Rajavartiolaitos Immola

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja raggi
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Asiasta kukkaruukkuun, eikö siivet (hopeiset, kultaiset tjsp.) ole laskuvarjohyppyjen merkki (se ropelli, mikä on esim. LJK:n miehillä rinnassa, kun hyppyjä on tarpeeksi suoritettu), ja punainen baretti ihan vaan erikoisjoukkojen (""-merkeissä tai ilman, ihan sama) merkki? Jostain jäi mielikuva että venäjän Spetsnaz (OSNAZ) joukotkin käyttävät punaista barettia, vaikkeivat laskuvarjoja käytä?

Eikö kukaan pistäny ErRJK yhteisöö galtsus pystyy? Minnes se hävis, just ku rekkasin taas galtsuun :D Voitais tehä joku toinen yhteisö mis voitais jutustella ja tutustuu vähän paremmin ennen 9.7 vai olenko yksin tässä ideassa :D (nicki on roparn jos ketää kiinnostaa)

Mmjoo, vedämpä sanani sen verran takasin että kyllä vähän tonkimalla näyttäis olevan, notta tosiaan muutkin joukot kuin laskuvarjoheikit pitäis punasta päässä maailmalla.

Sinänsä saattais olla ihan hyvä idea pistää Utin ja erjk:n baretit saman värisiks; tulevien vuosien rekrytoimisen helpottamiseks..

Saas nähä, samapa tuo.

Edit:
Silliam:
Pistettiinhän se ja tuli sinne heti muutama mutta lähtivät yhtä kiireesti poiskin, joten nääh.. Ehkä sellanen pysyy pystys paremmin lähempänä kurssin alkua.

Itse itseäni lainaten ja sisälukutaitoa kuuluttaen:

...Tämä kun on yleensä varattu niille, jotka ovat hypänneet useamman laskuvarjohypyn...

Toki niitä joissakin yksiköissä voidaan käyttää tästä huolimatta, vaikka väri onkin perinteisesti laskuvarjokoulutuksen saaneille. Kun tuo baretti oli alun perin käytössä WW2:den brittien laskuvarjojoukkojen käytössä, niin tästä tämä väri ja sen merkitys juontaa juurensa. Ja koska tykkään n*ssia pillkua, niin tehdäänpä ero punaisen ja viininpunaisen välillä (vaikka myönnetään, englanniksi tästä käytetään myös red beret -nimitystä joskus/harvoin):

Viininpunainen
_1505794_beret300.jpg

Punainen
woman_red_beret.jpg

Ja tietääkseni Spetsnaz-joukoilla on käytössä vaalean sininen baretti.

Joo jos täällä tää homma on vaan tätä jauhamista tosta tyhjän päiväsestä asiasta niin vois tosiaan tehä jonnekki jonku toisen keskustelu jutskan. Meinaan et ois ihan jees vähä tutustua yms.... ja ku varmasti tulee valintakokeista tuttuja vastaan. Mieluummin juttelee jostain muusta ku tuosta Erikoisjääkäri hommasta joka nyt vaan kirjotetaan nuin ku se tuossa on. Ei siihen tarvi niitä lainausmerkkejä laittaa.

Selvyyden vuoksi; Erikoisjääkäri (siis tää Utin ammattilaisosasto, lyhennetään erjk ehkä, en oo varma).
Mitenkäs sitten ErikoisRAJAjääkäri lyhennetään? errjk?

Minun mielestä toi ErRJK on ainaski selvin ja lyhyin minkä siitä saa, sanoisin että se on se lyhenne jota siitä tulla käyttämään.

Koskas me pistetään miittiä pystyyn?? Kupille johki??

Taitaa vain porukka olla liian eri puolilla Suomea...

Joo, niin taitaapi olla. Ja täälläkin on vaan pieni osa tulevista taistelijoista, galtsusta vois tosin bongaa jokunen :D Mutta muuten olis kyllä tommonen pieni miitti ihan mukava..

Ihmeellistä keskustelua. Saan tämän sanomalla kaikkien vihat päälleni, mutta kirjoitan silti. Mitä joku on Erikoisrajajääkäreitä verrannut Sukeltajiin ja Laskuvarjojääkäreihin, niin sanoisin ettei niitä voi kunnolla edes vertailla keskenään.

Ei ole mitenkään mahdollista, että Erikoisrajajääkäreistä tulee lähellekään yhtä kovakuntoista väkeä, kuin esimerkiksi sukeltajista. Vaikka Imatralla varuskunnan sairaanhoitaja toisin sanoi (se kalju). Mutta, kyllähän jokainen voi esimerkiksi pelkkiä pääsykokeita vertaamalla nähdä että kumpi on raskaampi. Lenkkipolku, vai altaan pohja ja hengityksen pidätys. Punkero junassa oli ehkä hivenen töykeä ja olisi voinut ilmaista mielepiteensä paremmin, mutta oli hän hyvinkin oikeassa. Ei ole mitään vastaan sanomista sukeltajalle.( Onhan jokainen nämä nähnyt? http://video.google.com/videosearch?q=haaste )

Laskuvarjojääkäreillä nyt on kansan sydämissä paikka kovina metsän miehinä, jotka olosuhteista riippumatta tekevät hommansa. Siihen on myös vaikuttanut monen kymmenen vuoden historia. Vaarin-/viininpunainen baretti kerää kunnioittavia katseita kadulla ja varuskunnissa. Pitkät aamulenkit ja hyppykoulutus ovat omaa luokkaansa. Ainoa vika heissä on ylimielisyys, joka varmaan kylvetään Imatralla myös Erikoisrajajääkäreihin.

Pelkään pahoin, että koulutus ei tule olemaan lähelläkään sitä, mitä tulevien alokkaiden annetaan ymmärtää. Luulen, että Rajavartiolaitos yrittää vain nostaa uskottavuuttaan. Paikan päällä näki, että alussa ollaan, kestää monta vuotta ennen kuin homma alkaa Imatralla kunnolla toimimaan ja varusmiehistä tulee oikeasti kovia. Järjestäjien haparointi pääsykokeissa voidaan siis laittaa kokemattomuuden ja perinteiden puuttumisen (vrt. LJK) piikkiin, mutta...

LJK ja SukK saavat kyllä kunnioitukseni täysin, vaikka itse olenkin Imatralle ErikRJK.hon menossa. Ei auta, toiset vaan on kovempia. Tämä on vain pienen Imatralle heinäkuussa matkaavan pojan mielipide. Saapahan sitten nähdä minkälaista siellä oikeasti on, toivottavasti olin väärässä...

(kirjoittaisin enemmän, muttei ehdi)

Niin miksi et sitten mennyt SukKiin tai LJK:hon ?

" Ei ole mitenkään mahdollista, että Erikoisrajajääkäreistä tulee lähellekään yhtä kovakuntoista väkeä "

Voit minun mielestäni puhua vain omasta puolestasi.

no se riippuu ihmisestä, mikä on kovaa. Toiset on kaloja, toiset metsän nopeita eläimiä. Joku voi pitää hengitystä kaks viikkoo ja räpiköidä kuin ahven, muttei jaksa kilometriä juosta, ja sama toisinpäin. Tostahan on aina ollut taistoa, kumpi on kovempi, LJK vai SuKK. ErRJK kokeet oli samat kuin LJK:ssa, että ainakin sen kanssa ollaan suht samalla tasolla...(tulevaisuus näyttää, ollaanko edes siellä päin, mutta testien perusteella...)

Ainoastaan henkilö, joka on käynyt SEKÄ SuKKin että LJK, (ja ErRJK:n) voi vertailla näitä keskenään, mututiedolla ei oo mitään merkitystä tässä...

ErRJK kokeet oli samat kuin LJK:ssa, että ainakin sen kanssa ollaan suht samalla tasolla...(tulevaisuus näyttää, ollaanko edes siellä päin, mutta testien perusteella...)

No mikäli nyt oikein tulkitsen pääsyehtoja, niin testien perusrakenne on sama, mutta eroavaisuuksia on. Ensinnäkin LJK:ssa on hyväksytty/hylätty, erikoisrajajääkäreissä 0 pistettä. Eli ei siis hylätty, mutta ei saa pisteitä. Hylätyllä (ainakin minun aikana) ei päässyt sisään (toki tässä jossain kohdin joustettiin, esim. annettiin yrittää uudestaan). Lisäksi LJK:ssa on hyppy 5m:stä ja sukellus neljään metriin. Muuten testit kyllä ovat yhteneväiset, mutta tuo hylätty tai nolla pistettä on eri juttu. Lisäksi LJK:hon vaaditaan 29 pistettä, Immolaan ei tätä tietoa annettu, vaan se sopeutetaan hakijoiden mukaan (toki tulevina vuosina tähän voi tulla muutoksia). Tässä käy taas ilmi, että koulutusohjelma hakee vielä suuntaansa, jota se luultavasti tekee vielä seuraavat pari-kolme vuotta. Mutta älkää nyt taas sitten vetäkö ihmeellisiä johtopäätöksiä, että polkisin maahan. Tämä on ihan faktaa taas. Edelleenkin hyvä juttu, jos olette menossa sinne.

Ainoastaan henkilö, joka on käynyt SEKÄ SuKKin että LJK, (ja ErRJK:n) voi vertailla näitä keskenään, mututiedolla ei oo mitään merkitystä tässä...

Omasta puolestani voin kyllä ilman suurempaa egon kolhaisua sanoa, että Suomen mittapuulla sukeltajien pääsyvaatimukset ovat kovemmat kuin LJK:n (tämä ei nyt sitten siis sulje pois sitä, että kuka on kovempaa porukkaa, sillä yksiköt ovat profiloituneet eri tehtäviin). Sukeltajista varmaan 99% pääsisi LJK:hon, mutta toisinpäin ei prosentti olisi samaa luokkaa. Toki tässä nyt on se, että uimista pitää treenata oikein kunnolla. Mutta kyllähän tuossa nyt näkee, kun pelkkiä pääsykokeita vertailee, että kummassa on korkeampi sisäänpääsytaso.

Lisäksi LJK:ssa on hyppy 5m:stä ja sukellus neljään metriin. Muuten testit kyllä ovat yhteneväiset, mutta tuo hylätty tai nolla pistettä on eri juttu.

ja kuten olen jo monessa paikassa tätä huudellut, niin kyllä se 03:30 herääminen vaikka sitten tasoittaa tuon hypyn ja sukelluksen.

Tuosta olen " ihme kyllä " steffen kanssa samaa mieltä, lajeista ei saisi tulla nollia.

Paikan päällä näki, että alussa ollaan, kestää monta vuotta ennen kuin homma alkaa Imatralla kunnolla toimimaan ja varusmiehistä tulee oikeasti kovia. Järjestäjien haparointi pääsykokeissa voidaan siis laittaa kokemattomuuden ja perinteiden puuttumisen (vrt. LJK) piikkiin, mutta...
Tosta oon kans vähä samaa mieltä. Toivottavasti oon vääräs mut voi olla kyllä toi eka kurssi ainaki aika säheltämistä.
Kiinnostais kans tietää et mistä Immolaan tulee kouluttajat kun luulis että noilla Immolan vanhoilla kouluttajilla ei kauheasti oo tietoo erikoisjoukkotoiminnasta tai muusta vastaavasta vaikka osaisikin erittäin hyvin kouluttaa rajajääkäreitä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom