Rasvattomat painokilot?

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ikä
41
Miten lasketaan omasta ruumiinpainosta ne rasvattomat painokilot?

Olen itse 190cm pitkä ja painoa on 105kg.

Ois kiva tietää niin saisin siten laskettua kehoni päivittäisen proteiini- ja hiihydraattitarpeen.

Rasvaprosenttikin ois hyvä tietää... ;)

Rasvaprosentti = rasvan prosentuaalinen osuus kehon painosta

Rasvaton paino = paino - (rasvaprosentti x paino)

Siihen rasvaprosentin määrittelyyn on montakin menetelmää; punnitus veden alla, röntgen?, pihtimittaus (kotikonsti) ja sähkönjohtavuuteen perustuvat laitteet.

Kotioloissa parhaan tuloksen saa pihtimittarilla, siinä mitataan ihopoimun paksuus useasta eri kohdasta, ojentajasta, lavasta, kyljestä (jenkkakahva) ja nämä lasketaan yhteen ja saadaan taulukosta rasvaprosentti. Mitä useammasta kohdasta mittaus tehdään, sitä tarkempi on tulos.

Toisilla kuntosaleilla on rasvaprosentin mittauspalvelu, kannattaa kysellä.

Originally posted by sandman83

Ois kiva tietää niin saisin siten laskettua kehoni päivittäisen proteiini- ja hiihydraattitarpeen.

Ja vielä yksi näkökulma asiaan...

Jos tämä on vain dieetin säätämisen vuoksi niin eikö olisi sama poimia jokin lukuisista kaavoista millä laskea kalori-arviot, syödä sen mukaan ja siitä hienosäätää tarvittaessa.

Vaikka tiedät grammalleen rasvattoman massan / LBM niin ei ne dieetti ehdotukset siltikään ole pilkulleen oikein vaan vaativat hienosäätöä.

Silmämääräinen arvio rasvaprosentista, sen mukaan laskettu kaloritarpeet, makrojako ja seurantaa. Hienosäätöä mikäli kehitys ei kulje haluttuun suuntaan.

Ps. Jos esim dieettaat niin älä siirry yhdellä suurella hypyllä merkittävään kalorivajeeseen.

Ei niitä tietoja tarvita, kun ei ole olemassa niin tarkkaa arviointimenetelmää, että saisit absoluuttisen totuuden tarvittavista ravintoainemääristä tietoosi. Mielipiteitä on vaikka kuinka paljon. Pieni herkkyystarkastelu tarvittavan proteiinimäärän suhteen (1.5 vai 2.0 g/painokilo) näyttää missä liikutaan:

Esim.1:
Jos R%=5%, LBM=100 kg ja arvioidaan proteiinitarve 1,5 g/kg, tarvittava proteiinimäärä on 150 g/vrk.

Esim.2:
Jos R%=30%, LBM=73.5 kg ja arvioidaan proteiinintarve 2,0 g/kg, tarvittava proteiinimäärä on 147 g/vrk.

Olkoon rasvaprosenttisi mitä tahansa, niin kyllä tuo arviointitarkkuus riittää tässä vaiheessa (oletan kysymyksen sisällöstä). Vilaa siitä sitten siihen suuntaan mikä itselle tuntuu oikealta.

Originally posted by JohnnyB

Kotioloissa parhaan tuloksen saa pihtimittarilla, siinä mitataan ihopoimun paksuus useasta eri kohdasta, ojentajasta, lavasta, kyljestä (jenkkakahva) ja nämä lasketaan yhteen ja saadaan taulukosta rasvaprosentti. Mitä useammasta kohdasta mittaus tehdään, sitä tarkempi on tulos.

Missä noita pihtimittareita myydään?

Jos painaa 75 kg, rasvat n. 15 %, rasvaton paino 65 kg, niin toi 180 g protkua päivässä on aika paljon... ihan massa kaudella

edit: 6 kertaa päivässä 30 g protkua per ateria, eli vois syödä vaikka 5 kertaa päivässä 30 g protskua per ateria, jos on liikaa

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Re: Noh...

...mites mä sit lasken sen rasvaprosentin? :confused: :confused:

Karkeasti sen voi katsoa taulukosta kun mittaa vyötärön paksuuden ja vähentää siitä ranteen paksuuden. Taulukko löytyy Searsin Zone-kirjasta. Tämä on siis hyvin karkea, mutta helppo tapa. Esim. jos vyötärö miinus ranne on 81cm, rasvaprosenttisi on noin 20.

Originally posted by BinkBink
Toisilla taas on muori joka myy niille kyseisiä laitteita :D

Onkos ne saleille myytävät sähkösysteemillä mittaavat laitteet miten luotettavia...täällä ainakin teilattiin ne kaupassa jokapojalle myytävät versiot...

Originally posted by timba79
Onkos ne saleille myytävät sähkösysteemillä mittaavat laitteet miten luotettavia...täällä ainakin teilattiin ne kaupassa jokapojalle myytävät versiot...

Mä kyllä teilaisin ne sähkökamat aika suoraan. Kaverin kanssa kokeiltiin sellasta salilla ja rasvojen ero silminnähtävä. Kaverilla sixpäkki huutaa hoosiannaa kun itellä ollu massakausi ja vatsantienoo on kyllä tasasta ku pohjanmaalla. Kaverin tulos oli 15 ja mulla 14. Kaveri ärtyneenä tästä rupes ottaa kauheeta diettii ja nipisti rasvat ihan minimiin. Meikä taas jatko massakuurii. Kax kuukautta myöhemmin mitattiin ni tulos oli kaverilla 12 ja mulla 13. Ja mä sanon kyl et 1 % eroo on kyl ihan liian vähän. Enkä todellakaan usko että omat rasvat on 13-14 tällä hetekellä...

Originally posted by timba79
Mulla antoi Omronin kahva täsmälleen saman tuloksen kuin InBodyn monitaajuus- ja monipistemittaus. Omron mittaa vaan yläkehoa ja InBody koko kehoa. Sähkönjohtavuusmittaus mittaa myös sisäelinten ympärille kerääntyneet rasvat, eli sixpackin näkymisvertailut ei kerro koko asiaa. Absoluuttista totuuttahan ei ole, mutta kahvamittarilla on hyvä seurata miten paino muuttuu.

Hei!

Hieman off-topic, mutta mitenkähän luotettava tuo InBody- systeemi on? Mulla oli eilen mittaus ja en oikein ymmärtänyt miten ne sisäelinten ympärille kertyneet rasvat siinä paperilla näkyivät kun siinä näkyi vaan joku prosenttiluku...

Noh välihuomautuksena: kannattaa unohtaa vyötärö/rannemittaukset ja nettilaskurit jos haluaa hyviä arvoja. Kun laskin netissä rasva% niin olin reilusti ylipainoinen, vaikka päkki näkyi vielä.

mitäs tuo zonen kirja antais rasvapros. 62,5cm ? ihan mielenkiinnosta ois kiva tietää näyttääkö tuo kovinkin lähelle totuudenmukaista rasvapros. pihdeillä mitattuna siis omat rasvat 13.1 (mikä on luultavasti hyvinkin lähellä oikeaa rasvapros.)

x-man oliko se laite siis yläkehon mittaava vai koko kehon mittaava?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom