Rahojen säästäminen/tuhlaaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bolu
  • Aloitettu Aloitettu
Tällä hetkellä säästöön jää about 200e/kk, sitten suomen vuokra-asunnosta "tuloa" toinen 200e mutta tuo menee aika tasan veroihin.

Asun yksin keskustassa enkä katsele yhtään miten rahoja käytän. Verojen jälkeen tulot joku 1000e kk, mutta asuinmaana tsekki. Palveluita käytän paljon, joka kuukausi käyn hierojalla, ainakin kerran päivässä raflassa, viikonloppureissuja teen ainakin yhden per kk.

Haha, Suomessa tuohon ei riittäisi edes 3000 euron nettotulot. :D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sellanen sopiva 10-20k ylimääräistä jatkuvasti tilillä, pystyy sitte lomareissut ja yllättävän kulut maksamaan sieltä. Loput lainojen lyhennyksiin. En ajatellut aloitella sijoittamista ennen kuin ainakin suurin osa tulevista asunto- ja autolainoista on maksettu eli noin 15-20v kuluttua. Arvostan kivaa asumista, autoa ja lomamatkoja ja niihin olen valmis rahaa laittamaan.

Olin parikymppiseksi todella säästeliäs (aivan liian). Kortin pelaaminen opetti parempaan rahankäyttöön, eikä säästäminen ole enää itseisarvo. Reissuihin on tullut opiskelujen aikana laitettua 20+k eikä kaduta pätkääkään. Ulkona en juurikaan syö tai juo, joten sinne ei rahaa uppoa. En jaksa liikaa tulevaisuudesta stressata, mikäli työkyky menee on raha se pienempi murhe.
 
Timba: Heh, joo sinkkumiehenä helsingissä asuessa 3000e palkalla ei paljoa juhlittu (peruspalkka 3000, siitä verot pois. Tosin yleensä tein ylitöitä joista tuli vähän lisiä). Kämppään melkeen tonni, auto duunimatkojen takia, sitten harrastukset päälle, satunnaiset baarikaljottelut ja säästöön jäi aika pitkälti tuo 200e.

Täällä voisi vielä tienata joku 500e enemmänkin kuussa jos ottaisi vaativamman duunin, eiköhän jossain vaiheessa tule vaihdettua.

e. Helsingissä jos kämpän jakaisi, niin sitten olisi ihan jees, yksin asuminen on hiton kallista.
 
Heh, no melkonen ja melkonen. En mä näe miksei se onnistuisi. Itse olen työssä, vaimo opiskelee. Opinnot "vähän" venyneet lisääntymisten takia. Meilläkin siis kaksi lasta. Juuri hankittiin toinen auto, kulutusluotto ja käyttömaksut siitä, toinen auto on velaton, joten vähän halvempia kilsoja. Asutaan ok-talossa, suora sähkölämmitys joten kuluja riittää. Joskus saan laitettua 300e - 1000e säästöön, joskus pitää "kituuttaa" se viimeinen viikko ennen palkkaa. Meillä kituuttaminen siis on sitä, että rahaa laitetaan vaan ruokakauppaan.

Eletään molemmat aika nuukasti, joten ei me nähdä että suuria uhrauksia tässä oltais tehty. Välillähän se kiristelee, kun kodin terrasta haetaan jotain vitun vattupuskia muutamalla kympillä, mutta eipä ne omatkaan hankinnat aina järkevimmästä päästä ole.

Mutta verotuksesta sen verran, että olisi kyllä hienoa jos meidänkin perhe nähtäisiin yksikkönä verottajan silmin. Mitään tolkkua, itsellä veroprosentti siellä kolmessa kympissä ja vaimolla alle kymmenen...

Ollaan ihan samassa veneessä :) kyllä se perheverotus olisi poikaa palkansaajan näkökulmasta. Mutta NEVER tässä kuppaajavaltiossa.
 
Millaisia summia immeiset säästävät vaikkapa kuukausitasolla (€/%) ja mihin rahat menevät? Tilille/rahastoihin/osakkeisiin, muu, mikä..?

Parimme säästää 1800€/kk, 50/50 osakkeet ja tili/korkorahastot. Tili ja korot, koska vapaata pääomaa haluamme meillä olevan isompia hankintoja sekä yllättäviä menoja ja matkustelua varten.

Kuukausitasolla ylijäävä raha sitten omiin sijoituskohteisiin, mulla osakkeet.

Paljos ite ja mihin?
 
Nyt alkaa olemaan sen verran kiva tilanne että säästöä alkaa kertyä +-1000€/kk ja aika lailla toi tulee varmasti laitettua ostoon ja myyntiin saa sitten hivenen parempaa korkoa rahoilleen.
1 esimerkki kun joku kuitenkin kysyy, syksyllä ostaa veneen ja myy sen pois keväällä.
 
Parimme säästää 1800€/kk, 50/50 osakkeet ja tili/korkorahastot. Tili ja korot, koska vapaata pääomaa haluamme meillä olevan isompia hankintoja sekä yllättäviä menoja ja matkustelua varten.

Kuukausitasolla ylijäävä raha sitten omiin sijoituskohteisiin, mulla osakkeet.

Paljos ite ja mihin?
No nyt tässä on työpaikan vaihdokset meneillään, joten hiljaista on säästöjen suhteen. Keskimäärin palkasta menee vähintään 50% kahdelle eri tilille, toinen ns. pahan päivän korkotili ja toinen käyttötili, josta sitten maksellaan kaikki vakuutukset ynnä muut. Nordean kautta on hieman rahastotoimintoja harrastettu, mutta lasten kengissä kyseinen puuha vielä. Tulevaisuudessa ajatuksena laittaa muiden menojen jälkeen "ylijäävä" summa samalla tavalla kuin itselläsi, 50/50 osakkeisiin ja tileille.

Vaikea uskoa, että voisi hälläväliä-asenteella elää kädestä suuhun eläkeikään asti (jos sinne edes pääsee) ja olettaa, että valtio hoitaa loput. Omat pesämunat täytyy ruveta jo nyt (23v) rakentamaan, niin toivon mukaan voi aloittaa varhaiseläkkeen 40-50 ikävuoden välissä. Päivätyö, mahdollisesti joku pieni sivubisnes ja pitkäjänteinen sijoittaminen ja säästäminen olisi suunnitelmissa.
 
Parimme säästää 1800€/kk, 50/50 osakkeet ja tili/korkorahastot. Tili ja korot, koska vapaata pääomaa haluamme meillä olevan isompia hankintoja sekä yllättäviä menoja ja matkustelua varten.

Kuukausitasolla ylijäävä raha sitten omiin sijoituskohteisiin, mulla osakkeet.

Paljos ite ja mihin?

No kai siellä Saksanmaalla kelpaa säästellä.

T: katkera suomalainen insinööri
 
Varsinaista säästökohdetta ei näille rahoille ole mietitty ja nyt kun joitain isompia hankintoja (silmäleikkaus, pyörä, matka..), jotka toisivat vähän iloa elämään, mutta eivät ole välttämättömiä, olisi mielessä, en mihinkään osaa rahojani käyttää.
Voihan sen silmäleikkauksen ajatella tulevaisuuden säästönä, jos ei jatkossa tarvitse ostaa uusia silmälaseja/piilolinssejä/aurinkolaseja vahvuuksilla jatkuvasti. Tai ajattelee ihan elämänlaadun parantumisena. Riippuu tietysti pitkälti lähtötilanteesta, kaikkihan eivät kai edes leikkauksella pääse laseista kokonaan eroon, tai toisaalta näkevät niin hyvin, ettei silmälaseista ole isompaa haittaa arjessa.
 
Millaisia summia immeiset säästävät vaikkapa kuukausitasolla (€/%) ja mihin rahat menevät? Tilille/rahastoihin/osakkeisiin, muu, mikä..?

Ihan +-0, kaikki menee mitä tulee. S-bonustilille taitaa aina jotain jäädäkin... tai no palkasta on mennyt viime aikoina 100e/kk firman osakkeisiin.

Palkka tulee käyttötilille, välillä sinne voi kertyä joku satku enemmän mikä sitten menee johonkin auton korjaukseen tai vastaavaan. Sinänsä rentoa homma, ei tarvi stressailla raha-asioista.
Raha menee pääosin asumiseen, lainan lyhentämiseen, lämpöön ja sähköön, ruokaan ja muihin "pakollisiin" laskuihin.Vuositasolla saldossa ei juuri tapahdu muutosta. Viimeksi kun tilillä oli vähän enemmän, vaihdoin autoa. Oikeastaan parempi ettei tarvi "säästää" varsinaisesti, sillä mun sijoitushistoria on aivan luokattomasti miinuksella. Muutama tonni kadonnut kuin pieru saharaan osakkeisiin ja rahastoihin. :D
 
Palkka kun ei päätä huimaa niin mulle riittää, että kuun lopussa on tilillä pari kolme satkua enemmän kuin edelliskuussa. Tilanne ehkä paranee tossa kesällä jos/kun saa autolainan maksettua könttänä pois. Sitten tietysti pitäisi alkaa lyhennellä opintolainaa eikä taaskaan pääse rikastumaan.
 
Mutta verotuksesta sen verran, että olisi kyllä hienoa jos meidänkin perhe nähtäisiin yksikkönä verottajan silmin. Mitään tolkkua, itsellä veroprosentti siellä kolmessa kympissä ja vaimolla alle kymmenen...
Suomessa perheverotus on toteutettu siten, että se myönnetään pariskunnille pienempinä asumiskustannuksina jne. Asumisen hinta ja kuluttamisen verotus on jo nostettu niin korkealle, että yksin asuvalla menee lähes kaikki vuokraan ja muihin asumiskuluihin, autoon ja syömiseen. Perheet sitten saavat näistä reilut skaalaedut.
 
Suomessa perheverotus on toteutettu siten, että se myönnetään pariskunnille pienempinä asumiskustannuksina jne. Asumisen hinta ja kuluttamisen verotus on jo nostettu niin korkealle, että yksin asuvalla menee lähes kaikki vuokraan ja muihin asumiskuluihin, autoon ja syömiseen. Perheet sitten saavat näistä reilut skaalaedut.

Kerro lisää. Minä en näe mitään mikä kompensoisi sitä, että kahdelle matalapalkkalaiselle (brutto 1750) käteen jäävä summa on paljon isompi kuin minulle perheen ainoana palkansaajana (brutto 3500). Ja meikäläisen skaalaetu on se että kaksi aikuista on skaalautunut neljäksi jälkeläisten myötä, eikä taloudellisesti ole ollut tuottoisa skaalautuminen.

Omat ratkaisut on kyllä harkittuja ja hyvin on pärjätty, mutta tietyt jutut silti risoo kun alkaa euroja ynnäilemään.
 
Suomessa perheverotus on toteutettu siten, että se myönnetään pariskunnille pienempinä asumiskustannuksina jne. Asumisen hinta ja kuluttamisen verotus on jo nostettu niin korkealle, että yksin asuvalla menee lähes kaikki vuokraan ja muihin asumiskuluihin, autoon ja syömiseen. Perheet sitten saavat näistä reilut skaalaedut.

Tämä toimii silloin kun molemmat on töissä.
 
Kerro lisää. Minä en näe mitään mikä kompensoisi sitä, että kahdelle matalapalkkalaiselle (brutto 1750) käteen jäävä summa on paljon isompi kuin minulle perheen ainoana palkansaajana (brutto 3500). Ja meikäläisen skaalaetu on se että kaksi aikuista on skaalautunut neljäksi jälkeläisten myötä, eikä taloudellisesti ole ollut tuottoisa skaalautuminen.

Omat ratkaisut on kyllä harkittuja ja hyvin on pärjätty, mutta tietyt jutut silti risoo kun alkaa euroja ynnäilemään.

Kritisoit siis progressiivista verotusta? Olisit heti sanonut niin.

- - - Updated - - -

Tämä toimii silloin kun molemmat on töissä.

Varmaan ei olekaan tarkoitus viedä Suomea järjestelmään, jossa pariskunnat leppostelee vuoretellen kotona, kun yksin asuvat painaa duunia pärjätäkseen edes joten kuten.
 
Mulla jää verojen jälkeen ~1800e lapaseen. Asun yksin ja omistan auton, näihin menee yhteensä 850e kuussa (Vuokra + bensat + autolaina), ja tähän päälle muut juoksevat kulut.

Ruokaan n. 300 ja harrastukset päälle niin lapaseen jää n. 100e jos en osta vaatteita, käy baarissa tai ulkona syömässä.

Eli aikalailla kädestä suuhun mennään, ehkäpä tulevaisuudessa jää enemmän käteen jos saa palkkaa hilattua vähän ylöspäin
 
Pyrin tunnistamaan mitkä asiat elämässä tuottavat onnellisuutta ja käyttämään rahani niihin. Olen skaalannut elintason siten, että säästöön jää 200-500e kuussa 2500e netosta. Ideana on kuluttaa aina vähemmän, kuin tienaa. Ei niinkään säästää tulevaisuuden varalle. Parhaana investointina tulevaisuuteen ja pahanpäivän varalle koen sosiaalisen pääoman. Lisäksi sosiaalisen pääoman vaaliminen tuo itselleni emotionaalista tyydytystä enemmän, kuin taloudellinen pääomaa. Olen jo lapsena oppinut isältäni, että raha on elämän käyttövoimaa. Ei elämän tarkoitus. Sikäli suhtautuminen rahaan ei ole oleellisesti muuttunut vuosien varrella. Ainoa neuvo jonka antaisin nuorelle itselleni: Myy osakkeesi ennenkuin IT-kupla puhkeaa!
 
Kritisoit siis progressiivista verotusta? Olisit heti sanonut niin.

En oikein tiedä kritisoinko sitä. Se on eri asia kuin perheverotuksen soveltaminen. Mutta kerro sinä minulle kuka ja millä tavoin on myöntänyt mainitsemasi skaalaedun ja keneen nähden olen perheineni etuoikeutettu.
 
Pienestä asti olen säästänyt, tehnyt ahkerasti töitä, elänyt vähemmän railakkaasti. Puoli vuotta sitten laitoin kaiken likoon koulutukseeni, toivottavasti on sen arvoista. Jos jostain syystä ei tämä olekaa minun tie, tiedän että pystyn samaan uudestaan.
 
Back
Ylös Bottom