Rahastosäästäminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja twinlab
  • Aloitettu Aloitettu
Toi rahastojen kulujen noituminen on näköjään nyt muodissa...

Toki jos on tarpeeksi pääomaa ja jaksaa seurata markkinoita, niin saa itsekkin tehtyä hyvin hajautetun salkun Euroopan markkinoille. Eurooppa-rahasoissa tosin kulut yleensä melko maltilliset.

En itse kuitenkaan viitsi ostaa Ukrainan pörssistä mitään osakkeita itse. ETF:t taas ei kulujen takia sovellu mielestäni kk-säästämiseen. Eikä niitäkään kaikille markkinoille ole tarjolla.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä rahastot ovat järkevä valinta, kun sijoitetaan kehittyviin markkinoihin, esim. Aasiaan. Harva tuolta osaa osakkeita ostaa ja tehdä niillä vielä parempaa voittoa kuin rahastot. Kulut noissa rahastoissa on suht kovat, mutta silti järkevin tapa sijoittaa sinne jos ei ammattilainen osakemarkkinoilla ole.
 
Toi rahastojen kulujen noituminen on näköjään nyt muodissa...

Toki jos on tarpeeksi pääomaa ja jaksaa seurata markkinoita, niin saa itsekkin tehtyä hyvin hajautetun salkun Euroopan markkinoille. Eurooppa-rahasoissa tosin kulut yleensä melko maltilliset.

En itse kuitenkaan viitsi ostaa Ukrainan pörssistä mitään osakkeita itse. ETF:t taas ei kulujen takia sovellu mielestäni kk-säästämiseen. Eikä niitäkään kaikille markkinoille ole tarjolla.

Voihan sitä rahaa kerätä useamman satasen ja ostaa kerralla sitä ETF:ää, vaikka sitten se ostopalkkio olisi rahaston merkintäpalkkiota isompi. Tämä siis jos aikoo pitää pitkään. Ostopalkkion maksat vain kerran, hallinnointipalkkiot juoksee ihan koko ajan. Ja monesti kehittyvien maiden rahastoissa on hallinnointipalkkiot 2-3% vuodessa. Tosta voi jokainen laskea paljonko tuo tekee esim. 10 vuodessa tietylle rahamäärälle. Ja ottakaa huomioon, että hallinnointikulu menee AINA, tuottipa se rahasto sitten tappiota tai voittoa.
 
Sopiihan ETF:t kuukausisäästämiseen, tosin kulujen minimoimiseksi ei tavallisen pari sataa kuukaudessa säästävän kannata joka kuukausi niitä merkitä vaan aina muutamien kuukausien välein. Alhaisimmillaan ulkomaisten osakkeiden merkintäkulut (sis. ETF:t pl. tietysti suomalaiset kuten Seligsonin OMXH25) Suomessa ovat käsittääkseni Nordnetillä 9€ minimimerkintä, joten siitä voi jokainen kk-säästäjä laskea itselleen sopivan merkintävälin kulujen kipukynnys ja omat sijoitussummat huomioon ottaen. Kyllä musta tuolla kk-säästäjäkin pääsee ETF:n makuun.

Ja Gazza, kuluthan ovat kovat lähinnä aktiivisissa rahastoissa. Jokaisella makunsa mutta itse en ikinä laittaisi penniäkään niihin kiinni, kuten ei kenenkään muunkaan järkevän pitkällä tähtäimellä sijoittavan kannattaisi. Että se niistä "ammattimaisista" sijoittajista. Matemaattinen fakta!

Edit. Timba sivusi ensin...
 
Suurella osalla kk-säästäjistä kk-säästösumma on noin 50€/kk, joten ETF voi kustannustehokkaasti ostaa kerran? vuodessa, jolloin ostokulut olisi alle kohtuullinen, alle 2%.

Jos muutaman satasen tai tonnin ETF-omistuksia varten pitää arvo-osuustiliä, niin tuleehan siitäkin hallinnointikuluja AINA. Saa toki vähennyksiin jne..

No kukin tyylillään. Itse olen tuolla välimaastossa, eli säästän rahastoihin, ETF:iin ja osakkeisiin. Holdaan joitakin kehittyviä rahastoja (Venäjä), mutta ostan myös ETF:iä.
 
Suurella osalla kk-säästäjistä kk-säästösumma on noin 50€/kk, joten ETF voi kustannustehokkaasti ostaa kerran? vuodessa, jolloin ostokulut olisi alle kohtuullinen, alle 2%.

Jos muutaman satasen tai tonnin ETF-omistuksia varten pitää arvo-osuustiliä, niin tuleehan siitäkin hallinnointikuluja AINA. Saa toki vähennyksiin jne..

No kukin tyylillään. Itse olen tuolla välimaastossa, eli säästän rahastoihin, ETF:iin ja osakkeisiin. Holdaan joitakin kehittyviä rahastoja (Venäjä), mutta ostan myös ETF:iä.
Kerran vuodessa 12x 50e= 600e ostolla ostokulut ovat Nordnetillä 0,67% (4e).
Hallinnointi 0e/vuosi.

Tuo lienee ETF-ostoihin ihan järkevä hajautus, mutta indeksirahasto ajanee saman asian vaikkapa suoraan kuukausittain.
 
Muutaman kympni kuussa sijoittavalle INDEKSIRAHASTO on oikea vaihtoehto. Muutaman satasen jos pystyy irrottamaan kuukaudessa, niin esim. neljännesvuosittain ETF tulisi kysymykseen.

Mutta tässäkin pitää sitten huomioida se, että ETF maksaa yleensä osingot ulos, joten jos ei näin halua tapahtuvan, niin sitten sinne indeksirahastoon.
 
Muutaman kympni kuussa sijoittavalle INDEKSIRAHASTO on oikea vaihtoehto. Muutaman satasen jos pystyy irrottamaan kuukaudessa, niin esim. neljännesvuosittain ETF tulisi kysymykseen.

Jos tuota yo. listaa jatkaa, niin mikä voisi olla hyvä suunnitelma, jos kuukausittain on 1000-2000 euroa sijoitettavana? Ja noin viiden vuoden tähtäimellä tehdään suunnitelmia, eli olisiko tällöin aiheellista pistää esim. puolet indeksirahastoihin ja puolet ETF:ään? Vai lähtisikö rohkeasti suoraan osakemarkkinoille?
 
Viisi vuotta on siinä ja siinä, kannattaako lähteä osakkeisiin lainkaan.
Tämä koskee siis sekä ETF:ää, indeksirahastoja että suoria sijoituksia.

Jos kuitenkin lähdet niin varmaankin 5-7 arvo-osaketta joita ostat sitten 2-3 kertaa vuodessa 600< euron kertaostoksilla.
 
Viisi vuotta on siinä ja siinä, kannattaako lähteä osakkeisiin lainkaan.
Tämä koskee siis sekä ETF:ää, indeksirahastoja että suoria sijoituksia.

Jos kuitenkin lähdet niin varmaankin 5-7 arvo-osaketta joita ostat sitten 2-3 kertaa vuodessa 600< euron kertaostoksilla.

Ensinnä varmaan pitäisi tietää, että mihin ne rahat 5 vuoden päästä tarvitaan? Ja tarvitaanko ne kaikki? Voiko määräpäivästä "luistaa" jne?

Jos rahat on korvamerkitty johonkin, on 5 vuoden sijoitushorisontilla syytä laittaa esim. puolet korkopuolelle. Jos taas tuo 5 vuotta vain on tuollainen "sopiva aika" jota voi hyvin jatkaa vaikka toisella mokomalla, eli ts. rahalle ei ole käyttökohdetta valmiina, on osakesijoitukset hyvä vaihtoehto.

Ja joku indeksiä seuraava ETF nyt on kusatunnustehokas ja hajautus valmiina. Eli riski on käytännössä markkinariski (jolta ei voi välttyä kuin olemalla sijoittamatta ollenkaan). Jos taas haluaa vähän ottaa enemmän selvää, on suorat sijoitukset paljon mielekkäämpiä. Ja jos suorissakin sijoituksissa pitäytyy suurinpiirtein indesin yhtiöissä, saa suurinpiirtein markkinoiden keskituoton.

Eli tuo suorat sijoitukset vs. indekrsirahastot / ETF:t on ihan siitä kiinni, että haluaako tutustua yksittäisiin yhtiöihin ja seurata niitä vai eikö halua. Seuraaminen ei tarkoita sitten nenän kiinni ruudussa 24/7 vaan periaatteessa pelkkä osareidet ja vuosikertomusten luku riittää. Lisäksi sähköpostiin voi tilata pörssi-ilmotukset, niistä voi sitten katsoa itse hyödyttävät tiedot. Talousuutisetkin voi katsella iltasin kolmoselta. Vie kaikki 5 minuuttia aikaa.
 
Kun näistä hallinointipalkkioista on kyse niin semmoinen pointti niille joille se ei ole itsestään selvää, eli hallinointipalkkio lasketaan rahaston kurssiin/arvoon(päivittäin mikäli rahastolle lasketaan arvo päivittäin).
Eli jos rahaston kurssi on noussut on myös sijoituksen arvo noussut oli hallinointipalkkio mikä tahansa.

(En tosin tiedä kaikkien rahastojen toimintatapoja joten joku viisaampi voi paikata tätä tietoa tarvittaessa)
 
Ensinnä varmaan pitäisi tietää, että mihin ne rahat 5 vuoden päästä tarvitaan? Ja tarvitaanko ne kaikki? Voiko määräpäivästä "luistaa" jne?

Jos rahat on korvamerkitty johonkin, on 5 vuoden sijoitushorisontilla syytä laittaa esim. puolet korkopuolelle. Jos taas tuo 5 vuotta vain on tuollainen "sopiva aika" jota voi hyvin jatkaa vaikka toisella mokomalla, eli ts. rahalle ei ole käyttökohdetta valmiina, on osakesijoitukset hyvä vaihtoehto.

Erinäisistä syistä johtuen suunnilleen viiden vuoden päästä olisi suunnitelmissa talon osto/rakentaminen, joten ei se +/- 5 vuotta ainakaan ole, ehkä 5 +/-1 vuotta ennemminkin. Tällä hetkellä suurin osa säästöistä on määräaikaisella tilillä, joka on vaikuttanut rahastoja seuratessa ihan hyvältä vaihtoehdolta. Ahneena paskana sitä kuitenkin miettii jos olisi jokin parempi vaihtoehto.

Ja joku indeksiä seuraava ETF nyt on kusatunnustehokas ja hajautus valmiina. Eli riski on käytännössä markkinariski (jolta ei voi välttyä kuin olemalla sijoittamatta ollenkaan). Jos taas haluaa vähän ottaa enemmän selvää, on suorat sijoitukset paljon mielekkäämpiä. Ja jos suorissakin sijoituksissa pitäytyy suurinpiirtein indesin yhtiöissä, saa suurinpiirtein markkinoiden keskituoton.

Eli tuo suorat sijoitukset vs. indekrsirahastot / ETF:t on ihan siitä kiinni, että haluaako tutustua yksittäisiin yhtiöihin ja seurata niitä vai eikö halua. Seuraaminen ei tarkoita sitten nenän kiinni ruudussa 24/7 vaan periaatteessa pelkkä osareidet ja vuosikertomusten luku riittää. Lisäksi sähköpostiin voi tilata pörssi-ilmotukset, niistä voi sitten katsoa itse hyödyttävät tiedot. Talousuutisetkin voi katsella iltasin kolmoselta. Vie kaikki 5 minuuttia aikaa.

Harrastepohjalta olen osakkeita seuraillut ja pikkurahoilla niitä ostellutkin joten aivan vierasta tuo ei ole. En vain tiedä onko minusta ottamaan riskiä ja sijoittaa isommilla summilla osakkeisiin. Tuo määräaikaiselle talletukselle maksettava korko on kohtuu hyvä tällä hetkellä.

Rahastoissa hätäilin kuten monet muutkin ja myin ennen isompaa notkahdusta jolloin muutaman tonnin sijoituksella ei voitoksi jäänyt reilun vuoden sijoituksella kuin joitakin kymppejä kun hallinnointikulut otettiin pois. Toistaiseksi olen ollut tyytyväinen vetää rahat rahastosta pois ja pistää kasvamaan korkoa riskittömästi.
 
Korvamerkittyjä rahoja ei ole järkevää sijoittaa isolla riskillä.

Toki sitä voi esim. 10% pääomasta sijoittaa suht huoletta osakkeisiin, tuo on ikäänkuin itse rakennettu pääomaturvattu sijoitus. Eli korkopuoli hoitaa, että pääoma säilyy, vaikka tuon 10% menettäisi kokonaan (mikä on tosin erittäin epätodennäköistä jos nyt ei mihikään GeoSenttiin rahojaan laita...).

Eli tuo on ihan omasta riskinsietokyvystä kiinni, että kannattaako laittaa sentin latia tulevaan asuntoon tarkoitetuista rahoista korkorahaston ulkopuolelle.
 
Korvamerkittyjä rahoja ei ole järkevää sijoittaa isolla riskillä.

Toki sitä voi esim. 10% pääomasta sijoittaa suht huoletta osakkeisiin, tuo on ikäänkuin itse rakennettu pääomaturvattu sijoitus. Eli korkopuoli hoitaa, että pääoma säilyy, vaikka tuon 10% menettäisi kokonaan (mikä on tosin erittäin epätodennäköistä jos nyt ei mihikään GeoSenttiin rahojaan laita...).

Eli tuo on ihan omasta riskinsietokyvystä kiinni, että kannattaako laittaa sentin latia tulevaan asuntoon tarkoitetuista rahoista korkorahaston ulkopuolelle.

Jotain tälläistä olen pienessä päässäni pyöritellytkin, eli 10-20% sijoittaisi pienellä riskillä suurempien voittojen toivossa. Pysyisihän siinä paremmin talouselämän käänteistä kärryillä kun olisi isompi syy seurata talousmaailman tapahtumia omien sijoitusten takia. Tai sitten pahimmassa tapauksessa maksaa oppirahat ja on vanhempana viisaampi sijoittamaan rahojansa, jos asuntovelkavankeus joskus helpottaisi.
 
Jotain tälläistä olen pienessä päässäni pyöritellytkin, eli 10-20% sijoittaisi pienellä riskillä suurempien voittojen toivossa. Pysyisihän siinä paremmin talouselämän käänteistä kärryillä kun olisi isompi syy seurata talousmaailman tapahtumia omien sijoitusten takia. Tai sitten pahimmassa tapauksessa maksaa oppirahat ja on vanhempana viisaampi sijoittamaan rahojansa, jos asuntovelkavankeus joskus helpottaisi.

Kuulostaa ihan suunnitelmalle. Kolmestakin syystä.

Eli olet nuori, aika kyllä korjaa pienet ajoitusvirheet, eli riskiosaa on syytä varautua pitämään tarvittaessa pidempään tai sitten tehtävä joku stoploss suunnitelma, vaikka itse noita vierastankin. Eli myyntiin jos laskee prosentti X, näin saa suuremmat tappioit eliminoitua jos niitä rahoja ei pysty pitkään pitämään.

Ja jos ei itse sijoita, ei kyllä käytännössä mitään opi, eikä kovin paljon tule seurattua. Vähän kuin autolla ajo, ei sitä pelkäänpaikalta opi, eikä jää ees reitit mieleen!

Ja ne oppirahat on hyvä maksaa silloin kun ne on pieniä. Eli esim. omalla kohalla sijoitellaan kulutuksesta yli jääviä varoja. Jos taas lähtee mukaan 50-vuotiaana, kun saattaa olla merkittäviä säästöjä tai vaikka myyntivoittoja kun vaihtaa asunnon pienempään lasten lähtiessä kotoa, niin saattaa oppirahat maksuun joutuessaan olla todella suuria, eikä elinvuodet edes riitä enää paikkaamaan tilannetta!

Mä en suosittele mitään, en kehota mitään, eli en todellakaan ota vastuuta jos joku mun juttuja seuraamalla menettää rahaa. Mutta itse olen senverran jääräpäinen, että sijoitan ja opiskelen alaa samalla. Hiljalleen saatan jopa osata analysoida itse yhtiöitä. Onneksi tämäkään ei ole alussa mikään 100% tarpeellinen taito, valmista analyysia löytyy riesaksi asti, enemmänkin pitää perehtyä niiden vertailuun. Taas jos innostuu enemmän indeksirahastoita, ETF:stä yms. niin ei tartte edes yksittäisiä yrityksiä miettiä, mutta tosta puuttuukin sitten se suurin osa mielenkiinnosta.
 
Kuulostaa ihan suunnitelmalle. Kolmestakin syystä.

Eli olet nuori, aika kyllä korjaa pienet ajoitusvirheet, eli riskiosaa on syytä varautua pitämään tarvittaessa pidempään tai sitten tehtävä joku stoploss suunnitelma, vaikka itse noita vierastankin. Eli myyntiin jos laskee prosentti X, näin saa suuremmat tappioit eliminoitua jos niitä rahoja ei pysty pitkään pitämään.

Ja jos ei itse sijoita, ei kyllä käytännössä mitään opi, eikä kovin paljon tule seurattua. Vähän kuin autolla ajo, ei sitä pelkäänpaikalta opi, eikä jää ees reitit mieleen!

Ja ne oppirahat on hyvä maksaa silloin kun ne on pieniä. Eli esim. omalla kohalla sijoitellaan kulutuksesta yli jääviä varoja. Jos taas lähtee mukaan 50-vuotiaana, kun saattaa olla merkittäviä säästöjä tai vaikka myyntivoittoja kun vaihtaa asunnon pienempään lasten lähtiessä kotoa, niin saattaa oppirahat maksuun joutuessaan olla todella suuria, eikä elinvuodet edes riitä enää paikkaamaan tilannetta!

Mä en suosittele mitään, en kehota mitään, eli en todellakaan ota vastuuta jos joku mun juttuja seuraamalla menettää rahaa. Mutta itse olen senverran jääräpäinen, että sijoitan ja opiskelen alaa samalla. Hiljalleen saatan jopa osata analysoida itse yhtiöitä. Onneksi tämäkään ei ole alussa mikään 100% tarpeellinen taito, valmista analyysia löytyy riesaksi asti, enemmänkin pitää perehtyä niiden vertailuun. Taas jos innostuu enemmän indeksirahastoita, ETF:stä yms. niin ei tartte edes yksittäisiä yrityksiä miettiä, mutta tosta puuttuukin sitten se suurin osa mielenkiinnosta.

:offtopic:
ite päädyin vähän vastaavaan juuri pohdinnoissani. pysyn kuitenkin heti alkuunsa visusti erossa rahastoista ja lähden osake- ja warreleikkeihin mukaan pikkuhiljaa pienillä summilla. laskeskelin että bout sen verran kokeilis että parhaassa tapauksessa tuotto miinus arvo-osuustilikustannukset jne on bout nolla ja pahimmassa tapauksessa koko potti sulaa. sinäänsä rohkaisee harjoittelemaan kun pystyy tappiot vähentämään vielä 2 seuraavan vuoden verotuksessa joten ainakin vuoden voi tehä rauhassa tappiota ja harjoitella ja sen jälkeen pystyy vähentelemään oppirahat sit tuotoista verotukseen:)
 
:offtopic:
ite päädyin vähän vastaavaan juuri pohdinnoissani. pysyn kuitenkin heti alkuunsa visusti erossa rahastoista ja lähden osake- ja warreleikkeihin mukaan pikkuhiljaa pienillä summilla. laskeskelin että bout sen verran kokeilis että parhaassa tapauksessa tuotto miinus arvo-osuustilikustannukset jne on bout nolla ja pahimmassa tapauksessa koko potti sulaa. sinäänsä rohkaisee harjoittelemaan kun pystyy tappiot vähentämään vielä 2 seuraavan vuoden verotuksessa joten ainakin vuoden voi tehä rauhassa tappiota ja harjoitella ja sen jälkeen pystyy vähentelemään oppirahat sit tuotoista verotukseen:)

Ja henkilöillä joilla on merkittäviä rahoja korkorahastossa, on tuo tappioiden hyödyntäminen helppoa. Vähentää vaan suoraan korkorahaston voitosta. Kuhan vaan huolehtii, että tekee myyntiliikkeitä ennen tappioiden vanhenemista.

Pelkästään osakkeisiin sijoittamalla pitää onnistua tekemään tietysti niitä voittoja, jotta saa tappiot kuitattua. ;)
 
Kertokaahan joku viisaampi, että mihin Sampopankin rahastoon kannattaisi hillot pistää kun työnantaja tunkee Henki-sammon eläkevakuutustilille rahaa. Tällä hetkellä on rahat on kiinni Sampo kompassi 25:ssä...
 
Onko ideoita mihin rahastoon Tapiolassa sijoittaa rahaa? Aloitan pienen rahastosäästämisen Tapiolaan saadakseni maksimit keskittämisalennuksista.
 
Back
Ylös Bottom