Raskaus ja treeni osa 2

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hemina
  • Aloitettu Aloitettu
Hurjasti onnea Mellylle!! :haart: kiva aina lukea näitä "selviytymistarinoita"..:worship: oma h-hetki lähestyy, kuukauden päästä laskettu aika. Tulis jo, tulis jo, tulis jo..ootan niiiiin et pääsis sit taas jumppailee tätä omaa ruhoa kuntoon!

Sama täällä annnie- Ois ihanaa taas nähdä ittensä peilistä ihan norminäköisenä! To-pe olin jo synnärillä ja kätilökin luuli että synnytys käynnisty ja meinattiin jo siirtyä saliin mut sit vaan supistukset loppu. Äärimmäisen kettuuntuneena sai kaiken sen rääkin jälkeen palata vielä kokonaisena kotiin, tuntui eri epäreilulta. Viikkoja on 36+2, ja kärsivällisyys aikas lopussa. Paikat on ainaki jo muutamia senttejä auki että eipähän pitäis sitten sen käyntiin lähdön niin kauaa kestää. Eli sama tulis jo, tulis jo, tulis jo...

Vooi vide, voin vaan kuvitella millanen fiilis sulla on ollu palata kotiin "täydellä mahalla"! Mä en edes tiedä onko paikat vielä yhtään auki, tiukasti on ollu kiinni tähän asti... Toivon vaa ettei menis ainakaa yliaikaseks ku ei tosiaan jaksais enää ootella, ja on mun eka raskaus. Toivottavasti sä pääset kans kohta tositoimiin jos nyt oli jo lähellä! :D mut ei auta muu ku nöyränä odotella.....

Vooi vide, voin vaan kuvitella millanen fiilis sulla on ollu palata kotiin "täydellä mahalla"! Mä en edes tiedä onko paikat vielä yhtään auki, tiukasti on ollu kiinni tähän asti... Toivon vaa ettei menis ainakaa yliaikaseks ku ei tosiaan jaksais enää ootella, ja on mun eka raskaus. Toivottavasti sä pääset kans kohta tositoimiin jos nyt oli jo lähellä! :D mut ei auta muu ku nöyränä odotella.....

Ihan tällee sivusta vaan huutelen, että niin mullakin ne paikat oli tiukasti kiinni keskiviikkona ja neiti päätti syntyä sitten maanantaina. Ja muista, että _kaikilla_ enskareilla menee aina yli (paitsi mulla) ;)

Tsemppiä odottaville, kyllä muksut sieltä aina syntyy...

No jospa minäkin... En nyt tiiä olinko mä edes koskaan varsinainen punttimimmi mutta täällä notkuin ja 2,5v ehdin käydä salilla tietäen mitä teen;) Entuudestaan on reilu 4 v poika ja vihdoin pienellä tohtorin avustuksella meille odotetaan toukovauvaa. Yli puolen välin ollaan siis jo.

Muistan tätä toista lasta 2 vuotta tehdessäni ajatelleeni, että käyn loppuun asti salilla, koska olen päässyt hyvään vauhtiin. Daa... Plussan jälkeen olen käynyt 2 tai 3 kertaa. Ja aluksi en muka uskaltanut mennä, ts. hain tekosyyn ettei tarvi jaksaa. Sitten en todellakaan jaksanut. Väsymys oli niiin kauhea ja se jatkuva etova olo vaikka ei tarvinutkaan oksentaa. Tässä toisessakin raskaudessa kävi siis niin, että passivoiduin ihan täysillä. Kaikki liikunta on jäänyt. Toki muutaman kerran pyöräilin töihin (ennen kuin jäin työttömäksi) ja matkaa kuitenkin yhteen suuntaan oli 9km. Mutta siinäp se. Harmittaaaaa!

Ja sattuu. Nimittäin paikat on sitten niin jumissa, ettei mitään rajaa. Tältä vissiin tuntuu ihmisestä, joka ei harrasta liikuntaa ollenkaan.. Ajattelin nyt kuitenkin alkaa käymään salilla ihan silleen tosi tosi kevyesti, edes yläkroppaa vähän vääntelemässä, koska muuten gualen tähän pääkipuun, joka vaivaa vähän väliä ja siihen, että raajat on ihan levottomat aina iltaisin kun yrittää mennä nukkumaan.

Onneksi en liho, joten painoa ei ole tullut kai juuri yhtään. No siihen ihan salikuntoon verrattuna on tullut 5kg mutta sitä ehti tulla jo ennen plussaa. Mä oli niiin kyllästynyt jo ja pettynyt kun lasta ei alkanut kuulumaan ja luovutin - en jaksanut treenata niin paljon puhumattakaan katsoa mitä söin. Mutta yhtä kaikki, ekassa raskaudessa kiloja tuli 7-8kg eli samaa rataa näyttäis menevän - onneksi.

Ootan tietty kesää, että pääsee sitten vaunulenkeille ja rullaluisteleen ja vähän siis jo ens talvea varten jonkinlaista kuntoa saapi kerättyä.

Mutta tässäpä "lyhesti".

Hihhuli ja viikoja 21+4

Täällä vaan ootellaan päivien kulumista ja ootellaan taas ja ihmetellään. on nää viimeset päivät kyllä niin järjettömiä. Valmis vauva mahassa mut ei mahda muuta kun odotella millon hän haluaa tulla ulos ja jokaista vihlasua miettii et jokohan nyt. Tunteet kyllä vaihtelee ja on niin pinnassa. Mutta loppuis nyt tämä. 38+1.

Mitäs paksuille mimmeille kuuluu? Täällä tänään rv 19+0 ja pikkuvaivoja alkaa olla. Just niitä rasittavia, mutta onneksi mitään isompaa ongelmaa ei ole esiintynyt. Ottaa vaan päähän, kun salilla ei ole ehtinyt käydä miehen sairastelun vuoksi. En olisi kyllä jaksanutkaan, on aika hajottavaa hoitaa 1v lapsi yksin vielä töiden lisäksi. Vaikka tuo meidän esikoinen onkin niin helppo ja ihana lapsi, että melkein hävettää. Saas nähdä millainen kakkonen on sitten, hieman hirvittää... :D

Onkos esim. Laardida vielä yhtenä kappaleena?

Moi. olen uusi täällä. Tein raskaustestin muutama viikko siitten, ja olen aika alottelija salitreenissä. Oisin varmaan löytäny haullakin vastauksia kun oisin jaksanu etsiä, mutta eipä silmään osunu vielä. Eli kaipaisin nyt vinkkejä, mitä siellä salilla uskaltaa tehdä raskaana ollessa? Onko täällä mimmejä jotka on käyny salilla koko raskauden. Mä niin toivon että mä jakaisin, En millään haluais lopettaa tätä uutta ihanaa harrastusta jota on takana nyt muutama kuukausi. Edellisissä raskauksissa oon lihonu ihan järkyttävästi, ja nyt en halua samaa.

KiiaLiinalle onnea uudesta raskaudesta. :) Miksi olet aiemmin lihonut, osaatko sanoa? Onko sulla ollut järjettömiä mielitekoja vai jokin muu syy?

Faktatietoa raskausajan punttitreenistä on oikeastaan hyvin vähän olemassa. Raskaat koko vartalon liikkeet joissa tulee paljon painetta keskivartaloon (esim. kyykky, maastaveto, jalkaprässi), kannattaa minun mielestäni jättää. Tai sitten vähentää painoja reilusti. Sinun painosi eivät varmaan vielä muutenkaan aivan kauhean suuria ole, jos olet aloittelija? Muuten sopii tehdä aika lailla kaikenlaista, tietysti omaa kroppaa kuulostellen. Itse en loppuraskaudessa mm. pysty makaamaan selälläni, kun lähtee taju. Se rajoittaa myös liikevalikoimaa.

Liikkeitä ei toki kannata raskausaikana tehdä repivällä tyylillä, ettei nosta turhaan riskiä esim. istukan irtoamiseen.

Puolivälin jälkeen pitäisi pitää syke 150 tai alle, että vauva saa varmasti tarpeeksi happea.

KiiaLiina sanoisin että aika lailla omien tuntemuksien mukaan kannattaa mennä :) siis tekee semmosia treenejä mitkä tuntuu hyvältä. Jossain vaiheessa ku maha on vähän isompi ni se alkaa kyllä väkisinki rajottamaan ku ei saa vatsalihaksista niin hyvin tukea liikkeisiin..tai niin ainaki mulla tuntu. Sit keskityinki lähinnä tohon ulkoiluun ja lenkkeilyyn, ku ei huvittanu mennä vetää salille "puolitehoilla", ku joutu koko ajan varomaan.. Nyt todellakin odotan vaan että kaveri tulis jo ulos, laskettuun aikaan reilu 2 viikkoa!! haluun eroon tästä ryhävalas fiiliksestä..:whip:

Faktatietoa raskausajan punttitreenistä on oikeastaan hyvin vähän olemassa. Raskaat koko vartalon liikkeet joissa tulee paljon painetta keskivartaloon (esim. kyykky, maastaveto, jalkaprässi), kannattaa minun mielestäni jättää. Tai sitten vähentää painoja reilusti. Sinun painosi eivät varmaan vielä muutenkaan aivan kauhean suuria ole, jos olet aloittelija? Muuten sopii tehdä aika lailla kaikenlaista, tietysti omaa kroppaa kuulostellen. Itse en loppuraskaudessa mm. pysty makaamaan selälläni, kun lähtee taju. Se rajoittaa myös liikevalikoimaa.

Liikkeitä ei toki kannata raskausaikana tehdä repivällä tyylillä, ettei nosta turhaan riskiä esim. istukan irtoamiseen.

Puolivälin jälkeen pitäisi pitää syke 150 tai alle, että vauva saa varmasti tarpeeksi happea.

Tähän ei lisättävää :) Mä koitin alussa neuvolasta kysellä ja kuunnella, mut ohjeet oli lähinnä luokkaa "ei kai nyt niin kannata enää mennä", "pitää olla varovasti", "ei mitään lihasten kasvatusta nyt". No enhän mä sitä ollu vailla vaan neuvoja ja ohjeita siitä mitä saa ja voi tehdä. Oon nyt sit tehny oikeestaan kaikkea mikä itsestä tuntuu hyvältä tehdä ja sellasilla painoilla millä nyt saa jonkunlaisen tuntuman mut ei tartte repiä, jaksaa 10-15 toiston sarjoja hyvin. Ton prässin ja maastavedon oon ihan suosiosta jättäny, mut kyykänny olen vähän ja askelkyykkyä tehnyt. Jumppien ja spinnien ohjaamisen maltoin (piiitkin hampain) nyt jättää muille, jatkan sit syksyllä ilma masua :)

Toi syke homma ei kai nykyisin oo ihan niin mustavalkoinen, siitä oli terveydenhoitaja saanu jossain koulutuksessa infoa. Tietty mitään maksimisykkeitä ei, järkikin sen sanoo eikö pitkiä aikoja kovalla sykkeellä, näin mä ymmärsin. Mutta tästäkin ollaan varmasti montaa mieltä. Mä muuten törmäsin yhteen sivustoon jossa kiellettyjen lajien listalla oli hiihto-tä? :eek:

Cassyput, mulla ei ninkään ole järjettömiä ruokahaluja ollu, vaan en oo juuri liikkunut neljän seinän sisältä mihinkään. Sei ei edes silloin aikasemmin ollut kauheasti mahdollista.. tai oli siis kolmen lapsen kans. Mutta en silloin harrastanu mitään. Nyt on asiat toisin. Mullaki on kerranki harrastus.. se salilla käynti, ja lenkit ilman lapsia. toki joskus myös lasten kans.

jalkaprässistä olen kuullutkin että ei kannata tehdä, mutta onkos tuo kyykky sitten sama asia. kun minä tykkään niitä tehdä.
heinni? kuinka pitkällä sulla raskaus nyt on? oletko ihan alussa? minkälaisia kyykkyjä sä oot tehny? ja minkälaisilla painoilla?

tuosta sykkeestä vielä, mä rakastan polkee kuntopyörää, niin että hiki valuu, ja kyllähän siinä syke nousee, mutta mistä mä voisin tietää koska syke on 150? joku mittariko pitäs hankkia?

no entäs vatsalihakset? miten niitä uskaltaa tehdä? entäs selkä?

Puolen välin kieppeillä mennään, askelkyykkyä enemmänkin oon tehny, jonkun verran takakyykkyä pelkän tangon kanssa. Sellasta hinkutustahan se on, kun ei nyt kovin syvää kyykkyä uskalla tehdä...mut kintuillekin on saatava jotain muuta kun lenkkeilyä ja ojennusta ja koukistusta :)

Vatsoja oon tehny pallon päällä, mulla se on tuntunut kaikkein miellyttävimmältä tehä, selän ojentajia kepin kanssa ja muuten selkää ihan normisti ylätaljassa ja kulmasoutua käsipainoilla. Saiskohan sitäkään tehdä :D

Mut siis ihan normiliikkeillä vielä pärjänny, mulla ei oo vielä masu haitannu kauheasti, vastahan se pari viikkoa sitten tuohon pullahti esille.

Mulla on nyt toinen raskaus ja viikolla 17 mennään. Salilla oon tehny kaikkia liikkeitä mitkä on tuntunu hyvältä. Eli siis ei aiheuta mitään epänormaaleja kipuja taí tuntemuksia. Kyykkään vieläki syväkyykkyjä ihan hyvillä painoilla, eli aina on tuota voimanostokyykkyä tullut tehtyä. En usko että kannattaa kuitenkaan alkaa tehdä liikkeitä joita ei ole aiemmin tehnyt, siis isommilla painoilla.
Ite en ole taas askelkyykkyä pystynyt tekemään lonkan kipeytymisen takia (lantion löystyminen). Muita liikkeitä aikahyvin. Poislukien mave.

Jotku neuvolatätit on ylivarovaisia, jos eivät tiedä liikunnasta. Yleissuositus on kuitenkin oman tuntemusten mukaan eli ihan normaalisti voi liikkua ja olla salilla niin kauan kuin tuntuu hyvältä. Vatsalihaksia en ole tehny puolen välin jälkeen ja en tiiä onko niistä hyötyäkään.

Onkos Emmahillekin tulossa iloinen perhetapahtuma? :) Mä en oo nähny koskaan missään raskausaikaan sopivia treenitoppeja. H&M:n ja Lindexin äitiysosastoilla saattaa olla jotain treeniin sopivia painijanselkä- tai spagettiolkaintoppeja. Treenipöksyinä mulla on yhdet H&M:n jazzarit, ja Brasil Sulin housuja käytän myös. Eivät menneet edellisessäkään raskaudessa miksikään.

Mä pääsin just kahden viikon tauon jälkeen salille taas, meillä mies sairasteli niin en oikeen taipunu treenaamaan. Keskiviikkona rakenneultraan, silloin oliskin sitten tasan puoliväli.

Noista treeneistä tosiaan, kyllä se tuntemusten mukaan meneminen taitaa olla paras tie. Itse raskauden aikana aina välillä jätin hyllylle joitain liikkeitä, jotka tuntuivat huonoilta, mutta sitten otin niitä aina takaisin ohjelmistoonkin jos ei enää tuntunut ilkeältä. Kyykkäsin ja SJMavetin viimeisille viikoille asti. Prässiä tein yhdellä jalalla silloin kun tein. Tsemppiä kaikille odottajille, toivottavasti treenaus edes jossain muodossa onnistuu!

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kai munkin täytyy tässä keskustelussa avautua. Viikolla 6 vasta ollaan.

Raskaustestin tiedon jälkeen olin ihan hämilläni, että mites treenit? Muutenkin ollut treenimotivaatio huono viimeiset puoli vuotta. Teiltä saa täältä kyllä hyviä tietoja ja se rohkaisee, jotta moni on treenaillut tilanteen huomioon ottaen suht kovasti, ilman mitään komplikaatioita. Katsotaan miten itselleni käy.

Ympärivuorokautisen ällö-olon ja väsymyksen vuoksi nyt olen pari päivää vain käynyt kevyesti hölkkäämässä ja ohjatuissa tanssissa ja pilateksessa. Tänään aamulla raahauduin puntille. Ja jatkoin voimanosto-ohjelmani mukaan. Olo oli kieltämättä kamala. Kylmänhiki iholla ja pökerrytti. :urjo: Huomenna uusi yritys ja ilta-aikaan, ehkä sitten onnistuu. Tänään jos vielä yrittäisi vähän jumppapallolla kehonhallintaa ja syviä lihaksia.

Pikkuisen isä valittaa minulle, että "20v tyttö ja aina noin väsynyt?!" No, nyt on ainakin selitys sille miksi näin. Vaikka eihän tuo kuitenkaan voi tajuta tuntemuksiani. En itsekään tajunnut oikeasti, kun vuosi sitten eräs ystäväni oli raskaana. Puhuin vain, että "kävisit välillä edes haukkaamassa raitista ilmaa, etkä vain sängyssä löhöisi!" Helppoa varmaan lenkille lähteä jos laatta lentää vähän väliä. No joo..

Tietääkö kukaan muuten sitä Tuuli Matinsalon kirjaa raskautetuille/pienten lasten äideille? Ei googlella osunut silmiin, joten oonkohan vain nähnyt unta moisesta??

Heippa vaan.. Ekaa mukeloa odotellaan ja tänään tuli tasan 28 viikkoa täyteen:). Masu on jo ainakin omasta mielestä valtava, mutta vielähän tuo kerkeää paisumaan. Salilla oon käynyt sujuvasti n. 3 kertaa/vk, tietysti rankimmat liikkeet esim. prässit ja takakyykyn jätin pois tossa ekan kolmanneksen jälkeen ja muutenkin himmaillut tuntemusten mukaan. Nyt huomaa jo kuinka hengästyy tosi helposti, ei jaksa enää crossarilla samaa tahtia painaa kuin ennen:rolleyes: sama efekti lenkillä käydessä. Nyt viimesen kolmanneksen alkaessa saliohjaaja suositteli vatsalihasten treenaamisen lopettamista, mutta enpä niitä enää kovinkaan paljoa ole tehnytkään. Lantionpohjalihasten treenaamista kuitenkin suositteli, etenkin sit synnytyksen jälkeen heti kun vaan pystyy;) Kävin viikko sitten lääkärissä eikä kieltäny punttien heiluttamista vaan päin vastoin, etenkin kun totes että tuolla alhaalla ollaan "tiukasti" vielä kiinni:rolleyes:

Raskauden alussa, parin ekan kuukauden aikana mulla nous paino tosi vauhdilla, vaikken edes mitään mussutuksia normaalia enempää harrastanutkaan. En ollut edes tietoinen raskaudestani kun yhdet menkat tuli vielä ennen plussausta:eek: Sittemmin paino on noussut ihan "suositusten" mukaan, mukelo vaan taitaa kasvaa liian vauhdilla..Jouduin nimittäin dieetille, 1800 kcal/vrk enkä edes jaksa syödä enää niin paljoa...Mutta katsellaan..

Onnellista odotuksen aikaa kaikille vauvamahoille ;)

Back
Ylös Bottom