Joo, tätähän minäkin ajoin takaa.Originally posted by WTA
...Eli jos kaveri pysyy poissa tuolla tönimisellä, niin silloin ei saa lyödä tajua kankaalle.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Joo, tätähän minäkin ajoin takaa.Originally posted by WTA
...Eli jos kaveri pysyy poissa tuolla tönimisellä, niin silloin ei saa lyödä tajua kankaalle.
Oikeassa olet, hätiköin liikaa tuota juttua kirjoittaessani.Originally posted by paddington
Näin ne urbaanilegendat syntyvät
Mutta mikä oli juttusi pointti? Kyllä suomestakin löytyy tapauksia missä uhri on puolustautuessaan tappanut päällekarkaajan ja juttu on tuomittu hätävarjeluna.
Originally posted by nevahood
heittää vaikka lumipallolla, voi jännityksessä tulla nk. suorituspaineita ja seiso ei..
Originally posted by Samppo
Jos k.o. raiskaustilanne olisi rauennut mainitsemallani tavalla yhdellä hullulla potkulla kylkeen, niin uskon että oikeus katsoisi sen hätävarjeluksi. Jopa siinä tapauksessa että raiskaaja olisi loukkaantunut todella vakavasti. Jos se olisi kuollut en tosin olisi niin varma, ottaen huomioon suomen lain löysän kannan sexuaalirikosten suhteen. Silloin olisi voinut joutu syytteeseen ehkäpä kuolemantuottamuksesta?? Josta tod. näk. seuraus ehdollista?? Mitä sanoo meidän lakioppinut?
Originally posted by man1ac
Eikös se mene niin, että henkirikos ei vanhene koskaan? (tappo)
Originally posted by WTA
Koska lain mukaan oikeudeton hyökkäys on ensikädessä pyrittävä torjumaan muilla keinoin, ennen kuin aletaan käyttämään voimakeinoja.
Niin sanoo laki, ei voi mitään.
Originally posted by darvinisti
Tuo on kehäpäätelmä. Laki on tällainen koska laissa sanotaan näin. Niitä perusteluja tuollaiselle laille kaipasin ja kaipaan vieläkin.
Originally posted by TA2
Niinhän se kuitenkin on, että lakeja on noudatettava, koska ne ovat lakeja.
Originally posted by IronMind
Tuo taas on sekä kehäpäätelmä, että subjektiivinen arvoväittämä.
Auki kirjoitettuna yrität kai sanoa: "minä noudatan lakeja, noudattakaa tekin".
Joku toinen voisi sanoa että lakeja pitää rikkoa, koska ne ovat lakeja. Lait kun toimivat vain niin kauan kun valtaosa kansalaisista kuvittelee muiden kansalaisten noudattavan niitä. Siis eivät välttämättä itse noudata, mutta kuvittelevat muiden noudattavan. Jos jokainen uskoisi että muut rikkovat lakia, niin seurauksena olisi luultavasti vallankumous ja koko valtiomuodon & lain kirjaimen uudistaminen kertarysäyksellä.
Originally posted by TA2
Seuraavan kappaleen päätelmä taas meni aivan metsään. Kirjoitin objektiivisesti mihin lakien velvoittavuus perustuu.
Itse uskon Suomen oikeuteen järjestelmänä. Mikä ei tarkoita, että noudattaisin (kaikkia) lakeja. Tiedän useinmiten tekeväni väärin, jolloin otan tietoisen riskin kiinnijäämisestä. Jos näin tapahtuu kärsin rangaistukseni, mutta en menetä uskoani järjestelmää kohtaan. Näin luulen suuren osan muistakin rationaalisista (suomalaisista) ihmisistä ajattelevan, voin olla väärässäkin
En sanonut, että miten minä toimin on oikea tapa toimia, enkä todellakaan 'halua' muiden toimivan niin, miksi 'haluaisin'. Älä koeta laittaa sanoja suuhuni. Tyypillistä käyttäytymistieteilijää, tietää paremmin mitä muut ajattelevat kuin he itse...Miksi pitää? Koska sinusta se on oikea tapa toimia ja haluaisit muidenkin toimivan niin.
Näin se vain kumminkin tuntuu olevan Kuka aina käyttää turvavyötä, pyöräilykypärää tai heijastinta. Jotkut eivät pidä tiettyjen huumeiden käyttöä pahana asiana ja toisista roinaaminen on hyvinkin hyväksyttävää. Ei tämä kaada sitä 'järjestelmää', josta puhuin tai vie pohjaa pois lakien merkitykseltä.Jos uskot että suuri osa muista rationaalisista suomalaisista ei noudata kaikkia lakeja eli rikkoo parhaaksi katsomiaan lakeja, niin mitä merkitystä laeilla on sinulle enää millään tasolla? On olemassa joukko sääntöjä, joista jokainen valitsee ne joita ehkä haluaa noudattaa eli laki ei auta sinua ennakoimaan muiden käytöstä, eivätkä muut voi luottaa sinun käyttäytyvän lakien mukaan.
Pitäisikö lait lakkauttaa turhina?
Originally posted by TA2
Luet taas hyvä IronMind tekstiäni kuin piru raamattua. Mistähän aloittaisin... No ensinnäkin tässä keskustelussa ovat menneet aiheet sekaisin, sinä puhut arvoista abstraktisti (taidat opiskella/olla opiskellut käyttäytymistieteitä) ja minä taas lakien noudattamisesta yleensä ja mihin se perustuu/voi perustua käytännössä.
En sanonut, että miten minä toimin on oikea tapa toimia, enkä todellakaan 'halua' muiden toimivan niin, miksi 'haluaisin'. Älä koeta laittaa sanoja suuhuni. Tyypillistä käyttäytymistieteilijää, tietää paremmin mitä muut ajattelevat kuin he itse...
Näin se vain kumminkin tuntuu olevan Kuka aina käyttää turvavyötä, pyöräilykypärää tai heijastinta. Jotkut eivät pidä tiettyjen huumeiden käyttöä pahana asiana ja toisista roinaaminen on hyvinkin hyväksyttävää. Ei tämä kaada sitä 'järjestelmää', josta puhuin tai vie pohjaa pois lakien merkitykseltä.
Heh... Totta puhut! :lol2:Originally posted by IronMind
Juu en nyt kuitenkaan opiskele/ole opiskellut, mutta arpokaamme silti hieman lisää, vaikka pahasti ollaan jo luisumassa loputtoman nettiviisastelun osastolle. Siis molemmat. Mikä tietty on ihan viihdyttävää, jos töissä on tylsää. Ei tosin yleisölle.
Lähinnä siis tuo viimeinen pointti...Mikä merkitys sitten sisältyy lauseeseen "lakeja pitää noudattaa, koska ne ovat lakeja"?
Haluatko sanoa että kaikkien tulee noudattaa lakeja, koska sinä haluat niin tai koska sinun mielestäsi välillisesti demokraattisen lainsäädäntökoneiston laatimat lait ovat noudattamisen arvoisia?
Ei välttämättä... Muistaakseni lauseen jälkeen johon tässä viittaat mainitsin myös, mihin oikeusjärjestelmä voi tukea oikeutuksensa (uskonto, moraali, yhteiskuntasopimus etc.). Yksittäisten lakien oikeutus taas perustuu oikeusjärjestelmään.Jos joku sanoo vaikka: "lapset pitää tappaa, koska he ovat lapsia", niin eikö tuo nimenomaan ole kehotus tai ilmaus siitä miten joku itse aikoo toimia ja miten haluaa myös muiden toimivan?
Sisäiset (kv-sopimuksetkin kuuluvat näihin, sillä ne ovat osa oikeusjärjestelmää ) kontrollikeinot estäisivät tuollaisten lakien säätämisen. Toisaalta pienempiä ylilyöntejä kyllä pakostakin esiintyy.Entä jos demokraattinen lainsäädäntökoneisto laatii lain, jonka mukaan lapset pitää tappaa?
Ei muutu merkityksettömäksi, jos se tuntuu lompakossa Vaikka en noudattaisikaan jotain lakia, ei se välttämättä ole minulle merkityksetön.Näinhän se on, niin kauan kuin kuvittelet suurimman osan muista kuitenkin tiettyjä lakeja noudattavan. Esim. jos kuvittelet että suurin osa ihmisistä ajaa 10 km/h ylinopeutta, niin laki jonka mukaan nopeusrajoituksia tulisi noudattaa muuttuu sinulle merkityksettömäksi.
10 vuotta on maksimirangaistus törkeästä raiskauksesta. Törkeät raiskaukset eivät ole epäselviä, selvät väkivallan jäljet jne. Vai oliko tämä esimerkkitapaus kadulla raiskatusta ja hakatusta naisesta mahdollisesti vain huonoa seksiä?Originally posted by Pjuus
voiko epäselvässä tapauksessa tuomita 10 vuodeksi linnaan?
Originally posted by Phat
10 vuotta on maksimirangaistus törkeästä raiskauksesta. Törkeät raiskaukset eivät ole epäselviä, selvät väkivallan jäljet jne. Vai oliko tämä esimerkkitapaus kadulla raiskatusta ja hakatusta naisesta mahdollisesti vain huonoa seksiä?
Originally posted by WTA
Hätävarjelun nojalla saa mennä väliin pahoinpitelyyn, raiskaukseen ym. käyttäen voimakeinoja, jotka ovat välttämättömiä hyökkäyksen torjumiseksi. On muistettava, että hatävarjelutilanteessa on hyökkäys ensikädessä yritettävä torjua muutoin kuin voimakeinoja käyttäen esim. karkuun lähtemällä. Mutta eihän tosimies karkuun juokse, eihän.