä sitten painossa mutta threadissa missä neuvottiin ylläpitokalorien laskennasta, kehoitettiin tekemään jokainen asia samaan kellonaikaan.

Pitänee vaihtaa tuo makarooni rehuihin, on se vaan perkele kun itellä on jatkuvasti nälkä vaikka kalorit ois plussalla.

Juu niin vaihtuu, aamupala 1h heräämisestä, ja siitä laskettuna 3 tai 4h päästä seuraava ateria, eli herääminen + tunteja X toimii itsellä ainakin aika hyvin ja pysyy rytmissä.
Laskeppa kerran vielä kalorit oikein kunnolla, niin että kaikki on kuivapainosta laskettuja niin olet paljon viisaampi mitä niistä oikeasti tulee ja sen mukaan viilailee vähän. (ja jos jää nälkä niin lisäilee kasviksia)

Kisasuunnitelmia vai eikö sittenkään?

Tere vaan kaikille kokeneemmille ja kokemattomillekkin salijumppaajille!

Tässä on about 2 vuotta tullut reenailtua ja käytyä salilla, alussahan se oli sitä rimpuilemista, ei tietoa mistään syötiin silloin tällöin. Ei sillä, että se tieto tästä lajista olisi nytkään suuri. Aloituspaino oli 51kg ja siitä on tultu 70kg, viime elokuussa(2014) Päätin vähän ottaa itseä niskasta kiinni ja aloin syödä kunnolla, hankin enemmän lisäravinteita ja reenejä paransin siinä samalla hankin kunnon saliohjelmat(en ole ohjelman orja, tuntumalla mennään suurimmaksi osaksi) ja päiväpaino on noussut tässä 2kk aikana elokuu->lokakuu 64-65kg -> 68-71kg ja pituuttahan on se hurjat 175cm ilman pipoa.
Jokaisellahan tämä homma lähtee siitä ajanvietejumpasta ja että saa hyvän olon kun urheilee salilla, mutta jossain vaiheessa se kääntyy siihen, että ei saatana tämähän on oikeastaan aika mielenkiintosta touhua ja vähän verisuoniki pullottaa tuosta valtimon kohdalta. Ja tästä se lähtee suurenemaan ja suurenemaan. Näin on käynyt myös meikäläisellä, ikää on 16vuotta, täytän tammikuussa 17 vuotta. Kisoihin olisi suuri halu joskus päästä (cbb) Ja mielessä olisi, että 5v päästä ollaan siinä kunnossa että uskaltaisi lihaa lavalla heilutella. Koulussa käydään 5 kertaa viikossa ja töissä lauantaisin. salikertoja on viikossa 4-6 kertaa viikossa ja reenikertoja ei saa päivään mahtumaan kuin yhden kovan, turha haaveilla kahdesta reenistä arkena reenit menevät siis (3 on) (1 off) (3 on) (2off) ja tätä rataa koko ajan. tietenkin reeniohjelmat vaihtuvat tietyin väliajoin.

Ruokailupuolesta pikkusen. Jos päivä menee niinkuin strömsössä eli mitään radikaalia muutosta ei tapahdu niin ruokailut ovat seuraavanlaiset:

klo 6.30 Puuroa, soijalesitiiniä ja mansikkakeittoa ja proteiinishakeri ja kolme raakaa kananmunan valkuaista (jos on varaa ostaa)

Klo 9.00 hiilareita ja proteiinia. (kana,porsaanliha,jauheliha yms yms.) (riisi,makarooni,spagetti yms)

Klo 11.00 kouluruoka

Klo 13.00 palkkari / proteiini ja hiilaripitoinen ruoka jos on riittävästi koulussa mukana, (ei ole kaikkia syöty klo 9.00)

klo 15.00 Proteiini ja hiilaripitoinen ruoka ja 2-3 kananmunan valkuaista

klo 17.00 Proteiini ja hiilaripitoinen ruoka ja 2-3 kananmunan valkuaista

klo 19.00 vähän proteiini ja hiilaripitoista ruokaa ja päälle maitorahkaa ja mysliä ja 2-3 kananmunan valkuaista.

klo 21.00 maitorahka, mehukeitto ja mysli ja 2-3 kananmunan valkuaista.

Plus lisäravinteet tähän päälle. reenipäivinä lataava ja palauttava korvaavat yhden aterian.

Vastauksia kiitos!

"Sivustolle on koottu ravintoarvotietoja peruselintarvikkeista. Tiedot on kerätty pakkauksista ja yritysten verkkosivuilta. Jokaisen päätuoteryhmäkuvakkeen alta löytyy tuoteryhmäsivut, joihin ravintoarvotiedot on koottu"... Tuotevertailut - Syö hyvää Hyvältä alkuun ainaki vaikuttaa =)

Pituus 174cm, paino 79.8kg

Alottelin dietin 28.7 lähtöpaino oli 86.3kg, tasasesti tippunu niin että 29.9 paino oli 79.8kg. Nyt on 10 päivää pysyny paino paikoillaan ei muutosta suuntaan eikä toiseen. 2000kcal päivässä tullut syötyä, 2g per painokilo prodesta, 1g per painokilo rasvasta, ja loput hiilareista. Salilla on tullut käytyä neljä kertaa viikossa. Kulutus ilman liikuntaa keskiarvojen mukaan pitäisi olla noin 2600kcal päivässä, siihen salit 4x viikossa, niin 2000kcal päivässä ei todellakaan ole turhan paljon ruokaa. Kysymys kuuluukin kun paino on pysähtynyt että olisiko syytä pitää tankkauspäivä ja jatkaa samoilla kaloreilla? Mahdollisesti nostaa kaloreita? Vai jopa vielä laskea kaloreita? Kiitoksia neuvoista etukäteen.

Jalka meinaa krampata treenin jälkeen niin ajattelin laittaa suolaa palkkarin sekaan, mitä suolaa kannattaa laittaa? Ja kuinka paljon? Vai kannattaako sitä palkkariin ylipäätään laittaa? Varmaan pitäis magnesiumiakin syödä kunnolla niin vähenis nuo krampit mutta jos sillä suolan lisäämisellä sais nyt vähän ehkäistyä niitä.

Usein puhutaan, että on joku tietty määrä glykogeenia minkä pystyy maksimissaan varastoimaan kerrallaan maksaan ja lihaksiin, mutta miksi siinä sugar the bitter truth luennossa se robert lustig sanoo, että todellisuudessa maksaan pystyy kyllä varastoimaan käytännössä rajoittamattoman määrän sitä?

https://www.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM#start=47:00;end=89:36;autoreplay=true N. 47minuutin kohdalta eteenpäin.

Jalka meinaa krampata treenin jälkeen niin ajattelin laittaa suolaa palkkarin sekaan, mitä suolaa kannattaa laittaa? Ja kuinka paljon? Vai kannattaako sitä palkkariin ylipäätään laittaa? Varmaan pitäis magnesiumiakin syödä kunnolla niin vähenis nuo krampit mutta jos sillä suolan lisäämisellä sais nyt vähän ehkäistyä niitä.

Sinuna ottaisin sen suolan ennen treeniä veden kanssa tai treenin puolivälissä. Mineraalimpi on parempi, mutta kyllä ainakin kestävyysurheilussa ihan peruspöytäsuolakin ajaa asian. Annos riippuu ja roikkuu, ensin voi kokeilla ihan hippusen, ja mielellään ei yli puolta grammaa. Jos haluat ottaa treenin jälkeen, niin silloinkin itse ottaisin mieluummin ihan "sellaisenaan" ja palkkari päälle, ei vaikuta sitten koko palkkarisatsin makuun.

Minä taas puolestani en laittais suolaa mihinkään, suola ei auta lihaskramppeihin mitenkään, ne eivät liity toisiinsa. Mutta lisää nyt mielummin suolaa vaan päivän mittaan ruokiin hyvä ihminen, saat sentään makuhyödyn. :)

suola ei auta lihaskramppeihin mitenkään, . :)

Ei ehkä auta, mutta ennaltaehkäisee. Jos lihas kramppaa niin silloin myöhäistä.

terveyskirjastosta "Suonenvedolle altistavat elektrolyyttihäiriöt, mikä on tuttua urheilusuorituksen aikana, kun lihakset rasittuvat. Kovalla helteellä nestehukan ja suolan menetyksen vuoksi lihakset voivat krampata"

No joo toki huhu puheiden mukaa mut ei niistä mitään korrelaatiota tieteellises tutkimuksessa oo löydetty, tällä.hetkellä ei todellisuudessa vielä tiedetä tarkalleen miten ehkästä kramppeja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom