Rannekipuun neuvoja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippo
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%

Hippo

kireys vain unelma
En löytänyt aiempaa threadia rannevaivoista...

Itselläni on usean viikon vihlonut oikeaan ranteeseen, kun rannetta kääntää eri asentoihin. Treenaamaan pystyn vielä, mutta sen jälkeen kipu voimistuu. Välillä käy mielessä, että tuleeko vielä päivä, jolloin ei pysty treenaamaan... Käytän rannetukia.

Neuvoja ja kokemuksia kaivattas! :)

Itselläni just tänään piti forkkutreeniä muuttaa, kun vasen ranne tuli niin helv.. kipeäksi.
Muutin vastaotteellarannekäännön levytangolla, käsipainoilla tapahtuvaan vastaavaan.
-->Kipua ei enää tuntunutkaan...
Myötäotteella rannekääännöt menivät moitteitta.:)

Jos pahenee treenatessa tuo rannekipu niin pidä nyt ihmeessä taukoa niistä treeneistä joissa ranne kipeytyy ja anna sen parantua kunnolla. Muuten voi olla huomattavasti pitempi pakollinen tauko pian edessä. Itselläni oli ranne 7 viikkoa niin kipeä ettei kestänyt edes pelkän tangon painoa. Viime maanantaina löin sitten todella kipeästi käteni jalkaprässiin niin että ranteesta kuului kova napsahdus. Sen jälkeen ei ole ollut läheskään niin kipeä kuin aikaisemmin eli ilmeisesti jotain naksahti ranteessa takaisin paikoilleen. Tätä em. "hoitomuotoa" ei ehkä kuitenkaan kannata kokeilla :D . Jos on rasituksesta johtuvaa tuo rannekipu niin Ice Power voi kanssa tehdä ihmeitä..

Kiinnittäisin huomiota kääntyykö ranne penkkipunnerruksessa.
Välillä näkee,että tehdään rannekääntö ja penkkipunnerrus yhdistelmää.
Sama hauiskäännössä;pitäisi ranne olla koko liikkeen ajan suorassa.
Nämä kun korjaa niin pitäis auttaa. :thumbs:

Hippo sanoi:

Itselläni on usean viikon vihlonut oikeaan ranteeseen, kun rannetta kääntää eri asentoihin. Treenaamaan pystyn vielä, mutta sen jälkeen kipu voimistuu. Välillä käy mielessä, että tuleeko vielä päivä, jolloin ei pysty treenaamaan... Käytän rannetukia.

Kiro, OMT, napra... Tarvittaessa nekin ohjaa lekurille. Jos vaiva ranteen pikkuluissa ("lukko") apu yleensä nopea, 1-3 hoitokertaa.

Samalla salilla treenaava lääkäri neuvoi kaveriani venyttelemään huolella ja säännöllisesti ranteita. Oli kuulemma oma ohje auttanut lekuriakin. :D

Itselleni oli varastolla töissä ollessani (laatikoiden nostelua ja heittelyä, suht raskasta) kehittynyt ranteeseen pieni muhkura joka rajoitti ranteen liikerataa "ylöspäin" suht kivuliaasti. Näytin sitten sitä silloisen opinahjoni terveydenhoitajalle joka sanoi sen olevan suht. normaali mikäliepatti joka sisältää nestettä. en muista siis oikeaa nimeä. joka tapauksessa vaivasta pääsisi joko odottamalla, jolloin se saattaa laskea itsestään, tai TOINEN vaihtoehto oli _puhkaista_ se. Eli käytännössä neuvoi vaan murjomaan sitä, jolloin hyvässä lykyssä menee rikki ja katoaa koko ongelma. pahimpia tapauksia joudutaan silloin tällöin leikkaamaan. Itselläni katosi ajan myötä kys. ongelma mutta luulen että sait itse puhkaistua patin lyömällä siihen prässiin.. Kuulostaisi ainakin juuri siltä.

Antti

kumali sanoi:
Itselleni oli varastolla töissä ollessani (laatikoiden nostelua ja heittelyä, suht raskasta) kehittynyt ranteeseen pieni muhkura joka rajoitti ranteen liikerataa "ylöspäin" suht kivuliaasti. Näytin sitten sitä silloisen opinahjoni terveydenhoitajalle joka sanoi sen olevan suht. normaali mikäliepatti joka sisältää nestettä. en muista siis oikeaa nimeä. joka tapauksessa vaivasta pääsisi joko odottamalla, jolloin se saattaa laskea itsestään, tai TOINEN vaihtoehto oli _puhkaista_ se. Eli käytännössä neuvoi vaan murjomaan sitä, jolloin hyvässä lykyssä menee rikki ja katoaa koko ongelma. pahimpia tapauksia joudutaan silloin tällöin leikkaamaan. Itselläni katosi ajan myötä kys. ongelma mutta luulen että sait itse puhkaistua patin lyömällä siihen prässiin.. Kuulostaisi ainakin juuri siltä.

Antti

Kyllä se minun tapauksessani oli joku nivel tai jänne tai vastaava joka siellä napsahti. Ei osunut edes se kipeä kohta siihen prässiin. Eikä ollut sitäpaitsi mitään pattia ranteessa muutenkaan. Mutta joskus vuosia sitten minulla oli joku kuvailemasilainen muhkura muistaakseni vähän nilkan yläpuolella ja sen sain silloin puhkaistua potkaisemalla ko. kohdan seinään.

Itselläni murtui ranne about 10v sitten. Ranne kipeytyi aina ranteita treenatessa. Noin vuosi sitten huomasin Savolaisen Maken supermassa-kirjassa hieman erilaisen tavan tehdä noita rannekääntöjä(tangolla seläntakana) koitin tuota ja kipua ei enää ilmaantunutkaan. Nyt olen tehnyt ranteita pelkästään tolla tyylillä ja ainoa ranteissa tuntuva kipua on tervettä treenistä johtuvaa poltetta. Suosittelen testaamaan ja jos joku vielä löytäisi kuvia tosta liikkeen suorituksesta niin vois laittaa tähän threadiin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hippo sanoi:

Se päivä ettet pysty enää treenaamaan tulee! ainakin minulla tuli, en välittänyt rannekivuista, kunhan vain pystyin treenaamaan, sitten eräänä käuniina käsitreenipäivänä ranteita alkoi vihloa niin, että treenit piti jättää kesken. Tämän päivän jälkeen tulikin yli 4kk:n tauko yläkropalle. Ranteet oli pahimmillaan niin kipeät, että jopa kyykätessä sattui ranteisiin, puhumattakaan painojen kantamisesta. Sitten hain lääkäriltä tulehduskipulääkettä, joka auttoi jonkin verran, tai oikeastaa aika paljon, mutta sen kuurin jälkeen piti vielä pitää taukoa treenistä. Nyt on oikea ranne ihan kunnossa, vasempaan sattuu vielä vähän penkatessa. Paremapaan suuntaan kokoajan kuitenkin menee.
Tästä lähtien pidän suosiolla taukoa, jos johonkin paikkaan tulee minulle tuollaista "luonnotonta" kipua.
ELI
Sun kannattais hakea tulehduslääkettä, ja pitää treenitaukoa, ainakin sellaisista liikeistä joissa ranteisiin sattuu. Hyvät rannesiteet on MUST, niihin kannattaa satsata! Jos ei lääkäriin asti jaksa vaivautua, niin voihan sen tulehduslääkekuurin määrätä itse itselle. Mitään voimakkaita lääkkeitä et tietenkään saa, mutta sekin auttaa jo jotain jos otat ibuprofeiiniä sisältävää lääkettä (esim. burana, ibumax ym) 600mg 10päivän ajan. Kannattaa kuitenkin kinuta lääkäriltä jotain parempaa. Ja eihän sitä tiedä, vaikka sulla olis rasitusmurtumia ranteissa. Mun ranteita ei kuvattu.

Menee vähän OFFTopikiks, mutta liittyy rannekipuun myös...
Itse en pysty tekemään pystysoutua kunnolla kun vasemmassa ranteessa muljahtaa joku ja se tekee tosikipeää, itseasiassa kaikissa liikkeissä joissa ranne venyy ns.alaspäin tapahtuu tuo "muljahdus" mukavan äänen kera.

Missä vika?

Alkuperäinen vaiva juontuu siitä kun sain viimekesänä jännetuppitulehduksen ranteeseen(trukin ratin veivaamisesta ja rannetta rasittavista nostoista, mitä ihmeellisimmissä asennoissa) Ensin sain tukisiteen 1kk:si joka ei auttanut, sitten kortisooni piikki suoraan kipukohtaan ja johan alkoi helpottaa. Silti ranne vaivaa vetävissä liikkeissä, esim. rannekääntö myötä/vastaotteella ei satu ollenkaan, mutta heti kun vähän pystyyn soutelee niin on kipu sietämätön

-Heinäkorsi-

Uskon että useimmilla pitkään harjoitelleilla on liikkeitä joita ei tehdä, itse olen jättänyt väliin kokonaan(korvannut muilla liikkeillä). niiden huonojen puolien vuoksi esim. niskantakaa punnerrus, pystysoutu ja yhdenkäden ojentajapunnerrus käsipainolla.

Suosittelen jättämään väliin liikkeet joissa (epätavallista) kipua ilmenee tai ei sovi omalle rakenteelle.

Siihen en tässä puutu, millä tavalla nuo mainitut liikkeet olen pois jättänyt.

Kiitti vinkeistä!

Oon tosiaan joutunut välillä lopettaa sarjan kesken, kun kipu on yltynyt. Kipukohta paikallistuu niveleen. Oon miettinyt tekniikkaa ja pitäs mulla olla hyvät rannetuet, mut niihin satsaaminen ei oo auttanut.

Venyttelyä en oo kokeillu, täytyy kokeilla. Enkä oo vahvistanu ranteita aiemmin. Taidan ottaa rannekäännön myös ohjelmaan mukaan! :thumbs:

Minkälaisia rannetukia porukka suosii? Itse olen toistaiseksi kokeillut vain tavallista ideaalisidettä, mutta eipä se tuntunut auttavan, ja ties vaikka aiheuttaisi lisää kipua väärin sidottuna.

Leelucky sanoi:
Itselläni murtui ranne about 10v sitten. Ranne kipeytyi aina ranteita treenatessa. Noin vuosi sitten huomasin Savolaisen Maken supermassa-kirjassa hieman erilaisen tavan tehdä noita rannekääntöjä(tangolla seläntakana) koitin tuota ja kipua ei enää ilmaantunutkaan. Nyt olen tehnyt ranteita pelkästään tolla tyylillä ja ainoa ranteissa tuntuva kipua on tervettä treenistä johtuvaa poltetta. Suosittelen testaamaan ja jos joku vielä löytäisi kuvia tosta liikkeen suorituksesta niin vois laittaa tähän threadiin.
Mullakin samaa hommaa jos forkkuja yritti "normaalisti" treenata niin aina rupesi ranteissa pistämään ja rupesin tekemään juuri noin että laitan tangon periaatteessa takareisiä vasten ja siitä ylöspäin kiertämään ja pystyy vetämään forkut aivan loppuun ilman mitään rannekipuja, suosittelen muillekkin jos vastaavia vaivoja :worship: :kippis1:
:offtopic: ja sama muuten vaivaa esim. hauiskäännöissä mutkatangollakin, eilen kokeilin ottaa kaverilta rannesiteet lainaksi ja mitäs helmettiä, 4 toistoa lisää seuraavaan sarjaan :eek: ihmetyttää miten tämmöinen vihlonta voi rokottaa noin paljon toistoja sarjasta?

Mulla kans :( Hauistreenissä särkee ranteisiin aika lailla. Toiseen niin paljon, että sarja pitää lopettaa kesken. Oon silti sinnikkäästi jatkanut.

Kipu on ihan perustavallista jännetupentulehduskipua. Tuttu kipu vuosien takaa.

Eilen harjoittelin himassa ja tein muutamia jooga/voimaliikkeitä, joissa on oma paino ranteiden päällä ja yöllä särki niin paljon, ettei pystynyt nukkumaan.

:( Ei huvittaisi pitää treenitaukoa, ku treenit on olleet ihan vituillaan melkeen 2kk sairastelujen, yllätysmenojen ja epäsäännöllisen elämän takia.

Pomme sanoi:
Sun kannattais hakea tulehduslääkettä, ja pitää treenitaukoa, ainakin sellaisista liikeistä joissa ranteisiin sattuu. Hyvät rannesiteet on MUST, niihin kannattaa satsata! Jos ei lääkäriin asti jaksa vaivautua, niin voihan sen tulehduslääkekuurin määrätä itse itselle. Mitään voimakkaita lääkkeitä et tietenkään saa, mutta sekin auttaa jo jotain jos otat ibuprofeiiniä sisältävää lääkettä (esim. burana, ibumax ym) 600mg 10päivän ajan. Kannattaa kuitenkin kinuta lääkäriltä jotain parempaa. Ja eihän sitä tiedä, vaikka sulla olis rasitusmurtumia ranteissa. Mun ranteita ei kuvattu.
Burana on ihan hyvä lääke jos ei oo hirveesti mahavaivoja(haava/närästys) mutta 600mg/d ei todellakaan riitä tulehduksen lievitykseen(jos sellaisesta on kyse). Lääkärillä kannattaa käydä jotta mahdollisesti selviää mikä ranteessa on vikana ja lisäksi saat reseptin buranasta (esim. 4x600mg parin vkon ajan tai jos et tykkää nieleskellä montaa tabua päivässä ni sit jotain uusia selektiivisiä ja kalliita tulehduskipulääkkeitä, joissa löytyy esim. 1tbl/päivä -annostus), lepo on luultavasti välttämätöntä ranteesi parantumiselle! Paikallisesti voit koittaa apteekista saatavia lääkevoiteita (Zon, Orudis...). Ice powerkin on ihan kivan väristä, mobilat ei edes sitä... :thumbs:

Hippa sanoi:
Mulla kans :( Hauistreenissä särkee ranteisiin aika lailla. Toiseen niin paljon, että sarja pitää lopettaa kesken. Oon silti sinnikkäästi jatkanut.

Kipu on ihan perustavallista jännetupentulehduskipua. Tuttu kipu vuosien takaa.

Eilen harjoittelin himassa ja tein muutamia jooga/voimaliikkeitä, joissa on oma paino ranteiden päällä ja yöllä särki niin paljon, ettei pystynyt nukkumaan.

:( Ei huvittaisi pitää treenitaukoa, ku treenit on olleet ihan vituillaan melkeen 2kk sairastelujen, yllätysmenojen ja epäsäännöllisen elämän takia.

Kai teet hauikset mutkatangolla ja keskityt pitämään ranteet suorina ( mieluummin vähän sisäänpäin käännettyinä )? Itsellänikin oikea ranne vihloi ennen, varsinkin hauista tangolla rääkättäessä.. Hommasin sitten rannetuet, eikä oo vihlonut sen jälkeen. Paitsi jos päästää ranteet valahtamaan väärään asentoon. Ilman tukia vihloo vaikka ranteet ois oikeassa asennossa ja painot pienet.

Jos pystyt, kokeile tehdä noita jooga / voimaliikkeitä siten, että ranteet ovat suorina --> joko " käsi nyrkissä " siten, että rystyset ovat maata vasten tai käsi auki.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom