Rahojen säästäminen/tuhlaaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bolu
  • Aloitettu Aloitettu
Uusi 60'' taulutelevisio vai jännittävä matka? Suottapi olla että muistot siitä matkasta kestävät pitempään kuin telkkari.

Mites se teeveetaso? Vai sekoitanko nyt nimimerkin...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
1. Isäukko aikoinaan opetti(tietämättään), että jos jokin liikuntamuoto kiinnostaa, niin ainakaan sen harrastaminen ei pidä jäädä välineistä kiinni. Eli vehkeet sellaiset että niillä hommat onnistuu(ei tarkoita aina kalleinta mahdollista). Urheilu kuitenkin maksaa itsensä jollain tasolla takaisin parantuneena elämänlaatuna. Nyt vanhemmalla iällä olen katkera kun en sitten koskaan aloittanutkaan jääkiekon harrastusta, vaikka kiinnostus oli valtava.

Tämä. Pistän huoletta menemään huomattavia summia rahaa perheeni ja omiin harrastuksiin vuodessa. Työn vastapainona on harrastukset ja jos niissä rupeaa pihtaamaan niin mitä järkeä tehdä töitä.
 
Tämä. Pistän huoletta menemään huomattavia summia rahaa perheeni ja omiin harrastuksiin vuodessa. Työn vastapainona on harrastukset ja jos niissä rupeaa pihtaamaan niin mitä järkeä tehdä töitä.

Nyt kun mietin niin harrastuksiin se raha menee. Muuten olen helvetin sniidu. Esim. vaatteita tmv. ei varmaan tulisi hankittua (paitsi tietysti harrastuksiin liittyvät) jos vaimo ei niitä mulle ostelisi. Kalsarit ja sukatkin ostan Liidelistä :)

Asia on muutenin pyörinyt mielessä kun tässä olisi jonkinlainen palkanpäivitys tulossa ja olen miettinyt että pitääkö raha yrittää sijoittaa esim. sijiotusasuntoon tai ostaa maata (tämä menee harrastuksen puolelle). Toinen vaihtoehto on antaa vaan olla ja huomata vähän ajan päästä ettei sitä 400-500 lisäeuroa tilissä edes huomaa enää, vaan se on uponnut elämänlaatuun.

Voisikohan muuten lomarahan vaihdon lomaan laskea harrastuskustannuksiin? Siinähän ostetaan monella tonnilla aikaa harrastuksille ja perheelle.
 
Olen pitänyt aina jonkinsuuruista säästöä tilillä. Aina kun tekee mieli käydä raflassa, lähteä pienelle reissulle tai ostaa vaatteita, niin ei tarvitse miettiä että pärjääkö nyt sit loppukuun. Säästän paljon siinä, ettei ole omaa autoa, ja uusia elektroniikkalaitteita ostan vasta sitten kun vanha hajoaa.

Monet kaverini elävät suoraan kädestä suuhun, vaikka tienaavat enemmän kun meikäläinen. Jos heitä kysyy vaikka risteilylle, niin eihän heillä ole varaa jos ei ole juuri ollut palkkapäivä.
 
Kyllä pyrin silleen elämään että jatkuvasti tulisi väheän empi mitä menisi. Se mahdollistaa sitten ostella joskus jotain enempi. Vaikka joskus siihen autoon ilman lainarahaa jne mitä nyt haluaakaan.

En ymmärrä ollenkaan sitä että tuhlataan jo tulevaisuudessa tulevaa rahaa. Asuntolaina on tän suhteen ainut missä on oikeasti keskimäärin järkeä. Kaikki muu kulutusluotto on typerää. Itsekin siihen sortunut.
 
En ymmärrä ollenkaan sitä että tuhlataan jo tulevaisuudessa tulevaa rahaa. Asuntolaina on tän suhteen ainut missä on oikeasti keskimäärin järkeä. Kaikki muu kulutusluotto on typerää. Itsekin siihen sortunut.

Nykyäänhän operaattoreilta saa puhelimia/tabletteja jne. osamaksulla, jossa todellinen vuosikorko on 0%, ei ole SIM-lukittuja ja hinta yleensä sama tai jopa halvempi kuin esim. gigantissa. Jäljellä olevan summan saa maksaa korottomasti pois koska haluaa. Miksi tälläisen kulutusluoton ottaminen ei olisi järkevää?
 
Itsehän sijoitin juuri kympin lainarahaa autoon. Se on sitä järkevintä kulutusluottoa! No joo, työnteko ja arki pakotti hankkiin toisen auton talouteen, joten minkäs teet. Masterin oon pystynyt aika hyvin pitään nollilla, yleensä hankin sillä 500-1000 euron hankinnan ja maksan sen sit 1-3kk sisään pois. Tällä hetkellä vituttaa kympin opintolaina, ei jäänyt mitään käteen siitä touhusta vaikka samaan aikaan töillä ja opintotuella tuli nettona varmaan 12-14ke vuodessa. Mikä nyt ainakin mun mielestä oli opiskelijalle aika iso summa kun menot oli niin pienet (pakolliset menot siis).

Koitan kokoajan säästää (sijoittaa) ylijääneitä rahoja tuottaviin kohteisiin, mm. rahastot ja osakkeet, mutta joka kuukausi en siihen kykene. Olen siis tällä hetkellä ainoa tulonlähde nelihenkisessä perheessä. Silti välillä haluan myös "investoida" omaan ja perheen hyvinvointiin.

- - - Updated - - -

Nykyäänhän operaattoreilta saa puhelimia/tabletteja jne. osamaksulla, jossa todellinen vuosikorko on 0%, ei ole SIM-lukittuja ja hinta yleensä sama tai jopa halvempi kuin esim. gigantissa. Jäljellä olevan summan saa maksaa korottomasti pois koska haluaa. Miksi tälläisen kulutusluoton ottaminen ei olisi järkevää?

Jos näissä on jotain sitoutumisaikoja, niin siinä jo on syy olla ottamatta. Ei ehkä kaikkein suurin syy, mutta ethän sä kaikkein suurinta syytä pyytänytkään. Mä en tykkää ajatuksesta, että olisin sidottu johonkin tiettyyn tuotteeseen vuodeksi tai jopa kahdeksi, mitä nämä kytkykaupat yleensä on.
 
Jos näissä on jotain sitoutumisaikoja, niin siinä jo on syy olla ottamatta. Ei ehkä kaikkein suurin syy, mutta ethän sä kaikkein suurinta syytä pyytänytkään. Mä en tykkää ajatuksesta, että olisin sidottu johonkin tiettyyn tuotteeseen vuodeksi tai jopa kahdeksi, mitä nämä kytkykaupat yleensä on.

Minäkään en mielelläni osamaksulla mitään ostaisi, ehkä kytkypuhelin voisi tulla kysymykseen, mutta nykyisin sellaisellekaan ei ole tarvetta itse hankkia. Välillä kyllä käynyt mielessä, kun noita korottomia osamaksuja mainostetaan olemattomilla lyhennyksillä, että sehän melkein uppoaa kiinteisiin eikä näin sitä maksu edes huomaisi. Mutta silti vierastan ajatusta, enkä koe tarvitsevani useampaa tablettia tms ylimääräisiä härveleitä.
 
Jos näissä on jotain sitoutumisaikoja, niin siinä jo on syy olla ottamatta. Ei ehkä kaikkein suurin syy, mutta ethän sä kaikkein suurinta syytä pyytänytkään. Mä en tykkää ajatuksesta, että olisin sidottu johonkin tiettyyn tuotteeseen vuodeksi tai jopa kahdeksi, mitä nämä kytkykaupat yleensä on.

Ei ole mitään kytkyä tai sen kummempaa sitoutumista, kuin että maksaa sen puhelimen pois niissä sovituissa kk-erissä. Voit siis ostaa vain laitteen, ei ole pakko ostaa saman firman liittymää samalla.
 
Auto on oma ja pienestä rivariyksiöstä käsiraha maksettu ja asuminen on edullista :) Palkat ei kummoisia ole, mutta aika usein saa tonninkin säästöön kuukaudessa. Juttuja ostan tarpeen mukaan ja parempaa autoa, kun on rahaa jne. Baareissa käyn, kun siltä tuntuu, eikä silloin euroja mietitä. Käyttötilillä minimi tonni, varalla olevana muuten vaan pari ja loput siirtelen sitten Nordnetille salkkuun - rahastot/osakkeet 50:50 aikalailla.

Hankinnoissa juuri se, että kuinka paljon se tuo hyötyä hintaan nähden, eihän muulla ole merkitystä. Koska rahakin on vain juttu, jolla saadaan muita juttuja. On myös mukava tehdä ja kokea asioita, kuin kitkuttaa ihan täysin tekemättä mitään, eihän se ole elämää.

Pienistä tuloista on kuitenkin hankala yleensä saada molempia, joten lopputulemana: pitäisi olla rikas :D
 
Millaisia summia immeiset säästävät vaikkapa kuukausitasolla (€/%) ja mihin rahat menevät? Tilille/rahastoihin/osakkeisiin, muu, mikä..?
 
Nykyäänhän operaattoreilta saa puhelimia/tabletteja jne. osamaksulla, jossa todellinen vuosikorko on 0%, ei ole SIM-lukittuja ja hinta yleensä sama tai jopa halvempi kuin esim. gigantissa. Jäljellä olevan summan saa maksaa korottomasti pois koska haluaa. Miksi tälläisen kulutusluoton ottaminen ei olisi järkevää?

Kyllähän toi periaatteessa on järkevää tolla korottomalla osamaksulla maksaa kertamaksun sijaan, mutta tässä on taas sitten se ongelma että ihmiset ostaa helposti (minun mielestä) liian kalliita laitteita itselleen. Esim. just noita puhelimia jos ajattelee, niin tuntuu ainakin opiskelijapiireissä olevan porukalla jotain 500 euron kännyköitä ja tabletteja ja sit syödään makaroonia ketsupin kanssa kun ei ruokaan ole varaa.

Ja varsinaiseen aiheeseen palaten, niin itsellä(opiskelija) on ollut tapana töissä ollessa laittaa rahaa säästöön/sijoituksiin isojakin summia palkasta. Elämä on tosi paljon stressittömämpää kun on sen verran rahaa säästössä että ei tarvitse odottaa sitä palkkapäivää että saa auton tankattua tms. Hyvin monella töissäkäyvällä tuntuu tälläinen tilanne olevan.
 
Oishan se helvetin hienoo kun saisi edes sen pari satkua kuussa laitettua säästöön. Nyt kun on se tilanne että kun on ainut tienaaja neljän hengen taloudessa niin kyllä kaikki menee mitä tulee, vaikka ei ns. tuhlaisikaan. Sitten kun noita lainojakin on asunto-, auto- ja kulutusluotto niin kyllähän tuo oikein vituttaa aika ajoin...
 
Oishan se helvetin hienoo kun saisi edes sen pari satkua kuussa laitettua säästöön. Nyt kun on se tilanne että kun on ainut tienaaja neljän hengen taloudessa niin kyllä kaikki menee mitä tulee, vaikka ei ns. tuhlaisikaan. Sitten kun noita lainojakin on asunto-, auto- ja kulutusluotto niin kyllähän tuo oikein vituttaa aika ajoin...

Tossa kuviossa tuskin voidaan puhua säästämisestä muttei kyllä tuhlaamisestakaan. Melkonen palkka pitää Suomen verotuskuviolla olla että yksi työssä käyvä perheessä pitää talouden balanssissa.
 
Millaisia summia immeiset säästävät vaikkapa kuukausitasolla (€/%) ja mihin rahat menevät? Tilille/rahastoihin/osakkeisiin, muu, mikä..?

Summa / kuukausi vaihtelee aikalailla. 60€ kuussa menee säästötilille jemmaan. Rahastoon menee taasen 0..200€/kk. Joskus kaikki vakuutusmaksut, renkaiden uusinta, pesukoneen hajoomiset yms osuu samaan tiliin, niin silloin otan rahastoista välikuukauden tai kuukausia. Toisaalta, joskus tulee veronpalautuksia, lomarahoja tai muita vastaavia kertaluenteisia extroja, niin niistä laitan osan säästöön ja/tai rahastoon.
Toisaalta noita kiinteiden kulujen(laskujen) vaikutusta tasaan sillä, että minulla menee laskunmaksu/lainanmaksutilille vakio summa, jonka olen laskenut siten, että olen summannut kaikki vuoden menot (lainanlyhennykset, laskut kuten vastike, vakuutukset, puhelimet jne) ja jakenut sen raa'asti 12:sta. Siihen vähän extraa sitten, niin kerääntyy likvidiä varaa yllättäviin menoihin.
 
En pysty pitämään mitään kk summa tai prosenttiosuutta. Tulot heittelee jonkin verran ja menot vielä enempi. Sen tietää varmasti jokainen omakotitalossa asuva perheellinen.

Osakkeita ostelen, eli siis osakesijoittaminen on harrastus.
 
Tossa kuviossa tuskin voidaan puhua säästämisestä muttei kyllä tuhlaamisestakaan. Melkonen palkka pitää Suomen verotuskuviolla olla että yksi työssä käyvä perheessä pitää talouden balanssissa.

Heh, no melkonen ja melkonen. En mä näe miksei se onnistuisi. Itse olen työssä, vaimo opiskelee. Opinnot "vähän" venyneet lisääntymisten takia. Meilläkin siis kaksi lasta. Juuri hankittiin toinen auto, kulutusluotto ja käyttömaksut siitä, toinen auto on velaton, joten vähän halvempia kilsoja. Asutaan ok-talossa, suora sähkölämmitys joten kuluja riittää. Joskus saan laitettua 300e - 1000e säästöön, joskus pitää "kituuttaa" se viimeinen viikko ennen palkkaa. Meillä kituuttaminen siis on sitä, että rahaa laitetaan vaan ruokakauppaan.

Eletään molemmat aika nuukasti, joten ei me nähdä että suuria uhrauksia tässä oltais tehty. Välillähän se kiristelee, kun kodin terrasta haetaan jotain vitun vattupuskia muutamalla kympillä, mutta eipä ne omatkaan hankinnat aina järkevimmästä päästä ole.

Mutta verotuksesta sen verran, että olisi kyllä hienoa jos meidänkin perhe nähtäisiin yksikkönä verottajan silmin. Mitään tolkkua, itsellä veroprosentti siellä kolmessa kympissä ja vaimolla alle kymmenen...
 
Tällä hetkellä säästöön jää about 200e/kk, sitten suomen vuokra-asunnosta "tuloa" toinen 200e mutta tuo menee aika tasan veroihin.

Asun yksin keskustassa enkä katsele yhtään miten rahoja käytän. Verojen jälkeen tulot joku 1000e kk, mutta asuinmaana tsekki. Palveluita käytän paljon, joka kuukausi käyn hierojalla, ainakin kerran päivässä raflassa, viikonloppureissuja teen ainakin yhden per kk.

e. vaatteita ostan myös aika paljon, pelkästään merkkiliikkeistä, skeittikaupoista jne.
 
Back
Ylös Bottom