SUPERCARB 1kg -40%

Raskaus ja treeni osa 2

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hemina
  • Aloitettu Aloitettu
Täällä taas toivotaan että omaa maitoo tulis ees vähä enempi. Meillä läträtään pullotiskin kanssa pari kertaa päivässä, pulloja saa olla ihan hyvä kokoelma...

Luulen että oman maidon tuotanto meni vituiksi pojan ollessa teholla ja osastolla sen 3vkoa enkä päässy alottaan imetystä kunnolla. Tuona aikana sitä koitti parin tunnin välein lypsää vaan eipä se tuotantoa lisännyt. Toisaalta ääretön ressi ja väsymys ja kaikki negatiiviset tapahtumat varmasti omalta osaltaan myös vaikeuttivat koko maitoasiaa.

Sairaalassa totuttivat pojan 3-4h ruokailuväleihin, mikä on kyllä ihan kiva ja jatkunut vielä ainakin toistaiseksi kotonakin. Joka syötöllä tissilläkin on, mutta kun on tottunut pulloon niin ei kaverilla taho hermo kestää kovin pitkään muutamaa tippaa imuutella työllä ja tuskalla. Mieluusti imettäisin kunnolla korvikkeen sijasta, mutta toisaalta on kiva ettei mun tarvi olla ainoo joka voi syöttämisen hoitaa :) Onpa niitä tainnu ihan täysjärkisiä lapsia tulla korvikkeellakin vaikka sen käyttö ei itestä niin kivalta tunnukaan ;)

Tuon liikunnan vaikutustakaan en oo maidossa huomannu. Oon myös vetänyt mallasta / eri oluita litra tolkulla eikä mitään vaikutusta silläkään. Jatkan tätä tippahommaa kuitenki nii kauan kun järki riittää, toivottavasti sillä asialla olisi edes vähän positiivista vaikutusta poitsun terveyteen.

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Smart, just tuon vankilafiiliksen takia pumppaan rintapumpulla ja päivän ruokinnoista 1-3 hoidetaan pullolla! Lisäksi imetyskin tuntuu paremmalle, kun tietää, että varalla on varmasti ainakin pakkasessa, jos alkaa ahdistamaan. Suosittelen tuota! Mä tiedän tuon tunteen ja se ei ole mukava! Ja ei tää todellakaan ole kätevää, varsinkaan jos imettää rintakumin kans niinkuin mä :rolleyes: Mulla on tavoite 6kk ja siitä sitten katellaan, millaista säätöä sen kumin kanssa on...jos on niin siirrytään pumppailemaan suurimmaksi osaksi maidot.

Fättis, entäs jos koittaisit imetyksen päälle vielä pumpata pumpulla, jos se edes vähän toimii sulla..Nostaa varmasti tuotantoa! Mikä pumppu sulla muuten on? Mä kokeilin sairaalassa Ainun pumppua, se oli ihan paska..ei tullu pisaraakaan ja olen samaa kuullut muiltakin. Avent isis on tosi hyvä, suosittelen!

Sairaalassa totuttivat pojan 3-4h ruokailuväleihin, mikä on kyllä ihan kiva ja jatkunut vielä ainakin toistaiseksi kotonakin. Joka syötöllä tissilläkin on, mutta kun on tottunut pulloon niin ei kaverilla taho hermo kestää kovin pitkään muutamaa tippaa imuutella työllä ja tuskalla. Mieluusti imettäisin kunnolla korvikkeen sijasta, mutta toisaalta on kiva ettei mun tarvi olla ainoo joka voi syöttämisen hoitaa :) Onpa niitä tainnu ihan täysjärkisiä lapsia tulla korvikkeellakin vaikka sen käyttö ei itestä niin kivalta tunnukaan ;)
Jos teillä vauva hermostuu rinnalla, kun ei jaksa nähdä vaivaa nälissään tissistä tulevan maidon eteen, niin auttaisiko, jos aloitat syötön pullomaidolla, ja kun vauva ei enää ole niin kärsimättömän nälkäinen, niin siirrät rinnalle? Vai oletko jo yrittänyt tuota? Monilla kuulemma auttaa saamaan vauvan pysymään pidempään rinnalla, mikä taas lisää maidontuotantoa.

Smart, just tuon vankilafiiliksen takia pumppaan rintapumpulla ja päivän ruokinnoista 1-3 hoidetaan pullolla!

Mä kokeilin sairaalassa Ainun pumppua, se oli ihan paska..ei tullu pisaraakaan ja olen samaa kuullut muiltakin. Avent isis on tosi hyvä, suosittelen!

Tuota pumppailua olen itsekin miettinyt. Sairaalassa ei irronnut sillä sähköpumpulla juuri mitään, se ei edes ottanut kiinni mun rintaan, mutta odottappa kun menin itse lämpimään suihkuun tai laitoin kylmägeelipussit rinnoille ja jostain kuului vauvan itkua, niin lähes seinille suihkusi...

Toisaalta olisi pelottavaa lisätä tuotantoa pumppaamalla, kun pelkästään maidonkerääjään tulee päivässä reilu pari desiä. Pidän siis sellaista toisella puolella ruokinnan aikana ja siitä sitten pakkaseen pahanpäivän varalle.

Tuota Aventtia ovat muutkin kehuneet, joten tulee varmaan kokeiluun sitten kun on todella ajankohtaista tarjota välillä pulloa lapselle.
Samoin kuin joudutaan varmaan ostamaan pojalle realdoll jonka tissiä vasten voi sitten päikkäröidä. Tällä hetkellä ei oikein unet maita päivisin muualla kuin kantoliinassa, liikkuvissa rattaissa tai poski tissiä vasten. :rolleyes:

Mä niin ymmärrän Fättistä, sillä tein varmaan kaiken mitä pystyin imetyksen suhteen. Soitin imetystuet jne, mutta kun maito ei riittänyt niin ei. Kolme kuukautta jaksoin yrittää ja kunnes poika veti joka tissisyötöllä raivarit päätin oman mielenterveyteni vuoksi lopettaa imetyksen. Olen ollut tyytyväinen päätökseeni, vaikka sainkin negatiivista palautetta asiasta. Mä ainakin otin imetyksen onnistumattomuuden niin raskaasti, että otin kaikki hyvältä kuullostavat neuvot vielä raskaammin, sillä uskokaa tai älkää ihan kaikkea tuli yritettyä. No poika todellakin on kasvanut hyvin ja on onnellinen 10-kuinen pikkumies, eikä läheisyyden puutteesta ole kärsinyt imetyksen puutteesta huolimatta. Itseä on helpottanut toki pulloruokinnassa se, että olen päässyt omiin menoihini ja isä on päässyt myös syöttämään poikaa. Yösyöminenkin saatiin vihdoin suht' helposti lopetettua. Tsemppiä Fättis ja toki tsemppiä muillekkin pienten lasten äideille.

Mukava lukea teidän keskusteluitanne. Itse nyt raskausviikolla 19+2. Alkuaika mennyt tosi hyvin, lukuunottamatta väsyä ja pahoinvointia. Urheillut olen pystynyt tuttuun tapaan, toki jotain liikkeitä on joutunut jättämään pois, jotka tuntuvat painavan vatsaan.

Jaksamisia teille reippaat ja parhaat äitylit! <3

Mulla on myös mennyt imetys vituralleen molempien lasten kanssa. Ekan kohdalla homman taisi sotkea sairaalassa pakotettu lisämaito ja kohtutulehdus, joka vei sairaalahoitoon ilman vauvaa kolmeksi päiväksi. Tokan kohdalla imetin kiukulla ja vaikka teki kipeää ja oli vaikeeta. Lopputuloksena vertavuotavat täysin verimössöiset nännit, jotka vaativat toipuakseen joitain päiviä imettämättä. Ei pystynyt edes pumppaamaan. Tai ehkä mulla ei vaan maidoneritys toimi.

Molempien kohdalla kauhea itku ja masennus, kun ei tule maitoa tarpeeksi ja kaikki kikka kakkoset tuli kyllä kokeiltua tuloksetta. Ekaa lasta osittaisimetin 1,5 kuukautta ja toista 2 kuukautta. Kumpikin voi ja kasvaa hyvin. Ei ole allergioita ja älyäkin piisaa.

Mitä tulee pullorumbaan niin en ole koskaan mikään hifistelijä ollut. Ekat viikot steriloin pullot pari kertaa viikossa. Nyt vielä harvemmin. Pulloa vaihdan aina aamuisin ja iltaisin. Ei ehkä maailman hygieenisintä, mutta terveitä lapsia nuo molemmat ovat. Eivät sairastele eivätkä ole allergisia.

Yhdestäkään ihmisestä ei voi päällepäin sanoa, onko pullo- vai rintaruokittu. Se kertoo siitä, kuinka välttämätöntä rintamaito on. Onhan se parasta ravintoa vauvalle, mutta äitien ei pitäisi joutua tuntemaan kauheeta masennusta ja morkkista, jos imetys ei onnistu.

Onnittelut kaikille vauvautuneille!

Moikka kaikille mimmeille masuineen, vauvoineen ja tai ilman :)

Vaikka tämä ketju ei näytä viime aikoina paljon päivittyneen, ajattelin ilmoittautua raskautuneiden treenareiden joukkoon. Aluillaan vasta ollaan tosin - kalenterin mukaan viikkoja on kasassa 8 ja pian saan toivottavasti tarkemman arvion kun pääsen ekaan ultraan ja muutenkin äitiyshoidon käyntiin täällä Briteissä.
Raskaus itseasiassa selvisi meille vasta viikko sitten, mutta treeni-into ja -teho olivat itsestääkin menneet koko alkuraskauden alakanttiin. Viimeiset kaksi viikkoa olen pysynyt poissa salilta kokonaan tämän "mysteerisairauden" vuoksi. Epäilin jo yhdessä vaiheessa saaneeni jonkun parasiitin Aasian matkalta, mutta ilmeisesti se tarttui ihan tuolta omasta makuuhuoneesta.. Unettomuutta, väsymystä, kuvotusta ja heikotusta: nyt siis selvisi miksi! Normaalisti olen treenannut painoilla 3 kertaa viikossa (ei tarkkaa ohjelmaa, joko koko kroppaa tai joskus vaihdellen painotusta ylä/alakropalle) ja tehnyt parit intervallitreenit crossarilla.

Tänään - yllättäen - mulla on ihan älyttömän hyvä olo aiempaan verrattuna ja aioin käväistä pian salilla kokeilemassa pientä treenin poikasta. Ajattelin crossailla kevyesti 10-15min, tehdä muutamia perusliikkeitä laitteilla kevyillä painoilla ja pitkillä tauoilla, ja ottaa myös selvää salin äitiysjoogasta ja -pilateksesta. Tämän parin kuukauden alavireisyyden jälkeen tosi innokas olo kun epätoivo surkeiden treenien ja huonontuneen kunnon takia voikin nyt muuttua uudenlaiseksi hyvänolon harjoitteluksi ja tavoitteiksi!

Onnea uudesta elämäntilanteesta pumpkinseed! Itsellänikin alkuun treenit olivat lähes nollassa, sali-puolen varsinkin. Kävely- ja juoksulenkkejä kyllä tein, kun vain aina selvisi aamun huonosta olosta - jotenkin vain raitis ilma oli siinä kohtaa se mikä houkutteli enemmän. Joskus 14 viikon jälkeen olo alkoi olemaan parempi ja nyt olenkin näihin viikkoihin asti treenaillut pari kertaa viikossa ja lenkkiä lisäksi, juoksu maistui 26 viikolle saakka, kunnes vatta alkoi sen verran tuntumaan juoksussa että siirryin reippaaseen kävelyyn. Treeneinä on lähinnä ollut nyt body pump ja kahvakuula-treenit, mutta luulen, että nyt alan siirtymään hiljalleen omatoimiseen sali-treenin, viikkoja nyt 29+5. Tällä viikolla ollut särkyä emättimessä ja selässä, joten nyt taitaa olla aika hiljentää tahtia..

Täällähän oli vanhempi ja pidempi ketju raskaudesta ja treenistä ja kaikesta siltä väliltä ja siihen liittyen. Mielenkiintoista luettavaa, vaikken nyt ehtiny ku pari sivua alusta ja hieman lopusta selailemaan. Onpahan meikäläiselläkin ajat edessä tai oikeestaan jo käynnissä :rolleyes:

Tässä mahaa kasvatellaan viikolla 32. Hyvin on vielä treenit sujunut, mutta juokseminen piti lopettaa vkolla 29 kovien kipujen takia. Kuten joku voi huomata niin nukkuminen on pieni ongelma nykyisin, nytkin heräilin tunnin unien jälkeen hirveisiin kuumiin aaltoihin ja siihen että pentu jyskyttää mahassa armottomasti. Kävin illalla kahvakuulatreenisssä et en tiedä oisko jotain yhteyttä tähän valvomiseen, kenellä kokemuksia? 2-jakoista ohjelmaa oon tehnyt salilla ja toimii ihan ok. Sen lisäksi on ohjelmassa ollut mm. spinningiä ja rullaluistelua.
Jäin töistä pois kesälomalle toissapäivänä ja siitä sit suorilla äitiyslomalle heinäkuun alussa, ihanaa =)

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Tässä mahaa kasvatellaan viikolla 32. Hyvin on vielä treenit sujunut, mutta juokseminen piti lopettaa vkolla 29 kovien kipujen takia. Kuten joku voi huomata niin nukkuminen on pieni ongelma nykyisin, nytkin heräilin tunnin unien jälkeen hirveisiin kuumiin aaltoihin ja siihen että pentu jyskyttää mahassa armottomasti. Kävin illalla kahvakuulatreenisssä et en tiedä oisko jotain yhteyttä tähän valvomiseen, kenellä kokemuksia? 2-jakoista ohjelmaa oon tehnyt salilla ja toimii ihan ok. Sen lisäksi on ohjelmassa ollut mm. spinningiä ja rullaluistelua.
Jäin töistä pois kesälomalle toissapäivänä ja siitä sit suorilla äitiyslomalle heinäkuun alussa, ihanaa =)

Aika uskaliasta kahvakuulailla... En ite lähtis harrastamaan noin repivää liikuntaa. Rullaluistelukin on kaatumisvaaran takia turhan uhkarohkeeta. Mulla on viikkoja 27 ja risat ja ihan kävelyä ja normi saleilua harrastan liikuntapuolelta. Kyllähän se lapsi liikkuu vatsassa sillon kun sillä on tilaa, eli kun emoalus pötköttää kyljellään ja oleilee rauhallisesti.

Hei! Uskaltaudun kirjoittamaan tänne punttimimmien puolelle, koska muualta en ole apua saanut.

En ole löytänyt, suuresta googlettelu määrästä huolimatta, sopivaa saliohjelmaa raskaana olevalle naiselle. Onko sellaisia?

Millaisia liikkeitä te arvon naiset suosittelisitte kyseiseen ohjelmaan.

Ilmeisesti sellaiset liikkeet kannattaa jättää pois mitkä tuovat painetta vatsaonteloon.

Ps. vaimon asialla :)

Periaatteessa salilla voi ihan hyvin käydä omien tuntemusten mukaan. Mitään erityistä saliohjelmaa ei todennäköisesti löydykään, sillä tosiaan jokainen raskaus (ja raskauden eri vaiheet) on erilainen ja eri ihmiset eivät todellakaan välttämättä pysty tekemään kahta samanlaista treeniä.
Se mitä ja kuinka paljon pystyy tekemään tietenkin riippuu paljolti myös siitä, kuinka paljon aiempaa kokemusta liikunnasta ja erityisesti kuntosalipuolelta vaimollasi on. Alla olevissa linkeissä on ihan perustietoa liikunnasta raskauden aikana ja asioita, joita kannattaa ottaa huomioon.
Salitreenissä mielestäni on otettava huomioon ainakin seuraavat asiat:
- ei repiviä liikkeitä, eli mielellään ei maksimiharjoittelua
- ei liikkeitä, jotka aiheuttavat painetta vatsaan
- kunnon palautustauot
- kun vatsa on alkanut selvästi kasvaa, ei suoria vatsalihaksia, mieluiten kannattaa jo alusta asti keskittyä keskivartalon syvien lihasten vahvistamiseen (lantionpohja, poikittainen vatsalihas, syvät selän lihakset...)
- selkään kohdistuvat liikkeet suurilla painoilla tulisi jättää jossain vaiheessa pois (etenkin jos keskikropan tuki puuttuu!!)
- vatsallaan tehdyt liikkeet mielellän pois (aiheuttaa painetta, eikä muutenkaan enää tee varmasti mieli olla vatsallaan sen kasvaessa..)

Tässä perusjuttuja, joita ensimmäisenä tulee mieleen. Tarkemman ohjelman tekoon tarvitsisi tosiaan tietää paljon enemmän liikuntataustasta ja kunnosta.
Suosittelen joko osaavan pt:n tai fyssarin tekemää yksilöllistä ohjelmaa. Itse voin antaa jotain vinkkejä myös tarvittaessa.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01034#s2
http://www.kuntolehti.com/main.php?id=125
http://www.ukkinstituutti.fi/ammattilaisille/terveysliikuntasuositukset/liikunta_raskauden_aikana

Itse nyt 21 viikko raskautta menossa ja suht hyvin pystyy tekemään normaalin reenin. Pois jäivät prässi ja kyykyt sekä vatsalihasliikkeet. Ei maksimiharjoittelua. Jaloille itse teen ainoastaan reiden ojennus ja koukistus, pohjettakin voi reenata jos halajaa. Yläkroppa samalla tavalla kuin ennen raskauttakin, ilman niitä vatsoja/kylkiä/alaselkää :dance:

Oon nyt viikolla 30 ja salilla oon käyny koko ajan. Kyykkyt, vedot ja vatsat jätin pois jossain vaiheessa, en muista milloin, siit on jo aikaa. Prässiä oon tehny kevyesti ja oon tehny vajaalla liikeradalla. Muuten oon tehny jaloille reiden ojennus, koukistus, loitontajat, lähentäjät ja askelkyykky. Penkkiä ja kapeaa penkkiä oon tehny jalat nostettuna penkille. Kevyillä painoilla oon testannut "uuden" liikkeen ja sit sen mukaan tehny onko hyvältä vai ei --> kädet, rinta, selkä. Kävely(juoksu) tuntuu pahalta, ni oon tehny alkulämmittelyn crosstrainerilla ja kotona polkenu kuntopyörää.

Minä kans 30.viikolla. Raskaat kyykyt ja mavet jätin aika nopeesti pois, samoin kaikki vatsaa venyttävät liikkeet kuten leuat omalla painolla ja pulloverin rinnalle. Ensimmäisen kolmanneksen jälkeen oon tehnyt ainoastaan vinoja vatsoja, nyt en enää pysty tekemään niitäkään kuin erittäin harvoin.

Selkäkipujen vuoksi mulla on jäänyt jalkatreenit aika köyhiksi, teen pelkästään reidenojennusta ja koukistuksia istuen. Edes lähentäjäliikkeet ei onnistu ilman kipua. Pohkeita teen normaalisti. Yläkroppaa pystyy jumppaamaan ihan entiseen malliin, tosin penkissä, kapeessa penkissä ja ranskalaisessa nostan jalat penkille.

Mulla ei onnistu enää oikein mikään aerobinen edes pieninä määrinä, saan heti supistuksia mut salitreenissä niitä ei tule.

Raskaana treenatessa täytyy vaan kuunnella omaa kroppaansa, se kyllä ilmottaa mikä on sopivaa ja mikä ei. Huomattu on :D Väkisin ei kannata mitään tehdä ja jos olo on sellainen että väsyttää kovasti eikä jaksa treenata niin sitten levätään. Itse jouduin juuri pitämään kuukauden väliä salilta ja uskon sen tehneen vain hyvää :)

Loppua kohti treenit tulee varmasti kevenemään mut vielä tässä vaiheessa pystyy paukuttamaan kohtuullisen hyvällä intensiteetillä ja tuntuma onkin se avainsana raskausajan treeneissä, ei niinkään painot!

Mielellään kuulisi lisää kokemuksia treenauksesta raskausaikana!

Itsellä menossa 17+4 ja monissa liikekissä painoa ovat tulleet reilusti alaspäin. Omapaino on noussut vain vähän 55 -> 57. Treeneistä: Juuri raskautumisen aikoihin tein etukyykyssä parhaan sarjani 92,5/3, 95/3, 2* 92,5/3. Nyt on saanut tyytyä 4* 80/3. Ja harmittaa. Vaikka treenatessa tilanne ihan suht normaali, niin ylävatsa kipeytyy tuosta oikein kunnolla, useammaksi päiväksi. Takakyykky ei kipeytä vatsaa yhtä paljon, mutta siinäkin on painot tippuneet, viimeksi meni 3 * 95/3.

Kuinka pitälle olette pystyneet kyykkäämään ja missä vaiheessa on täytynyt siirtyä laitteisiin?

Oon selaillu jo täälläkin useita keskusteluja, niinku muuallakin netissä ja nyt mulla kiinnostais aivan omakohtaset ja tiedettyyn faktaan perustuvat kommentit liittyen raskausajan treenaamiseen. Henkilökohtaisesti en vielä varmsitetusti ole raskaana, (aion olla, ja elämäni ensimmäistä kertaa) mutta aktiiviliikkujana tahdon olla jo valmiiksi tietoinen asioista. Salitreenejä on takana 2,5 puotta ja näitä maksimaalisia sykejumppiaki pari vuotta. Kaiken kaikkiaan aktiivisuustaso viikottain on jotain väliltä 6-8 kertaa sisältäen 3 salitreenikertaa.

Tämä netti näyttää olevan pullollaan toinen toisiaan kumoavia tietopläjäyksiä raskausliikunnasta, joten pieni pää on jo aivan sekaisin ja kaipaa jotain johon voi samaistua paremmin ku johonki neuvolatätien "ota rennosti"-neuvoihin.

Mitä olette mieltä ryhmäliikuntalajien kuten bodycombat ja spinning harrastamisesta tai vaikkapa bodyattack-tyyppisestä pomppimissykejumpasta? Saako tällasia harrastaa ja mihin asti? Mikä muu kun uinti ja lenkkeily olis hyvää liikuntaa jos jostain sykejumpista raskauden loppuaikana täytyy pitkin hampain luopua?

Vatsatreenien osalta oon jo tullu johtopäätökseen että niitä kannattaa tehdä, mut vähemmän suoria ja enemmän poikittaista ja vinoja. Millasia hyviä vatsatreenivinkkejä teillä olis jaella omista kokemuksista?

Entäpä sitten salitreenit?
ite oon käyny 3 kertaa viikossa jalat-hauikst, ojentajat-olkapäät ja rinta-selkä. Nyt lähinnä tämä kinttuosasto kiinnostaa että mitä sitä raskaana voi tehdä ja mitä pitää muuttaa. Jalkapäivään kuuluu smith-kyykkyä, prässiä, reiden ojennusta ja maastavetoa. Onko nyt niin, että tuo prässi on ainoa mitä ei sais tehdä, ja mikä olis sitten hyvä sen tilalle. Tarkotuksena ei ole alkaa löysäileen eikä huljutteleen kuitenkaan mitään nollapainoja miljoonalla toistolla vaan tehä edelleenki aivan tehokasta treeniä. Ja muitaki hyviä salitreenivinkkejä saa laittaa. jos tiiätte jotain sellasta, mitä ehottomasti ei sais tai kannattais tehdä, niin kertokaa ihmeessä.
Toinen salitreenissä askarruttava asia on tämä selän treenaaminen. Mitenkä sitä sitten tulis muuttaa ku kumpu on kasvanu niin että se haittaa? Onko maastaveto aivan sallittujen listalla? Miten alaselkää vois treenata tehokkaasti muilla liikkeillä?

Sitten mulla askarruttaa vielä palautusjuomien käyttö. aminohappolisät ilmeisesti ei mitään haittaa, mutta miten on esim. makeutusaineita sisältävät palautus- ja proteiinijuomat? Täytyykö ne vaihtaa tyyliin maitoon ja banaaniin vai voiko huoletta käytellä koko raskauden ajan? Onko niissäki jotain tiettyjä aineita mitkä on ehdottomasti pannassa?

Kauhia kyselyikä näyttäs taas puhjenneen näin 27-vuotiaana, mutta arvostan jos jaksatta vastailla ja jaella neuvoja ja vinkkejä :D

Tässä muutamia, mitä ehdottomasti kannataa noudattaa:

1. kolmanneksen jälkeen:

-Raskaat ponnistavat liikkeet pois (yleinen sääntö on ollut ettei yli 30kg saa nostaa).
-Hampaat irvessä urheilu pois, eli kaikkea voi tehdä, mutta yleisen jaksamisen ehdoilla. Sikiön kasvaminen vie paljon energiaa ja on tärkeää, että juuri vauvan kasvu, sekä kehitys mahassa on se tärkein. HOX! Tästä asiasta kyllä oma keho pitää huolen, tulet huomaamaan, eli paukkuu kunnon väsymiset päälle yms. vaivat.
-Ei saa kurotella. Vauva kääntyilee mahassa ympäri ja napanuora voi kiertyillä kaulan ympäri. Tämä on tärkeä 1.kolmanneksen jälkeen ja erityisesti 2. kolmanneksen jälkeen.
-Arvatenkin vältä liikuntaa/liikkumisia, missä vatsanseutu on altis vahingoille (maalaisjärki).
-Räjähtävät/repivät liikkeet eivät ole parhaimmasta päästä.
-Yhtäkkinen voimakas suoritus asiassa kuin, asiassa.

Raskaus aikana kannatta harrastelle ylläpitävää liikuntaa näin pääpiirteittäin, eli periaatteessa mitä vain, mutta laskee tehot järkevälle tasolle.

Muuta vinkkiä: kulmasoutu on selälle hyvä treeni ja ruokailu kannattaa pitää monipuolisena ja luonnollisena. Ja tämä on tärkeä!!! Juo vettä 2-3l päivässä Itse join 3l päivässä ja jos tästä poikkesin aiheutti päivälle huonoa oloa mm. Suolatasapainon pitäminen kohilla on myös erittäin tärkeää edellä mainittuun liittyen.

Tämä netti näyttää olevan pullollaan toinen toisiaan kumoavia tietopläjäyksiä raskausliikunnasta, joten pieni pää on jo aivan sekaisin ja kaipaa jotain johon voi samaistua paremmin ku johonki neuvolatätien "ota rennosti"-neuvoihin.

Yllä oleva on kuitenkin se parhain neuvo. Ota rennosti päivä kerralaan ja kuuntele kroppaa, raskaus on monimutkainen prosessi ja matkalla voi olla monia muuttuvia tekijöitä, jokainen on oma yksilönsä. Höllää, elä suunnittele vaan nauti :) (9kk ei ole pitkä aika elämässä).

Back
Ylös Bottom