Originally posted by XXL
Pari asiaa häiritsi tässä tarinassa:
- Mistä palokirves löytyi lennolle? Ei ole kuulunut välineistöön ikinä ja edes ennen 911 turvatoimet ei olleet noin löysät.
- Siis KOKO matkustajistosta ei löytynyt kavereita pitelemään tyyppiä vaan oli pakko käyttää kirvestä?
- Ulko-ovea ei muistaakseni saa auki koska paine-ero on niin suuri, joten se siitä uhkasta...
- Kuulostaa koko juttu eräältä CSI:n jaksolta.
No niin, suurten ponnistusten jälkeen minun onnistui saamaan kaivettua paperikopio k.o. jutusta, ja ihan ensimmäiseksi myönnettäköön että muistin hiukan väärin, johtuen siitä että sitä juttua tehdessäni luin about kymmenen muutakin tosi rajua "air rage" tapausta joista useammassa tekijä kuoli. Nyt korjataan up to date tiedot:
-Lähde on "AIRLINES INTERNATIONAL", ja jutun otsikko "DISRUPTIVE PASSENGERS", sekä ilmeisesti alaotsikko "INFLIGHT TROUBLEMAKERS". Numeroa ei tästä minun kopioidusta sivustani löydy, mutta sivu on 24 jos se nyt jotakuta kiinnostaa. (tekstiä lukiessa voisi kuvitella että kyseessä on lehti vuodelta 2000, tosin minun versiossani ei sitä suoraan sanota)
-Lentoyhtiö oli Continental Airlines
-Tapaukseen liittyi miehen kohdalla metamfetamiini "high"
-Riita alkoi siitä kun pariskunta halusi saada upgradein 1 luokkaan, mutta se kiellettiin
-Mies siirtyi koneen etuosaan ja julisti "We're taking this plane down"
-Mies yritti aukaista emergency-ovea, ja lentoemäntä yritti estää häntä, jolloin tapahtui mainittu kahvilla polttaminen, ja itse asiassa äijä oli ottanut kaksi pannullista käyttöön. Emäntä sai toisen asteen palovammoja käsiin. (huomasin juuri että jutussa ei otettu kantaa lentoemännän sukupuoleen, puhuttiin vain flight attendantista)
-Häiriön aikana pariskunnan nainen yritti murtautua ohjaamoon
-Sitten ei sanota miten ne loppujen lopuksi taltutettiin, sanotaan vain että heidät pidätettiin lentokoneen tehtyä hätälaskeutumisen L.A. internationalille.
-Oikeudenkäynnin aikana muuan koneessa mukana ollut off-duty lentäjä todisti että hän oli valmis tappamaan naisen kirveellä (ei sanottu että olisi ollut palokirves kyseessä) estääkseen tämä pääsyn ohjaamoon.
-Oikeuden virallinen kanta tähän todistukseen oli että: "the action would have been justified to save that plane and those passengers"
-Mies sai 36kk vankeutta, joutui maksamaan haavoittuneelle flight attendantille korvauksia ja korvaamaan Continentalille lipun hinnan
-Nainen sai 2 vuotta vankeutta
Eli loppujen lopuksi pyydän anteeksi väärää tekstiäni aikaisemmin, mutta mistä se kirves ilmestyi on edelleenkin mysteeri. Tiedän ettei ainakaan Suomalaisilla lentoyhtiöillä pitäisi olla kirveitä matkassa, tosin voin hyvinkin kuvitella että jenkkiyhtiöstä ko työväline löytyisi jostain staff-only tilasta lukkojen takaa.
Siihen että löytyikö matkustamosta ihmisiä pitelemään häirikköä en voi tässä tapauksessa ottaa kantaa kun jutussa ei siihen viitata sen koommin. Onhan se mahdollista että kynnelle kykeneviä ihmisiä ei ollut mukana. Koneessa oli jutun mukaan 130 henkilöä.
Sellaisen tapauksen muistan jossa uhrin(=rötöstelijän) omaiset nostivat kanteen kun tämä rötöstelijä kuoli koska yli-innokkaita auttajia löytyi liiankin monta. Myöskin tiedän että monen lentoyhtiön kabiinihenkilökunnan ohjesääntö ohjeistaa nimenomaan niin että "auttajia" tulisi käskeä pysymään erossa air rage tilanteessa, ja jos apua pyydetään tulisi sen tapahtua vaivihkaa ja harkiten. Ilmeisesti tällä halutaan estää täysi kaaos, voin hyvinkin kuvitella mitä tapahtuisi jos emo huutaa täyttä kurkkua "tää tyyppi aikoo syöksyttää lenskarin tonttiin, tulkaa kaikki auttamaan".
Ulko-ovesta sen verran että jutussa ei mainita konetyyppiä, mutta vaikka ovissa on moninkertaiset lukitusjärjestelmät niin joissakin konetyypeissä voi olla hyvinkin mahdollista että oven saa aukeamaan, varsinkin jos varalukitusjärjestelmät olisivat hiukan vioittuneet/kuluneet. Yleensähän suurissa lenskareissa ovet aukeavat ulospäin, joten paine-ero voima ei ns pidä ovea kiinni jollei sitä ole lukittu, vaan pyrkii työntämään oven ulos ja auki asentoon.
Ja olkoon vaikka miten mahdotonta, en minä kuitenkaan tykkäisi siitä että lennolla olevan lenskarin ulko-ovia peukaloidaan. Kannattaa miettiä vielä sitäkin että ovissahan on kaiken lisäksi armaukset jolloin oven aukaisu aiheuttaa evakuointi slide:in pullahtamisen kyljestä ulos.
Käsittääkseni emergency door release täytyy olla niin tehty että oven hätäaukaisu on mahdollista vaikka koneessa olisi vieläkin kaikki lukitusjärjestelmät normaalissa lentoasennossa. Kuvittele esim. tilanne jossa kone on tehnyt pakkolaskun pöpelikköön ja ohjaamomiehistö on inkapasitoitunut. Ei siinä pakkolaskun aikana ole ohjaamossa aikaa miettiä mitään ovien lukitusjärjestelmien poistamista, joten uskon todella vahvasti että varsinkin hätäpoistumisteissä on jonkinlainen riippumaton järjestely!
Taisin vähän poiketa alkuperäisestä aiheesta!