Rahastosäästäminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja twinlab
  • Aloitettu Aloitettu
se 0,1% on sitten tuosta 10k€:stä vuodessa 10€. Niin että eipä niillä prosentin kymmenyksillä ole tuossa pankkitilille tallettamisessa paljon paskaakaan väliä. Toki paras kannattaa ottaa jos sen pienellä vaivalla saa, mutta ei sen etsimiseen ihan hirveän paljoa aikaa kannata ainakaan uhrata kun hyödyt eivät pysty olemaan kovin suuret.

Osakkeissa ja rahastoissa sitten onkin paljon enemmän väliä niillä prosentin kymmenyksillä kun puhutaan paljon pidemmistä sijoitusajoista ja kertyy korkoa korolle ihan erilailla.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kas-vain sanoi:
Hip hei teet vuodessa 414,72€ nettovoittoa. :rolleyes:

Hiphei, kerroinko jotain osakemerkinnöistäni?
 
Kaivetaan vanha threadi ylös.
Homman nimi on rahastoista osakkeisiin-suunnitelma. Olen sijoittanut pahamaineisiin rahastoihin (sampo/danske) syksystä 06 lähtien joka kuukausi talouden tilanteesta riippuen 200-500e. Kasaan olen saanut pyöreästi ~5000e. Viimeisimmän vilkaisun mukaan aika lailla +-0 mennään, ehkä pari hunttia miinuksella (nousussa tällä hetkellä)..kiitos fiksun hajautuksen.

Miksi rahastoihin koko tämän ajan?Siksi koska siellä ne rahat (ainakin tähän päivään asti) säilyvät ja kuukausittaisella sv:lla takaan sen että jää jotain roposia syrjäänkin. Fortumia ja Nestettä on jo ennestään.

Mitä luulette, olisiko oikea aika alkaa siirrellä säästöjä suoraan osakkeisiin tässä kesän mittaan, vai kannattaisiko vielä odotella niitä "parempia aikoja"? Rahastoissa tuotto-odotuksia kun ei kuitenkaan kauheasti ole ja kulujakin omissa kohteissa kohtuu paljon. Osakkeissa taas rahoilleen voisi odottaa saavan myös jotain vastinetta. Mitäs olette mieltä täälläkin mainituista indeksiosuuksista? Mielipiteet ja vinkit hyvinkin tervetulleita!
 
Parin viikon sisään romahtaa, kovasti. Tulee kaikenlaisia tulosjulkistuksia.
 
Kaivetaan vanha threadi ylös.
Homman nimi on rahastoista osakkeisiin-suunnitelma. Olen sijoittanut pahamaineisiin rahastoihin (sampo/danske) syksystä 06 lähtien joka kuukausi talouden tilanteesta riippuen 200-500e. Kasaan olen saanut pyöreästi ~5000e. Viimeisimmän vilkaisun mukaan aika lailla +-0 mennään, ehkä pari hunttia miinuksella (nousussa tällä hetkellä)..kiitos fiksun hajautuksen.

Miksi rahastoihin koko tämän ajan?Siksi koska siellä ne rahat (ainakin tähän päivään asti) säilyvät ja kuukausittaisella sv:lla takaan sen että jää jotain roposia syrjäänkin. Fortumia ja Nestettä on jo ennestään.

Mitä luulette, olisiko oikea aika alkaa siirrellä säästöjä suoraan osakkeisiin tässä kesän mittaan, vai kannattaisiko vielä odotella niitä "parempia aikoja"? Rahastoissa tuotto-odotuksia kun ei kuitenkaan kauheasti ole ja kulujakin omissa kohteissa kohtuu paljon. Osakkeissa taas rahoilleen voisi odottaa saavan myös jotain vastinetta. Mitäs olette mieltä täälläkin mainituista indeksiosuuksista? Mielipiteet ja vinkit hyvinkin tervetulleita!
saat varmasti spankista 4:llä alkavan korkotarjouksen kuin myös muistakin pankeista jotka hyväksyy 5k määräaikaistalletuksia (op ei taida)

tuota harkitsisin niin pääsisi varmasti plussalle.

mutta kun osakkeista puhutaan niin mitä mieltä olet? nouseeko kurssit tästälähtien, laskeeko ne, pysyykö samassa? yksittäiset kurssit ja yleensä kurssit.

jos sulla ei ole mielipidettä niin aika vaikea rueta ostelemaan osakkeita...
 
mutta kun osakkeista puhutaan niin mitä mieltä olet? nouseeko kurssit tästälähtien, laskeeko ne, pysyykö samassa? yksittäiset kurssit ja yleensä kurssit.

Käsitykseni mukaan tällä hetkellä on aika vaikea lähteä arpomaan kurssien suuntia kun sahaavat vähän sinne tänne. En muutenkaan ole kovin aktiivisesti seuraillut markkinoita kevään pienten kiireiden takia.. Suunnitelma olikin kesä, ehkä syksykin. Tarkoitus ei ole lähteä onnen ongintaan, vaan aika perusseteillä mennään; arvo-osakkeita/osingonmaksajia jne. Pitää alkaa tutkailla eri yrityksiä Henri Elon Kuplakirja kädessä, loistokirja. :)
 
Parin viikon sisään romahtaa, kovasti. Tulee kaikenlaisia tulosjulkistuksia.

Täsmennystä?

Ite ainakin siirryn parasta aikaa osakemarkkinoille. Ostelen erissä pitkin kesää lisää jos ei ihmeitä tapahdu. Pitää nyt kuitenkin varmaan odottaa toi pari viikkoa jos rommaa ;)
 
Kaivetaan vanha threadi ylös.
Homman nimi on rahastoista osakkeisiin-suunnitelma. Olen sijoittanut pahamaineisiin rahastoihin (sampo/danske) syksystä 06 lähtien joka kuukausi talouden tilanteesta riippuen 200-500e. Kasaan olen saanut pyöreästi ~5000e. Viimeisimmän vilkaisun mukaan aika lailla +-0 mennään, ehkä pari hunttia miinuksella (nousussa tällä hetkellä)..kiitos fiksun hajautuksen.

Miksi rahastoihin koko tämän ajan?Siksi koska siellä ne rahat (ainakin tähän päivään asti) säilyvät ja kuukausittaisella sv:lla takaan sen että jää jotain roposia syrjäänkin. Fortumia ja Nestettä on jo ennestään.

Mitä luulette, olisiko oikea aika alkaa siirrellä säästöjä suoraan osakkeisiin tässä kesän mittaan, vai kannattaisiko vielä odotella niitä "parempia aikoja"? Rahastoissa tuotto-odotuksia kun ei kuitenkaan kauheasti ole ja kulujakin omissa kohteissa kohtuu paljon. Osakkeissa taas rahoilleen voisi odottaa saavan myös jotain vastinetta. Mitäs olette mieltä täälläkin mainituista indeksiosuuksista? Mielipiteet ja vinkit hyvinkin tervetulleita!

Vaikea sanoa kun et yhtään avannut mitä rahastoja sulla on. Jos on korkorahastoja (et tosin varmaankaan olisi silloin +-0 vaan jotain olisi tullut) niin anna palaa vaan. Mutta muuten sanoisin että siirry osakemarkkinoille mutta älä tuolla rahastopääomalla vaan holdaa se. Aloit suuren massan mukana sijoittamaan kun noususuhdanne ja kurssit olivat tulossa huippuunsa, ja kun kurssit tulevat alas haluat paniikissa myydä sijoituksesi. Anteeksi vaan mutta täysin paska taktiikka ellet erityisesti halua noudattaa perinteistä tuulipukusijoittamisen perussääntöä: osta kalliilla ja myy halvalla. Jos tämä on taktiikkasi niin toivottavasti siirryt osakkeisiin, korjaan mielelläni tulevaisuudessa työsi "hedelmät"!:)

Pari vuotta ei ole mikään aika arvioida rahastoa epäonnistuneeksi tai pahamaineiseksi. Tarvitaan IMO vähintään 10v ja erilaisia suhdannetilanteita. Jos et paria vuotta pitkäjänteisempään sijoittamiseen kykene, kannattaa pysyä pankkitalletuksissa. Kuten sanoin et sanonut mitään rahastoistasi. Jos näkemyksesi mukaan olet varma että pysyt tulevaisuudessakin +-0:ssa, sitten tietysti myynti on perusteltua. Mutta muuten nyt on erittäin tyhmä aika myydä yhtään mitään, varsinkaan osakkeita tai osakerahastoja. Lykkyä pyttyyn!
 
Vaikea sanoa kun et yhtään avannut mitä rahastoja sulla on. Jos on korkorahastoja (et tosin varmaankaan olisi silloin +-0 vaan jotain olisi tullut) niin anna palaa vaan. Mutta muuten sanoisin että siirry osakemarkkinoille mutta älä tuolla rahastopääomalla vaan holdaa se. Aloit suuren massan mukana sijoittamaan kun noususuhdanne ja kurssit olivat tulossa huippuunsa, ja kun kurssit tulevat alas haluat paniikissa myydä sijoituksesi. Anteeksi vaan mutta täysin paska taktiikka ellet erityisesti halua noudattaa perinteistä tuulipukusijoittamisen perussääntöä: osta kalliilla ja myy halvalla. Jos tämä on taktiikkasi niin toivottavasti siirryt osakkeisiin, korjaan mielelläni tulevaisuudessa työsi "hedelmät"!:)

Pari vuotta ei ole mikään aika arvioida rahastoa epäonnistuneeksi tai pahamaineiseksi. Tarvitaan IMO vähintään 10v ja erilaisia suhdannetilanteita. Jos et paria vuotta pitkäjänteisempään sijoittamiseen kykene, kannattaa pysyä pankkitalletuksissa. Kuten sanoin et sanonut mitään rahastoistasi. Jos näkemyksesi mukaan olet varma että pysyt tulevaisuudessakin +-0:ssa, sitten tietysti myynti on perusteltua. Mutta muuten nyt on erittäin tyhmä aika myydä yhtään mitään, varsinkaan osakkeita tai osakerahastoja. Lykkyä pyttyyn!

Heh..Heti alkuun kysyisin, että paistaako kommenteistani jonkinlainen paniikki?Omassa tapauksessa nimenomaan on kyse pitkän aikavälin sijoitussuunnitelmasta, ei parin vuoden. Lisäksi mainitsemasi suuren massan mukana sijoittelu ei tapauksessani ole edes mahdollista. Oli noususuhdanne tai ei, aloitin rahastosäästämisen silloin kun se oli mulle mahdollista, eli syksyllä 06 kun sain opiskelujen ohella töitä.

Enkös minä tämän hetken suunnitelmien mukaan ole menossa tuulipukukansasta poiketen vastavirtaan? Nyt kun kurssit on suhteellisen alhaalla, olen siirtymässä markkinoille ostaakseni osakkeita ja pitääkseni ne siellä pitkään. Eli kun rahastoihin on kertynyt pelimerkkejä ja markkinoilla paniikkia, niin eikö silloin kannattaisi alkaa ostelemaan. Kesäisin on tietääkseni yleensä vieläpä "alennusmyynnit" kun porukka tarvii rahaa lomasuunnitelmiinsa.Ja rahastot lepäävät pääosin kehittyvillä markkinoilla sinne tänne hajautettuna.
 
Heh..Heti alkuun kysyisin, että paistaako kommenteistani jonkinlainen paniikki?Omassa tapauksessa nimenomaan on kyse pitkän aikavälin sijoitussuunnitelmasta, ei parin vuoden. Lisäksi mainitsemasi suuren massan mukana sijoittelu ei tapauksessani ole edes mahdollista. Oli noususuhdanne tai ei, aloitin rahastosäästämisen silloin kun se oli mulle mahdollista, eli syksyllä 06 kun sain opiskelujen ohella töitä.

Enkös minä tämän hetken suunnitelmien mukaan ole menossa tuulipukukansasta poiketen vastavirtaan? Nyt kun kurssit on suhteellisen alhaalla, olen siirtymässä markkinoille ostaakseni osakkeita ja pitääkseni ne siellä pitkään. Eli kun rahastoihin on kertynyt pelimerkkejä ja markkinoilla paniikkia, niin eikö silloin kannattaisi alkaa ostelemaan. Kesäisin on tietääkseni yleensä vieläpä "alennusmyynnit" kun porukka tarvii rahaa lomasuunnitelmiinsa.Ja rahastot lepäävät pääosin kehittyvillä markkinoilla sinne tänne hajautettuna.

Ei paista, muuta kuin että kutsuit rahastoja "pahamaineiseksi" ja haluat niistä eroon nyt kun kurssit ovat laskeneet. Tätä on yleensä panikointi markkinoilla, myydään kun kurssit laskee eikä siedetä suhdanteita. Ja pitkää sijoitussuunnitelmaa ounastelinkin, joten olisi täysin tämän suunintelman vastaista myydä pari vuotta sitten hommatut rahastot. Ja kuten edellisessä viestissäni sanoin, en tarkoittanut tuulipukuviittauksella tulevia osakkeiden ostojasi vaan rahastojen lunastuksia, ja totesin että siirry ihmeessä ostamaan osakkeita! Mutta tee se nyt ja tulevaisuudessa säästöösi saamilla rahoilla, äläkä lunasta rahastojasi etenkään jos ne ovat osakerahastoissa. Nythän sinulla ei ole rahastoihin kertynyt mitään, ainoastaan tuottamaton alkupääomasi. Pidä se rauhassa siellä, kyllä ne ylös pomppaavat.

En ole ikinä nähnyt yhtään tutkimusta kesäisestä alennusmyynnistä, eiköhän ihmiset joilla tarvetta on tuommoiseen ole nappinsa laittanut muualle kuin suoriin osakesijoituksiin. Mutta en silti väitä ettei näin voisi ollakin. Monilla noista kehittyvistä markkinoista on sitten alkamassa talvi että siinä lisäulottuvuutta tolle sun teorialle:D Anyways olen sitä mieltä että erittäin hyvä aika sun on alkaa suora osakesijoittaminen, en vain vielä koskisi noihin rahastoihin. Sanoit että sulla oli Fortumia ja Nestettä entuudestaan? Jos ei puhuta muutamista euroista niin tossahan sulla on jo hyvät eväät hajautetun salkun luomiseen kun alat pikkuhiljaa lisätä sinne firmoja. Jos aloitat enemmän "tyhjästä" ja salkkusi on pitkä (10v ja siitä yli), kannattaisi parin sadan euron kk panostuksella miettiä ennemminkin indeksirahastoa tai itse suosimiani ETF:ja. Muuten noilla summilla hyvän salkun luominen järkevästi tulee kestämään pitkään. Jos saat ennemminkin tuon 500€ kuussa, mikäs siinä sitten! Pidä vain huoli ettei tosissaan sitä rahaa tule tarvetta lunastaa vaan voit oikeasti sitoa sen pitkään salkkuun.
 
Ei paista, muuta kuin että kutsuit rahastoja "pahamaineiseksi" ja haluat niistä eroon nyt kun kurssit ovat laskeneet. Tätä on yleensä panikointi markkinoilla, myydään kun kurssit laskee eikä siedetä suhdanteita.

Aa..ok. No selvennyksenä sen verran että rahastoja kutsun pahamaineiseksi sen takia, koska niin moni tuntuu niitä karsastavan. Tottahan se on että palkkiot ym. maksut on niissä aika kovat.
Se, että siirtyisin osakemarkkinoille myymättä rahastoja ei vaan onnistu, koska ei ole mitään millä pelata ;) Sen takiahan tässä ole pari vuotta rahastoihin rahaa kylvänyt, että voisin siirtää ne sitten osakkeisiin lepäämään - pitkäksi aikaa. Sillä ei ole väliä onko rahastot tuottaneet vai ei, kunhan en miinuksella lunasta.

En ole ikinä nähnyt yhtään tutkimusta kesäisestä alennusmyynnistä, eiköhän ihmiset joilla tarvetta on tuommoiseen ole nappinsa laittanut muualle kuin suoriin osakesijoituksiin. Mutta en silti väitä ettei näin voisi ollakin. Monilla noista kehittyvistä markkinoista on sitten alkamassa talvi että siinä lisäulottuvuutta tolle sun teorialle:D

Ihan kotikontujen osakkeisiin olen rahani laittamassa. Toi alennusmyynti nyt oli vain heitto, tarkemmin ajateltuna tarkoitin sitä että markkinat hiljenevät kesän ajaksi ja näin ollen ei ole niin justiinsa milloin laittaa rahat kiinni, kun ei ole niin tuulista. Painotan kuitenkin että nämä on vain omia mietteitä, ei mitään faktoja. :)

Osakkeissa on tällä hetkellä enemmän tuhansia kuin satoja euroja. Ja ilman muuta olen sitä mieltä että satasilla sinne ei kannata edes lähteä, siksi ne ~5k jotka sijoittaisin 2-3 kohteeseen. Ja tosiaan ETF ja indeksirahastot kiinnostaa ja niihin pitääkin perehtyä, osakkeita oon pitäny tavallaan turvallisina kunhan valitsee kohteen huolella. Joko tässä aletaan olla samoilla linjoilla? :rolleyes:
 
Aa..ok. No selvennyksenä sen verran että rahastoja kutsun pahamaineiseksi sen takia, koska niin moni tuntuu niitä karsastavan. Tottahan se on että palkkiot ym. maksut on niissä aika kovat.
Se, että siirtyisin osakemarkkinoille myymättä rahastoja ei vaan onnistu, koska ei ole mitään millä pelata ;) Sen takiahan tässä ole pari vuotta rahastoihin rahaa kylvänyt, että voisin siirtää ne sitten osakkeisiin lepäämään - pitkäksi aikaa. Sillä ei ole väliä onko rahastot tuottaneet vai ei, kunhan en miinuksella lunasta.



Ihan kotikontujen osakkeisiin olen rahani laittamassa. Toi alennusmyynti nyt oli vain heitto, tarkemmin ajateltuna tarkoitin sitä että markkinat hiljenevät kesän ajaksi ja näin ollen ei ole niin justiinsa milloin laittaa rahat kiinni, kun ei ole niin tuulista. Painotan kuitenkin että nämä on vain omia mietteitä, ei mitään faktoja. :)

Osakkeissa on tällä hetkellä enemmän tuhansia kuin satoja euroja. Ja ilman muuta olen sitä mieltä että satasilla sinne ei kannata edes lähteä, siksi ne ~5k jotka sijoittaisin 2-3 kohteeseen. Ja tosiaan ETF ja indeksirahastot kiinnostaa ja niihin pitääkin perehtyä, osakkeita oon pitäny tavallaan turvallisina kunhan valitsee kohteen huolella. Joko tässä aletaan olla samoilla linjoilla? :rolleyes:

Jo vain, samoilla linjoilla aletaan olla nyt kun selitit enemmän tilannettasi. Lisäksi tarkoitin siis että jos kesäinen alennusmyynti olisi olemassa, tekisivät ne sinun kehittyvien markkinoiden rahastot kohta löytöjä kun useilla kehittyvillä markkinoilla on nyt syksy, ja niiden kurssit nousee nopeammin;) Ja tehdään selväksi se, mikä edellisestä viestistä jäi kirjoittamatta että en minä niin kuin ei toivottavasti kukaan muukaan lauo sijoitusasioissa mielipiteitään totuuksina, vaan ainoastaan näkemyksinä (tämä ei koske siis suoraan sinua vaan yleisesti, jos nyt joku sattuu keskustelua seuraamaan)! Ongelmahan sijoitusmarkkinoilla on tiedon liiallinen määrä, josta sitten omien näkemyksien mukaan filteroidaan se oleellinen. Joten ei kannata ottaa näitä suoraan neuvoina, vaan näkemyksinä.

Itse pidemmän tähtäyksen omaavana sijoittajana ihmettelin alkup. viestissäsi sitä, että olet ilmeisesti silloin -06 tehnyt sijoitussuunnitelman, ja nyt vasta parin vuoden jälkeen olet sitä perusteellisesti remontoimassa eli vaihtamassa salkkusi perussijoitusinstrumettia. Ei tässä mitään vikaa ole, ja se on perusteltua jos sijoitustietämys/tarpeet/tähtäin/yms. on vaihtunut. Jo kuluja ajatellen ei vain ole järkevää muuttaa suunnitelmiaan kovin usein. Usko toki voi olla koetuksella, etenkin näin laskusuhdanteessa mutta silti ei suinpäin kannata remontoida. Usein laskusuhdanne on huono aika muutenkin tehdä päätöksiä, tosin sulla nyt ihan hyvä jos et varsinaisesti ole tappiolla ja siten ei ole menetettyjä rahoja vituttamassa ja perspektiiviin vaikuttamassa.

No joka tapauksessa, parin tonnin olemassa olevat sijoitukset, 5000k päälle ja pari tuhatta siihen lisää tulevaisuudessa on musta ihan tarpeellinen summa luoda hyvin hajautettu pitkä salkku pienillä kuluilla. Eli sanoisin että siitä vaan. Mun näkemyksen mukaan tämän suhdanteen pohjat oli suurin piirtein tässä, ja vaikka tämä vuosi voi olla hinaamista uskon, että viimeistään sitten ensi vuoden puolella lähtee taas parempaan nousuun. Tänään oli Kauppalehti.fi:ssa, että ekonomistien mukaan USA:ssa taantuma olisi ohi syyskuussa, mene ja tiedä. Kuitenkin ne sun rahastotkin tulevat sieltä ylös, joten siksi nyt on erittäin huono aika myydä ne (ovat luultavasti halvimmillaan). Mutta jos osakemarkkinoille siirtyminen vaatii noiden lunastuksen niin kannattaa, nyt on musta kuitenkin ihan hyvä aika alkaa ostot. Muutenkaan aktiiviset rahastot eivät pitkällä tähtäimellä tee muuta kuin syövät tuotot kuluillaan, joten anna palaa vaan. Laskusuhdanne on pitkän sijoitussuunnitelman paras kaveri!
 
Ekonomistien sanomisiin en nyt paljoa painoarvoa pistäisi. Nehän ennustaa tasan sitä mitä niiden työantaja kehoittaa ennustamaan tai mikä on kenenkin intressien mukaista.
"Sattuman kauppaa Wall Streetillä" -kirjassa näiden "ennustajien" oikeaan osumista on puitu, aika heikoilla on ollut tarkkuus.

En itse väitä, että tässä mitään syvää tai pitkää taantumaa tulisi. Vähän on molempiparempi tilanne, kävi kuin kävi. Jos tulee taantumaan ja kurssit pakittaa näistä luvuista kunnolla, niin sitten meikäläinen pistää velkavipua kehiin ja lihottaa salkkua. Jos taas lähdetään kestävään nousuun, niin sitten jää velkavivut käyttämättä tällä kertaa ja nykyinen salkku saa lihota pienillä lisäostoilla säästöön jäävistä rahoista.

Eli mun tapauksessa, kun salkku on suht "nuori" on aikalailla sama mihin suuntaan mennään.
 
Ekonomistien sanomisiin en nyt paljoa painoarvoa pistäisi. Nehän ennustaa tasan sitä mitä niiden työantaja kehoittaa ennustamaan tai mikä on kenenkin intressien mukaista.
"Sattuman kauppaa Wall Streetillä" -kirjassa näiden "ennustajien" oikeaan osumista on puitu, aika heikoilla on ollut tarkkuus.

En itse väitä, että tässä mitään syvää tai pitkää taantumaa tulisi. Vähän on molempiparempi tilanne, kävi kuin kävi. Jos tulee taantumaan ja kurssit pakittaa näistä luvuista kunnolla, niin sitten meikäläinen pistää velkavipua kehiin ja lihottaa salkkua. Jos taas lähdetään kestävään nousuun, niin sitten jää velkavivut käyttämättä tällä kertaa ja nykyinen salkku saa lihota pienillä lisäostoilla säästöön jäävistä rahoista.

Eli mun tapauksessa, kun salkku on suht "nuori" on aikalailla sama mihin suuntaan mennään.

Toi nyt riippuu ketä ekonomisteja kuuntelee. Jos ekonomisti on yhtä kuin pankin ekonomisti, voi toki markkinanäkymät olla viilattuja. Mutta kun suurin osa ekonomistien työnantajista tarjoavat analyysipalveluja ilman että niillä on penniäkään kiinni markkinoiden suunnassa riippuu heidän työnsä mahdollisimman oikeen osuvista analyyseista ja ennusteista. On täysin absurdia väittää niitä viilatuiksi, tässähän sahattaisi oksaa millä istutaan. Helppo on aina jälkikäteen olla viisas ja tätä jälkiviisautta yms. humpuukia on sijoituskirjallisuus täynnä. Mä en taas laita sellaiselle painoarvoa. On kovin helppoa jälkikäteen sorsia muita kykenemättä itse kantaaottavaan näkemykseen. Se, että analyyseja ja ennusteita on monenlaisia kertoo musta enemmän osakemarkkinoiden luonteesta, kuin analysoijien tai ennustajien osaamisesta tai työnanatajan heihin kohdistuvasta painostuksesta. Arvaamaton luonne on musta oleellinen osa sijoittamista ja osakkeilla pelaaminen on aina spekulaatiota tulevaisuudesta. Kyllä mua ainakin kiinnostaa lukea erilaisia perusteltuja näkemyksiä markkinoiden suunnasta, oli ne sitten Timba79:n tai jonkun "ammattilaisen". Näistä voi sitten muodostaa oman kuvan, eikä ottaa kaikkea suoraan lainattuna.

Oon aikalailla samoilla linjoilla ton loppuosan kanssa, eli en odota pitkää taantumaa vaan näkisin että nyt ollaan ainakin puolivälin krouvissa. Henkilökohtaisesti toivon että tämä taantuma kestäisi vielä vähintään tämän vuoden loppuun, mielellään ensi vuoden puolelle. epäilen tosi. Aikomuksena myös salkun lihottaminen tarvittaessa velkavivulla, katotaan nyt miten kehittyy.
 
Toi nyt riippuu ketä ekonomisteja kuuntelee. Jos ekonomisti on yhtä kuin pankin ekonomisti, voi toki markkinanäkymät olla viilattuja. Mutta kun suurin osa ekonomistien työnantajista tarjoavat analyysipalveluja ilman että niillä on penniäkään kiinni markkinoiden suunnassa riippuu heidän työnsä mahdollisimman oikeen osuvista analyyseista ja ennusteista. On täysin absurdia väittää niitä viilatuiksi, tässähän sahattaisi oksaa millä istutaan. Helppo on aina jälkikäteen olla viisas ja tätä jälkiviisautta yms. humpuukia on sijoituskirjallisuus täynnä. Mä en taas laita sellaiselle painoarvoa. On kovin helppoa jälkikäteen sorsia muita kykenemättä itse kantaaottavaan näkemykseen. Se, että analyyseja ja ennusteita on monenlaisia kertoo musta enemmän osakemarkkinoiden luonteesta, kuin analysoijien tai ennustajien osaamisesta tai työnanatajan heihin kohdistuvasta painostuksesta. Arvaamaton luonne on musta oleellinen osa sijoittamista ja osakkeilla pelaaminen on aina spekulaatiota tulevaisuudesta. Kyllä mua ainakin kiinnostaa lukea erilaisia perusteltuja näkemyksiä markkinoiden suunnasta, oli ne sitten Timba79:n tai jonkun "ammattilaisen". Näistä voi sitten muodostaa oman kuvan, eikä ottaa kaikkea suoraan lainattuna.

Oon aikalailla samoilla linjoilla ton loppuosan kanssa, eli en odota pitkää taantumaa vaan näkisin että nyt ollaan ainakin puolivälin krouvissa. Henkilökohtaisesti toivon että tämä taantuma kestäisi vielä vähintään tämän vuoden loppuun, mielellään ensi vuoden puolelle. epäilen tosi. Aikomuksena myös salkun lihottaminen tarvittaessa velkavivulla, katotaan nyt miten kehittyy.

Ihan totta puhut. Tarkoitus ei ollut väittää, että "analyytikot puhuu paskaa" vaikka vähän negatiiviseen sävyyn postaukseni kirjoitinkin. Lähinnä tuo analyysipuoli on siitä mielenkiintoinen, että aina joku osuu oikeaan kun aina joku ennustaa lamaa ja joku nousukautta. Aina näistä "sammakkoprofessoreistakin" joku onnistuu ennustamaan tulevan kesän sään oikein.

Mutta luen toki itsekin mielelläni erilasia spekulaatioita tulevaisuudesta, se kuinka paljon se vaikuttaa omiin päätöksiin, on kokonaan toinen juttu.

Itsellä ei ainakaan niin paljon ole näkemystä, etteikö mulle tasainen osakesäästäminen olisi se paras vaihtoehto. Toki "paniikkimyyntejä" pyritään hyödyntämään ostopaikkoja. Näitähän tulee kun joku negatiivinen uutinen aiheuttaa usean prosentin indeksilaskuja. Silloin saattaa yksittäinen yhtiö laskea kymmenenkin prosenttia, vaikkei kyseinen yhtiö ole mitään negatiivista julkisuuteen antanutkaan.
 
Itse pidemmän tähtäyksen omaavana sijoittajana ihmettelin alkup. viestissäsi sitä, että olet ilmeisesti silloin -06 tehnyt sijoitussuunnitelman, ja nyt vasta parin vuoden jälkeen olet sitä perusteellisesti remontoimassa eli vaihtamassa salkkusi perussijoitusinstrumettia.

Hyviä pointteja kaiken kaikkiaan, kiitokset. Tuohon aikaisempaa vielä selvennän, että tähän pikku plääniin kuului alun alkaenkin hilujen siirtely rahastoista osakkeisiin sitten kun ajankohdan katson sopivaksi. Suosin kuitenkin osakemarkkinoita varsinaisena sijoitusmuotona pitkään säästämiseen. Selvää on että tappiolla en rahastoja myy, niin kiire ei sentään ole.

Joo eri ekonomistien ja analyytikoiden jutut on ainakin omassa ymmärryksessä kärsineet pienen inflaation. Niin paljon eri mölyä tulee joka suunnalta, joten ostopäätöset on paras tehdä ihan oman näkemyksen mukaan..
 
En tiedä ko. rahastojen kokonaiskuluja, mutta itse paremmin asiaan perehdyttyäni lakkautin omat järjettömät kulut omaavat rahastoni ja lyhensin asuntolainaa kaikilla ylimääräisillä penneillä.
 
Back
Ylös Bottom