Minusta on hienoa kun lähiympäristössäni vaikuttavat fiksut pariskunnat haluavat perustaa perheen, ja ennenpitkää heidän toiveensa toteutuvat. Suurin osa näistä naisista on onnensa kukkuloilla halki raskausajan; ahmivat suklaan sijaa kaks`plussaa ja valmistautuvat isovanhempien vankalla tuella pikku prinssin / prinsessan syntymään...
Osalle raskaus on varmasti elämän suurimpia tapahtumia, ja raskauden edetessä ongelmitta kykenevät siitä myös aidosti nauttimaan. Yleensä he ovat sisäsyntyisesti lapsirakkaita ja lempeitä ihmisiä, jotka hyväksyvät kehossaan tapahtuvat muutokset, eivätkä pyöritä kaikkea oman napansa kautta. Pienet harmit ja epämukavuudet he sietävät "palkintoa odottaessa".
Minussa sen sijaan on kaikki pahasti pielessä. Minusta tämä on pelkkää piinaa, enkä löydä tästä juuri mitään positiivista. En ole mikään äiti- tai emotyyppi, en edes viereen. Olen niitä, jotka kolmenkympin korville vannoivat ikuista lapsettomuutta. Ei tullut vauvakuumetta, ei alkanut biologinen kello tikittää. Satuin kohtaamaan "elämäni miehen", jolle perhe on aina ollut itsestään selvyys ja elämän päämäärä. Päätökseen elää yhdessä sisältyi molemmin puolisia kompromisseja, ja niinpä "puisen puurtamisen" ja pitkän odotuksen jälkeen meille syntyi poika -02. Lapsi on suunnattoman rakas mutta ihan rehellisesti olen edelleen sitä mieltä, että lapsettomana elämä voisi minun kohdallani olla aivan yhtä hyvää ja väliin jopa mutkattomampaa kuin nyt. Olin päässyt liian vanhaksi ja fakkiutuneeksi, jotta olisin ongelmitta kyennyt mukautumaan lapsen mukanaan tuomiin elämänmuutoksiin - jotka koen edelleen valtaisina. Lapsen myötä olen joutunut kohtaamaan kaikki raadollisimmat ja paskimmat puolet itsessäni, ja tajunnut olevani helvetin itsekäs, ärtyisä ja joustamaton ihminen. Lapsessa parasta on kuitenkin se, että lapsi rakastaa vanhempiaan varauksettomasti olivatpa nämä millaisia tahansa. Siinä sitä sitten ryvetään ainaisessa syyllisyydessä ja riittämättömyyden tunteissa... Toki tajuan, ettei yksikään äiti ole täydellinen mutta silti tiedän monta, jotka hoitavat homman itseäni paremmin.
Raskaus on minulle "väärä olotila". Koen olevani itseni irvikuva. Ei minua haittaa, jos nahkaan ilmestyy raskausarpia tai tissit roikkuvat murheellisesti. Selluliitti ja läskinen perse; ne ovat ohimeneviä vaivoja vaikka niitä nyt maansuruna murehdinkin. Eniten minua ahdistaa tämä muutos reippaasta, vahvasta, tahdonvoimaisesta ihmisestä toimintakyvyttömäksi ja itsesäälissä vellovaksi makean mussuttajaksi. Psyyke muuttuu näin loppua kohden tuntemattomaksi; itkettää ja masentaa, asioiden mittasuhteet karkaavat käsistä, ja vaikka kuinka tajuaa olevansa täyspäiväinen toope, niin sille ei vaan mahda mitään. Viimeksi meni vuosi, että mammahormoonit hellittivät otteensa ja pään sisus alkoi tuntua taas omalta.
Jotkut odottavat kauhulla synnytystä - minä odotan kauhulla sen jälkeistä aikaa. Synnytys tapahtuu aikanaan tavalla tai toisella, helposti tai vaikeasti mutta kuitenkin. Kohdalleni osui viimeksi vaikea raskaus, synnytys oli kipeä mutta siitä selvittiin kyllä - sen sijaa pari seuraavaa vuotta voisin vaihtaa kokonaan pois.
Lyhyesti: lapsi söi pelkkää rintaa max. parin tunnin välein kellon ympäri. Pulloa tai tuttia ei kyennyt syömään lainkaan. Olin ensimmäiset kuukaudet täysin kiinni vauvassa ja talvipakkasilla enimmäkseen neljän seinän sisällä. Omaksi ajaksi voisi kai laskea roskapussin viennin... Ehjiä öitä alettiin meillä nukkua vasta 2v lapsen syntymästä. Tuolloin(kin) luulin pääseväni salille heti kohta synnytettyäni mutta se ottikin 9kk. Olosuhteet vain olivat sellaiset, ei ollut mitään vaihtoehtoja.
Olin todella väsynyt ja hermoromahduksen partaalla. Odotin kaiket päivät minuuttiviisaria katsellen miehen kotiin tuloa, enkä juuri kyennyt iloitsemaan vaativasti itkevästä vauvasta. Jonkun kerran soitin miehelleni töihin "nyt en enää jaksa, ala tulla"-puhelun kun teki yksinkertaisesti mieli paiskata pentu pakkaseen. Muistan liian elävästi nuo ajat ja omat tunnelmat, enkä enää ikinä haluaisi palata siihen painajaiseen. Niinpä joku toivottavasti tajuaa, että helmikuinen tieto uudesta raskaudesta herätti minussa hyvin ristiriitaisia tuntemuksia. Kaiken koetun lisäksi olin raskaaksi tullessani ollut lokakuusta saakka kisadieetillä, joten siinä menivät suunnitelmat aivan uusiksi. Ilon sijaa tunsin tulleeni kehoni pettämäksi ja olen ollut jopa vihainen tälle haaveeni romuttaneelle "tunkeutujalle".
Peruspessimistinä en odottanut tämän raskauden sujuvan yhtään edelliskertaa kummemmin, eikä ole tarvinut pettyä... Jatkossa toivon todella asioiden sujuvan menneisyyttä paremmin, ja olen toki moninpaikoin itsekin viisaampi mutta miten tässä lopulta käy - sen näkee sitten. Koen kuitenkin olevani maailman "vähiten onnellinen" odottava äiti ja on ikävää, että monet hyvät ihmiset kärsivät lapsettomuudesta samaan aikaan kun itse en osaa muuta kuin valittaa ja murehtia.
Taivas miten sekavaa juttua. Ottakaa te muut kuitenkin rennommin - osin tämä on varmasti asennekysymys.