Rakentajan "se seuraava talo" eli mitä teen toisin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Minä kyllä testaan tän kämpän myyntihinnan ensi syksynä. Saapi joku välittäjä tulla tsekkaamaan nurkat ja saa vaikka myydäkkin jos riittävästi tulee profiittia. no vuodessa voi tapahtua mitä vain, maailmanmarkkinoilla nimittäin. Mutta lähtee kyllä varmasti jos joku riittävästi latoo euroja tiskiin.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Minä kyllä testaan tän kämpän myyntihinnan ensi syksynä. Saapi joku välittäjä tulla tsekkaamaan nurkat ja saa vaikka myydäkkin jos riittävästi tulee profiittia. no vuodessa voi tapahtua mitä vain, maailmanmarkkinoilla nimittäin. Mutta lähtee kyllä varmasti jos joku riittävästi latoo euroja tiskiin.

Eikös Timballe tullut nurkille ihan Suomen hulppein päiväkotikin että siinä on todellinen lapsiperheen valinta ;)

Eikös Timballe tullut nurkille ihan Suomen hulppein päiväkotikin että siinä on todellinen lapsiperheen valinta ;)

Juu, tuo Mäkisen Tommin ralliautopaja muutettiin päiväkodiksi. En ole käynyt siellä, mutta kuulemma vallan siistit mestat ovat. Meidän pojat on tuossa Palokassa päiväkodissa kun se on vuoropäiväkoti ja Puuppolan päiväkoti ei ole.

Onhan tämä suunta sijainniltaa hyvä, sillä on haluttua aluetta. Nopeasti pääsee kaupunkiin, Palokan ostoshelvetti lähellä ja tontit isoja. Paljon lapsiperheitä ja meno muutenkin rauhallista.

Ja vittu liity tämä aiheeseen taas mitenkään....

Ite talossa en kauheesti toisin tekis, mut itse työnteossa paljonkii. Jos nyt rakentasin niin ostasin oikeasti kaivinkoneen itelle ja kaikki maailman apuvälineet. Nauharuuveista täryyn. Lähdin tekemään taloa aivan liian hepposilla työkaluilla.

Ite talossa en kauheesti toisin tekis, mut itse työnteossa paljonkii. Jos nyt rakentasin niin ostasin oikeasti kaivinkoneen itelle ja kaikki maailman apuvälineet. Nauharuuveista täryyn. Lähdin tekemään taloa aivan liian hepposilla työkaluilla.

Eikös kaivinkonetta varten pidä ottaa jo sitten aivan oma laina? :rolleyes:

Eikös kaivinkonetta varten pidä ottaa jo sitten aivan oma laina? :rolleyes:

Äsh, mitä sitä turhia. Monethan sisällyttävät uuden autonsa myöskin asuntolainaan mukaan. Ei siinä tilanteessa kukaan enää jaksa laskea mitä se auto oikeasti tulee maksamaan vaikkapa 20 vuoden asuntolainan takaisinmaksuajalla..

Äsh, mitä sitä turhia. Monethan sisällyttävät uuden autonsa myöskin asuntolainaan mukaan. Ei siinä tilanteessa kukaan enää jaksa laskea mitä se auto oikeasti tulee maksamaan vaikkapa 20 vuoden asuntolainan takaisinmaksuajalla..

Mistä muualta saa "autolainan" 2% vuosikorolla? Jos auto on pakko saada niin tohon lainaanhan se kannattaa upottaa eikä maksella erikseen omana. Ainakin ne "autolaina" mitä mulle pankki on aikanaan antanut on olleet jotain tyyliin euribor + 8% marginaali... (joustoluotto tms..)

Ja sellasia vanhoja toimivia kaivureita saa muutamasta tonnista ylöspäin.. OK-talon pohjat ja pihat keivelee vähän paskemmallakin koneella.

Mistä muualta saa "autolainan" 2% vuosikorolla? Jos auto on pakko saada niin tohon lainaanhan se kannattaa upottaa eikä maksella erikseen omana. Ainakin ne "autolaina" mitä mulle pankki on aikanaan antanut on olleet jotain tyyliin euribor + 8% marginaali... (joustoluotto tms..)
Ja voihan sen auton osuuden lyhentää siitä nopeammin, vaikka 24ke auto niin tonni kuussa parin vuoden ajan extraa. Tosin rakentaneella ei liiemmin sitä extraa kyllä ole.

Eikö pankki valvo ollenkaan mihin sitä raksa rahaa käytetään? Tietääksenihän asuntolaina pitäisi pankin sääntöjen mukaan käyttää asuntoon. Ei vittuilua, vaan oikeasti kiinnostaisi tietää miten käytännössä pankkia huijataan :D

Zone-sarja -42%
Eikö pankki valvo ollenkaan mihin sitä raksa rahaa käytetään? Tietääksenihän asuntolaina pitäisi pankin sääntöjen mukaan käyttää asuntoon. Ei vittuilua, vaan oikeasti kiinnostaisi tietää miten käytännössä pankkia huijataan :D

Eipä ne sen kummemmin kysele mihin rahat käytetään. Riittää kun pystytään todistamaan pankille talon valmiusastetta aika ajoin, ettei kaikkia rahoja käytetä viinaan ja naisiin. Jos tosi(!!) paska tuuri käy, niin verottaja saattaa kysellä selvityksiä rakennusprojektista. Mikähän todennäköisyys tuossakin on?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei kukaan niin tyhmä ole että ostaa 90.000 euron auton 200ke lainalla. Mutta jossain 250ke lainassa vaikkapa 15-20ke auto ei niin helposti näy. Eikä tunnu kukkarossakaan, kunhan unohtaa 25v päästä sen jälkivitutuksen summasta mitä se Corolla tulikaan maksamaan.
Jottei jää epäselväks niin meidän auto on ostettu ihan omalla rahalla, ei lainarahalla, eli voiko sanoa laillisesti ;)

Ja tuskin pankkia paljon haittaa, jos haluaa ottaa vaikka 90ke lisää lainaa autoa tai lomamatkaa varten. Korot maksat joka tapauksessa ja vielä vähän päälle. Velaksi autoja ostavat ottavat uuden autolainan kuitenkin parin vuoden päästä, kun tulee uuttaa audia markkinoille kiiltävämmällä maskilogolla ja kevätaurinko lämmittää.

Ja tuskin pankkia paljon haittaa, jos haluaa ottaa vaikka 90ke lisää lainaa autoa tai lomamatkaa varten. Korot maksat joka tapauksessa ja vielä vähän päälle. Velaksi autoja ostavat ottavat uuden autolainan kuitenkin parin vuoden päästä, kun tulee uuttaa audia markkinoille kiiltävämmällä maskilogolla ja kevätaurinko lämmittää.

Viime vuonna hain pienen lainan taloprojektia varten ja pankissa kehoittivat että haetaan niin paljon lainaa kun talon takauksella saa, jos tulee myöhemmin jotain tarvetta niin laina on valmiina ja soito pankkiin niin rahat on tilillä :) -tuo summa nostettavissa niin kauan kun takaisinmaksua jäljellä, toisaalta jos ei nosta ikinä niin ei aiheuta mitään kulujakaan tms. joten nyt olis aika hyvin reservissä :)

Kuuluu periaatteessa tähän ketjuun ...

Pari perusjuttua mitä itse ainakin näin jälkikäteen olen miettinyt. Pari investointia (maalämpö ja oma tontti) herättää keskusteluja siitä kannattaako vai ei. Maalämmöstä on keskustelu jo toisessa threadissa, mutta sitten tämä tonttiasia.

Oma tonttihan alkaa tuottamaan vasta myöhemmin. Esim. meidän tontti maksoi karvan verran alle 20 000€ maksuineen ja papereineen. Vuora tontista olisi n. 100€/kk. Nythän maksamme lainaa 20 000€ suuremmasta summasta, mutta voimme vähentää sitä 100€ enemmän.

Eli onko tämä järkevä yhtälö vai kannattaako se tontti vuokrata?

Taloa myydessä ei ilmeisesti omasta tontista juurikaan ole hyötyä ... vai onko. Nyt kysymys siis ns. kaupunkitonteista.

Taloa myydessä ei ilmeisesti omasta tontista juurikaan ole hyötyä ... vai onko. Nyt kysymys siis ns. kaupunkitonteista.

En minä ostaisi taloa mikä on vuokratontilla. Tietty siten että sen saa lunastaa kohtuuhintaan itselleen.

En minä ostaisi taloa mikä on vuokratontilla. Tietty siten että sen saa lunastaa kohtuuhintaan itselleen.

Näin se varmaan juuri on, eli se riippuu vähän ostajasta. Jollekin omalla tontilla on merkitystä ja jollekin taas ei.

Perusteluja tälle?

Meillä on vuokratontti (tonttia ei ollut/ole edes mahdollisuutta ostaa). Sama tilanne oli suuressa osassa kaupungin tontteja täällä. Kuitenkin tontti on sellainen, joita ei löydä vapailta / mistään markkinoilta oikein edes rahalla. Tässä lähistöllä on myyty samankokoisia, samalla tehokkuusluvulla tontteja todella surkeilta paikoilta 160-180ke hintaan... Ton perusteella meidän tontin arvo on vähintään se 180-200ke. Ja vuokraa maksetaan n. 400e/kk. Vuokrasopimus vuoteen 2069.

En kyllä olisi valmis ottamaan 200ke lisää lainaa tonttiin... Toki tän päivän koroilla se olisi liki ilmaista, mutta korkojen noustessa voisi tulla ongelmia.

Perusteluja tälle?

Meillä on vuokratontti (tonttia ei ollut/ole edes mahdollisuutta ostaa). Sama tilanne oli suuressa osassa kaupungin tontteja täällä. Kuitenkin tontti on sellainen, joita ei löydä vapailta / mistään markkinoilta oikein edes rahalla. Tässä lähistöllä on myyty samankokoisia, samalla tehokkuusluvulla tontteja todella surkeilta paikoilta 160-180ke hintaan... Ton perusteella meidän tontin arvo on vähintään se 180-200ke. Ja vuokraa maksetaan n. 400e/kk. Vuokrasopimus vuoteen 2069.

En kyllä olisi valmis ottamaan 200ke lisää lainaa tonttiin... Toki tän päivän koroilla se olisi liki ilmaista, mutta korkojen noustessa voisi tulla ongelmia.

Tottakai tilanne on eri kun tonttien hinnat on tuota luokkaa. Itse olen sen verran änkyrä että ihan periaatesyistä halusin oman tontin. En koe asuvani omassa talossa jos maksan siitä kuitenkin vuokraa. Tämä siis oma, yksinkertaisen mielen yksinkertainen näkökulma.

... Ton perusteella meidän tontin arvo on vähintään se 180-200ke. Ja vuokraa maksetaan n. 400e/kk. Vuokrasopimus vuoteen 2069.

Noilla tontin hinnoilla olis kyllä jäänyt rakentamatta. Ja ehdottomasti ostettiin tontti omaksi vaikka velkaa pitikin ottaa lisää sen 30k€.

Noilla tontin hinnoilla olis kyllä jäänyt rakentamatta. Ja ehdottomasti ostettiin tontti omaksi vaikka velkaa pitikin ottaa lisää sen 30k€.

Tämä nyt on vain realismia pk-seudulla. Onnekkaana saatiin kaupungin tontti ja vielä erinomainen sellainen.

Latest posts

Back
Ylös Bottom