- Ikä
- 47
Varsinkin piuden kommentteja lukiessa olen kokenut helpotusta, etten ole yksin omien ajatusteni kanssa. Tietyssä määrin olen hyvin samassa elämäntilanteessakin kuin sinä. Odotan toista lasta ja raskausaika ei ensimmäistäkään odottaessa ollut kovinkaan auvoista, toki siinä tosiaankin oli se pieni uutuudenviehätys, jota nyt ei ole... Koen "oman kehon lainaamisen" vauvalle itsetuntoa latistavana. Masentaa kun ei mahdu omiin vaatteisiinsa ja olemus on muuttunut muodottomaksi möykyksi. Oman kehonsa vanki on monessa mielessä: en pysty harrastamaan mieleisiäni liikuntalajeja, ei pysty syömään kaikkea mitä haluaisi... Tuntuu että ihmiset tuijottavat... Ai niin, mullakin on tukka kampaajakäynnin jälkeen ihan huonosti, huokaus... Synnytystä toisaalta odottaa paljon, toisaalta sitä haluaisi lykätä, koska tuoreessa muistissa on esikoisen valvottaminen. Ensimmäiset 7 kuukautta esikko huusi yöt ja päivät, oli hyvin vaativa vauva, joka ei koskaan istunut sitterissä. Sitä piti hyssyttää ja heijata ja kanniskella päivät pitkät... On ollut jännä kuulla, kuinka jotku äidit kaipaavat pikkuvauva-aikaa. Minusta kun hienoa on juuri se, kun vauva kasvaa ja muuttuu ainakin tietyllä tavalla helpommaksi. Oma avuttomuudentunnekin vähenee lapsen kasvaessa, ehkä tottumuksen myötä ja myös siksi, että lapsi osaa jo paremmin ilmaista mikä hätänä...
Tuossa yksi päivä myös tajusin, että mullekaan ei lapset tai perhe ole koskaan ollut suunnitelmissa, päin vastoin. On kai siis ymmärrettävää, että sitä on hämmennyksissä, kun perhe onkin se suurin elämänsisältö tällä hetkellä jonka tieltä muut tulevaisuudensuunnitelmat ovat väistyneet etäämmälle...
Ehkä tämä kuulostaa kovalta tekstiltä... Äitiyteen liittyy jo raskausaikana ikuinen syyllisyydenkehä, olenko riittävän hyvä äiti, onko minulla oikeutta ajatella näin, miten muut näkevät äitiyteni? Lisättäköön vielä siis että rakastan lastani ja tulevaa vauvaa eniten maailmassa. Vaikka valitankin, niin lapseni on kaikessa vaativuudessaankin ollut suurin ilon tuoja elämääni. Olen myös mielestäni onnistunut äitinä hyvin, vaikken ole se tyypillinen kanaemo.
Tuossa yksi päivä myös tajusin, että mullekaan ei lapset tai perhe ole koskaan ollut suunnitelmissa, päin vastoin. On kai siis ymmärrettävää, että sitä on hämmennyksissä, kun perhe onkin se suurin elämänsisältö tällä hetkellä jonka tieltä muut tulevaisuudensuunnitelmat ovat väistyneet etäämmälle...
Ehkä tämä kuulostaa kovalta tekstiltä... Äitiyteen liittyy jo raskausaikana ikuinen syyllisyydenkehä, olenko riittävän hyvä äiti, onko minulla oikeutta ajatella näin, miten muut näkevät äitiyteni? Lisättäköön vielä siis että rakastan lastani ja tulevaa vauvaa eniten maailmassa. Vaikka valitankin, niin lapseni on kaikessa vaativuudessaankin ollut suurin ilon tuoja elämääni. Olen myös mielestäni onnistunut äitinä hyvin, vaikken ole se tyypillinen kanaemo.