Raskaus ja treeni osa 2

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hemina
  • Aloitettu Aloitettu
Heips, täällä menee mukavasti vkol 28 (27+2). Saleilu on kyllä parasta liikuntaa tällä hetkellä. Rajoitteita sielläkin on toki tullut, esim. kaikki makuulla tehtävät yläkroppaliikkeet tarvii tehä jalat ylhäällä ja ylätaljan liikerataa joutuu himmailemaan. Mulla supistelee kävellessä, mut ei onneksi kivuaalisti, niin sitä en sit juuri harrasta. Pyöräilykin toimii hyvin, kun mul on semmonen cyclocrossari menopelinä, niin vatsa pääsee lepää:)
Paino heiluu vähän yli 70kg, raskauden alusta sitä on tullut nyt joku 4 kg eli ei kai toi kauheesti karkaa enää käsistä. Toisaalta sillä mitään väliä, kun on selkärangassa on 20 kilonkin pudottaminen, jos tarvis.

Mini voi erittäin hyvin ja liikkeitä tuntee koko ajan vaan enemmän. Sykkeet huiteli eilises neuvolääkärikäynnillä 145-150 eli hyvin potkii. Hemoglobiini mul oli lasken alun 150 nyt 121! Väsyttänyt on, mut tarvii vaan enempi panostaa punaiseen lihaan ja virheisiin kasviksiin, niin eiköhän toi pysy hyvissä lukemissa.

On tää kyl parasta aikaa elämässä. Joku 3kk olis tulokkaan saapumiseen, joten ei paha. Hyvin jaksaa odottaa, kun nyt vasta ihan viime viikkoina päässy nauttimaan.
Ruokailu kutsuu!

Hyviä vointeja kaikille:)

Olen kanssa ihmetellyt tuota, että salilla ei niinkään supistele, mutta annas olla ku lähtee kävelemään. Vaikka kuinka maleksisi, niin kiristää. Salilla saa kuitenkin ihan reippaastikin tehtyä liikkeitä ilman moista. 36. raskausviikko alkamaisillaan, joten ei enää kauaa - kovasti ajattelee jo synnytystä ja tulevaa.

olen erittäin innokas ja myös erittäin tietämätön treenaaja, joten neuvoja kyselisin. Haku ei oikeen skulannu kun sillä etin. Eli siis poikani syntyi sektiolla 2kk sitten ja kuntoon haluaisin takas. Olen siis 20 vuotias ja haava ei siis ole ollut kipeä ja vatsalihakset ovat palautuneet yhteen, en ole treenannut raskauden aikana (huono vointisuuden takia) mutt hyvä perus kunto muuten... Lihoin noin 20-25 kg en ole varma lähtö painosta.
Alotin salilla käynnin tasan kuukauden sektion jälkeen. Ennen lääkärin lupaa, mutta minkäs teet ku mielenterveys rupee kärsimään :)
Aloitin kuntopyörällä mutta nyt vetelen crosstrainerilla pois 600kcal, joku 3x15min ja väleissä teen selkälihaksia laitteella 3x12, sitten vatslihaksia laitteella 3x12 ja sitten niitä sivuvatsalihaksia laitteella molemmille puolille 3x10 ja lopuksi gymstickillä kylkiä 40 kertaa kummillekkin puolille.
Käyn siis noin 6xviikossa salilla ja aina samat ja jos oikein vituttaa nii vielä vähän päälle.
Syön terveellisesti sillon kun ehdin (pienen vauvan kanssa ei kumminkaan mahdollist säännöllisesti).
Tavoitteeni siis on päästä mahd. nopeesti eroon keskivartalon lihavuudesta menettämättä naisellisia muotoja (muhkea perse ja tissit :D)
Miltä kuulostaa? Onko parempia neuvoja??? tykkään rankasta treenista joten ei kiinnosta ottaa rauhallisesti :D
Ylipainoa ei siis ole paljon, haluan vaan eroon pelastusrenkaasta :D

Uusi tuleva mamma ilmoittautuu :)! Nyt menossa 15+0 ja hirmuinen väsymys alkaa pikkuhiljaa helpottamaan. Miten olette treenanneet raskausaikana, luotatteko ihan omiin tuntemuksiin vai yleisiin suosituksiin? Olen toistaiseksi tehnyt prässiäkin kevennetyillä painoilla, kun hyvälle on tuntunut, sekä suoriakin vatsoja välillä vähän fiiliksen mukaan. Selän ojennuksen selkäpenkissä ja hooverin olen kuitenkin jättänyt jo aika alussa pois, kun niitä oli epämielyttävä tehdä. Samoin sykettä tarkkailen.

olen erittäin innokas ja myös erittäin tietämätön treenaaja, joten neuvoja kyselisin. Haku ei oikeen skulannu kun sillä etin. Eli siis poikani syntyi sektiolla 2kk sitten ja kuntoon haluaisin takas. Olen siis 20 vuotias ja haava ei siis ole ollut kipeä ja vatsalihakset ovat palautuneet yhteen, en ole treenannut raskauden aikana (huono vointisuuden takia) mutt hyvä perus kunto muuten... Lihoin noin 20-25 kg en ole varma lähtö painosta.
Alotin salilla käynnin tasan kuukauden sektion jälkeen. Ennen lääkärin lupaa, mutta minkäs teet ku mielenterveys rupee kärsimään :)
Aloitin kuntopyörällä mutta nyt vetelen crosstrainerilla pois 600kcal, joku 3x15min ja väleissä teen selkälihaksia laitteella 3x12, sitten vatslihaksia laitteella 3x12 ja sitten niitä sivuvatsalihaksia laitteella molemmille puolille 3x10 ja lopuksi gymstickillä kylkiä 40 kertaa kummillekkin puolille.
Käyn siis noin 6xviikossa salilla ja aina samat ja jos oikein vituttaa nii vielä vähän päälle.
Syön terveellisesti sillon kun ehdin (pienen vauvan kanssa ei kumminkaan mahdollist säännöllisesti).
Tavoitteeni siis on päästä mahd. nopeesti eroon keskivartalon lihavuudesta menettämättä naisellisia muotoja (muhkea perse ja tissit :D)
Miltä kuulostaa? Onko parempia neuvoja??? tykkään rankasta treenista joten ei kiinnosta ottaa rauhallisesti :D
Ylipainoa ei siis ole paljon, haluan vaan eroon pelastusrenkaasta :D

Tiesithän että ei ole olemassa vain vatsasta laihtumista ja paikallista rasvanpolttoa? Paino lähtee suhteellisen tasaisesti ihmisestä, joten pelkkiä vatsalihaksia tekemällä ei laihdu vatsasta jne. Lihakset eivät naisilla kasva nopeasti, joten voit tehdä ihan kokokropan treeniä tulematta bodariksi. (Jos taas bodariksi haaveilet niin valmentaja kehiin :) ). Rasvanpolttoa ja fiksua ruokavaliota niin kyllä ne jenkat katoaa. Ja kannattaahan niitä käsiä ja jalkojaki treenata. Ei kai naisetkaan halua roikkuvia alleja ja selluliittipyllyä ;)

Jaksamista kotiin ja salille :)

Uusi tuleva mamma ilmoittautuu :)! Nyt menossa 15+0 ja hirmuinen väsymys alkaa pikkuhiljaa helpottamaan. Miten olette treenanneet raskausaikana, luotatteko ihan omiin tuntemuksiin vai yleisiin suosituksiin? Olen toistaiseksi tehnyt prässiäkin kevennetyillä painoilla, kun hyvälle on tuntunut, sekä suoriakin vatsoja välillä vähän fiiliksen mukaan. Selän ojennuksen selkäpenkissä ja hooverin olen kuitenkin jättänyt jo aika alussa pois, kun niitä oli epämielyttävä tehdä. Samoin sykettä tarkkailen.

Onnea!!!
Yleiset suositukset on aikalailla sitä, että tuntemusten mukaan.
Itse pystyin tässä toisessa raskaudessa esim. kyykkämään reilusti yli puolen välin. Painoja tietenkin kannattaa vähentää ja vatsat jättää jossain vaiheessa pois. Itellä ekassa raskaudessa repesi vatsalihakset raskauden aikana ja oli muuten kipeät.

Viikolla 32 mennään nyt ja koitetaan jarrutella painon nousua. Ei tahtois painaa yli 80 :eek:. Herkuttelut suoritettu pääasiassa mehujäällä ja jäätelöllä. Onneksi tuo pikku poika pitää liikkeessä ja vahtii kyllä silmä kovana jos äiti laittaa herkkuja suuhun. Ei kehtaa tuon ikäselle kauhiasti syöttää niin pakko olla itekki syömättä. Salaa onnistuu syömään vaan yöllä :D
Salilla en ole enää kuukauteen käynyt ajanpuutteen ja motivaation vuoksi. Pyöräiltyä ja käveltyä on tullut paljon pojan kanssa. Toista tulokasta ei kauheasti ehdi miettimään, kun poika vaatii niin paljon huomiota. Hyvä niin. Toivottavasti niistä tulee vuoden päästä leikkikaverit :rolleyes:

Raskautuneiden joukko vaan lisääntyy :D

Käytiin sitten rakenneultrassa, mutta kätilö ei suostunu edes katsomaan kumman merkkinen kaveri siellä mahdollisesti olisi, jää siis yllätykseksi niin kuin viime kerralla.

Neuvolassa käydessä oli paino noussu itellä jo ihan kivasti, pitää varmaan jarrutella herkkujen syöntiä. Eipä silti, en ole raskauksien aikanakaan onnistunut olemaan "ylipainoinen". Sokerin syöntiä kyllä vähennän, jos vaikka vauvelin syntymäpaino olisi lähempänä neljää kuin viittä kiloa.

Vatsa painaa jo ryhtiä eteen, vaikka vauveli on vasta puolikiloinen. Tänään olin laiska ja luin koko päivän tenttiin, vaikka olin aikaisemmin suunnitellut että kävisin salilla :D. Se siirtyi sitten huomisen ohjelmaan... Kyllä väsyttää eri lailla kuin aikaisemmin!

Sabine, 22+3.

Moikka!

Kirjoittelen myöhemmin tarkempia kuulumisia. Mutta nyt yksi kysymys spinningiä harrastaville. Ootteko kuinka pitkälle raskauden aikana käyneet spinningissä? Miltä on tuntunut? Eilen kävin rv 20+3 pitkästä aikaa ja hyvältä tuntui. Ilman sykemittaria olin ja kuulostelin oloani. On kyllä joutunut vastuksia keventämään merkittävästi aikaisemmasta, mutta kyllä tuo silti virkisti paljon

Moikka!

Kirjoittelen myöhemmin tarkempia kuulumisia. Mutta nyt yksi kysymys spinningiä harrastaville. Ootteko kuinka pitkälle raskauden aikana käyneet spinningissä? Miltä on tuntunut? Eilen kävin rv 20+3 pitkästä aikaa ja hyvältä tuntui. Ilman sykemittaria olin ja kuulostelin oloani. On kyllä joutunut vastuksia keventämään merkittävästi aikaisemmasta, mutta kyllä tuo silti virkisti paljon

Heips!
Itse en ole spinningissä käynyt, mutta yleisesti raskauden aikana aerobisesta liikunnasta suositellaan omien vointien mukaan. Kuitenkin korkeita sykkeitä (yli 150) ei saisi olla pitkiä aikoja, koska se oli haitallista vauvelille. Taisi vähentää sen sydämen sykettä tai jotain. Kaikki mikä hyvältä tuntuu voi kyllä tehdä, mutta vältellään noita pitkäaikaisia korkeita sykkeitä. Kannattaa käyttää sykemittaria apuna.

Moikka!

Tiiän tapauksia, jotka on käyny aikalailla loppuun asti. Ite ohjasin n. puoliväliin asti tunteja, sit oli pakko luovuttaa. Vaikka kuinka koitin polkea kevennetysti ja rauhassa ja kaikkea, niin sen illan ja seuraavan päivän supisteli aika rankastikin välillä Tosin sit huomasin kyllä painonnousussa tuon harrastuksen lopettamisen :) Tilalle tulleet kävelylenkit kun ei yhtä tehokkaista olleet.

nyt on muutenkin salilla käyminen jääny jo pari kuukautta sitten poies, koiran kanssa oon ulkoillu ja välillä ittekseni käyny sauvakävelemässä. Eihän tässä tätä odottamista enää niin kovin ole. On kyllä jo ikävä kovaa treenaamista.

Ilmoittaudun! En oo ikuisuuksiin kirjotellut, koitan välillä vähän rajotella tota nettiriippuvuutta. Täällä menossa rv 35+2 ja äitiysloman kolmas päivä! :) Nyt olen sitten esikoisen kanssa kotona, mimmi on 1v8kk. On onneksi ihanan tyytyväinen ja vaivaton tapaus, saas nähdä siunataanko meitä toisella samanlaisella...

Salilla käyn edelleen 3 kertaa viikossa, ja itse asiassa treenit ovat yhäkin ihan kunnollisia. Hulluna en revi, mutta en myöskään turhaan himmaile. Uskon että jakaudun tuossa Juhannuksen jälkeen, jos kaikki menee synnytyksessä hyvin pidän vain parin viikon tauon salitreeneistä.

Tsemppiä kaikille raskaille punttimimmeille!

Heips!

Kysäsen kyykkäämisestä ja prässistä, ootteko tehneet ihan loppuun asti? Viime viikol yks kahden lapsen äiti neuvoi mua jo lopettamaan em. liikkeet, ettei lantio tule liian väljäksi -> ei palaudu välttämättä aikaisempiin mittoihin. Tänään alkoi vko 32 ja kyllä mielelläni vielä kävisin kyykkäilemässä, kun ei mulla mitään oireita siitä ole tullut.
Kaikki hyvin ja liikkeitä tuntee jo tosi paljon. Kiva tietää, että vihdoin pikkuisesta löyty eloa;)

Heips!

Kysäsen kyykkäämisestä ja prässistä, ootteko tehneet ihan loppuun asti? Viime viikol yks kahden lapsen äiti neuvoi mua jo lopettamaan em. liikkeet, ettei lantio tule liian väljäksi -> ei palaudu välttämättä aikaisempiin mittoihin. Tänään alkoi vko 32 ja kyllä mielelläni vielä kävisin kyykkäilemässä, kun ei mulla mitään oireita siitä ole tullut.
Kaikki hyvin ja liikkeitä tuntee jo tosi paljon. Kiva tietää, että vihdoin pikkuisesta löyty eloa;)

Lantio liian väljäksi?? Ihme juttuja. Kyllä sitä palautuu ihan normaalisti ja parempi vaan mitä pitempään jaksaa pitää ittensä kunnossa. Tietenkään kyykkypainot ei kannata olla suuren suuret, koska painetta tulee vatsaan aika paljon ja se voi haitata.
Itse en tykkää pikkupainoilla rimpuilla (motivaatio nollassa), joten olen jo lopettanu salitreenit. Kuitenkin muutama päivä olen pihahommia tehnyt, eli lapioinut hiekkaa kottikärryihin ja raahannut pitkin tonttia. Kyllä se ihan liikunnasta käy ;)

Nyt ollaan viikolla 35. Kohta on ohi :)

Tässä raskaudessa on tosiaan pystynyt liikkumaan ja huhkimaan ihan eri tavalla kuin edellisessä.

(Ukko luuli muuten kans, että kaikki jotka on synnyttäny niin jää isoperseisiksi, tai siis että lantio ei palaudu. (Tais kattoa vaan mua). Kylläpä on Heidi Klumit ja muut palautunu hyvin. Eikös sillä ole jo kolme lasta ja mallin hommia tekee).

Zelda: samainen nainen mainitsi myös ton paineen vaikutuksen. Pitää siis jatkaa entiseen malliin, kyykyis onki puolet vähemmin painoi kun normaalisti, et silki pärjää kevennetyllä tyylillä siis. Kyllähän pyöräilyssäkin (cyclocrossarilla) asento on niin matala, et väkisin polvet lyö vähän alavattaan. Ja onhan ne emännät ennen vanhaankin pärjännyt maatilahommista synnytää ja suoraan takas töihin, niin miks nykypäivänä pitäisi liikoja miettiä.
Nopeesti hengästyttää jo näillä viikoilla, niin ei kyl pystyiskään mitään maksimirautoi heiluttelee.
Nyt on jo ihanaa (vkol 32), kun tuntee liikkeitä tosi selkeästi. Eilen tuli potkuja palleaan ja iskuja alavattaan, joten aikalailla Mini on nyt RT:ssa. Hyvä, hyvä. En kyl viel ymmärrä sen hikan päälle yhtään, mut kai sekin vaihe tulee jos tullakseen.
Uni maittais täälläkin ja sitä tarvii alkaa ens viikosta harjoittaa enemmin, kun puuhastelut vähenee;)

Entisajan maatilan eukoilla, ainakin tuntemillani (ovat jo hieman vanhempia :)) on ollu ainakin kohdun kanssa ongelmia palautumisessa. Varsinkin jos ei ole ensisynnyttäjä niin palautuminen on tärkeää, ettei tule se laskeutuva kohtu. Yhdellä vanhemmalla mammalla leikattiin nyt (n.50v, lapset jo aikusia) pois koko kohtu, kun se oli niin pahasti laskeutunut vuosien ajan. Eli hänkin oli mennyt navettahommiin suoraan laitokselta. Eikä missään vaiheessa paikat olleet palautuneet. Kohdun laskeutuminen tarkoittaa siis sitä että kohtu tulee melkeempä housuihin ja makoillessa palatuu.. Kaameaa, ehkä huolehdin siitä palautumisesta mieluummin hyvin.

Minun tutullani, ikää on 55 vuotta, leikattiin myös kohtu pois kokonaan karmeiden selkäkipujen takia. Hän oli synnyttänyt neljä lasta nuorempana, eikä ollut pahemmin varonut synnytyksen jälkeen tekemisiään, vaikka ei maatilan emäntä olekaan. Oli siis myös paha kohdun laskeutuminen kyseessä.

Että mieluummin itsekin etenen varovasti noiden repimisten kanssa synnytyksen jälkeen, varsinkin kun on jo kolmas tulossa. Ja kuntoutan tuota lantionpohjan lihaksistoa ajatuksella.

Täällä olis 38+2 viikkoa kasassa... Vähän jo jänskättää, että koska lähtö tulee. Olo on ihme kyllä mitä mainioin, treeni kulkee ja kaikki muutenkin hyvin. Ainoa ongelma on tuo kärsimättömyys. Tahdon jo nähdä kuka sieltä masusta tällä kertaa tulee!

Täällä olis 38+2 viikkoa kasassa... Vähän jo jänskättää, että koska lähtö tulee. Olo on ihme kyllä mitä mainioin, treeni kulkee ja kaikki muutenkin hyvin. Ainoa ongelma on tuo kärsimättömyys. Tahdon jo nähdä kuka sieltä masusta tällä kertaa tulee!

Tyyntä myrskyn edellä? ;)

Itsekin odotan jo kärsimättömänä, että mitä sieltä masusta tulee, vaikka viikkoja on vasta kohta 27. Kävelylenkeillä en enää juurikaan käy, ehkä iltaisin joskus puolen tunnin lenkin pari-kolme kertaa viikossa. Salilla käyn myös pari-kolme kertaa, aika kevyesti. Vatsalihaksia en enää tee.

Muuten tulee kyllä käveltyä kuitenkin, tänäänkin on koko päivä mennyt pihalla noiden lasten kanssa, uimarannalla ja leikkipuistossa. Omaksi yllätyksekseni jaksoin paistatella päivääkin tämän mahan kanssa, ja lapsetkin otti talviturkin pois. Melkein tuntui jo lomalta tänään :).

Mulla viikkoja tasan 33;) Vähän on alkanut mietityttämään sukupuoli ja tosin ulkonäkö. Vieläkin vaan tosi epätodellinen olo koko touhusta. Kai sitä sitten viimeistään havahtuu, kun alkaa tuntua jotain kipua. Tähän mennessä oon päässyt niin helpolla, ettei tosi.
Mitäs ootte mieltä hetkellisistä sykkeen noususta 150:n? Pyöräilen edelleen työmatkoja ja tänään tarkkailin enemmin sykkeitä, kun tulin mäkisempää reittiä vaihteeksi. Matka-aika n. 12min. ja pari kertaa syke pomppas 150-153. Voisko tästä olla jotain haittaa vauvalle? Olen kyllä hengitellyt tehokkaasti, eikä itellä juuri hengästynyt olo ole vielä tommosesta sykkeestä.

sit oon pohtinut synnytystapaa. Onko kellään kokemusta pystysynnyksestä, jakkarasta? Mun lempi liike salilla on kyykky ja sitä oon edelleen tehnyt kepillä viimeksi tiistaina. Luin mm. että pystyssä synnyttäessä vahinkoa vois sattua vähemmän ts. välilihan leikkuulta vois välttyä. Tiiä sit kuinka pökkerössä on kipujen kanssa, et miten jalat kantaa, mutta itselle pystyasento tuntuisi luontevammilta. Tämmösiä tänne.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom