rasva % mittaus

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Dragon sanoi:
Voiko näihin rasvamittareihin edes luottaa? Vai vaatiiko esim. pihtimittaus vuosien kokemuksen.

Mittautin tänään oman rasvaprosenttini ja tulokset ovat:

Sähköinen mittaus 20%

Pihtimittaus 11%

Melkoista heittoa :confused:

Sanoisin, että kuvasi perusteella toi 11% vois olla lähellä totuutta, ei kyllä missään tapauksessa 20 %. Kahdenkympin rasvat miehellä on jo aika läski.

Muistaakseni Hesarin urheilusivuilla oli joskus juttua, että "absoluuttisen" totuuden saa pihtien, sähkön ja vesisäiliön yhteistulokset jakamalla. Pihdeissä voisi olettaa, että esim. naisten kohdalla olisi ongelmia, koska ymmärtääkseni naisilla on aika suurta vaihtelua sen suhteen, että mikä kropan kohta sattuu keräämään läskiä. Vai liittyykö tämä mitenkään siihen? Vai onko se niin, että se on ihan sama onko sitä läskiä jossain enemmän, koska se prossa on rasvan osuus suhteessa koko kroppaan. Eli vaikka olisi millainen ruoska, niin jos esim. perseessä olisi jostain geneettisestä oikusta vitusti laardia, niin sitten olisi turha inistä, että "oikeasti mulla on pienempi prossa: tuo tulos valehtelee, koska yksi mittaus tehtiin mun perseestä". Joku paremmin tietävä voisi kertoa, että mitkä ne kohdat pihtimittauksessa on (eikös niitä ole useampi?) ja miksi ne on juuri ne mitkä ne on, ja onko siinä tämmöisen "geneettisen" virheen mahdollisuutta?

Ja jos joku osaa selittää sen vesisäilömittauksen, niin olisin kiitollinen. Muistan lukeneeni, että se olisi kaikista tarkin, mutta en ymmärrä miten se toimii. Eli jos on 180 senttiä pitkä jätkä joka painaa 100 kiloa, koska sillä on isot lihakset ja saman pituinen, joka painaa 100 koska se on läski, niin miten se toimii?

Mielestäni paras rasvaprosentin mittaus on ns. "paskalla prossat" keino. Tässä istutaan pöntöllä ja kakataan. Kun kakkaaminen eli ns. "pinnistys" vaihe on ohitse, katsotaan alaspäin. Mikäli sixpäkki näkyy, on lupa hymyillä itsetyytyväisesti. Mulla näin on ollut kerran vuonna 1991, enkä suoraan sanoen usko, että se on enää tämän ikäisenä mahdollista.

ringside sanoi:
Mielestäni paras rasvaprosentin mittaus on ns. "paskalla prossat" keino. Tässä istutaan pöntöllä ja kakataan. Kun kakkaaminen eli ns. "pinnistys" vaihe on ohitse, katsotaan alaspäin. Mikäli sixpäkki näkyy, on lupa hymyillä itsetyytyväisesti. Mulla näin on ollut kerran vuonna 1991, enkä suoraan sanoen usko, että se on enää tämän ikäisenä mahdollista.

Hei tyyppi sä oot sekaisin :kippis1:

turre101 sanoi:
OTR: Tuskinpa... mun käsityksen mukaan 20% rasvaprosentilla omistetaan jo ihan huomattava laardimaha.

Minä luulen, että hiukankin massiivisilta ihmisiltä on mahdotonta saada oikeaa rasvaprosenttilukemaa näillä sähköisillä puristusmittareilla. Ne näyttävät aika tiukoillekin kavereille välillä ihan mahtavia lukemia.

Itse innostuin viime keväänä/kesänä taas hieman treenaamaan ja dieettiä pitämään. Eräässä kauppakeskuksessa kokeilin tällaista puristustestiä ihan piruuttani. Testaaja kysyi pituuden ja painon (168 cm, muistaakseni 98 kiloa, olin vuoden mittaan pudottanut 108:sta) sekä iän ja näppäili ne masiinaan. Ja komeat lukemat puristin, taisivat olla siinä 29 prossaa ja rapiat päälle. Minä tätä kuitenkin ihmettelin testaajalle, koska vatsalihakset olivat aika kiitettävästi näkyvillä ja reisissä oli hyvät halkiot ihan kuin ennen vanhaan. Testaaja oli myös aika äimänä, sillä noilla prosenteilla ollaan yleensä aika karseita läskejä. Hän ei meinannut uskoa painoanikaan ja arveli, että olin punninnut itseni väärin...

Totuus taitaa olla, että nämä laitteet on etukäteen ohjelmoitu siten, että esimerkiksi lyhyt ja painava keski-ikäinen tappi on automaattisesti läskikasa ja sillä siisti. Laitteen pitäisi jotenkin pystyä mittaamaan kudosten todellista koostumusta (lihaskudos, rasva jne.), mutta ei se taida niin tehdä.

Suosittelen itse käyttämään kunnon arvioinnissa lähinnä vain peiliä. Peili on aika lahjomaton kaveri, se ei imartele eikä mielistele koskaan.

Kävin ite just mittaas. Kädet laitetaa sellasee juttuun. jos maksaa alle 20 euroo ni vois ostaa sellasen laittee piruttain itekki.
Luulen kyl et voi olla <50€
voisin ostaa sellase härvelin. Moni niistä ei näytä sit alle 4% et kannattaa kysyä enne.

Rasvan mittauksessa ei ole niin pilkuntarkkaa vastaako mitattu tulos absoluuttista totuutta vaan se, voiko arvoa käyttää vertailuarvona uuden mittauksen yhteydessä. Eli jos Pekka Podari mittaa pihtilöillä rasvaprosentikseen 15% ja pystyy toistamaan mittauksen luotettavasti uudestaan, hän voi vaikka tiukan dietin aikana nähdä ja seurata tuloksia paljon paremmin. Itse pidän tähän tarkoitukseen pihtimittausta helppoutensa ja suhteellisen luotettavuutensa takia parhaana. Mitä enemmän mittauskohtia on, sitä tarkempaan tulokseen pääsee. Tästä löytyy ohjeet 9-kohdan pihtitestiin.

Powermaster sanoi:
Kävin ite just mittaas. Kädet laitetaa sellasee juttuun. jos maksaa alle 20 euroo ni vois ostaa sellasen laittee piruttain itekki.
Luulen kyl et voi olla <50€ voisin ostaa sellase härvelin. Moni niistä ei näytä sit alle 4% et kannattaa kysyä enne.

Oikeasti, ei kai kukaan alle 4% rasvoja alkaisi tuollaisella edes mittaamaan? ;)

Jouni Virtamo sanoi:
Suosittelen itse käyttämään kunnon arvioinnissa lähinnä vain peiliä. Peili on aika lahjomaton kaveri, se ei imartele eikä mielistele koskaan.

Tarkin rasvaprosentin mittaus voidaan tehdä ns. DEXA luuntiheusmittauslaitteella, jota käytetään ensisijaisesti osteoporoosin diagnosoinnissa.

Body Fat Percentage Measurement - DEXA Dual Energy X-ray Absorptiometry
The DEXA machine measures body fat percentage and can show you where it's located. DEXA uses a whole body scanner and two different low-dose x-rays to read bone mass and soft tissue mass. It takes about 10-20 minutes to do a body scan and provides a high degree of precision with a 2-3 percent margin of error.

Mulla löytyy toi Omronin bioimpedenssi rasva mittari ja kaverilta löytyy Tanitan rasva vaaka, Molemmat "mittarit" näyttävät ainakin isoimille kavereilla täysin puuta heinää, mutta esim normaalivartaloinen tyyppi voi saada aika lähelle oikeita arvoja.

Kaveri aloitteli treenaamista vuosi sitten ja mittasi tuolla mun Omronilla r% oli 16

Tänä päivänä kaverin rasva% on noussut 16-) 22 ja tyyppi on parhaassa kunnossa mitä ikinä. Pihtimittaus näytti 15 ja sixpack näkyy.

ja noi tuntuu olevan tosi tarkkoja just siitä miten esim vettä on juonut voi tulla 4% heittoja pelkän nesteen takia.

no nyt tuli postia wrangelta ja rasva% mittari sieltä kirjekuoresta tuli :whip:
no nyt lukasin noi ohjeet läpi huolella ---> kuvat oli niin epäselvät että ei video :(

eli kysynkin teiltä jotka näitä varmasti käytätte, mitataanko esim. vatsat niin että kiskotaan sitä ihoa päästä-jalkoihin suuntaisesti vai ihan tosta uimarenkaasta? käsittääkseni ensin mainitulla.
sitten rinta, mistä kohtaa mitataan?

ja reidet ei tuottanut ongelmia, tosin ei ollut sitä kohtaa missä se pihti pysyisi, aina lipsui pois.

mittauksilla sain 5,2% rasvat :D ja kyllä sellanen tynnyri vielä on mahassa että taitaa olla oikeasti lähemmäs 20% rasvat.

pitääkö tosta ihosta siis ottaa niin iso "pallukka" pihtien väliin kuin saa (vaikka se ei sielä tietenkään pysy) vai kuinka?

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Freddo82 sanoi:
Minulla on eräs teoria tästä. Kun olin pieni olin lihava. Eli voiko olla että kroppa on siitä ottannut opikseen että pitää aina olla pieni rasvakerros tasaisesti koko kropassa? Jos näin on voiko tästä 'ongelmasta' koskaan päästä?

Tänhetkisen tietämyksen mukaan rasvasolut(adiposyytit) kehittyvät suurimmaksi osaksi jo sikiöaikana ja ovat (ainakin osittain) riippuvaisia geeneistä. Eli kun ihminen laihduttaa rasvaa pois niin ei ne solut katoa mihinkään vaan ainoastaa tyhjenevät rasvasta. Ainoa keino saada jokin ongellmakohta esim. kahvat selästä pysyvästi pois on rasvaimu--> kun solut imetään pois niin ei voi siihen kohtaan enään varastoitua rasvaa.

ringside sanoi:
Ja jos joku osaa selittää sen vesisäilömittauksen, niin olisin kiitollinen. Muistan lukeneeni, että se olisi kaikista tarkin, mutta en ymmärrä miten se toimii. Eli jos on 180 senttiä pitkä jätkä joka painaa 100 kiloa, koska sillä on isot lihakset ja saman pituinen, joka painaa 100 koska se on läski, niin miten se toimii?

Perus fyiikkaa...rasvan tiheys (p=m/V) on pienempi kuin lihaskudoksen eli mitataan ihminen syrjäyttämä vesimassa (F = G = mg = pVg = pAhg) joka vastaa nostetta (N = pVg). mitä vähemmän rasvaa sitä vähemmän nostetta jne..toisaalta ihminen pitäisi ajaa aivan karvattomaksi ennen mittausta jne...no tää tais mennä hifistelyksi :david:

turre101 sanoi:
No mulle pihtimittaus kertoi 12,5% mutta enpä sanoisi että vatsalihakset selvästi näkyy, tokihan muodot on pinnassa loivina ja tietyissä asennossa kokee "ahaa"-elämyksen kun sattuu peiliin katsomaan, mutta noin yleensä aika tasaselta laardilta se maha näyttää. :)

Mul on myös sama juttu. Mittaus näytti 11,5% ja kyl mul silti vatsamakkarat on. Tosin muualla sitä rasvaa ei siit niin hirveemmin ole.

Itse mittaan ja punnitsen itseni joka aamu Tanitan rasva-%mittari & vaaka combolla. Täällä on väkeä, joiden mielestä noista ei ole mihinkään, mutta itselleni tuosta on rutosti iloa. Esim. nyt kun kävin viikonlopun mässäilemässä kotipuolessa, on painoa 2kg lisää ja rp 2 prosenttiyksikköä alempana, eli nestettä on kertynyt hiilarisafkoista aika kiitettävästi ja rasvaakin jonkin verran.

Kun mittauksen tekee ennen aamusafkaa ovat tulokset todella konsistentteja. Vehje jopa piirtää käppyrää viimeisen kuukauden kehityksestä. Mitä nyt milläkin tuloksella kelläkin lihoista näkyy on varmaan todella yksilöllistä. Mulla näkyy suonet vatsassa ja kutsit reisissä reilun kympin rasvoilla tuon mittarin mukaan, vaikka vatsapalikat on aika jemmassa.

Absoluuttista totuutta kenenkään todellisesta rasvaprosentista ei taida olla edes olemassa. Juot lasin vettä ja tuloksen pitäisi olla erilainen, joten mitä iloa sen tietämisestä edes olisi? Tärkeintä on löytää tapa, jolla muutokset suuntaan tai toiseen voi luotettavasti todeta, ja tässä nuo sähkövehkeet ovet aivan yhtä hyviä kuin mikä muu menetelmä tahansa.

Dragon sanoi:
Voiko näihin rasvamittareihin edes luottaa? Vai vaatiiko esim. pihtimittaus vuosien kokemuksen.

Mittautin tänään oman rasvaprosenttini ja tulokset ovat:

Sähköinen mittaus 20%

Pihtimittaus 11%

Melkoista heittoa :confused:

Pihtimittaus mittaa ainoastaan lihaksien päällä olevan rasvakerroksen, sähköinen mittaus, ja tarkemmat menetelmät mittaavat myös sisäelinten ympärillä olevaa rasvaa!
Tuollainen bioimpedanssimittaus on vain suuntaa-antava, ja se pitäisi aina suorittaa samanlaisissa olosuhteissa (esim. aamulla, kun ei ole nautittu nestettä, eikä ravintoa), jotta edes omat mittaukset olisivat vertailukelpoisia.

Flesh sanoi:
Pihtimittaus mittaa ainoastaan lihaksien päällä olevan rasvakerroksen, sähköinen mittaus, ja tarkemmat menetelmät mittaavat myös sisäelinten ympärillä olevaa rasvaa!
Tuollainen bioimpedanssimittaus on vain suuntaa-antava, ja se pitäisi aina suorittaa samanlaisissa olosuhteissa (esim. aamulla, kun ei ole nautittu nestettä, eikä ravintoa), jotta edes omat mittaukset olisivat vertailukelpoisia.

Itse itseäni täydentäen... Esimerkiksi Omronin mittari mittaa rasvaprosentin ainoastaan ylävartalosta, mutta harvemmalla rasva tasaisesti jakaantunut ylä- ja alakroppaan! Lisäksi esim. käsien pituus vaikuttaa tulokseen, pitkä kätisillä laite yliarvioi rasvaprosentin ja lyhyt kätisillä päinvastoin!
Tästä huolimatta toimiva laite oman kehityksen seuraamiseen, kunhan muistaa vakioida olosuhteet, etenkin nestetasapainon osalta!

Pienet kahvat löytyy, sixpacki ei ihan näy, alavatsa ei kuitenkaan roiku. Kaikki olisi ihan hyvin kunhan toi ylävatsa ei pömpöttäis. Saatana että on ärsyttävän näköstä... Jos vielä täyttä keuhkot täynnä ilmaa niin näyttää siltä että olisi raskaana :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom