Rahkan maustaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fabien
  • Aloitettu Aloitettu
5 vuotta olen maitorahkaa syönyt osana ruokavaliota.. ensinmäinen vuosi ananaksen kanssa. kaksi seuraavaa funlightilla, ja 2 seuraavaa mehukeittoja vaihdellen.. nyt olen kuukauden syönyt joka aamu banaani+mustikoita + maito+rahka shaken.. ja sarjansa ykkönen IMO! huhhuh kuin hyvää, joskus söin 3-4 rahkaa päivässä nyt menee 1-2

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Alan kans olla siinä hilkulla että oonko kyllästynyt rahka & ananas -komboon. Menee kyllä vielä hätäaamupalana töissä, jos ei kotona ole mitään tullut syötyä. Ennen söin paloilla, nykyään murskalla. Mutta hieman alkaa jo tökkiin. Onneks rahka on muuten ihan super-JEES!

Mä raastan yhden omenan ja sekotan sen raasteen ja vähän mehua rahkan joukkoon, ripottelen vielä kanelia päälle ja ai että on namia! Siitä tulee ihanan kuohkeeta, se omenanmehu varmaan tekee siitä sellasta. Kannattaa kokeilla!

Edit. Siis vaan se mehutilkka, joka tulee omenasta raastettaessa.

Pakko testata!

Juuri äsken vedin Valion pehmeän Performancen suklaan makuisella wheylla ja tilkalla maitoa ja Pirkan suklaakastiketta.
Myös kombo Valion pehmeä, cashewpähkinät, auringonkukansiemenet tai itsetehty mysli juoksevalla hunajalla on herkkua.

Tällaisena semikasvissyöjänä (kala, muna ja maitotuotteet OK) rahkaa menee protskujauheen lisäksi suht isoja määriä painoon nähden, niin kaikki uudet herkulliset tavat noita nauttia ovat enemmän kuin tervetulleita. Niin että taivaan kiitos näistä ketjuista!

Rahkan sekaan sopii hyvin myös sellainen, mikä antaa vähän purutuntumaa ja mukavaa rousketta. Yleensä lisään rahkaan paahdettuja siemeniä, mutta tällä kertaa päätin tehdä kotitekoista mysliä. Sopii kyllä erittäin hyvin, varsinkin kun tuunailin tuota alla olevaa reseptiä kuivatuilla hedelmillä ja pähkinöillä. Koko komeuden päälle lurautin vielä vähän tropical-jugua, omnom kun oli hyvää.

http://www.hs.fi/ruoka/reseptit/artikkeli/Aprikoosi-mantelimysli/1329104044171

Ite olen tykänny syödä rahkan ilman mitään lisuketta, jotkut sanoo oudoks sen takia. Mutta joskus kyllä laitan kyytipojaks mustikkasoppaa, ja vois kyllä kokeilla tuota myslihommelia. Tai olisko paha laittaa jotain muroja, kuten näitä fitness muroja, ne ainakin sopii jogurtin kans hyvin.

Aiemmin en saanut naamaan yhtään mitään rahkaan viittaavaankaan, mutta tänään vihdoin löytyi resepti.

Joku perusrahka, tällä kertaa se Valion pehmeä, funlightilla veteläksi ja sekaan rutosti mysliä. Tuli aivan saatanan hyvää. Tota menee tästä lähtien joka aamu.

Useimmiten tulee ehrmanni vedettyä jonkun mehukeiton kanssa, riippuu mitä makua sattuu just olemaan. Ja välillä sit ananaksen kanssa. Yleensä sit vielä tulee lorautettua vähän öljyä ja kaurahiutaleita messiin, tulee hyvää! Semmonen 3-4 purkkia menee päivässä.

Laitoin x-tran 500g rahkan pakasterasiaan ja yöks pakkasee, tänää mikros hieman sulatin sitä ni oli metsämarja funlightinkaa aivan älyttömän hyvää viilentävää ja raikasta jälkiruokaa :) !

Yleensä tulee syötyä ehrmannit pelkilteen, purematta ja maistelematta kun vetää niin hyvin uppoaa.

Aamupalat sit yleensä mehukeiton ja kaurahiutaleiden kanssa, myös pirtelön seassa tulee syötyä.

Purkkei uppoo 2-4 0päivässä.

Rahkaa, mansikkahilloa, rypsiöljyä, ruisleseitä ja tilkka mehua hieman löysentämään seosta. Tällasta syön nyt tässä töiden ohessa. Yleensä teen rahkasta pirtelöitä, mutta nyt syön tälleen, kun syön ihan aikaa kuluttaakseni.

Mie laitan ruokalusikallisen juoksevaa (luomu)hunajaa joka aamu rahkaan. Prismasta ainakin rollossa saa 0,7kg luomuhania olikohan se about 8eurolla.. on terveellistä ja vitun hyvää. Ja nopiaa "kokata".

Munkin piti kokeilla rahkaa mustikkakeitolla, kun en oo sitä ikinä maistanut vaikka se onkin niin suosittua. Mustikkakeitolla se oli ihan hyvää, mutta nyt mulla on mansikkakeittoa ja siitä tulee kyllä sellanen aina jääkaapissa -tuote. Tarpeeks kun sekottaa, tää maistuu aivan samanlaiselta, kun joku valmiiks maustettu rahka, mutta tää on sopivan makeaa. Erikoista muuten, kun rahka aivan pelkiltään vie nälkää yllättävän hyvin, mutta ton mehukeiton kanssa täytyy syödä kaks rahkapurkillista, että nälkä lähtee. Onkohan se sitten vaan ihan psykologinen juttu vai vaikuttaako nestemäisempi koostumus asiaan vai johtuisiko se peräti (tuskinpa) makeutusaineellisesta mehukeitosta (keho maistaa maukeuden, mutta ei saakkaan kaloreita, joten ne täytyy sitten korvata jollain muulla ja niitä saadaan lisää, kun tehdään kehoon nälkä).

E: Täytyy myöntää, että minusta on tullut aivan rahka-addikti.

Munkin piti kokeilla rahkaa mustikkakeitolla, kun en oo sitä ikinä maistanut vaikka se onkin niin suosittua. Mustikkakeitolla se oli ihan hyvää, mutta nyt mulla on mansikkakeittoa ja siitä tulee kyllä sellanen aina jääkaapissa -tuote. Tarpeeks kun sekottaa, tää maistuu aivan samanlaiselta, kun joku valmiiks maustettu rahka, mutta tää on sopivan makeaa. Erikoista muuten, kun rahka aivan pelkiltään vie nälkää yllättävän hyvin, mutta ton mehukeiton kanssa täytyy syödä kaks rahkapurkillista, että nälkä lähtee. Onkohan se sitten vaan ihan psykologinen juttu vai vaikuttaako nestemäisempi koostumus asiaan vai johtuisiko se peräti (tuskinpa) makeutusaineellisesta mehukeitosta (keho maistaa maukeuden, mutta ei saakkaan kaloreita, joten ne täytyy sitten korvata jollain muulla ja niitä saadaan lisää, kun tehdään kehoon nälkä).

E: Täytyy myöntää, että minusta on tullut aivan rahka-addikti.

Mä luulen, että se johtuu juuri siitä makeutusaineesta. Eikös joku tutkimuskin ollut, että light limonadeja, kun juo, niiin makean nälkä kasvaa tai jotain sinne päin.. :D

Purkki rahkaa ja Aholan vanilja- tai tyrnijogurttia luraus. On niin hyvää. Toki noi Aholan jogurtit on muutenkin niin hemmetin hyviä, että niitä vois syödä purkki tolkulla ihan vaan sellaisenaankin.

Jos rahkan lusikoiminen suoraan purkista tympii, niin tässä yksi vaihtoehto (varsinkin dieetille):

1. Sheikkeriin 3dl vettä / maitoa / mehua
2. Rahka sheikkeriin
3. Loraus jotain mehua tai sitten ei mitään
4. Kansi kiinni ja ravistat n. 20 sekuntia tai niin kauan kunnes rahka on muuttunut nestemäiseksi
5. Juot sen alas

Vinkki: Rainbowin rahka on jänkkiä kuin betonilaasti, mutta nesteessä eroa ei huomaa. Purkissa tasan 30g proteiinia. Muissa rahkoissa about 22,5g-25g...

Mä luulen, että se johtuu juuri siitä makeutusaineesta. Eikös joku tutkimuskin ollut, että light limonadeja, kun juo, niiin makean nälkä kasvaa tai jotain sinne päin.. :D

Joku tällainen tutkimus kyllä oli jossain. Light-limpparit ei mulle sitä kyllä aiheuta ja dietillä erinomainen välipala on tuopillinen zerokokista ja purkki maitorahkaa ihan sellaisenaan. Sillä nälkä lähtee yllättävänkin tehokkaasti.

Äsken kokeilin sekoittaa rahkaa tollasen piltti-marjasoseen kanssa. Metsämarjapiltti sopi ainakin varsin hyvin siihen. Maku on aika samanlainen kuin mehukeitonkin kanssa, mutta koostumus on hieman jähmeämpi. Voin suositella kokeilemaan, jos jotain uutta haluaa. Eikä noi pilttipurkit maksakkaan ku joitain kymmeniä senttejä.

Pirkkaa mulla on nykyään melkein aina, koska se on halvinta. Jostain syystä noissa halvimmissa rahkoissa on just eniten proteiinia. Milbona, pirkka ja rainbow esimerkiksi. Kaikissa noissa on kai 12g tai 13g proteiinia.

Ite on tullut tykästyttyä tohon rainbown rahkaan, sitä menee se 2prk/pv.

Juuri vetäsin iltapalaksi seuraavanlaisen combon, mitä kokeilin ekaa kertaa ja ai kyllä oli hyvää:

-1prk rainbow rahkaa
-loraus valio luomu luonnonjogurttia sekaan
-suomalaisia mustikoita jonkin verran sekaan
-eloveena vehnäleseitä myös jonkin verran sekaan
-maustamiseen marli sokeroimaton mehutiivistettä, nyt makuna karpalo-vadelma

Mustikoita ja leseitä tulee lisättyä melkein aina rahkan sekaan, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Nyt tänään kaupassa tuli mieleen että kokeilen jogurttia sekaan. Tuli vaan parempaa koko satsista :)

Suositut

Back
Ylös Bottom