SUPERCARB 1kg -40%

Raskaus ja treeni osa 2

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hemina
  • Aloitettu Aloitettu
Mulle sanottiin että jos sykkeet nousee korkealle niin vauva ei saa riittävästi happea. Eipä sillä, Mä en mikään korkeasykkeisten liikuntamuotojen harrastaja ollut silloinkaan. Hyvä kun lyhyitä kävelylenkkejäkään pystyin supisteluiden takia tekemään kuudennen kuun jälkeen...

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Niin, että varmaan luonto pitää ainakin osittain huolen, ettei sellaista treeniä edes pysty olon puolesta tekemään, mikä olisi haitallista?

Täällä ensimmäistä suunnitellaan, ja innolla tätä ketjua lueskelen! :)

Joo, just toi vauvan hapensaanti on ollu huolena noissa sykerajoissa. Mä kysyin kanssa selällään nukkumisesta, kun siitäkin on mainittu, että olisi vahingollista vauvalle kun kohtu painaa jotain suuria suonia ja estää kunnon verenkierron tms. Mutta tämäkin kumottiin. Eli huoletta voi nukkua selällään jos se tuntuu hyvältä. Jos verisuonet joutuu puristuksiin niin äidille tulee huono olo (niin huono, että siihen kyllä herää kesken unienkin) ja pystyy korjaamaan asentoa ennen kuin mitään vahinkoa pääse syntymään. Tämä on helpotus, kun ite nukun mieluiten selällään!

Mites te muut ootte ton ravinnon kanssa toimineet? Ootteko kuinka tarkasti laskenu syömiset? Mulla oli alussa niin huono olo, että söin ihan miten sattuu ja mitä pystyin, mutta nyt kun olo on parempi niin jaksaa näitäkin ajatella. Oon koittanu syödä terveellisesti ja monipuolisesti, mutta ihan varmasti plussilla mennään ja hieman jännittää, että minkälaiseksi norsuksi tässä vielä päätyy...

Mä nukuin selälläni raskauden loppuun asti vaikka siitä neuvolassa varoiteltiin. Se oli ainoa hyvä asento mulle.

Mulla oli raskauden alussa järkyttävä nälkä koko ajan. Puolentoista tunnin välein jouduin syömään. Sit viikolla 13 tuli aamupahoinvointi joka kesti kolme viikkoa. Mä söin saman ohjelman mukaan kuin ennenkin mut sallin kyllä pienet herkuttelutkin välillä, treenasin kuitenkin koko ajan entiseen malliin. 21 kiloa tuli painoa raskauden aikana joista viisi heti alussa ja 5-7 kg loppuvaiheessa. Muut kertyi hitaasti. Nestettä mulle tuli lopussa aika paljon, jalat oli ihan turvoksissa koko ajan.

Ei sitä painonnousua kannata murehtia! Se tulee mikä tulee ja ne saa kyllä pois. Mulla on nyt menossa vikojen kilojen pudottelu. 5kg to go :)

Tuohon huonoon oloon mulla ainakin vaikutti vahvasti veden juonti ja "huonojen juttujen syönti". Mulla oli jääkaapissa 3l vettä minkä join päivän aikana, jos määrästä jäi vaikka litra sen huomas heti olotilassa. Toinen seikka oli jos söin liian rasvaista tai sokerista (sipsit, pizza, keksit yms...), sama homma. Eli perusruokaa lihaa, vihanneksia, marjoja (näitä meni paljon)...kanaa, bataattia ja kookoskermaa meni paljon, sekä armoton chilin himo iski?

Painoa kertyi kans vasta parina viimesenä kuuna ja sekin johtui ihan siitä, että tuli vedettyä mm. turkkilaista jugurtti yli tarpeen, eli puhdasta viihdesyömistä. En toki mitään laske, mutta kyllä sen tietää milloin syö yli "vaatimusten" :) n.15kg muistaakseni tuli ja 10kg jäi sairaalaan. Tuo nesteen kertyminenkin on aika yksilöllistä ja pieni helpotus siihen voi olla jalkojen pitäminen yläasennossa.

Nukkuminen meni milloin missäkin asennossa, mikä tuntui hyvältä. Loppuajasta olin vuorannut ympäristöni kymmenellä tyynyllä ja aika tuskaahan se silti oli, kun ei enään mikään auttanut rentouttamaan vatsanseutua. Selällään nukkuminen oli itsellenikin mieluisin.

Niin...ja ei siitä painosta kannata ressata, sen voi aina muokata kun siltä alkaa tuntumaan. 3kk synnytyksestä aloin itse kiinnittämään siihen huomiota ihan oman voinnin ja fiiliksen mukaan. Tämäkin lähinnä sen takia, että liikkuminen auttoi muussa jaksamisessa...painon tippuminen tuli lähinnä kaiken muun ohella.

Tuolla oli puhetta myös sykerajoista raskaudessa, niin nythän on ollut sellaista tutkimusta, että äidin sykkeen nosto liikunnan merkeissä tekee hyvää myös sikiön sykkeelle. Mutta se ei tarkoita sitä, että pitäisi aloittaa yhtäkkiä jokin hapottava reeni, mitä ei ole tottunut tekemään vaan mennään sen puitteissa mihin on muutenkin tottunut.

Oho, täällähän on ykskaks aktivoiduttu! Pitkään kävin täällä kurkkimassa, että todellako oon ainoa raskaanaoleva punttimimmi. 18 viikkoa kasassa, pahoinvoinnit ja suurin väsymyskin takana. Treeni maistuu taas, tosin painot pieneni ihan huimasti mutta väliäkös tuon. Juoksemisesta ei oo tarvinnut edes haaveilla, mutta kävelylenkkejä tulee tehtyä pari-kolme viikossa. Nyt hommasin kevyen tukivyön, jonka kanssa ajattelin vielä kokeilla pientä hölkkääkin. Kiva että teitä on täällä nyt muitakin!!

No hyvä että tuo sykeasia on nyt heivattu romukoppaan, samoin voisivat tehdä muille yhdentekeville suosituksilleen. :)

No hyvä että tuo sykeasia on nyt heivattu romukoppaan, samoin voisivat tehdä muille yhdentekeville suosituksilleen. :)

Täysin samaa mieltä!

Itse teen neuvolalääkärin hommia, ja yleisohjeeni on että normaalisti etenevän raskauden aikana saa tehdä sitä mitä ennen sitäkin on tehnyt kunhan se ei tunnu pahalta. Sitten on tietty tarkempaa, jos vaikkapa aikaisempi ennenaikainen synnytys taustalla, poikkeavia vuotoja tms.

Mahtavaa, että täältä löytyy neuvolalääkäri! Heti pitääkin kysyä tosta kyykkäyksestä, että saako sitä tehdä kuinka pitkälle ja millaisilla painoilla? En oo tähän mennessä ainakaan huomannut sen tuntuvan pahalta, mutta joka paikassa vaan lukee niistä vatsaonteloon kohdistuvista paineista sun muista. Painot on tietty kevyemmät kuin ennen raskautta, mutta kyllä vikat toistot on jo raskaita.

Ja kiitokset tsemppauksista ton syömisasian suhteen. Tiiän itekin, että ehtii sitä painoa sitten pudotella imetyksen jälkeen ja nyt on tärkeintä syödä monipuolisesti ja riittävästi, mutta jotenkin vaan järkyttää kun kaikki kehon muutokset tapahtuu niin nopsaan. Ei ehdi pää mukaan mun persauksen levenemistahtiin...

Mitään virallista ohjeistusta asiasta ei varmaankaan ole enkä tästäkään ohjeesta ota virallista vastuuta, mutta varmaan nyt tuonne 30 viikolle saakka ainakin uskaltaisin itse kyykätä jos kohdunkaula on keskiraskauden lääkärintarkastuksessa ollut kiinni ja napakka, siis edellyttäen että kyykyt ei provosoi supistuksia. Itse en raskaana vielä ollut, mutta ajattelisin että 30+ viikoilla sikiön pää/perä alkaa jo sen verran painaa kohdunsuuta vasten että alkaa kyykkyponnistus tuntua inhalta.

Miten muut täällä suhtautuu palkkareihin? Mä en noista jauheita ole sheikkerissä viitsinyt kannella, asesulfaamilla on tuo kaapissa oleva pönttö makeutettu. Asesulfaami on neuvolan hienojen listojen mukaan ok, mutta menin johonkin liikkeeseen ostamaan palkkaria niin hyvä kun myyjä ei repinyt multa palkkareita kädestä. Ettei nyt ollenkaan makeutusaineita sulle!

Se ojensi mulle sakkaroosilla makeutetun valmispalkkarin. Eikä maksa kuin 5 € per puteli! Nyt oon ehkä pari kertaa viikossa ostanut sukraloosilla makeutetun pikkuputelin palkkaria.
Jos siltä liikemyyjältä kysyy niin kaikki makeutusaineet ovat myrkkyä lapselle. Jos kysytään average-pakkislaiselta - vedättekö te makeutettuja palkkareita?

En ole raskaana, mutten silti käytä keinomakeutettuja tuotteita, koska saan niistä päänsärkyä ja muutenkin huonon olon, joten on helppo pitää niitä epäterveellisinä. Paikkari mulla on Female Recovery, jossa on fruktoosia muistaakseni. Harmikseni myös vähän soijaa, mutta olkoon kun heraa sentään myös.

Mulle opetettiin aikanaan nyrkkisääntö, että S:llä alkavat makeutusaineet ovat raskausaikana pannassa ja A:lla alkavia voi käyttää kohtuudella. Välttelin kuitenkin kaikkia.
Ei se ihan pieleen mennyt nyrkkisääntö ollut ainakaan tämän mukaan:

Keinotekoiset makeutusaineet

• Keinotekoiset makeutusaineet eivät kohtuukäytössä ole vaarallisia raskaus- ja imetysaikana. Tiettyjä makeu-tusaineita suositellaan vältettäväksi, mutta kerta-altistus ei aiheuta lisäriskiä sikiölle.

• Turvallisuus- ja saantitutkimusten perusteella joillekin lisäaineille on asetettu ADI-arvo (Acceptable Daily Intake), joka tarkoittaa hyväksyttävää päivittäistä saantia, jolle ihminen voi altistua periaatteessa koko ikänsä ilman terveydellisiä haittavaikutuksia. ADI-arvon satunnainen ylittäminen ei aiheuta terveydellistä haittaa.

• Lisäaineita lisätään elintarvikkeisiin tarkoituksella ja ne ovat hyvin tutkittuja ja niiden turvallisuus on arvioitu monin erilaisin puolueettomin, kansainvälisin tutkimuksin ennen kuin ne hyväksytään markkinoille ja käytet-täväksi elintarvikkeiden valmistukseen.

Asesulfaami K (E950) 100-200 kertaa makeampia kuin tavallinen sokeri. Sen ADI arvo on 9 mg/kg/vrk.

Aspartaami (E951) on 100-200 kertaa makeampi kuin tavallinen sokeri. Se ei kestä kuumentamista.

Sen ADI-arvo on 40 mg/kg/vrk.

Aspartaamia sisältävissä tuotteissa pitää olla merkintä "sisältää fenyylialaniinin lähteen". Kyseinen merkintä on varoituksena PKU-tautia sairastaville. PKU-tauti eli fenyyliketonuria on Suomessa erittäin harvinainen aineen-vaihduntasairaus. Imeväisen tiedossa oleva PKU-tauti on vasta-aihe imetyksen aikaiselle aspartaamin käytölle.

Sakariini (tai sakkariini) (E954) on vanhin synteettinen makeutusaine, joka on 300-500 kertaa makeampaa kuin sokeri. Sakariinin on todettu aiheuttavan suurilla annoksilla eläinkokeissa kasvaimia, mutta tällä ei arvioida ole-van vaikutusta ihmisen kannalta. ADI arvo on 5mg/kg/vrk. Sakariinin käyttöä ei ole ensisijaisesti suositeltu ras-kauden aikana, mutta kohtuukäytön ei tiedetä aiheuttavan lisääntynyttä riskiä sikiön kannalta. Imetyksen aikana kohtuukäyttö on sallittua, haittoja ei ole raportoitu maidon kautta.

Sukraloosi (E955) on noin 600 kertaa sokeria makeampaa. Rakenteeltaan sukraloosi on hyvin kestävä ja se erittyy elimistöstä pääosin muuttumattomana. Euroopan Komission tiedekomitea julkaisi sukraloosista turvalli-suusarvion vuonna 2000. Turvallisuusarviossa on todettu, että sukraloosin ja sen hajoamistuotteiden osalta on riittävästi tutkimustietoa, jotta voidaan todeta, ettei aineilla ole lisääntynyttä riskiä mutageenisyydestä, karsino-geenisyydestä, eikä kehitys- tai lisääntymistoksisia vaikutuksia.

Syklamaatti (E952) on energiaton makeutusaine, 30-50 kertaa makeampaa kuin tavallinen sokeri. Sen ADI-arvo 7 mg/kg/vrk. Se kestää kuumennusta. Syklamaatin turvallisuudesta raskauden aikana on tehty eläinkokeita useilla eri lajeilla.

Syklamaatti kiellettiin Yhdysvalloissa vuonna 1970, kun sen todettiin aiheuttavan syöpää koe-eläimissä (erityi-sesti syklamaatti-sakariinisekoituksessa). Nykyisin syklamaatti on hyväksytty makeutusaine yli 50 maassa, myös Suomessa EU-jäsenyyden myötä, ja sitä pidetään yleisesti turvallisena. Syklamaatti läpäisee istukan, mutta kohtuukäytön ei kuitenkaan tiedetä aiheuttavan lisääntynyttä riskiä sikiön kannalta. Imetyksen aikana kohtuu-käyttö on sallittua, haittoja ei ole raportoitu maidon kautta.

Lähteet:

www.evira.fi

www.finfood.fi

Dokumentti julkaistu: 10.05.2010

Dokumentti kopioitu sivuilta hus.fi.

Ärsyttävää kun ei palkkareita voida makeuttaa vähän luonnonmukaisemmilla menetelmillä, minkäs teet.

Maha on vähän hellänä, menin tänään juoksemaan sisäjuoksuradalle, laitoin sellaisen hyvän tukivyön päälle että homma olisi ylipäätään mahdollista. Taisi mennä liian kireälle, ei sitä siinä juostessa tajunnut mutta sen jälkeen on tukivyön kohdalta ollut melkoisen arkaa aluetta. Ei kai siitä voi skidille haittaa olla jos vähän litistää, parempi vaan kun pomppii siellä vähemmän (joskin se on varmaan ihan hauskaa :D). Onko täällä muita jotka harrastavat aerobista, sellaista pomppivampaa aerobista? Joku väljempi mahankannatusmenetelmä voisi olla hyvä.

Njaaa, pitäiskö sitä pitkästä aikaa tännekin kirjoitella :) Eli raskaana ollaan, viikolla 31+4. Mulla on Anitabelt-tukivyö, enkä voisi ajatellakaan käyväni kävelylläkään ilman sitä. Tukee aivan ihanasti. Kävelylenkit menee oikein jees aina välillä ja välillä niistä ei taas tule helvettiäkään. Esim tänään pieni käppäily sai aikaan sellaisia pitoksia tonne häpyluuhun, että huh! Salilla sen sijaan pystyy käymään aivan loistavasti. Ihan kunnon selkätreenin tein tänään :) Että siitä vain tuleekin hyvä olo.

Selällään en pysty olemaan ollenkaan. Hammaslääkärissäkin kun yritin käydä, pyörryin sinne. Eli mulla selkeesti menee alaonttolaskimo tukkoon jos yritän selälläni olla. Vasemman kyljen olen huomannut parhaaksi asennoksi olla, muuten meinaa vähän ahdistaa. Eli tästä voi varmaan päätellä että penkkiä en enää tee :D Vinopenkki sen sijaan sujuu oikein hyvästi.

Mä oon vetänyt nyt palkkarina maitokaakaota, banskua, rahkaa yms. normikamaa. Harmittaa vaan kun just ennen plussausta ostin ison säkin palkkarijauhetta itelle, mut mies on sitä nyt kiitettävästi tuhonnut.

Innostuin joululomalla vähän hiihtelemään ja palkaksi sain supistuksia. Ok, tein pari vähän raskaampaa lenkkiä peräkkäisinä päivinä(tunnustan syyllisyyteni), mutta eilen tuntui että en pysty edes nostamaan lattialta tippunutta lapasta kun heti supistaa. Onneksi ei ole kipeitä, vaan tällasia harkkasuppareita, mutta hieman ihmetyttää mitä sitä nyt uskaltaa tehdä. Tänään niitä ei onneksi ole tullut ollenkaan ja ajattelin huomenna mennä kokeilee salille, mitä masu tykkää.

Lisäksi mulla on kans ollut noita häpyliitoksen vihlontoja. Auttaako niihin tukivyön käyttö? Paljon sellanen kustantaa ja mistäköhän niitä saa?

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Mulla on kanssa tuo Anitan baby belt ja hyväksi olen havainnut! Saattaa maksaa uutena 40-50€ ehkä, muistaakseni ainakin Bebes-nettikaupasta saa.

Samaten yritän vältellä kaikkia makeutusaineita, ja siksi on palkkarit jääneet nyt kaappiin. Rahkan ja marjojen päälle valittelen joskus vähän hunajaa:) En käytä edes steviaa, koska sen turvallisuudesta raskausaikana on aika ristiriitaista tietoa.

Tänään törmäsin sitten ekaa kertaa sellaiseenkin ilmiöön kuin harjoitussupistukset. Mites muut, ootteko niiden vuoksi välttäneet liikuntaa?

Joo, mä olen kans jättänyt palkkarin pois heti kun huomasin olevani raskaana. Protskujauheitakaan en syö. Ihan ruualla vain mennään :)

Harkkasupparit ovat tulleet tutuiksi. Salilla en niitä onneksi saa, mutta kävely saa joskus aikaan supistuksia. Hiljennän vain vauhtia tai pysähdyn hetkeksi ja jatkan kun maha on rentona taas. Joskus niitä tulee vaikkei mitään tekisikään, mutta vaarattomiahan ne ovat jos kivuttomina pysyvät.

Saan huomenna tutulta tukivyön lainaan. Toivottavasti siitä on apua! Vedin sunnuntaina tunnin hikilenkin kävellen ja hyvä kun liitoskipujen vuoksi pääsin illalla tuolista ylös. Onneksi ei ole salitreenin jälkeen kipeytynyt noin pahoin, mutta en haluisi lopettaa aerobista kuitenkaan. Ehkä mun pitää sit siirtyä uimaan, jos tää tukivyö ei auta.

Mulla tulee päivittäin harkkasupistuksia, mutta ainoa asia joka säännöllisesti ne laukaisee on autolla ajo. Muuten tulee ihan sattumanvaraisesti.

Back
Ylös Bottom