Raskaus ja treeni osa 2

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hemina
  • Aloitettu Aloitettu
Katariina2 toivotaan, että pikkuisellasi on kaikki hyvin! Useinhan ne haluavat vain varmistaa nämä "pienetkin poikkeavuudet", vaikka ovatkin varmasti usein vääriähälytyksiä. Samoin minulla oli juuri kontrolli perjantaina vauvan koosta. Viimeksi kolme viikkoa sitten lääkäri oli sitä mieltä, että vauvan kasvu on liian vähäistä, siis alakäyrällä. Itse en oikein osannut huolestua, kun kaikki tuntui olevan hyvin, vatsa kasvoi ja poju liikkui jne. Nyt sitten tuo epäillys osoittautui vääräksi ja poika oli kasvanut hyvin. Painoarvioksi saatiin 2,2kg, eli ihan hyvän kokoinen kaveri viikoihin nähden. Nyt mennään siis viikkoa 34.

Sitten tuosta hermoihin painamisesta. On luultavasti iskiasvaivaa...Mulla tuli jo hirveen aikasessa vaiheessa. Johtuu lantion löystymisestä käsittääkseni. Mullakin on välillä ollu semmosta puutumisen tunnetta jalassa. Parhaiten kipuun on auttanut venyttely, lepo (kyljellään ja tyyny polvien välissä) sekä kevyt hieronta. Buranaakin saa kuulemma ottaa jos tulehtuu pahasti...

Zelda: kuulostaa ikävältä! Mulla on kans samantyyppisiä tuntemuksia tuolla alakerrassa. Vauvan päänpaino tuntuu selkeästi, varsinkin kävellessä. Iskee sellasia pistoksia ja sitten kuukautiskivuntapaisia tuntemuksia välillä. Muutaman kerran on myös tuntunut siltä, että nyt se pää sieltä jo pullahtaa :hyper: Näiden lisäksi vatsalihaksia repelee alhaalta pirusti, tai siltä ainakin tuntuu. Mutta kivut ja tuntemukset kyllä katoavat välillä, eivät siis ole jatkuvia. En tiedä enteleivätkö nämä jo synnytystä vai kuuluvatko asiaan... Suppareita tulee myös runsaasti, hiukankin jos rehkii. Eivät kyllä ole kipeitä, joten en ole ollut huolissani. En tiedä missä normaaliraja noissa harjoitussuppareissa kulkee?

Tuttua täälläkin nuo väärät hälytykset seulonnoissa. Valitettavasti se kuuluu seulontojen luonteeseen, että ns. normaalitapauksiakin jää niissä kiinni, mutta sen takia ne sitten tekee niitä jatkotutkimuksia. Ja sitten nuo kasvupyrähdykset osuvat eri aikoihin. Meillä neuvolalääkäri tekee kokoarvion ultralla jokaisella lääkärikäynnillä. Keskiraskauden lääkärikäynti oli viikolla 24 tjsp ja silloin mitat olivat pienehköt. Kontrollikäynti parin viikon päästä, niin oltiin taas otettu käyrät kiinni. Kuulema lääkäri on ohjeistanut aikoja varaavia terkkoja, että se keskiraskauden käynti olisi hyvä olla hieman myöhemmin, sillä joillain (kuten meillä) kasvupyrähdys ei ole vielä viikon 24 tienoilla ehtinyt olemaan, mutta viikolla 27 kokoerot ovat pienempiä. Jostain syystä tuo lääkäriaika oli kuitenkin laitettu jo viikolle 24, josta sitten tuli vähän lisähuolta. Toisaalta kaikkihan me ollaan yksilöitä, eli vaikka tyttö olisi ollut pieni siinä kontrollissakin, niin ei se vielä olisi ollut merkki mistään vakavasta. Mutta täytyy myöntää, että kyllä sitä kävi kaikennäkösiä ajatuksia sillon päässä. Katriina2 jos yhtään lohduttaa, niin teillä on vauva silloin tutkittu tavallista tarkemmin, eli jos mitään ei löydy, niin voitte olla varmempia siitä, että kaikki on ok, kuin sellaiset, joilla ei ole lisätutkimuksia tehty. Tsemppiä!

Heippa, olen uusi täällä. Lukenut kyllä jo jonkin aikaa mielenkiinnolla. Meillä ei ultraan pääse kuin viikolla 18 ja sit synnytyksen suunnittelussa. Itse ajattelin vkolla 12 omakustanteisena kylläkin mennä. Nyt viikkolla 7. Ravitsemus kiinnostaisi, oletteko treenaavat naiset muuttaneet sitä raskausaikana johonkin suuntaan. Vitamiinit, palautusjuomat? Itse olen jättänyt pois, kun ei ole riittävästi tietoa.

Heippa, olen uusi täällä. Lukenut kyllä jo jonkin aikaa mielenkiinnolla. Meillä ei ultraan pääse kuin viikolla 18 ja sit synnytyksen suunnittelussa. Itse ajattelin vkolla 12 omakustanteisena kylläkin mennä. Nyt viikkolla 7. Ravitsemus kiinnostaisi, oletteko treenaavat naiset muuttaneet sitä raskausaikana johonkin suuntaan. Vitamiinit, palautusjuomat? Itse olen jättänyt pois, kun ei ole riittävästi tietoa.

Moikka, tervetuloa ja onneksi olkoon :)!

Mä vaihdoin tavallisen monivitamiinin A-vitamiinittomaan raskaana oleville tarkoitettuun versioon. A-vitamiiniahan ei suositella raskaana oleville.

Palkkaria mä käytin aluksi ihan normaalisti. Sitten jossain vaiheessa punttitreenit jäi erinäisistä syistä ja kun sitten taas rupesin käymään salilla, niin treenit oli muutenkin sellasta höntsyilyä, että en kokenut palkkaria tarpeelliseksi. Palkkarissa mua eniten mietityttää keinomakeutusaineet. Periaatteessahan kiellettyjä makeutusaineita ei ole kuin sakariini ja syklamaatti, mutta olen pyrkinyt välttämään muitakin ainakin niin, ettei niitä ihan säännöllisesti tulis syötyä. Joidenkin palkkareiden ja maustettujen herojen makeuttamisessa on muuten käytetty sakariinia, joten kannattaa tarkistaa pussista millä se on makeutettu. Mutta mitään virallista tietoa en ainakaan itse löytänyt aiheesta.

Ravitsemus kiinnostaisi, oletteko treenaavat naiset muuttaneet sitä raskausaikana johonkin suuntaan. Vitamiinit, palautusjuomat? Itse olen jättänyt pois, kun ei ole riittävästi tietoa.

Enpäs ole muuta muuttanut muuta kun tosiaan sen vitamiinipillerin vaihdoin a-vitamiinittomaan. Muita käytän normaaliin tapaan, tosin kysyin lääkäriltä että onko ok ja olihan se. Makeutusaineitahan (niitä ässällä alkavia paitsi sukraloosia) ei suositella raskausaikana ollenkaan, ja muutenkin lista vältettävistä elintarvikkeista löytyy esim. intter Netistä. Omalla järjelläkin pärjää jo melko pitkälle :)

Jos kovasti askarruttaa, niin kannattanee varmistaa asia lääkäriltä.

Olettekos muuten vahtineet kuinka tarkkaan syömisiä raskauden aikana?
Nimittäin itellä on tuota painoa kertynyt 23kg ja viimesillään ollaan. Vauveli, istukka, lapsivedet yms painaa maksimissaan varmaan 10kg. Ja tissit on tietenki kasvanu muutenki ku maidosta. 16kiloa on vissiin suositus mitä sais tulla raskauden aikana maksimissaan.
Mulla on itellä tullu nyt niin pallo olo, että aloin kirjaamaan ylös kaikki syömiset ja laskemaan kalorit. En siis mitään älytöntä diettiä aloittanu, mutta kaikki herkut jätin pois. Ja nyt on paino lähteny jopa pieneen laskuun. Omasta mielestä ei ole haittaa, mutta mitäs muut sanoo?

Viime keskiviikkona oli tosiaan se ultra, jossa mitattiin että kuinka iso kaveri sieltä on tulossa. Noh, niitten mittausten mukaan se oli 4 kilonen parin viikon päästä. Ja eivät tietenkää alkaneet leikkaamaan, kokeillaan ensin alakautta. Vituttaahan se. Toivottavasti sen kasvu on pysähtyny, mikä lieneee harvinaista tässä vaiheessa.
Nyt vaan pyritään saamaan synnytys käyntiin, niin ei ehkä tulis niin iso. Tuoki mittaus kuulemma näyttää 10 prosenttia alakanttiin. Kerranki toivois että se näyttäis oikein.
Raskausviikkoja siis nyt 37+3.
Vauva on nyt jotenki erilailla mahassa kun ei ole ollut sitä pientä vihlomista ja supistelua kokoaikaa. Kävelyki on helpottanu ja oon pystyny käymään taas lenkillä. Eikä vauhtikaa oo enää niin mummomaista. Illalla tulee supisteluja, mutta nämä on ollu erilaisia. Lyhyempiä ja voimakkaampia. Toivotaan että ne nyt kypsyttää sitä kohdunkaulaa.

Oottekos nähny muuten paljon "enneunia" raskauden aikana?

Ruokavalio on muuttunut ihan täysin kun tulin raskaaksi. Noudatin aikaisemmin VHH dieettiä ja nyt mennään aika paljon ns. virallisterveellisellä. En tiiä mitä tapahtu, mutta alkoi vaan puuro ja leipä maistua. Perunaakin olen syönyt monen vuoden tauon jälkeen. Kiloja on tullut lisää 8,5 ja viikkoja on kasassa 27.

Miula on kanssa sitä a-vitamiinitonta monivitamiinia ja sitten rautatabletteja.

Lenkille on päästävä jokapäivä. Oli aika kiva kun mies yks päivä totesi että `siun hauikset on muuttunu ihan taikinaks`:curs: No nii on, mutta ei sitä olis tarvinnu ääneen sanoo...

Bellezza, älä välitä miehesi kommentista, eivät aivan nuo miehet aina tajua raskaana olevan naisen herkkyyttä!:) Tärkeintä on, että sinä voit psyykkisesti ja fyysisesti hyvin: silloin vauvannekin voi hyvin!

Onko mitään merkitystä, onko sulla tiukat hauikset, kun sisälläsi kasvaa teidän yhteinen vauva?!!
Nautinnollista raskausaikaa!!!:haart:

Bellezza, älä välitä miehesi kommentista, eivät aivan nuo miehet aina tajua raskaana olevan naisen herkkyyttä!:) Tärkeintä on, että sinä voit psyykkisesti ja fyysisesti hyvin: silloin vauvannekin voi hyvin!

Onko mitään merkitystä, onko sulla tiukat hauikset, kun sisälläsi kasvaa teidän yhteinen vauva?!!
Nautinnollista raskausaikaa!!!:haart:

Juu, se olikin sellasta meidän outoa huumoria :)

Mun ruokavalio on pysynyt suhteellisen tarkkana koko raskaudenajan. Ei oo erityisemmin ollut mitään hirveitä mielitekoja tai mässyhimoja :) Proteiini saanti on vähän vähentynyt. Ennen meni joku 200g päivässä, nyt n.120-150g. Tämä on ollut paljon parempi vatsalleni, eli ei enää "ylimääräistä" proteiinia! Kaloreita tulee laskelmieni mukaan vähemmän, kuin ennen raskautta...Osa syynä tietysti se, että kulutuskin on vähentynyt. Yhä liikun päivittäin, mutta tehot ei oo entisellään. En kuitenkaan ole ollut mikään nipo syömisen suhteen, mutta pyrkinyt siihen kohtuuteen. Yleensä on ollut se yksi herkkupäivä viikossa (tai herkkuateria). Painoa on tullut noin 6kg, ja nyt mennään viikkoa 35. Jossain vaiheessa, mulla ei paino oikein noussut oli tressiä ja söin liian vähän. Nyt loppua kohden on alkanut tulemaan 300-500g viikossa. Itsestä tuntuu hurjalta, että vaikka syö kuten ennekin niin paino vaan nousee. Mutta toisaalta kyllähän tässä vaiheessa se 500g viikossa pitäisikin kai tulla...Yritän olla ottamatta tressiä painosta ja vältän vaakalla käymistä. Useimmiten on kyllä aika epäviehtättävä valas olo :lol2: Ja välillä sitä murehtii palautuuko vatsa enää koskaan.

Tuo painonnousuhan on kovin yksilöllistä. Käsittääkseni kuiteskin normaalipainosella pitäisi vähintään se 7-8kg tulla...Ja jos on alipainoinen ennen raskautta niin sitten vielä enemmän. Vauvahan painaa keskimäärin 3,5kg, istukka 500-700g, lapsivettä on kai kilon verran, sitten neste ja verimäärät lisääntyy...Lapseton ystäväni ihmetteli jossainvaiheessa, kun sanoin että 4kg on tullut, että siinähän on jo paljon enemmän, kuin vauvanpaino :jahas:

Mä taidan nyt häipyä tästä ketjusta, kun viime viikonloppuna maailmaan punnersi pieni punttimimmi mitoilla 3,4kg ja 51cm :). Synnytys meni ihan hyvin; tekihän se tiukkaa, mutta lopputulos kyllä korvaa kaiken. Tyttö on niin suloinen, että sydän meinaa pakahtua :haart:.

Voi ONNEA Hugadelic! Varmasti ihan mielettömän ihanaa saada pikkunen viimein syliin!
Kertoile ihmeessä jatkossakin kuulumisia et miten teillä homma lähtee etenemään ja miten voitte!

Lämpimät onnittelut Hugadelic ja koko perhe!!

Täällä aletaan lähestyä puoltaväliä ja masu on jo ihan asuttavan näköinen, painoa oli viime viikon neuvolassa tullut 2kg ja het täti kyseli että onko tullu herkuteltua...nooh,välillä ;)
Edelleen kävelylenkit houkuttelee enemmän kun punttis mutta molempia silti teen, joka päivä jotain + vielä raksalla heiluminen :)

Vielä viikko töitä ja sitten hiihtolomalle! Hyviä vointeja kaikille mammailijoille :D

Flunssan pukkas päälle ja kuumettakin on 38. Ärsyttävää todellakin, tietenkin mun mäihä että kohta alkaa samaan syssyyn synnytyskin. Ei varmaankaan olis kovin kivutonta.
Mutta sitten se kyllä olis ohi.
Ei kai tosta muuten ole haittaa jos loppuaikana sairastaa, vai onko?
Rv siis 38+4

Onnea Hugadelic! Ehkä ollaan naapurihuoneissa oltu ponnistamassa ??!
Samaaan hengenvetoon yhdyn samaan kuoroon eli viime viikonloppuna meidänkin mimmi putkahti ulos. Tainnut olla massakuurilla nimittäin 4400g kertoo jo jotain. :eek: Pituutta 52cm. Nyt parannellaan haavoja, mitkä hurjista lukemista huolimatta jäivät melko pieniksi.
Ihanaa vauva arkea luvassa :haart:
Mutta huomenna pääsen jo tekemään yläkroppaa salille, kyse ei ole mistään rankasta treenistä, vaan lähinnä muistelen missä se uusi kotisali sijaitsee.

Onnittelut Hugadelicille + perheelle :) Edit: ja KateS:lle myös!

Täällä vierähtää maanantaina 30 viikkoa täyteen - 75% raskaudesta siis lusittu!! Nukkumisen kanssa on ollut vähän hankaluuksia, heräilen 3-5 kertaan yössä vessaan tai kääntämään kylkeä. Maha on kasvanut, viime viikonlopun tienoilla mittasin 101cm.

Treenit kulkee punttien kanssa vielä tosi mainiosti, mutta kävelylenkit ei tunnu enää kivoilta. Muutenkin vessahätä iskee puolen tunnin välein, ja kävellessä (varsinkin jos vähänkin ripeämmin yrittää) se pienikin tärinä aiheuttaa tuskaisaa tunnetta rakossa :( Salilla sitten oon sotkenut jonkin verran fillarilla, ja crosstraineria pystyn tekemään kevyellä vastuksella ja silleen tosi "sulavasti" ettei tule tärinää.

Kai se pitää pikkuhiljaa alkaa yrittää valmistautua siihen ajatukseen, että jakautuminen voi tulla aika piankin jo eteen :eek: Huu...

Täällä kasvatellaan myös masua ja voidaan :urjo:......

Oletteko käyttäneet proteiini jauhoja tai palautumisjuomaa raskauden aikana? Tai onko kukaan kysynyt neuvolasta sen käytöstä? Tosin niiden vastauksen kyllä saattaa arvata..... Mutta voiko niistä olla jotakin haittaa sikiölle.

Vointeja tuleville äideille!

Tsemppiä Fimale, kyllä se :urjo: varmasti vielä ohi menee!

Mä en ole käyttänyt palkkaria tai jauhoja muutenkaan koko raskauden aikana. Ihan alussa olin aivan sekaisin kaikesta informaatiosta ja jätin varmuuden vuoksi palkkarin pois, enkä nyt sitten ole sitä ottanut ohjelmaan sen koommin. Se vähän ärsyttää etten ole sitten vaivautunut korvaamaan palkkaria edes millään kunnollisella sapuskalla... Muutenkin saa kantaa ruokaa selkä vääränä mukana :)

Kai mä nyt jatkan samalla linjalla loppuun asti... Tänään siis tasan 30 viikkoa kasassa eli viimenen neljännes jäljellä. Pikkuhiljaa olen jo alkanut odottaa, että mahaotus tuolta realisoituisi, että pääsee siihen tutustumaan ja hellittelemään :)

Olen jonkin verran lukenut tätä palstaa, mutta itse en ole vielä kirjoitellut. Itselläni on meneillään 21 raskausviikko, eli kesäkuussa sitten on laskettu aika. Itselleni himoliikkujalle oli alkuun vaikeaa,
kun piti alkaa rajoittaan liikkumista, mutta kaikkeen tottuu.
Nyt enää harrastelen kävelyä ja salilla käyntiä. Salillakin kyllä en enää jalkoja voi pahemmin treenailla, aika tavalla yläkroppa painoitteista. Kyselisin vähän raudasta, kun mulla on anemiaa ollut ennenkin ja nyt rauta-arvo putosi 116 ja lääkäri sanoi, että rautaa voisit alkaa syömään. Onko jotain hyvää merkkiä mikä olisi vatsaystävällinen, mitä suositella? Entä miten paljon vitamiineja olisi hyvä syödä? Itse olen syönyt vain raskausajan multivitaa, joka on tarkoitettu odottaville. Kiloja mulla on tullut ihan normaalin puitteissa, joku 4,5 kiloa. Ja vasta nyt mulla on muutenkin alkanut vatsa oikein kasvaan parin viime viikon aikana. Vielä yksi kysymys olisi, että missä kohtaa on hyvä alkaa treenaan lantiopohjan lihaksia? Nehän kuitenkin alkaa löystyyn mitä isommaksi vatsa käy.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom