Rajavartiolaitos Immola

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja raggi
  • Aloitettu Aloitettu
Mun on nyt pakko upottaa katkarapuni tähän soppaan.

Laskuvarjojääkärit, sukeltajat ja erikoisrajajääkärit, mikä enemmän tai vähemmän, voidaan nähdä erikoisjoukkosotilaan "perustutkintona".

Se vuosi on niin lyhyt aika, se antaa pintaraapaisun siihen, mitä kaikkea erikoisjoukko-toiminta voi pitää sisällään tai edellyttää. Ja jo tämä fakta erottaa varusmiespalveluksen ja ammattisotilaan, SAS- tai GROM-operaattoria ei kouluteta vuodessa. Tämäkin tosin on tullut viestiketjussa jo monesti esille. Pointtina se, että on turha puhua, mitä SAS-operaattori osaisi vuoden koulutuksella - vuoden koulutuksella ei synny mitään SAS-operaattoria.

Ymmärrän kyllä tulevien varusmiesten kannan, olen itsekin ollut samaisessa tilanteessa pari vuotta sitten. Innostus on kova ja syystäkin, eikö? Elämässä on aina hyvä asettaa tavoitteita & haasteita ja pyrkiä ylittämään ne.

Ja vielä tuosta erikoisjääkäri-termistä. Erikoisjääkäri-toimintaa on niin tiedustelu, rynnäkkö-toiminta ja etc. Erikoisjääkäri-toiminta on siis osa myös laskuvarjojääkäreiden koulutusta. Erikoisjääkärikomppaniassa palvelevat sopimussotilaat, joiden koulutus kestää 13 kuukautta. Tämän jälkeen halukkaat/soveltuvat voivat hakeutua sotilasammattihenkilöksi rykmenttiin ja palvella 5+5+5v-sopimuksella (tähän rajoitettuun aikaan on tulossa tod.näk. muutos). Heitä voi jo kutsua ammattisotilaiksi, kuten myös merivoimien erikoistoimintaosastoa.

Ja vielä, onnea kaikille Immolaan valituille, ottakaa kaikki irti tulevasta vuodesta. Sieltä(kin) saa hyviä eväitä myös tulevan elämän koitoksiin.

Terv. Erikoisjääkäriryhmän johtaja

Utin erikoisjääkäriryhmän johtaja vai tarkoititko Erikoisrajajääkäriryhmän johtaja?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitä merkittävää SINÄ olet tehnyt kun voit tulla polkeen lokaan nuorten jätkien innostuksen??

Siis missä vaiheessa olen polkenut maahan? Lainaanpa itseäni:

- Totta se, että kyseessä on ehkä erikoisjoukko Suomen standardeilla, mutta ei kansainvälisellä tasolla.

- En nyt mollaa varusmiespalvelusta tai sen käytännöllisyyttä, mutta jotta voitaisiin aloittaa kansainvälinen vertailu ylipäätänsä, pitäisi Suomella olla palkka-armeija, jotta edes voitaisiin laittaa koulutus, varusteet ja motivaatio samalle linjalle muiden "sotamaiden".

- En tietääkseni ole missään vaiheessa todennut, etteikö olisi hyvä asia, että näitä varusmiehille suunnattuja erikoistumisaloja olisi. Hyvähän se on.

- On se hyvä, että menee jonnekin sellaiseen paikkaan, jossa kuntoa koetellaan, en sitä sano.

Joten pyydän, näytä minulle missä olen painanut lokaan innostusta? Olen koko ajan sanonut vain, että vaikka te käyttekin sen erikoisrajajääkäri-koulutuksenne, niin älkää nyt hyvät lihapäät luulko, että olette kansainvälistä tasoa. Kun kovin monella on sellainen illuusio täällä. Suomen tasolle olette hyviä, siitä olen 100% samaa mieltä. Vahvensin oikein nuo kohdat, että ne selvästi tulisivat esille, kun kovin monilla on täällä valikoivaa lukemista, ja suodatetaan se asian ydin pois yleensä. Ja vastauksena mitä merkittävää, no, minulla on ainakin kokemusta armeijan erikoisjoukoista, toisin kuin kovin monilla täällä, jotka ovat sinne vasta menossa. Se, että jos on pelannut 30h viikossa Counter Strikea ei tee vielä oikeaa sotilasta, ja että tietäisi miten sitä reagoi, jos luotia tulee kohden.

Juuri sen takia sinne mennäänkin. Ihan kokeilemaan että mistä puusta on veistetty. Innostus on todella korkealla. Mutta kyllä siinä alkaa motivaatio laskea kun niinkin kova jätkä kun steffe79 tulee kertomaan faktat..

Se on kuitenkin hyvä, että maailmassa on kovia jätkiä kuten minä, jotka pitävät innostuksen edes jotenkin realistisella tasolla tietyillä alokkailla.

Edellisessä viestissäni viittasin erikoisjääkäreihin, jotka koostuvat sopimussotilaista (eli käytännössä varusmiespalveluksen laskuvarjojääkäreinä käyneistä henkilöistä). Ja näiden sopimussotilaana toimivien erikoisjääkärien sanotaan PV:n sivuilla pyrkivän kansainvälisesti uskottavaan erikoisjoukkokoulutukseen.

Noniin, tässä aletaan olla jo lähempänä totuutta. Näillä on jo enemmän varaa puhua erikoisjoukkotoiminnasta, vielä kun alettaisiin suorittaan tiheämpää vaihto-ohjelmaa muiden maiden erikoisjoukkojen kanssa, niin hyvä olisi ja samalla panostettaisiin valintakokeiden kovuuteen enemmän.

(ja btw, viimeksi kun SAS teki jotain operaatioita, nii tiettävästi tais olla iranin suurlähetystössä, sitä ennen falkkanilla, siihenpä ne sitten jääkin, ei nekään jokapäivä missään operaatiossa pyöri) Edellisellä sivulla noi oo-peen tiivistelmät mikä tekee joukosta erikoisjoukon MIELESTÄNI sopii hyvin noihin erikoisrajajääkäreihin...

En nyt puhu pelkästään SAS-koulutuksesta, vaikka käytänkin sitä esimerkkinä. Vaan tarkoitan kaikkia kovemman luokan erikoisjoukkoja eri maiden palkka-armeijoissa. Ja kyllähän ne SAS-pojat ovat ihan Irakissa olleet, lienevät vielä tänäkin päivänä. Ja toimintaa ovat varmasti nähneet. Olennaista tässä on nyt tämä tiettävästi-sana. Meinaatko, että minkään puolustusministeriö antaa lausuntoja operaatioista, jotka on suoritettu jossain "väärässä paikassa". Ja esim. GSG9:n pojat ovat viimeksi suojelleet Saksan lähetystöä Bagdadissa 2004. Ja siis tämä vain annettua informaatiota. Se, mitä kv-tason erikoisjoukot tekee (tai nyt lähinnä ne, jotka ovat sitoutuneet Irakin/Afganistanin sotiin) on melko varmasti aika salaista, että en usko sitä helposti laitettavan Youtubeen jakoon.

Joten pyydän, näytä minulle missä olen painanut lokaan innostusta? Olen koko ajan sanonut vain, että vaikka te käyttekin sen erikoisrajajääkäri-koulutuksenne, niin älkää nyt hyvät lihapäät luulko, että olette kansainvälistä tasoa. Kun kovin monella on sellainen illuusio täällä. Suomen tasolle olette hyviä, siitä olen 100% samaa mieltä. Vahvensin oikein nuo kohdat, että ne selvästi tulisivat esille, kun kovin monilla on täällä valikoivaa lukemista, ja suodatetaan se asian ydin pois yleensä. Ja vastauksena mitä merkittävää, no, minulla on ainakin kokemusta armeijan erikoisjoukoista, toisin kuin kovin monilla täällä, jotka ovat sinne vasta menossa. Se, että jos on pelannut 30h viikossa Counter Strikea ei tee vielä oikeaa sotilasta, ja että tietäisi miten sitä reagoi, jos luotia tulee kohden.

Se on kuitenkin hyvä, että maailmassa on kovia jätkiä kuten minä, jotka pitävät innostuksen edes jotenkin realistisella tasolla tietyillä alokkailla.

Glorifioidut tullimiehet??

Niin ja näytä nyt se lause jossa minä väitän että tullaan olemaan erikoisjoukkoja maailman mittakaavassa.

Niin ja kerroppa nyt tarkemmin tuosta koulutuksestasi, tuo ei vielä uppoa.

Taidat vain olla samanlainen juntti niinkuin oli junassa kun tultiin testeistä pois. Juteltiin muiden valintakokelaiden kanssa testeistä jne. Vaunun toisella puolella oleva jätkä alkoi samaan aikaan puhumaan kavereilleen sukeltajista ja kuinka kovia ne on, sellaiseen ääneen että varmasti kuultaisiin.
Kyseinen jannu ollut itse koskaan edes nähnyt lenkkipolkua..

Ja ei, en ole pelannut Counter Strikea, koska minulla on ollut parempaakin tekemistä kuten koulutus ja urheilu. Viikonloput menee töissä.

Ja sinuako sitten on räiskitty ihan kunnolla rynkyllä??

Jos olisit oikeasti joku joka on nähnyt toimintaa, niin viittaisit vain kintaalla näille teinien hehkutuksille.

Camo "(ja btw, viimeksi kun SAS teki jotain operaatioita, nii tiettävästi tais olla iranin suurlähetystössä, sitä ennen falkkanilla, siihenpä ne sitten jääkin, ei nekään jokapäivä missään operaatiossa pyöri) Edellisellä sivulla noi oo-peen tiivistelmät mikä tekee joukosta erikoisjoukon MIELESTÄNI sopii hyvin noihin erikoisrajajääkäreihin..."

SAS:in ynnä muiden erikoisjoukkojen operaatioista tuskin julkisuudessa mainitaaan. Esim. SAS on tosin ainakin Irakissa ja Afghanistanissa ollut työllistettynä.

Glorifioidut tullimiehet??

Tuota kutsutaan provosoinniksi. Koska kenelläkään ei ole vielä sen parempaa kokemusta Immolan supermiehistä. Se selvinnee myöhemmin.

Niin ja näytä nyt se lause jossa minä väitän että tullaan olemaan erikoisjoukkoja maailman mittakaavassa.

En tarkoittanutkaan sinua missään vaiheessa. Sisälukutaito kunniaan.

Niin ja kerroppa nyt tarkemmin tuosta koulutuksestasi, tuo ei vielä uppoa.

Lue myös aiempia viestejä

Taidat vain olla samanlainen juntti niinkuin oli junassa kun tultiin testeistä pois. Juteltiin muiden valintakokelaiden kanssa testeistä jne. Vaunun toisella puolella oleva jätkä alkoi samaan aikaan puhumaan kavereilleen sukeltajista ja kuinka kovia ne on, sellaiseen ääneen että varmasti kuultaisiin.

Sukeltajat kait ovat siellä vedenalla, eivät lenkkipoluilla. Ja kyllä, se taisi olla juurikin minä.

Ja ei, en ole pelannut Counter Strikea, koska minulla on ollut parempaakin tekemistä kuten koulutus ja urheilu. Viikonloput menee töissä.

No niin, siinä on jo oikea alku.

Ja sinuako sitten on räiskitty ihan kunnolla rynkyllä??

Olenko jossain sanonut näin?

Jos olisit oikeasti joku joka nähnyt toimintaa, niin viittaisit vain kintaalla näille teinien hehkutuksille.

Tämä on vain välistä niin surkuhupaisaa, että pakko ottaa osaa. Ja itsekin sen tuossa sanoit. Teinien hehkutusta. Vuosien mittaan se onneksi laantuu useimmilla.

Anteeksi nyt kun sekaannun asiaan johon en mitenkään edes liity, mutta sanokaapa nyt hemmetti että mikä tarkoitus tällä keskustelulla on OIKEASTI ollut/on ja perustelkaa..?? Ihan mielenkiintoista kylläkin seurata että en kyllä valitakkaan.. :D

Jaahas kikkelimiekkailu ilmeisesti sitten päättyi :kippis1:

No onkos kellään tietoa niistä palvelukseenastumismääräyksistä? (kunnon sanahirviö jos se nuin kirjoitetaan :offtopic: )

Sori jätkät mut pitää vielä vähän heiluttaa kun sapeli vielä seisoo!

Kovasti peräänkuuluttaa steffe79 lukutaitoa ja ymmärrystä, mutta olisi itse voinut välttää monet turhat postauksensa jos olis ymmärtänyt lukea jo aiemmin muutamat kohdat meidän nuorien innokkaiden rajapellejen viesteistä. Monesti jo puhuttiin noista sopimussotilaina työskentelevistä utin erikoisjääkäreistä ja siitä että niitä nimenomaan voidaan suomen mittakaavassa verrata kv-hommiin, mutta ei meitä eikä sukeltajia tai lv-jääkäreitä.

Alunperinhan tämä (jo toivottavasti kuollut) keskustelu lähti sen kummastelusta, että rajan erikoisjoukot piti laittaa lainausmerkkeihin, toisin kuin tuntui olevan Suomen muiden varusmiespalveluksessa koulutettavien erikoisjoukkojen: varjojen ja snorkkeleiden kanssa.

Oli ukolla asiaakin ja muutenkin kyllä kuuntelen mielellään mielipiteitä varsinkin kokeneemmilta, mutta jossain menee raja. Kuten seuraavassa :D

Quote:
Originally Posted by insect

Sukeltajat kait ovat siellä vedenalla, eivät lenkkipoluilla. Ja kyllä, se taisi olla juurikin minä.

Ei siinä, hyvää läppää, kerro toki lisää!:thumbs:

Mut pidä nyt "Reservin Ylik., laskuvarjojääkäri -99" mielessä, että sun tasoselle Äijälle ei ole kunniaksi alentua Tanun tasolle edes tällaisessa märkäkorvien keskustelussa. :)

Ps. Oli pakko vielä viitata tueksi tohon steffen ensimmäiseen viestiin tässä keskustelussa. Utin ja Sas:n pääsykokeiden/vaatimusten vertailua... eh, missä mentiin metsään?

Sori jätkät mut pitää vielä vähän heiluttaa kun sapeli vielä seisoo!

Kannattaakin kuolla saappaajat jalassa, niin saa sankarihautajaiset.

Kovasti peräänkuuluttaa steffe79 lukutaitoa ja ymmärrystä, mutta olisi itse voinut välttää monet turhat postauksensa jos olis ymmärtänyt lukea jo aiemmin muutamat kohdat meidän nuorien innokkaiden rajapellejen viesteistä. Monesti jo puhuttiin noista sopimussotilaina työskentelevistä utin erikoisjääkäreistä ja siitä että niitä nimenomaan voidaan suomen mittakaavassa verrata kv-hommiin, mutta ei meitä eikä sukeltajia tai lv-jääkäreitä.

Kyllä kyllä, kuten sanoin, sopimussotilaita voidaan edes jollain tapaa verrata kv-tasolle, mutta ei silti vielä voida puhua täysverisistä erikoisjoukoista, jos heille ei tarjota konkreettista taistelukokemusta missään vaiheessa (joka Suomessa on lähes mahdotonta). Mutta pointtina lähinnä se, että jotkut kuvittelivat/kuvittelevat vieläkin, että pelkkä vuoden supersotilakoulutus tekee kuolemattoman erikoisrajajääkärin, vaikka siitä hyvän pohjan saakin. Tämä on nähtävissä näistä tuhansista/miljoonista hehkutusviesteistä. Sitten kun vielä lisätään fakta, että halutaan kantaa viininpunaista barettia... Tämä kun on yleensä varattu niille, jotka ovat hypänneet useamman laskuvarjohypyn, ellei tätä sitten järjestetä erikseen erikoisrajajääkäreille??

Alunperinhan tämä (jo toivottavasti kuollut) keskustelu lähti sen kummastelusta, että rajan erikoisjoukot piti laittaa lainausmerkkeihin, toisin kuin tuntui olevan Suomen muiden varusmiespalveluksessa koulutettavien erikoisjoukkojen: varjojen ja snorkkeleiden kanssa.

No, ehkä tähän on syytä laittaa vieläkin lainaukset, koska ei ole vielä reaalisia kokemuksia kyseisestä toiminnasta. Eikä aikaa ole kulunut vielä tarpeeksi, eikä kokemusta karttunut koulutuksesta, jotta voitaisiin puhua Suomen mittakaavan erikoisjoukoista. Koska kyllähän sen kaikki tietää, että kun jotain lähdetään kokeileen ensimmäistä kertaa, niin alkuvuodet ovat lähes poikkeuksetta jonkinmoista haparointia.

Oli ukolla asiaakin ja muutenkin kyllä kuuntelen mielellään mielipiteitä varsinkin kokeneemmilta, mutta jossain menee raja. Kuten seuraavassa :D

Ei siinä, hyvää läppää, kerro toki lisää!:thumbs:

No mitä tuollaiseen voi vastata, kun hyönteinen aluksi pojuttelee, vaikka ei ole itse päässyt edes kasarmin porteille ja sen jälkeen vielä heittäytyy juntteilupuolelle, eikä edes ole lukenut kunnolla aiempia viestejä, kun kyselee meriittejä? Ja ilmeisesti sarkasmi tuntuu olevan terminä hiukan häilyvä.

Mut pidä nyt "Reservin Ylik., laskuvarjojääkäri -99" mielessä, että sun tasoselle Äijälle ei ole kunniaksi alentua Tanun tasolle edes tällaisessa märkäkorvien keskustelussa. :)

Se on herra Äijä vielä teille märkäkorvat (tämäkin sarkasmia).

Ps. Oli pakko vielä viitata tueksi tohon steffen ensimmäiseen viestiin tässä keskustelussa. Utin ja Sas:n pääsykokeiden/vaatimusten vertailua... eh, missä mentiin metsään?

No tämä siis sen takia, että kenellekään ei tulisi epäselväksi millaisesta tasoerosta on kyse. Sillä eivät ne sopimussotilaatkaan joudu täällä lähellekään vastaavia pääsykokeita. Vaan jos oikein tulkitsin, niin pääsykokeet ovat samanlaiset kuin Utissa yleensäkin, joten haastavuus on hiukan eri asia. Olit sitten sopimussotilas tai et.

No voi sun, eihän pojua saa millään myöntämään olleensa missään suhteessa väärässä! Joko se on luonteen lujuutta tai luupäisyyttä. No molemmat otat varmaan kehuina, joten samapa tuo..

Punasesta baretista: en tiedä kuka sen keksi mutta eivätköhän ne siellä nyt sentään jonkinlaisen muun tunnuksen suunnittele jos sellaista nyt tarvitaan. Itse en ainakaan olisi niin kovin ilahtunut sen värisestä baretista, joka tosiaan maailmanlaajuisesti yleensä käsitetään laskuvarjokoulutuksen saaneiden joukkojen merkiksi.

Edit: Nuo jutut erikoisjääkäreiden (raja -sanalla tai ilman) kykeneväisyydestä ja myös lainausmerkeistä ovat kyllä alusta astikin olleet jo niin mielipiteisiin perustuneita, että tasan oikeassa on minun tai kenenkään muunkaan vaikea olla.. eikö?

Soittakaa nyt hyvät ihmiset sinne komppaniaan, ni ei tarvi arpoa! Siellä on sellanen yksikköupseeri, et oksat helvettiin!! Ei mikään ihme jos sieltä ei kuulu mitään.. Sitten voi kai samalla kysyä niistä palvelukseenastumismääräyslapuista?!

Tuli tos mieleen et kukahan siellä vetää ekat aamutoimet, ku ei ole alikessuja? Varmaan skapparit sitten, toivotaan että taavitsainen.. ;)

Kainuusta tullut ylil. Taavitsainen! Toivottavasti ei ole pilaamassa erikoisrajajääkärikoulutusta.. Kalenius on maailmanluokan mies, hienoimpia kouluttajia mitä on!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom